Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:11

Arabesk schreef:
tja dressuur is en blijft een jurysport, als een jurylid vindt dat je met een tuigpaard/gespikkeld paard/fjord etc niks in de dressuur hebt te zoeken, heb je daar ook mee te maken. Een groot kwpn paard bruin met zwarte manen is toch nog steeds het meest populair Tong uitsteken

als je geen jury gezeur wilt, moet je endurance gaan rijden of springen Knipoog

En sinds wanneer is het paard er voor de dressuur i.p.v. de dressuur voor het paard. Ergens is het echt goed mis gegaan.
Ben wel blij met deze doorbraak, er verandert gelukkig weer eens wat de goede kant op.

Uhm, oo offense, maar wat betreft de opmerking `het is MAAR een hobby`........ dat lijkt verdacht veel op de uitspraak ´het is maar een paard´.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:12

Komen er ook aparte klasses voor het bitloos? Het lijkt me dat een paard wel anders loopt, minder opgericht bijvoorbeeld. Weet het niet hoor, heb 't zelf nog nooit gedaan.

jodi

Poe,poe wat een gelees Vork

Ruim 30 jaar geleden heb ik de eigenaren van de poney-ranch waar ik toen reed,bijna tot wanhoop gedreven door iedere keer alle hoofdstellen te slopen,teugels aan neusriem en lekker bos-crossen met de hele club.Nooit problemen gehad!!!De pony's vonden het prima en hebben echt nooit de beest uitgehangen bij gebrek aan bit!

Als ik me toen gerealiseerd had dat het ooit nog een 'rage' zou worden,dan was ik nu rijk geweest Tong uitsteken (gezien de prijsjes die aan bitlooshangen)(een beetje als bikini's:hoe minder,hoe duurder) Cool

Dit vertel ik eigenlijk alleen om te zeggen dat mensen misschien ook gewoon afentoe wat meer vertrouwen zouden moeten hebben in hun paard:een paard is daar vaak erg gevoelig voor en geeft dat vertrouwen graag terug.

CeesRinko

Rana schreef:
Ik ben bang dat ik mensen voor de schenen ga schoppen LET OP dat is niet de intentie.

Dit is hoe ik er over denk:

Ik zelf ben bang dat het niveau vanaf M er niet op vooruit zal gaan. Ik rij met bit wil niet anders. Zal ook niet gebeuren. Maar een schouder binnenwaarts kan me een miniscule ophouding kleine been wisseling in werking gezet kan worden. ( mits goed aangeleerd wort natuurlijk ) Waar ik angst voor heb is dat iets wat zo simpel en klein gehouden kan worden ,zonder dat onzin verhaal van twee kilo hoofd in de hand van Arabesk (sorry), dan ineens een heel circus aan benen en trekken wordt. En dan heb ik het over M niet over klassieke rijschool enz.

Ik vind het belachelijk dat een jury daar een onderscheid in moet maken. wil je zonder bit dressuren dan wel op de zelfde manier. Geen verschil, en ik ben bang dat je hetzelfde gaat krijgen met HAW hier op bokt. Zet twee de zelfde topics neer fotoshop bit weg bij 1 en ik durf te wedden dat die 6 pagina's vol heeft met: OOOH AAAAAH HALLELUJAAAAA

Maar wat dat betreft moet ik maar het vertrouwen hebben in de deskundigheid van de jury. Slim

Laat maar zien dat het rijden niet anders wordt, precies de zelfde oefeningen getoond kunnen worden, met alle lichtheid die er mee gepaard gaat en HOORT te gaan.

ben benieuwd ik wacht af

Zo mee eens !! OK dan!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:14

Rana ik denk niet dat combinaties in de M terecht komen als ze dat niet kunnen. Waarom zou het niveau slechter worden? Als het zo slecht is gaan ze vanzelf verliespunten rijden. Clown

Bitloos kun je ook met minimale hulpen schouderbinnenwaarts rijden hoor. Als je rukt en plukt of schopt kun je toch sowieso nooit een goede SB rijden?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:15

Citaat:
Ik snap niet waarom je over een hackamore noooit iemand hoort maar zodra het de wat nieuwerwetsere bitloze optomingen betreft (waar het label "natural" aan hangt) staat iedereen op zijn achterste benen.

Tevens wordt er meteen vanuit gegaan dat iedereen die zonder bit rijdt op een ongeschoren boerenkinkelpaard ten tonele verschijnt, liefst in tuinbroek en met de modder nog in de manen. Alsof bitloze ruiters nooit KWPNers en dergelijke paarden hebben

Verblind door traditie denk ik dan.

Als je zonder bit aan dezelfde eisen van een dressuurproef kan voldoen als met bit dan zie ik niet in wat er op tegen is.

komen er dan ook richtlijnen voor optoming..Want inderdaad een hackomore, werkt duidelijk scherper in dan een trensje!
Ik denk zelfs dat er met bitloze omtomingen je scherper door kan komen met je hulpen..

En ongeschoren boerenkinkelpaard, tjsa ik heb nou niet echt het school voorbeeld gehad. Een inderdaad ongeschoren Fjord, bitloos en boomloos door iemand met weinig verstand van zaken..En ja dat paard knalde nog al eens boven op onze paarden omdat ruiterlief er geen donder over te zeggen had.. Clown . Ik zeg niet dat iedereen zo is natuurlijk niet! Maar zoals je ook even qrux gezegd kneuzen zit MET bit, kom ik er liever geen tegen zonder bit Bloos . Mensen die ( nog) niet thuis horen op een wedstrijd.. Bloos

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:16

Waar is eigenlijk het origineel van de concept-nota van de KNHS te lezen? Is die ergens gepubliceerd?

Citaat:
In het hoofdstuk 6 conclusies en aanbevelingen:

6.6. Aanbevelingen disciplinespecifiek:

6.6.1. Dressuur
Het bitloos rijden van dressuurproeven reglementeren en daarmee starten

het is dus nog maar een 'aanbeveling' en moet nog gereglementeerd worden. Dat betekent dat er nog een lange weg te gaan is.
Daarbij zie ik het fenomeen ook nog niet gebeuren in de nationale, internationale en topsport. Want dan spreekt de FEI ook een woordje mee. Anky's en Isabellen met touwhalstertjes zit er voorlopig niet in. Lachen

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:18

Daan_Ordeal schreef:
Rana ik denk niet dat combinaties in de M terecht komen als ze dat niet kunnen. Waarom zou het niveau slechter worden? Als het zo slecht is gaan ze vanzelf verliespunten rijden. Clown

Bitloos kun je ook met minimale hulpen schouderbinnenwaarts rijden hoor. Als je rukt en plukt of schopt kun je toch sowieso nooit een goede SB rijden?

nou en dat is dus ook hoe ik erover denk maar nu zal je altijd de minderen er tussen hebben, dat heb je bij elke wedstrijd. Maar het hoeft echt niet slechter te worden, daarom zei ik, als je weet dat je precies hetzelfde met bit als zonder kan dat daar geen verschil in staat qua aanleuning enz enz. prima, leuk, tot in de ring!

En over sb, dat was een voorbeeld over hoe ik HOOP dat het niet gaat worden vandaar de woorden; ik wacht af

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:18

Aah, oke.
Misschien een idee:
- Een kopstuk, als daar een keelriem aan vast zit knip ik die maar af.
Of een kieffer kopstuk, die hebben dat niet daar heb je aan 2 kanten een gesp, dan heb je meteen de gespjes voor je kruislinkse delen die er dan ook zeker aanpassen.
- een normale frontriem.
- een aansnoerneusriem van inperial riding.
- kruislinkse delen.

Als ik gewoon een zadelmaker de kruislinkse delen laat maken is het geregeld:
2 lange riempjes, met aan de ene kant een gespje en aan de andere kant een ring om de teugels aan vast te maken.
Het gespje maak je vast aan het kopstuk en klaar is kees.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:19

wat een domme ontwetende mensen hier zeg...

ik schrik gewoon van de achtelijke opmerkingen over bitloos rijden..dat zijn dan weer vast de mensen die het zelf nooit geprobeert hebben...

en dat er ongelukken gaan gebeuren en dergelijke...toe es he...

mogen we eindelijk op concour staat er straks weer een meute mensen die allemaal staan te wachten hoe het fout gaat...nee daar hebben we wat aan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:20

Ach, Ninx, veel mensen in de hobbysport nemen zichzelf wat te serieus, he. Knipoog

En over 'lichtheid' gesproken; heb laatst nog bij een wedstrijd gekeken (waar ik als snel weer spijt van had), waar met bit gereden werd (natuurlijk) en de ruiters die met 'lichtheid' reden waren toch echt zwaar in de minderheid, hoor. Clown

Dan kunnen ze mij als bitloze ruiter lekker uitlachen misschien Haha! , maar pffff, ik moet er echt keihard aan werken om mijn jonkie zo licht te kunnen rijden (bitloos en met losse teugel) en toch te zorgen dat hij zijn lichaam goed gaat gebruiken tijdens mijn lessen. Maar moet wel zeggen dat mijn paard het toch echt vrij snel snapt, dus ja, het kan zeker, ben ik van overtuigd. Ja

Overigens zal ik zelf nooit met een hackemore of hele scherpe bitloze optoming rijden. Nergens voor nodig en ik ben daar als bitloze ruiter ook helemaal geen voorstander van. Het is gewoon een kwestie van je paard goed africhten. Ik heb er zelf eentje die oersterk is en 'stug' kan zijn (type Fjord/IJslander), maar met de juiste voorbereidingen (grondwerk, rijden op zit) is dat allemaal zo verholpen eigenlijk.....

Als mensen met bit willen blijven rijden moeten ze dat zelf weten. Net als dat mensen ook zelf moeten weten om voor bitloos te kiezen. We weten allemaal dat het om een dier gaat en dat je daar kundig en diervriendelijk mee om moet gaan. Dat lijkt me de discussie niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:24

Arabesk schreef:
Deze zou ik toepasselijker vinden op dressuurwedstrijden:

Afbeelding

Ik heb hier maandag mee in mijn handen gestaan voor Django. Maar toch weer teruggehangen, hij voelde niet prettig.
Hij voelde zelfs 'dunner' dan mijn bithoofdstel.
Nee, het is niet zo makkelijk om een goede keuze te maken, vind ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:26

lique schreef:
wat een domme ontwetende mensen hier zeg...

ik schrik gewoon van de achtelijke opmerkingen over bitloos rijden..dat zijn dan weer vast de mensen die het zelf nooit geprobeert hebben...

en dat er ongelukken gaan gebeuren en dergelijke...toe es he...

mogen we eindelijk op concour staat er straks weer een meute mensen die allemaal staan te wachten hoe het fout gaat...nee daar hebben we wat aan.

Hahaha, ik lach tegenwoordig om dat soort kortzichtige, domme opmerkingen, omdat de onwetendheid er echt vanuit doorstraalt.....
In het dagelijkse leven probeer ik de die hard bitrijders gewoon te laten zien wat je bitloos kunt, maar dat het wel wat voorbereiding treft, zeker bij jonge, onstuimige, onzekere of dominante paarden. Maar eigenlijk geldt dat ook voor het rijden met bit. Het zit gewoon tussen je oren, dat is wat ik wel geleerd heb na jarenlang met bit rijden en dan zo overstappen. En dan heb ik het ook over buiten rijden, niet een bitloos rondje in de bak of het weiland. Knipoog

Ik denk er niet eens meer bij na dat er geen bit in hangt. Haha!
Als mijn jonge paard gaat, dan gaat 'ie. Met en zonder bit, geloof me maar. Overigens is het nog niet gebeurd, al hoewel je bij het inrijden en vooral het buiten rijden natuurlijk heus wel spannende momenten hebt. Tot nog toe had ik hem zo weer op mij gericht, hoor. En ik realiseer me gewoon dat het met bit net zo goed kan gebeuren. Zie de Nieuwspagina van dit forum. Hoeveel ongelukken daar vaak op staan met met bit gereden paarden........ Clown

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:27

_Tamara schreef:
Komen er ook aparte klasses voor het bitloos? Het lijkt me dat een paard wel anders loopt, minder opgericht bijvoorbeeld. Weet het niet hoor, heb 't zelf nog nooit gedaan.

Ik denk dat je niet minder oprichting zult zien, oprichting is iets wat van uit de achterhand komt. Dus paarden die bitloos gereden worden moeten ook prima oprichting kunnen laten zien.

Maar wat ik me wel afvraag, bij bitloos werkt het voor veel mensen het beste zonder aanleuning te nemen (bij mij in iedergeval) met het hele jurysysteem is gericht op aanleuning. Dus eigenlijk zal je als bitloze ruiter met aanleuning moeten gaan rijden om punten te kunnen rijden. Maar mijn ervaring bij mijn paard is, als je die bitloos met aanleuning rijdt hij zijn lossigheid verliest en stug en sterk wordt. Eigenlijk moet er dus wel anders beoordeeld worden bij bitloos, maar als je alles in één rubriek hebt kan dat natuurlijk niet want dan wordt er in zekere mate gediscrimineerd...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:29

Het is idd een drama om een echt goed bitloos hoofdstel te vinden, Nicolletje. Dat ben ik met je eens. Ik heb DE ideale ook nog steeds niet gevonden. Ik rij nu nog met touwhalster en heb een sidepull, maar buiten rij ik dus gewoon met touwhalstertje. Knipoog
Ik raad dat echt niet meteen iedereen aan, zonder te zorgen dat je paard echt op je gericht is, je paard moet ook hebben geleerd om te wijken voor druk en om gereden te kunnen worden op je zit en focus. Tenzij je een echte braverd heb, maar dat heb ik zelf niet, want op die van mij zit echt wel een kop. Haha!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:33

Twiggy, ik vind het net zo goed een drama.
Maar op basis van het idee van Visconti ga ik eens achteraan wat ik daar mee kan doen! Ja
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 12-11-08 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:33

Visconti schreef:
_Tamara schreef:

Ik denk dat je niet minder oprichting zult zien, oprichting is iets wat van uit de achterhand komt. Dus paarden die bitloos gereden worden moeten ook prima oprichting kunnen laten zien.

Maar wat ik me wel afvraag, bij bitloos werkt het voor veel mensen het beste zonder aanleuning te nemen (bij mij in iedergeval) met het hele jurysysteem is gericht op aanleuning. Dus eigenlijk zal je als bitloze ruiter met aanleuning moeten gaan rijden om punten te kunnen rijden. Maar mijn ervaring bij mijn paard is, als je die bitloos met aanleuning rijdt hij zijn lossigheid verliest en stug en sterk wordt. Eigenlijk moet er dus wel anders beoordeeld worden bij bitloos, maar als je alles in één rubriek hebt kan dat natuurlijk niet want dan wordt er in zekere mate gediscrimineerd...

Ja maar als jij als bitloos ruiter DRESSUUR wilt rijden moet je het ook op die manier doen dat is waar het om gaat.
Dressuur is het gymanastiseren opwaarts rijden en verzamelen van je paard op CORRECTE wijze.

Ik ben bang dat dat niet gaat lukken. Dan wordt het bitloos rijden zoals in Daan_Ordeal haar profiel te bekijken is. dat is de manier, met contact waar een jury naar zal kijken als ik los vast contact heb krijg ik geen 7 voor mijn oefeningen hoor. Wedstrijd gaat om het zelfde trucje kunnen doen op de zelfde manier. Iedereen in alle mate gelijk. wil je dat niet? dan geen wedstrijd rijden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:37

Als wij rijtechnisch ver genoeg zijn om te kunnen starten, wil ik dat zeker (bitloos) gaan proberen! Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:38

Moonfish, is inderdaad een goed idee van Visconti. Succes, hoor, met freubelen, haha!!! Lachen
Ik ben tot nu toe zeer tevreden met mijn touwhalster, maar ik realiseer me dat ik daar geen wedstrijd mee kan rijden. Maar goed, dat was ik ook niet van plan eigenlijk, dus..... Zolang mijn paard en ik ons maar lekker voelen en lekker aan de slag zijn, dat vind ik belangrijker dan wat een jury, bokt of weet ik veel wie van ons vindt. Mijn instructrice en mijn omgeving (en ikzelf als ik opnames maak) zeggen me veel meer. Lachen
En bovenal mijn paard, die geeft vooral aan, of we lekker bezig zijn of niet. Knipoog

Sodeletuut, gaaf dat jij het wel wilt gaan proberen in de toekomst!!!

En ik zeg zelf nooit nooit tegen onderlinge wedstrijdjes hier in de buurt. Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:40

laura1986 schreef:
Uhm, oo offense, maar wat betreft de opmerking `het is MAAR een hobby`........ dat lijkt verdacht veel op de uitspraak ´het is maar een paard´.

Dat is een opmerking die ik maak ten gunste van het paard, en met scherpe blik richting geneuzel over vastomlijnde ideeën rond harnachement.....

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:42

Heb je helemaal gelijk in Twiggy!!

Maar het lijkt mij gewoon gaaf om dezelfde dingen te kunnen als de mensen met bit en dan te bewijzen dat bitloos niet slechter is of wat dan ook.
Ik vind (niet banketstaaf bedoelt voor anderen Knipoog ) een bit alleen een dwangmiddel.. De meeste mensen gebruiken het bit en lopen er aan te pielen en te hijsen zodat het peerd met de kop mooi gaat lopen.. ER ZIJN NATUURLIJK OOK UITZONDERINGEN!! Maar geef toe, het komt erg veel voor Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:42

Lijkt mij helemaal super als ze dit uit gaan voeren!!! ECHT Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:46

De aanzet is gegeven in elk geval en verder zal de tijd het leren, denk ik.

Heb net effe dit topic beter doorgelezen en mijn god, wat een bullshit lees ik hier en daar. Haha!
Altijd grappig dat er mensen zijn die zich blijkbaar echt verheven voelen boven anderen (inclusief de paardenrassen). Waarom is dat zo in de paardensport, eh..... paardenhobby? Want er rijdt hier nauwelijks iemand professioneel, dus waar hebben we het over?
Over 'over het paard getild' gesproken....... Haha!

Mensen, wees eens een beetje nuchter en accepteer dat er meerdere wegen naar Rome kunnen leiden. Bit en bitloos. Met en zonder wintervacht. Pony of paard. Niets mis mee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:52

Twiggy, bedankt, dat gaat nog even puzzelen worden. Haha!
Visconti:
Wat ik mij alleen afvraag: kan een riempje zo dik als een keelriem/sperriem wel veel druk hebben in geval van? Nagelbijten / Gniffelen
In principe dus meteen aan het kopstuk de kruislinkse delen zo dik als +- een keelriem/sperriem? Nagelbijten / Gniffelen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:56

Wou prima bij mij, de riempjes van een Dr. Cook hoofdstel waren niet veel dikker. Daarnaast denk ik dat dikkere riempjes alleen maar voor een slechtere release zorgen en dus een moeilijkere communicatie.