Ik heb niet het hele stuk gelezen.. (eigenlijk niet verder dan t stukje 'bij het fenomeen NH is dit allemaal niet nodig en men bespaart natuurlijk vele euro's, hoe hollandser kan het?') maar ik wil er wel graag even op reageren
Ik ben zelf geen echte 'natural', er zijn ook al talloze discussies geweest over die naam.. En iedereen is het er over eens; de naam 'natural' klopt niet..
Maargoed, naturals willen gewoon het natuurlijke gedrag van het paard stimuleren, net zoals men ook het natuurlijke gedrag van een kat stimuleert door genoeg ruimte te geven en vangspelletjes te spelen met nepmuisjes, en van leeuwen en apen in de dierentuin door grote verblijven te maken met soortgenoten en klim- en speeltoestellen..
En dat gebeurt bij paarden ook; zoveel mogelijk het natuurlijke gedrag stimuleren door te zorgen voor 24/7 weidegang, soortgenoten, spreken in paardentaal (lichaamstaal), onbeperkt ruwvoer en zoveel mogelijk beweging.
Het slaat dus nergens op dat mensen dit doen voor het geld. Mensen gaan gewoon steeds beter nadenken over het welzijn van dieren. Dat kom je overal tegen (zelfs bij de goudvissen in de ronde kom

)
Vroeger boeide het de boer niet of dat paard gelukkig was. Beest moest werken, geld opbrengen.. En vroeger op de manege ging dat hetzelfde, de manegepony's moesten gewoon braaf elke dag 3 uur lang hun rondje lopen, kregen een schep voer daarna, en als ze kreupel begonnen te lopen kregen ze nieuwe ijzers.. Ze werden gewoon gezien als dingen in plaats van dieren. Zo heb ik ook vroeger leren rijden; als ie niet vooruit wil dan moet je meppen, en als je wil stoppen moet je aan de teugels trekken, en naar links moet je aan de linkerteugel trekken.. Er werd niet gevraagd waarom.. Werd niet gekeken naar het paard. Een ziek dier ging naar de slager. Veel mensen zijn dat gewoon heel normaal gaan vinden, denken helemaal niet meer na over wat het paard ervan vindt, dier moet maar lopen en daarmee uit. Op de manege zie ik dat soort mensen nog steeds lopen, meer dan de helft zelfs.. Ik heb die oude manier altijd al naar gevonden, droomde er altijd van om zonder hoofdstel en zonder zadel over het strand te galopperen met een vrolijke pony

En toen ik jaren later een eigen paard kocht, en begon te lezen over natuurlijk gedrag en paardentaal toen vond ik dat direct al interessant en ben ik op zoek gegaan naar iemand die me dat kon leren
Het klopt niet dat vooral jonge paardenmensen aan NH doen. Sterker nog, de meeste NH-ers die ik ken zijn al ouder (tussen de 30 en 50 jaar) en werken al hun hele leven met paarden. Zij hebben met deze methode juist ongelooflijk veel vooruitgang geboekt tegenover de traditionele methode. Een van hen is een opvangtehuis begonnen om slachtpaarden te redden die niet meer te handhaven waren en zorgt ervoor dat de paarden weer vertrouwen krijgen in de mens enzo.
Op mijn oude pension heb ik toen les gekregen van die mevrouw in grondwerk/Parelli en ook in het rijden. En langzamerhand is de helft van het pension overgestapt op NH. En dat waren niet de jongere meisjes, die gingen juist liever door met hun springwedstrijden enzo, maar de oudere mensen, die al heel hun leven met paarden werkten, die kregen interesse in het grondwerk en zijn toen ook les gaan nemen.
Onze hele groep was trouwens niet zo extreem dat iedereen van de ene op de andere dag de paarden buiten op een wei heeft gegooid met een berg hooi (ijzers hadden ze allemaal niet trouwens), maar uiteindelijk zijn ze wel allemaal op zoek gegaan naar een stal met meer weidegang.