Hypes in a horses life

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hypes in a horses life

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:55

suleilitha schreef:
Maar die boertjes hadden hun kennis wel opgedaan bij de smid en hadden er zelf ook oog voor hoe een hoef er uit hoorde te zien....

Ja?
De boer waar ik een paar pony's verzorgde (aangeschaft na pensioen, als grasmaaiers) deed het zelf, en reken maar niet dat hij ooit had gezien hoe het moest, laat staan wist hoe een hoef er uit moest zien. Ik kan je vertellen dat het er dramatisch uitzag, hij 'bekapte' tot kreupelheid aan toe.

Verder sluit ik me helemaal aan bij wat Berdien op pagina 6 schreef.

Alle 'stromingen' hebben hun extremen. Ik mag dan misschien naar 'natural' neigen (had er nog nooit van gehoord voor ik op Bokt kwam en ik ben mijn hele leven al zo bezig), maar ik vind het een erg kwalijke zaak dat mensen na 1 dagcursus zelf hoeven gaan bekappen. Maar zo vind ik het getut met paarden ook heel slecht; beenbeschermers in de wei, niet samen in de wei vanwege elkaar beschadigen etc.

Wat dat betreft kan ik me wel bij jou aansluiten, TS, want vroeger werden paarden inderdaad ook gewoon gezond oud zonder al die poespas.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:13

RedPassion schreef:
suleilitha schreef:
Maar die boertjes hadden hun kennis wel opgedaan bij de smid en hadden er zelf ook oog voor hoe een hoef er uit hoorde te zien....

Ja?
De boer waar ik een paar pony's verzorgde (aangeschaft na pensioen, als grasmaaiers) deed het zelf, en reken maar niet dat hij ooit had gezien hoe het moest, laat staan wist hoe een hoef er uit moest zien. Ik kan je vertellen dat het er dramatisch uitzag, hij 'bekapte' tot kreupelheid aan toe.

Verder sluit ik me helemaal aan bij wat Berdien op pagina 6 schreef.

Alle 'stromingen' hebben hun extremen. Ik mag dan misschien naar 'natural' neigen (had er nog nooit van gehoord voor ik op Bokt kwam en ik ben mijn hele leven al zo bezig), maar ik vind het een erg kwalijke zaak dat mensen na 1 dagcursus zelf hoeven gaan bekappen. Maar zo vind ik het getut met paarden ook heel slecht; beenbeschermers in de wei, niet samen in de wei vanwege elkaar beschadigen etc.

Wat dat betreft kan ik me wel bij jou aansluiten, TS, want vroeger werden paarden inderdaad ook gewoon gezond oud zonder al die poespas.

Precies, hier ook zo!

Ha, pas geleden nog een paardenboertje waar ik nog wel eens wat van kan leren qua paardenervaring, die een ijzer was verloren op rit en er een zeker 3 maten te klein ijzer terug onder had geslagen die hij nog had liggen, met hoefnagels die op hun beurt weer 2 maten te groot waren voor het voetje. Rolleyes

En wat dacht je van bepaalde maneges, waar ze zelf de lespony's een beetje bekappen om de kosten te drukken?

Boodschap: ga niet zelf lopen klooien. Cursus is hartstikke leuk voor een klein beetje kennis, meekijken en vragen aan de smid en veel lezen over hoeven is leuk voor een klein beetje kennis en inzicht over hoe een goed bekapte hoef of hoefbeslag eruit hoort te zien. En een rond randje aan een hoef vijlen kan iedereen.

Vroeger werd er ook al gegeneraliseerd. Groepjesvorming op de manege, als paardenmeisje werd je bijna niet aangekeken door de mensen met een duur paard Haha!

Alleen zijn het nu allemaal volwassen mensen, die zichzelf blijkbaar nog steeds veilig in groepjes moeten indelen. Inderdaad, iedereen kan nog iets van elkaar leren.
Al vind ik het wel een vermakelijk stukje Haha!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:54

Vroeger was het altijd beter en nu is het slecht, pfff. Mss kunnen we wel weer mijnen openen en daar pony's laten werken, want vroeger wisten ze het allemaal veel beter en werden alle paarden tevreden oud...

Ik ben niet voor of tegen een bepaalde stroming maar als mensen beginnen te klagen over andere 'die het denken beter te weten', vinden ze (de TS) blijkbaar het zelf ook beter te weten dan die andere toch?

De een vind dat hoeven moeten worden beslaan, de ander niet (en omgekeerd). Prima toch, is het zo moeilijk om elkaar met rust en in waarde te laten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:12

Tja, die doe het zelvers die jullie aanhalen noem ik geen echte boeren..... en excessen heb je in alle lagen van de bevolking, me dunkt.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:20

suleilitha schreef:
Tja, die doe het zelvers die jullie aanhalen noem ik geen echte boeren..... en excessen heb je in alle lagen van de bevolking, me dunkt.

Nou, ik daag je uit om dit te zeggen tegen de boer in kwestie, die toch alweer 40 jaar meer paardenervaring heeft dan jij Haha! En hij is niet de enige, ken er meerdere.

Alleen hoeven moeten aan vakmensen overgelaten worden. Klein tussentijds onderhoud kan best zelf worden gepleegd, maar ijzers ondernagelen en flinke bekapwerkzaamheden niet mi.

Mijn ervaring is dat júíst boeren zunig zijn. Toen je poep nog met de lange 'oe' schreef zaten hun al achter het paard op het land, en er werd goed op de centen gepast.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:28

Klopt. En een beetje boer die een beetje oog voor zijn paarden heeft, weet dondersgoed hoe een hoef in elkaar steekt, en hoe je zoiets moet onderhouden. En dan heb ik het niet over ijzers er onder slaan, maar zoals SpikyBlue zegt, gewoon onderhoud. Als je dat regelmatig doet hóef je namelijk geen ingrijpende dingen te doen.

Tuurlijk heb je er altijd prutsers tussen zitten, maar heb je die tussen hoefsmeden niet? Tussen dierenartsen? Ruiters? Buiten de paardenwereld?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 02:25

Jannepauli schreef:
Dan zijn misschien de macho-achtige uitspraken als "stinkbok" en "maatje 38" ( volgens mij is dat getal een tikfoutje!) of het knuffel-konijnengedrag niet meer nodig. Dan eindigen we ergens in het midden, met respect voor het wezen, de aard en de behoeften van het paard.

Ik heb echt schoenmaat 38 Haha! Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 07:57

Heb ook schoenmaatje 38 , die kleine maatjes sterven uit.. Desalniettemin kun je met je voet opzien boers prima coorigeren!

Wat is je lengte Kiwiko?.. (Lekker offtopic)

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:45

Ja, wat is er mis met een schoenmaatje 38? Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:47

Ik vind het prachtig. Staat er ergens dat het mis is?.. Is toch sexy , kleine voetjes?

Zouden ze "in die goeie ouwe tijd" nog kleinere voeten hebben gehad?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:48

SpikyBlue schreef:
Nou, ik daag je uit om dit te zeggen tegen de boer in kwestie, die toch alweer 40 jaar meer paardenervaring heeft dan jij Haha! En hij is niet de enige, ken er meerdere.

Dan is het wel een heul oud boertje aangezien Suleilitha ook al "herintreedster" is Haha! Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:49

Moar die kerels word'n natuurlijk old van die agrarische lucht'n, Kym! Knipoog

Af en toe een skup veur die balg van die knoll'n zorgt veur 'n poar sterke pot'n onder de romp! Cool

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:58

detour schreef:
!

Wat is je lengte Kiwiko?.. (Lekker offtopic)

168 Haha! Haha! en ik weeg 63 kilo Lachen Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:00

Past zo'n maatje goed bij, toch? Knipoog

Ik ben 1.79m en te zwaar. Bloos

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:23

Ehm, zonder lengte en gewicht Knipoog.......

Het begin van het stuk vind ik leuk en goed geschreven. Zo was het, als ik de oude zwart/witpaardenboekjes en de foto's van mijn oudste zus van vroeger bekijk. En zo was het ook goed, toen.

We zijn doorgeslagen. In tuttelen, beschermen (vooral tegen de regen Lachen ) en voer. Eens

Toch ben ik het met het laatste deel van je stuk niet eens. Jammer, dat je ineens volledig ongenuanceerd je oordeel geeft over 'naturals'. Ik vind het een rotwoord, maar ik val er waarschijnlijk wel onder. Maar toch....

- Een boomzadel? Geen enkel probleem. Boomloos zit voor geen meter (mijn mening) en ik ben er nog lang niet van overtuigd dat het zoveel beter is.

- Bitloos: graag, leuk, gezellig, goed. Maar een bit is ook geen bezwaar, kies wat bij je paard past.

- Deken? Handig, op zijn tijd. Maar als je paard dan 'natural' in de wei staat is het wel zo handig als hij gewoon zijn eigen vacht heeft. Veel minder kans dat hij ziek wordt omdat de vacht het winterweer gewoon veel beter opvangt dat een deken.

- Hoefsmid? Tuurlijk, die moet er op zijn tijd bij. Ook bij NB (ja, ik vijl zelf bij) want het werk moet gecontroleerd blijven. En net zo vaak als een TB komt, alleen tussentijds wordt er óók gevijlt. Gewoon, omdat ik geloof dat dat veel beter is.

Ik spreek niet alleen voor mezelf maar voor vele anderen als ik zeg dat 'wij'' absoluut níet kiezen voor zuinigheid (hoe kom je er in vredesnaam bij dat dit goedkoper is?????) maar voor hoe wij denken dat een paard het goed heeft. En nee, de hele dag op stal lijkt mij niet echt leuk voor een paard. Veruit de meeste mensen, ook op bokt, zijn genuanceerd. Helaas zijn er een paar die-hards die jouw mening hebben gevormd. Maar die zijn er ook bij de traditionele kant.

Mooi stuk, maar helaas te zwart-wit. En dat vind ik echt jammer, want uit eerdere discussies weet ik dat je wel een paardenvrouw bent, althans, zo kom je over.

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:52

Heb krom gelegen!
Geweldig stuk

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:54

Maatje 37 hier Huilen en ik ben echt niet klein hoor. Haha!

Wat de hoeven betreft. Zoals al zei beslaagt m'n vader onze paarden zelf. Soms laten we de hoefsmid komen (bij een "nieuw" paard of een probleemhoef) en kan me die keer goed herrineren dat wij achteraf het paard alsnog hebben moeten beslagen omdat de "prof" de twee voorste hoeven totaal ongelijk had gekapt en beslagen. Daar betaal je dan ook veel geld voor Boos! .

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:39

detour schreef:
Nou, haar paard heeft het dus modern goed, opala, dus ik denk dat het dier nu mt een I -pod op zit in de wei, potje te Nintendoen... Knipoog

Huilen van het lachen

MysticTinker schreef:
Ik heb niet het hele stuk gelezen.. (eigenlijk niet verder dan t stukje 'bij het fenomeen NH is dit allemaal niet nodig en men bespaart natuurlijk vele euro's, hoe hollandser kan het?') maar ik wil er wel graag even op reageren Lachen
Ik ben zelf geen echte 'natural', er zijn ook al talloze discussies geweest over die naam.. En iedereen is het er over eens; de naam 'natural' klopt niet..
Maargoed, naturals willen gewoon het natuurlijke gedrag van het paard stimuleren, net zoals men ook het natuurlijke gedrag van een kat stimuleert door genoeg ruimte te geven en vangspelletjes te spelen met nepmuisjes, en van leeuwen en apen in de dierentuin door grote verblijven te maken met soortgenoten en klim- en speeltoestellen..
En dat gebeurt bij paarden ook; zoveel mogelijk het natuurlijke gedrag stimuleren door te zorgen voor 24/7 weidegang, soortgenoten, spreken in paardentaal (lichaamstaal), onbeperkt ruwvoer en zoveel mogelijk beweging.
Het slaat dus nergens op dat mensen dit doen voor het geld. Mensen gaan gewoon steeds beter nadenken over het welzijn van dieren. Dat kom je overal tegen (zelfs bij de goudvissen in de ronde kom Clown )
Vroeger boeide het de boer niet of dat paard gelukkig was. Beest moest werken, geld opbrengen.. En vroeger op de manege ging dat hetzelfde, de manegepony's moesten gewoon braaf elke dag 3 uur lang hun rondje lopen, kregen een schep voer daarna, en als ze kreupel begonnen te lopen kregen ze nieuwe ijzers.. Ze werden gewoon gezien als dingen in plaats van dieren. Zo heb ik ook vroeger leren rijden; als ie niet vooruit wil dan moet je meppen, en als je wil stoppen moet je aan de teugels trekken, en naar links moet je aan de linkerteugel trekken.. Er werd niet gevraagd waarom.. Werd niet gekeken naar het paard. Een ziek dier ging naar de slager. Veel mensen zijn dat gewoon heel normaal gaan vinden, denken helemaal niet meer na over wat het paard ervan vindt, dier moet maar lopen en daarmee uit. Op de manege zie ik dat soort mensen nog steeds lopen, meer dan de helft zelfs.. Ik heb die oude manier altijd al naar gevonden, droomde er altijd van om zonder hoofdstel en zonder zadel over het strand te galopperen met een vrolijke pony Dromen En toen ik jaren later een eigen paard kocht, en begon te lezen over natuurlijk gedrag en paardentaal toen vond ik dat direct al interessant en ben ik op zoek gegaan naar iemand die me dat kon leren Lachen

Het klopt niet dat vooral jonge paardenmensen aan NH doen. Sterker nog, de meeste NH-ers die ik ken zijn al ouder (tussen de 30 en 50 jaar) en werken al hun hele leven met paarden. Zij hebben met deze methode juist ongelooflijk veel vooruitgang geboekt tegenover de traditionele methode. Een van hen is een opvangtehuis begonnen om slachtpaarden te redden die niet meer te handhaven waren en zorgt ervoor dat de paarden weer vertrouwen krijgen in de mens enzo.
Op mijn oude pension heb ik toen les gekregen van die mevrouw in grondwerk/Parelli en ook in het rijden. En langzamerhand is de helft van het pension overgestapt op NH. En dat waren niet de jongere meisjes, die gingen juist liever door met hun springwedstrijden enzo, maar de oudere mensen, die al heel hun leven met paarden werkten, die kregen interesse in het grondwerk en zijn toen ook les gaan nemen.
Onze hele groep was trouwens niet zo extreem dat iedereen van de ene op de andere dag de paarden buiten op een wei heeft gegooid met een berg hooi (ijzers hadden ze allemaal niet trouwens), maar uiteindelijk zijn ze wel allemaal op zoek gegaan naar een stal met meer weidegang.

In het stuk van MT kan ik me beter vinden dan in het stuk van de TS.
Ik heb nog niet het hele topic gelezen, maar dat ga ik zo wel doen.

Ben ik een natural? Hmmm, geloof het niet .... Ben ik dan een traditional? Ehhh, nee, dat ook weer niet echt Clown .
Voordat de hele "natual hype" ontstond, was ik er zelf al van overtuigd dat een paard het prettiger vond om de tijd dat ik niet met hem aan de slag was, buiten door te brengen en dat ´ie het nog veel fijner vond als ´ie daar buiten niet in z´n eentje stond Knipoog (ipv 22 uur p.d. in een stal te moeten staan). Zomers blijven ze ook lekker ´s nachts buiten, tenzij het echt pest(on)weer is. ´s Winters staan ze overdag buiten en ´s nachts in de box. Ik doe niet aan dekens; niet zozeer omdat ik er "ansich" tegen ben, maar omdat ik het zo´n gedoe vind met het op- en af doen Clown .
Doordat mijn vriendin een enorm dominantie probleem met haar merrie had, kwam ik in aanraking met het grondwerk. Inmiddels doe ik dit nu zo´n jaar of 12 en ik én mijn paarden, hebben hier veel lol in.
Wbt hoefsmid en ijzers: de hoefsmid komt hier iedere 6-8 weken. 2 Van mijn paarden hebben geen ijzers nodig, de derde wel. (Toen ik mijn ruin net had, was ik teleurgesteld dat hij geen ijzers nodig had, want ik vond het op straat veel leuker klinken mét ijzers, als zonder Bloos Haha! !)
Ik rij mét bit en de zadels hebben een boom erin. Nieuwsgierig als ik ben, heb ik een keer een boomloos zadel geleend om het eens te proberen, maar ik geloof dat dat niks voor mij is; ik vond het nogal "zwabberig" zitten Scheve mond .
Tuttelen met m´n paarden doe ik niet echt (wat heet tuttelen: even lekker kroelen als ik de paddock/wei mest, of als ik mijn paard op de poetsplaats zet om hem tot in den treure te poetsen, hoeven in te vetten, te zoenen en wat-al-niet-meer??!) maar ik vind het wel weer leuk om een zadeldekje onder het zadel te hebben wat past bij hetgene wat ik aan heb Haha! . (Waar de rest van m´n stalgenoten dan weer hard om moet lachen, terwijl zij eigenlijk de wedstrijdruiters zijn en ik meer de recreatieruiter ben, die z´n paarden op een behoorlijke manier wil rijden en dus braaf 1-2 p.w. les neemt Tong uitsteken .)
Ik denk dat ik een traditionana of een natraditional ben Haha!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:55

Hier nog iemand die zich geen natural wil noemen. Waarom? Omdat mijn buurman zegt: ik ben een natural, mijn paarden lopen zonder hoefijzers.. Nou vraag ik je Frusty . Als ik dan meer uitleg vraag, staat hij met z'n mond vol tanden. Met zo'n mensen wil ik niet vergeleken worden.
Onze paarden staan dag en nacht buiten, voor mij is dat doodnormaal. Blijkbaar ben je dan een "natural", een paard buiten laten staan is dus natuurlijk?? Ja, dat wist op m'n 3 jaar ook al hoor.

Het is wel dankzij al die NH stromingen (Parelli, Hempfling) dat ik meer ben gaan kijken naar het paard zelf. Zoals hier boven geschreven. Op de manège deed je wat ze vroegen, maar een antwoord op "waarom zo?" kreeg je niet. Ik kan zelf zeggen dat ik strenger ben geworden voor m'n paarden in de trant van: niet tegen me aan scheuren (vroeger deed een paard dat omdat het mij graag zag Rolleyes ), telkens terug zetten op z'n plek als hij lekker op stap gaat ipv te blijven staan, ... Eigenlijk moet ik het ipv strenger, consequenter noemen. Ik weet nu dat ik veel meer bereik door het netjes, vooral correct te vragen en steeds blijven herhalen. Dat heb ik nooit of te nimmer op een manège geleerd. Laat staan dat ik daar geleerd heb om m'n paard met rust te laten als hij wel het gevraagde doet!

Maar als mijn paard iets mankeert, dan roep ik er de DA bij. Diegene die er speciaal voor gestudeerd heeft. Ik ben ooit 1 keer naar iemand geweest die de oplossing voor zomereczeem had. Kwam ik bij een pendelaar terecht!! En ra, ra zijn pilletjes (100 € voor een piepklein zakje), hebben niet geholpen. Ik heb m'n lesje wel geleerd. Trouwens als ik had geweten dat het pendelaar zou zijn, ik zou nooit gegaan zijn.

Ik denk dat geurentherapie of homeopathie wel helpen, op een bepaald niveau. Het gaat je paard z'n karakter niet veranderen hé. Ik ga me er in ieder geval niet aan wagen, ik ben content met m'n paarden hoe ze zijn. Is me trouwens veel te duur, het blijft wel een hobby hé.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:25

suleilitha schreef:
In de tijd dat ik pas kwam kijken was je trots op je vilten shabrak,

Ik zie het topic nu pas maar ontzettend leuk verwoord, veel herkenbaarheden en met een fikse dot HUMOR Haha!

En ja ik heb ook nog zo'n viltje gehad. Groen was 't ie. Was dat nog voor of na jouw tijd ? Haha!

We hebben jaren bij iemand op een oudere boer op het erf gewoond.
Hij werkte op 12 jarige leeftijd al met een tweespan op het land.
Tsjee .. als je die verhalen hoorde en de paardenhouderij tegenwoordig, dan kan je echt van een evolutie spreken Knipoog

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:27

Kon j het niet inkorten? Vond het namenlijk erg saai en ben na het 1ste stukje al gestopt:p ik háát lange lappen tekst Tong uitsteken

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:43

geweldig stukkie, goed verwoord met een stukkie humor erbij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:02

watdanhe schreef:
Kon j het niet inkorten? Vond het namenlijk erg saai en ben na het 1ste stukje al gestopt:p ik háát lange lappen tekst Tong uitsteken

Ik ga een zelf geschreven stuk niet inkorten Clown

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:12

Wat een heerlijk stuk!
Kan me er helemaal in vinden!

CLB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:21

Leuk verhaal, staan wel herkenbare dingen in Knipoog