Toen ik een jaar of elf was reed ik nog wel eens op mijn oude shetlander, ook met regelmaat het weiland uitgegaan zonder dat moeders het wist. En dan snel het bos in en over smalle, kronkelende paadjes crossen.
goh, ff denken zonder zadel rondracen natuurlijk, maar dat doe ik nu nog en daar zie ik het gevaar niet van in eigenlijk ook springen zonder zadel en kopstuk deden we wel eens... maar vooral elk stukje dat enigzinds kon in galop doen. wij raceten echt overal gewoon langs. in de berm langs een (rustige) weg, langs de dijk, op bospadjes,... en dan lekker over boomstammen springen de we tegenkwamen in het bos, over de sloot springen
gaan zwemmen met de paarden doe ik nu ook nog steeds en vind ik ook nt gevaarlijk.
edit: owja en dingen oprapen vanop mn paard enz zonder er af te vallen
verkleed gaan buitenrijden!!! dat deden wij ook wel eens. met kerst kregen de ponies altijd een kerstmuts op bv. dat doet me der aan denken dat wij ook steevast met de eerste sneeuw buiten gingen (dan waren de ponies zo lekker wild )
Laatst bijgewerkt door kynshiri op 28-10-08 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Zonder zadel springen - Dat deed ik trouwens als "volwassene" ook nog hoor Achterstevoren zonder zadel galopperen, van de kont afglijden, van de nek afglijden, zelf "hindernissen" maken van afvalmaterialen en allerlei enge dingen zoals wapperend landbouwplastic (en het dan gek vinden dat je er naast lag) Boscrossen zonder zadel, de future guys proberen na te spelen (en onwijs op je bek gaan natuurlijk) en weet ik wel wat niet meer
we gingen ooit wandelen nadat er sneeuw had gelegen maar sommige stukken waren nog bevroren.. gevolg was dat ik onderuit gleed en de pony draaide opzij en ik lag er zo onder.. pony stond me alleen maar aan te gapen met een smoel van wat doe je mens ergste nog was dat gelijk een natte kont had
zonder zadel en hoofdstel het bos in en paard sloeg dan geregeld op hol.
in de wei met veel bomen erop gaan zitten, pony ging dan altijd snoeihard rennen onder de bomen door, over heuveltjes en steil naar beneden, ook erg gevaarlijk.
zonder zadel en hoofdstel springen. Ook liepen er schapen in de wei, erg leuk om hier achteraan te gaan (wist ik veel dat die beesten daar niet zo goed tegen konden)
Ik reed een hele makke pony, was al wat ouder en bleef gewoon stil staan zonder touw als je aan het poetsen was. Ik dacht dat ze dit bij de supermarkt ook wel zou doen . Ik naar binnen, resultaat: pony in de Albert heijn . Ze konden er gelukkig de humor wel van inzien. Vader en moeder toen der tijd niet.
toen ik een jaar oud washeb ik mijn eerste buitenrit gemaakt! bij mijn nichtje voorop het zadel... nu hefet mijn nichtje een kindje van 1.5 dus ik zij kom roos gaan we lekker een bosritje maken
En zonder zadel keihard in rengalop crossen door het hoge gras van een natuurgebeid en scherpe bochten maken (en vervolgens eraf pleuren omdat pony ergens van schrok en opzij sprong )
Zonder cap zomaar op mijn pony springen in het land als er nog een hengt bij staat! Hengst sprong gezellig achterop namelijk...
zonder zadel, zonder cap.. met een halster in mn badpak strandritten maken.. echt.. hoe háálde ik het in mn hoofd toendertijd geweldige herinneringen, zwemmen samen met je poownie.. maar achteraf gezien gewoon levensgevaarlijk en onverantwoord
Wat een feest der herkenning! Om sommige verhalen moet ik wel erg lachen. Die van mij heb ik er nog niet tussen zien staan dus hier mijn bijdrage:
In de winter met een dikke laag sneeuw de pony uit de wei plukken, hoofdstel en tuig om wat ze normaal voor de kar draagt, en daarachter dan weer een houten sleetje. Een ruiter op het paard (zonder zadel) , de ander op het sleetje en gaan met die banaan. Vooral leuk in volle galop en dan met de slee over een hobbeltje sturen, omdat degene die op het sleetje zit gelanceerd wordt. Ik kan me herinneren dat ik daarna onder de blauwe plekken zat, het ijskoud had, en spierpijn in mijn buik van het lachen. Buiten het feit dat we de afgelopen winters geen echte sneeuw meer gehad hebben zou ik het nu ook nooit meer doen.
Verder stapte ik altijd af door mijn rechterbeen over de hals van de pony te zwaaien, omdat je dan zo mooi naar beneden kon glijden. Dacht er natuurlijk nooit aan dat de pony haar hoofd omhoog zou kunnen doen. Toen ik weer netjes les ging rijden op de manege heb ik er een paar maanden over gedaan voordat ik het normale afstijgen weer onder de knie had.
En verder de gebruikelijke dingen, altijd zonder cap rijden, in de zomer met korte broek en gympies boscrossen zonder zadel, vaste hindernissen springen in het bos, samen met de trein op racen (trein won altijd), en op de hei samen zwemmen in het ven (staat nu een groot hek omheen, is blijkbaar beschermd gebied).
Hahaha staan een paar heel herkenbare scenario's tussen... Ook ik heb wel een zelf een karretje gebouwd voor achter de fjord. Wa net lekker op gang toen het ding in elkaar stortte. Moest ik heel zielig met pony in de ene hand en twee wielen in de andere hand weer terug. Hiervan geleerd hebbende heb ik de keer er na een vriendinnetje op de fiets gezet, ik op de pony en haar dan op de fiets voorttrekken met de pony. Ging hard joh Of mijn zusje op de andere pony (die nogal eens weigerde), balkje aan de ene kant op het prikkeldraad van de wei leggen en ik aan de andere kant, op het moment dat de pony vlak voor de hindernis was ineens die balk omhoog tillen met de gedachte "dan kan ie vast niet meer zo snel stoppen". Natuurlijk had de pony dat na 2x door,zusje er af gedonderd, janken, bij moeder klikken, moeders boos Natuurlijk was ik ook altijd die gek die overal wel op wou, hoe gekker t peerd hoe leuker het was. Manege-eigenaar had een keer twee hafje gekocht, moeder en dochter. Moeder was zadelmak, dochter niet. Natuurlijk haalde hij ze door elkaar... (ik dacht met opzadelen al, wat trekt die pony de buik toch in ). Er op gaan zitten, pony recht overeind, dikke lol. Heb met die pony ook nog eens onder in een zandafgraving gestaan (Rene, al je dit leest, alsnog sorry ). Was een buitenrit aan het maken met een vriendinnetje en ineens hield het pad op en konden we niet verder, gingen ze daar bouwen ofzo. Er zat wel een gat van een meter of 2 in de grond, leek me wel lollig om daar af te glijden met de pony (het domme beest deed het ook nog). Daarna een half uur bezig geweest weer uit die kuil te komen.
Ach ja. Ik ben nu een wat grotere schijterd, heb zelf meer dan een jaar niet gereden omdat ik heel bang was geworden. Daar ben ik wel weer doorheen inmiddel maar heb wel altijd braaf cap+ bodyprotector aan op het paard. En op gekke paarden stap ik niet meer, daar verongelukt de eigenaar maar lekker zelf mee
Onder het paard doorkruipen heb ik vandaag nog gedaan.. Ook al weet ik dondersgoed hoe snel een paard zijn been ff kan optrekken..
Met zijn twee op een pony, de tweede achter het zadel, en dan in het bos gaan crossen en in de bak gaan springen, heerlijk was dat altijd!!
Zonder iets om op een shetlander gaan zitten en dan rondjes rijden. Ben een keer dwars door een stel hoge struiken gecrosst, heel mijn gezicht onder de schrammen. Soms gebruikte ik wel een sjaal als halstouw haha
Zonder zadel en zonder cap springen op een paard van een vriendin, en dan eraf vallen, maar gewoon weer erop klimmen en verder gaan, niks aan de hand!
Ook heb ik in de manegeles ooit (omdat ik altijd zo graag wilde crossen) een paard zo heet gemaakt (achteraan in de groep rijden en dan elke keer inhouden en dan gaan galloperen tot je op je voorganger botst) dat later een meisje van haar pony afviel in het bos.. Oh en ik heb ooit wedstrijdje gedaan op een manegepony tegen mijn instructrice wie het eerst vanuit de waterplas op het droge was (de instructrice bedoelde het niet serieus maar ik wel, had ook gewonnen )
Stiekem toch wel grappig als je eraan terug denkt Nu gaat het er gelukkig niet meer zo ruig aan toe.
Gaef topic! Komen ook behoorlijk wat herkenbare dingen voorbij....
Op onze vzshet sprongen wij altijd met zadel, maar zonder singel Om je evenwicht te trainen, volgens ons! Hahahaha! En verder....Sleetje maken in de sneeuw idd, met de slappe lach in rengalop door het bos, achterste voren rijden zonder zadel; kijken wie dat in alle gangen kon, etc......
HiHi dat zonder singel met zadel heb ik de lessers ook wel eens laten doen. Het is inderdaad een geweldige oefening voor je evenwicht, maar eigenlijk ook best gevaarlijk. Dat in badpak heb ik nooit gedaan, maar korte broek zonder zadel wel en dan met warm weer dus paard lekker zweten en dan had je zo'n heerlijke zwarte kont als je thuis kwam.
Wat een verhalen hier zeg Ik was vroeger al een schijter en daarom heb ik niet veel lol uitgehaald Wel eens veel te groot voor een pony geweest, maar dat is niks met sommige hier
Maar die plakdijen heb ik nog steeds hoor....Mn knol is net een stoeltje, dus het is heeeeeeerlijk om er zonder zadel op uit te gaan! (alleen tijdens de verhaartijd wat minder, maar goed.....)
Ook ultiem jeugdsentiment trouwens (zie ik nu net in mijn profiel): Van die vilten dekjes onder je zadel! En zo'n koordsingel niet van dat neopreen gezeik
Uhm.. Ik had altijd een welshje, springen zonder zadel en hoofdstel, ging ook zo op buitenrit.
En met mn vorige verzorgpony, 6 jaar geleden, elke berg opgaan, ook als het echt niet kon tot we een keer bijna achterover vielen, ze kon nog net haar evenwicht houden, maar we gingen wel scheef, hele rijbroek gescheurt. En over van die bospalen springen, die vastzitten. Paarden loslaten staan en zelf gaan zwemmen, paarden bleven dus niet staan maar gingen ook het water in. En onder zo´n hele hoge brug, niet honderd meter verder het paadje opgaan, nee stijl omhoog, ging gelukkig ook goed.
Er zullen nog veel meer dingen zijn, maar kan er zo even niet opkomen.
ehm dat zijn er best veel dingen. Allemaal emt me vorige paardje: -zonder zadel cap of hoofdstel(dus alleen halster en touw) van en naar t weiland over de weg. - zonder cap rybroek een buitenrit en gewoon ook lkr crossen -zonder cap rylaarzen over de drukke dijk. -paard met regendeken op en ik erop zonder cap etc en ook alleen met halster en 2 touwtjes als teugels een stappende buitenrit maken. - Grote lange buitenrit naar het bos (stappent duurde t 2 uur) ook zonder cap.. -onder paarden door kruipen. -buiten wedstrijdje doen langs de drukke weg altyd leuk geweest!:P (-achter paarden langslopen..heb al 2 x een trap gehad en niet eens van me eigen paard.) - alleen naar buiten gaan met me paard.Terwyl ik dat nog nooit alleen had gedaan.. (en gewoon dus zonder iemand ernaast of mee op de fiets met heelmaal niet wetende dat ik ook geen tel bij me had.) -springen in normale kleding >> gescheurde broek dus was weer tyd voor een nieuwe.
Verders zijne r nog meer dingen maar denk nu wel iets meer na voordat ik zulke dingen doet. En met dit paard die k nu heb zou ik dit soort dingen allemaal netjes met cap ende benodigheden doen
En jeuk...verschrikkelijke JEUK!! Maar toch weer erop al wist je dat het niet lekker was na die tijd. En liefst ook met blote voeten, maar vergeten dat je een pad afmoest waar brandnetels groeiden! Dan je knieeen zo'n beetje in je nek om dat te ontwijken en hopen dat je paard niet opzij sprong.