Het gevaar van bitloos rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Re: Het gevaar van bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:08

VLV zo moet je dat doen ja.. Goed veel overgangen, balkjes.. Vind dat je het goed uitlegd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:13

Kellieeh schreef:
Zo en dan ga ik nu mijn mening hier neerpleuren. sorry rose en de andere maar het moet nou eenmaal even..
Na het een en ander meegelezen te hebben in dit topic..
@ Gast9373: Hou alsjeblieft een keer op met dat bonito zo fantastische is ja een fantastische paard maar kwa rijden kan er nog ZOVEEL verbeterd worden.
overal zitten zn voor en nadelen aan aan ieder dingetje wat je hebt..accepteer dan ook dat bonito niet als een Z paardje loopt zonder bit in dr mond.
de mensen hier proberen informatie van elkaar te krijgen en jij moet het zoals vaak weer verzieken want ja het is een topic van rose nietwaar?
Ik heb je vaak zat zien rijden op bonito en ze is een super leuk paard in omgang maar kwa rijden nou..je bent er nog lang niet. dan kan je ijzerloos bitloos weet ik veel wat gaan rijden.
maar werk eerst is aan jezelf met rijden voordat je alles eraf gaat gooien en je je hele paard loopt te verzieken.
Ik noem verder geen namen maar heb het vaker met mensen erover gehad die bonito kennen en zien rijden.
maar ze valt ongeloofelijk uit elkaar doet waar ZIJ zinin heeft en jij loop alleen maar een beetje te lachen erbij !
ik zeg niet dat ik goed rijd. maar weet dat ik nog veel moet leren en zal dat ook inderdaad toegeven net zoals rose of iemand anders dat ook zal doen.
elk topic weer moet je verzieken met ontopic gedoe begin er een beetje moe van te worden.
Nu kan je me smsjes gaan sturen me pmetjes gaan sturen of gewoon wijzelijk je mond dichthouden maake me allemaal geen zak uit.
maar hoop dat het nu is een keer klaar zal zijn !

nogmaals sorry rose.

Goh ineens een hele andere kelly, zo praatte je nou nooit toen je bij was, Ik heb je aan de kant gezet omdat je achter me rug om banketstaaf en ineens kan ik niet rijden???? Bonito doet zeker nietw aar ze zelf zin in heeft! Ja toen jij erop zat ja en je erbijna af pleurde omdat ze ineens de andere kant opging, Je zei altijd * Oh cin wat loopt ze bij jou tog goed, echt een mama's kindje. En nu ineens dit? Jammer joh, ga maar lekekr bij de andere slijmen, tot je een paar keer op hun parden hebt gereden en is t ook weer klaar. je kan vanalles zeggen maar jij bent hier de achrterbakse, je bijrijdpaard gewoon laten zitten en afweten en nooit meer wat van je laten horen! En jij spreekt helemaal geen mensen die mij zien rijden want die kotsen jou allemaal uit omdat je zo stacy liet zitten, dus banketstaaf niet zo achterbaks

edit en een tropic van roos of niet, ik zit in veel tpoics over bitloos. Ik ben niet diegene die jullie ebricthes napluist wat jullie wel doen en het er uitvoerig met elkaar ovber hebben. in elk topic waar ik kom komt er wel weer 1 van jullie! Wie volgt dan wie! Honing kan lekker zijn, maar ik heb t niet aan me kont hangen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-08 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:14

asjeblieft zeg Boos! ga lekker iemand anders' topic verzieken!!
ik ga NU temmen want ik ben dit helemaal zat!!!

bovendien heb je hier PB voor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:16

Cynthiaaapje schreef:
VLV zo moet je dat doen ja.. Goed veel overgangen, balkjes.. Vind dat je het goed uitlegd..

thanks Lachen
Lijkt me sowieso de basis van het hele trainen, overgangen, ook om je paard scherp te houden, zo belangerijk!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:17

Dank je wel voor je uitleg @VivaLaVida.
Ik rijd met mijn jonge paard erg veel overgangen (draf, stap).
Ze is heel gehoorzaam aan het been.
Achterwaarts ook, toch heb ik het idee alsof ze toch erg op de voorhand loopt.
Ben gewend om met een losse teugel te rijden (bitloos).
Hoe kan ik haar rond laten lopen op de zit?
Overigens zijn dit vragen van mijn kant die misschien onnodig zijn, maar nogmaals voor mijn gevoel loopt ze teveel op de voorhand.
Mijn trainer vind haar overigens goed lopen.

PappaBonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:17

Wow Kelly, moet je je eigen bewijzen voor je *nieuwe* vriendjes...

Wat ben jij een vies wijf zeg bah,
altijd meelullen met cindy toen je nog weleens kwam (opgehaald worden) en toen kon je wel normaal over bonito praten. En nu?
Cindy heeft nooit beweerd dat het een z paardje is ofwel ??
Laat der lekker blij mee zijn.
Ik speur hier gigantisch veeeeeeel jaloezie,tijd mischien dat er een paar hier even bij hun eigen te rade gaan wat de echte reden is dat ze alleen maar poep commentaar kunnen leveren.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:18

Overgangen en balkjes kan ook als je bitloos rijdt dus dat is geen excuus..

Edit: dat je overgangen kan rijden is ook essenstieel voor de veiligeheid.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:21

het is jammer dat ik niet alle foto`s van mijn eerste western les met mijn gangenpaard heb. Daar reed ik bitloos. Dit is even de enige die beetje beeld geeft. Ze had voorheen nooit in een bak gewerkt en was samen onze eerste les. Is ook al weer tijdje terug Tong uitsteken

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:22

blensink schreef:
Dank je wel voor je uitleg @VivaLaVida.
Ik rijd met mijn jonge paard erg veel overgangen (draf, stap).
Ze is heel gehoorzaam aan het been.
Achterwaarts ook, toch heb ik het idee alsof ze toch erg op de voorhand loopt.
Ben gewend om met een losse teugel te rijden (bitloos).
Hoe kan ik haar rond laten lopen op de zit?
Overigens zijn dit vragen van mijn kant die misschien onnodig zijn, maar nogmaals voor mijn gevoel loopt ze teveel op de voorhand.
Mijn trainer vind haar overigens goed lopen.

Dat is het dus, om een paard rond te rijden zul je toch (heel licht) contact nodig hebben. Je rijdt van achter naar voren, de energie rijd je tegen je hand aan om het zo te zeggen. Daar heb je maar heeeel licht contact voor nodig, ik kan bij wijze van spreken op mijn pinken rijden, en toch iets contact hebben. Hoe dat met bitloos zit weet ik niet precies, misschien moet je daar daan_ordeal even voor pb-en die rijdt bitloos en dressuurmatig zag ik.
Je moet echt een middenweg vinden. Paarden die te zwaar in de hand zijn lopen op de voorhand, paardden die niks doen met hun lijf ook.

Voor het rond maken kun je veel voltes rijden en achtjes, met beide kanten op veel stelling en contrastelling, buigen,buigen,buigen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:22

blesink, ik zou een heel klein beetje teugel op pakken en zelf op je balance punt gaan zitten (is als je zit en dan 1 hand op de kont van je paard kunt leggen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:24

Bij de foto van zamora kun je zien dat het paard correct los laat. Ze heeft licht contact, als het paard vervolgens nageeft verlicht ze dat contact nog meer. Daardoor gaat het paard de hand volgen en als je dan je hand naar voren brengt zal het met de neus over de grond lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:25

Overgangen rijden doe ik altijd! Rond zie ik als *aan de teugel * dus met de kop naar beneden en de hals in de krul, dit vind ik niet bijvordelijk voor t paard hoe dichter de kin naar de borst hoe slechter de ademhaling. Dus van mijn part loopt ze met dr neus recht vooruit!
ook balkjes lopen doen we zo nu en dan. pesooa en al die onzin hang ik er niet aan.

Mijn paard treed dus wel degelijk onder, maargoed dat kan ik bewren tot ik een ons weeg Lachen daar hou ik dus ook mee op, ik weet hoe zij loopt, beter dan ieder ander hier. Als ze degelijk dr achterhand niet onder treedde had ik daarheus wel wat aangedaan. Kom niet uit een ei Knipoog En dan had ik ook tips aangenomen Lachen

Op mijn nieuwe stal loopt een zeer ervaren instructrise rond die precies les geeft op de manier zoals IK wil rijden dus het komt echt wel goed Lachen als er iets belangrijk is voor me is t mijn paard wel.

Overigens kan ik haar ook zonder zadel en hoofdstel in overgangen rijden van stap draf en galop tot weer tot hald Lachen dus ik dnek dat daar niks aan mankeert Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:26

licht contact misschien bij de foto van zamora, maar hoe die t hoofd heeft lijkt me dat niet lekker voor de luchtpijp en die treed zeker niet de achterhand er verder onder dan Bonito op de laaste 2 foto's

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:29

We zeggen ook niet dat het paard rond moet lopen, maar dat er wel teugel contact moet zijn omdat het paard anders alsnog snel op de voorhand valt. Overgangen zijn gewoon erg belangrijk, maar dat wisten we al..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:31

Rond rijden betekent dat je paard jouw hand volgt, een actief achterbeen heeft en zijn rugspieren op een correcte manier gebruikt.
Zo word je paard steeds sterker op de goede plekken en zo maak je je paard soepel.

Ik zeg zeker wel dat het verstandig is een paard lang laag rond los te rijden (warming up)
dan te trainen (ligt er dan aan welk niveau je op bent)
en dan daarna weer laag rond lang los te rijden. (cooling down)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:31

Wat is er mis met de hoofdhouding van het paard van Zamora? Bovendien, als je goed kijkt zie je dat het dier het zelf aanbiedt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:32

De verbinding die de ruiter via zijn handen heeft met de mond van het paard, zorgt tegelijkertijd voor de verbinding tussen de achterhand en de voorhand van het paard zelf. Als ruiter zorg je er zo voor dat het paard in een soort framewerk loopt, waardoor hij zijn rug opbolt en ‘door zijn lijf kan swingen’ als een veertje dat aan twee kanten wordt begrensd. Het paard gaat door het opbollen van zijn rug meer swingen, waardoor de ruiter makkelijker kan zitten. Tegelijkertijd verbeter je hierdoor de verbinding tussen de voor- en de achterhand van het paard, waardoor je de bewegingen van het paard preciezer kunt besturen: langere passen met meer ruimte naar voren of kortere passen, waarbij het paard zijn benen hoger optilt (‘meer van de grond komt’). Een goede aanleuning is noodzakelijk om een paard in balans te laten lopen en om een paard durchlässig te kunnen krijgen. Aanleuning komt vanuit het paard. De ruiter neemt contact op de teugel en drijft het paard met centrum en zit van achteren naar voren naar het bit toe. Hierdoor zal het paard nageven en dus ‘aanleuning nemen’. Het in elkaar trekken van het paard met je hand heeft is absoluut fout en leidt nooit tot een mooie ontspannen aanleuning

en zeker die laatste zin is ook niet onbelangerijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:34

Ik kan het alleen maar met je eens zijn, Vivalavida.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:35

klopt dat is ook zo, en dat doe ik altijd, zodra ik mijzelf en mijn paard heb opgewarmt gaanw e lekekr overgangen rijden, veel voltes vooral kleine 8tjes en slangevoltes dat ze van lisnk nmaar rechts stel, eerst richt ik haar recht. Zij is links gebogen en rijd dus eerst links om in de contrastelling naar rechts vierkantjes. Als ik dat gedaan heb verander ik van hand en rijd ik dus rechts om, dan ga ik dus voltes rijden met contrastelling om har * zwakke achterbeen* er meer onder te krijgen, als je paard links gebogen is is zijn rechter achterbeen het zwakker achterbeen. Zodra ik dara dus mee klaar ben vooral veel hand veranderen en lang en laag. We zijn nu t wijken aan t oefenen en dit gaat ook goed ( dit is goed voor t loslaten van haar *slechte* kant ). Ook schouder voor zijn we mee bezig voor t loslaten Vooral op de slangevoltes wanner je de hoefslag raakt zeg maar dan heb je een stukje schouder voor.

Overgangen doe ik van stap naar draf, van draf naar gallop van gallop naar draf van draf naar stap, van stap naar draf en andersom en vanauit stap naar gallop en vanaf halt houden naar gallop, dit gaat succes vol, ikd enk toch dat je daar wel enigzins achterhand voor nodig hebt, en zolas je leest ben ik ook zeker die achterhand aan t trainen Lachen maar ik word eerst afgekraakt voor men naar mijn trainings medthode vraagt Lachen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:36

suleilitha schreef:
Wat is er mis met de hoofdhouding van het paard van Zamora? Bovendien, als je goed kijkt zie je dat het dier het zelf aanbiedt.

fijn dat jij het ziet, want ze bied het zelf ook aan Haha!
Wil er bij zeggen, niet opscheppen of wat dan ook, er was voor deze tijd nooit met haar gewerkt. Ik heb alleen wat bosritje gedaan en ze is als jong en onervaren paard uit Amerika gekomen(waar ze als jong paard in de bergen heeft gelopen en toen ff inrijden en drachtig naar Nederland gekomen). Dit was onze allereerste les op vreemd terrein en in een binnenbak. Dus nee het is ook geen perfect beeld(ze kon geeneens draven onder het zadel als dit werd gevraagd, alleen tolten) en dat geef ik toe want ze is jong en onervaren, ik was hardstikke trots op haar dat ze zo lekker ontspannen liep.
Helaas heb ik niet meer foto`s, ook niet na die tijd want ze is echt vooruit gegaan.
Laatst bijgewerkt door Zamora op 14-11-08 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:37

Dit is toch geen discussietopic over jou cinnepin?
Je betrekt echt alles op jezelf....daar gáát het helemaal niet over.

Als we weer normaal on topic kunnen wil ik best mee praten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:38

Paintlinger schreef:
Dit is toch geen discussietopic over jou Gast9373?
Je betrekt echt alles op jezelf....daar gáát het helemaal niet over.

Als we weer normaal on topic kunnen wil ik best mee praten Lachen

als mensen mij aanvallen reageer ik dara op, en ik ben de discussie niet over mijn foto's begonnen hoor Knipoog ik liet ze aan iemand zien omdat die er naar roeg, als anderen en dan over gaan discuseren kank er ook niks aan doen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:39

okee we gaan ontopic Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:39

en oja als je terug leest zie je mij vaak zat zeggen datt ontopic moet omdat t geen haw topic is Lachen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:40

@cinnepin: je plaatst zelf foto`s en vervolgens kan je de kritiek niet hebben. Moet je ook geen foto`s plaatsen.

maargoed ik laat het erbij en ga weer ontopic Tong uitsteken