Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:52

Een van onze kids heeft een aantal keren bij een zeer bekende olympische ruiter gelest. Met een simpele dier en zelf op l niveau.
Deze ruiter was perfect in staat om zich qua lesgeven aan het niveau van ruiter en paard aan te passen. Zo hoort het en niet andersom.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:55

pol013 schreef:
Ik snap in de basis wel waar die schrijfster/amazone naar toe wil. Dat er waarschijnlijk 'iets more to the story' is dan we zien op die beelden.
Maar dat maakt het nog niet goed wat mij betreft.

En eerlijk. Ik herken die druk ook niet die die toppers moeten ervaren bij zo'n gesponsorde les. Ik heb voor mijn vorige werk tig van dat soort lessen mogen organiseren in verschillende disciplines en misschien lag het er aan dat wij B-ZZ ruiters die kant op stuurden maar er werd steevast gewerkt aan basis basis basis.
Vooral bij de springruiters alleen maar basic lessen gezien.

Dan zou de schoen hem al moeten wringen dat dit een net niet net wel combinatie was. Maar herkennen doe ik die druk niet.

Overigens kan ik helemaal niet zo vallen over dat trage knol. Sommige paarden zijn gewoon te traag voor dat werk. Dat erkennen is helemaal niks mee. En of je het dan flegmatiek paard noemt of trage knol. Liever dat ze daar dan eerlijk over zijn zodat een paard niet hoeft te doen wat hij ook niet echt kan.

Nou, soms wordt er bewust in extreme gesproken om een bepaald punt te belichten.
In dit geval sprak de schrijfster bewust van "traag beest", of diegene die ik persoonlijk veel onsmakelijker vind, "te simpel om iets fatsoenlijk uit te voeren", om de schuld van CD af te nemen, CD te verdedigen, het ligt niet aan CD maar aan het paard, de druk, maar vooral aan het paard, als het paard sneller was geweest, of intelligenter, had CD natuurlijk geen zweep hoeven pakken.
Het wordt wellicht niet letterlijk zo geschreven, maar door de woordkeuze is dit wel de onderliggende gedachte.

En ik denk dat niemand er echt over valt als je eens een keer een paard een "trage knol" noemt, maar in dit geschreven stuk, heeft deze woordkeuze zoveel meer lading dan alleen "trage knol", je zou misschien zelfs wel zo ver kunnen gaan als: Deze woordkeuze, met deze lading, die laat precies zien wat er mis is in de paardenwereld.
En dát is waar mensen over vallen.

(Mijn inziens enorm begrijpelijk trouwens)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:03

Ik zie het als een paard die best wat voor de ruiter wil doen, maar wel binnen zijn comfortzone. CD kan de pot op en daarom wordt ze zo kwaad. Als je weet dat je daar niet tegen kan dan moet je bij dat soort paarden vandaan blijven. Ik kan dat type paard enigszins waarderen :D

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:10

Waar kan ik het volledige filmpje zien?
Ik zag een fragment en daar kwam een vraag bij me op, maar ik wil eerst het volledige filmpje zien.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:18

Ik vind lesgeven echt iets heel anders dan zelf goed kunnen rijden. Er zijn maar weinig echte instructeurs en dan bedoel ik, mensen die alle problemen en alle type paarden al een keer gevoeld/tegen gekomen zijn. En dan moet je ook nog in staat zijn dit te kunnen vertalen naar diverse soorten karakters van je leerlingen. Het is echt een onderschat beroep. En iedereen die een beetje kan sturen gaat lesgeven en vindt zichzelf daarin erg goed. De opleidingen stellen niks voor dus wat dat betreft heb je het papiertje ook zo.
Van een echt goede instructeur verwacht ik dat diegene voor vrijwel ieder probleem een oplossing heeft en flexibel is in zijn of haar aanpak. Maar eerlijk, van 99% van de instructeurs verwacht ik dit echt niet en zou ik het enorm kunnen waarderen als ze mij naar iemand anders sturen omdat diegene denkt dat we daar meer aan gaan hebben. Je moet je eigen kwaliteiten kennen sommige zijn gewoon waanzinnig in het zadel en kunnen dat moeilijk vertalen naat een leerling. En sommige mensen zijn gewoon echt trainers maar zijn misschien minder charmant in het zadel. Ieder zijn kwaliteit en er is helemaal niks mis mee dat te erkennen en uit te spreken.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:28

xmarliez schreef:
Ik vind lesgeven echt iets heel anders dan zelf goed kunnen rijden. Er zijn maar weinig echte instructeurs en dan bedoel ik, mensen die alle problemen en alle type paarden al een keer gevoeld/tegen gekomen zijn. En dan moet je ook nog in staat zijn dit te kunnen vertalen naar diverse soorten karakters van je leerlingen. Het is echt een onderschat beroep. En iedereen die een beetje kan sturen gaat lesgeven en vindt zichzelf daarin erg goed. De opleidingen stellen niks voor dus wat dat betreft heb je het papiertje ook zo.
Van een echt goede instructeur verwacht ik dat diegene voor vrijwel ieder probleem een oplossing heeft en flexibel is in zijn of haar aanpak. Maar eerlijk, van 99% van de instructeurs verwacht ik dit echt niet en zou ik het enorm kunnen waarderen als ze mij naar iemand anders sturen omdat diegene denkt dat we daar meer aan gaan hebben. Je moet je eigen kwaliteiten kennen sommige zijn gewoon waanzinnig in het zadel en kunnen dat moeilijk vertalen naat een leerling. En sommige mensen zijn gewoon echt trainers maar zijn misschien minder charmant in het zadel. Ieder zijn kwaliteit en er is helemaal niks mis mee dat te erkennen en uit te spreken.

compliment

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:23

Lesgeven is niet makkelijk. Maar je moet je wel in de diverse paarden kunnen inleven en dat vergt naast didactische kennis ook zelf veel kilometers in het zadel te hebben gebracht van veel verschillende paarden.

Wat ik trouwens nog meer verschrikkelijk vind van het bericht van Galema is de reacties erop. Er zitten subtop jury's bij die reageren met: helemaal eens. Ga je een potje schamen joh!

Henk Jan zijn vrouw rijdt op het hoogste niveau en dat zijn mensen met veel respect voor paarden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 11:28

Benzz schreef:
Lesgeven is niet makkelijk. Maar je moet je wel in de diverse paarden kunnen inleven en dat vergt naast didactische kennis ook zelf veel kilometers in het zadel te hebben gebracht van veel verschillende paarden.

Wat ik trouwens nog meer verschrikkelijk vind van het bericht van Galema is de reacties erop. Er zitten subtop jury's bij die reageren met: helemaal eens. Ga je een potje schamen joh!

Henk Jan zijn vrouw rijdt op het hoogste niveau en dat zijn mensen met veel respect voor paarden.

Ja, de reacties laat precies zien wat mis is met de paardensport.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:37

Voor zover ik het begrepen heb, is het een gesponsorde les geweest. Dat maakt het al veel moeilijker om te zeggen: hier kan ik niets mee. Dan nog vind ik het hoe dan ook niet juist om maar een greep te doen naar de longeer zweep en deze te misbruiken.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:51

En nu weer een blog over o.a. de post van Galema op horses.nl
Die site begint toch steeds meer op de Telegraaf of de Story te lijken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:59

nikkel schreef:
Voor zover ik het begrepen heb, is het een gesponsorde les geweest. Dat maakt het al veel moeilijker om te zeggen: hier kan ik niets mee. Dan nog vind ik het hoe dan ook niet juist om maar een greep te doen naar de longeer zweep en deze te misbruiken.

Sommige problemen/rijtechnische uitdagingen zijn ook gewoon te groot om een goede oplossing voor te vinden in 1 les (ik wil eigenlijk zeggen, bijna alle). Dat is toch ook alleen maar krachtig en eerlijk als je dat aangeeft. Met een lading huiswerk naar huis, eerst moet dit en dit voor elkaar zijn voordat je naar de volgende stap kunt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 12:10

_San87_ schreef:
Benzz schreef:

Ja, de reacties laat precies zien wat mis is met de paardensport.

Nou lijken de plaatjes van diegene die delen en vol lof reageren ook helemaal nergens op :=

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 12:11

Sanet schreef:
nikkel schreef:

Sommige problemen/rijtechnische uitdagingen zijn ook gewoon te groot om een goede oplossing voor te vinden in 1 les (ik wil eigenlijk zeggen, bijna alle). Dat is toch ook alleen maar krachtig en eerlijk als je dat aangeeft. Met een lading huiswerk naar huis, eerst moet dit en dit voor elkaar zijn voordat je naar de volgende stap kunt.

Mee eens, of parkeer het bewuste punt en ga verder met iets anders.
Zeg gewoon: Jongens, in de tijd die we hebben, krijgen we geen oplossing voor dit "probleem" laten we kijken naar wat wel lukt en de les positief afsluiten.

Dat is geen schande he, sowieso krijg je maar weinig zaken in 1 les meteen opgelost/voor elkaar dus waarom zou je dit dan al moeten proberen in een les met iemand die je daarna waarschijnlijk nooit meer terug ziet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 12:34

swatch schreef:

Was dat bericht over de trage knol van Galema? Wie is dat dan?

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 12:39

Volgens die blog een bekende dressuur amazone, maar ik heb nog nooit van haar gehoord.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:06

nikkel schreef:

Dan ook kun je juist je elegant verschuilen achter het verhaal "sponsorles" want dan had zij gemakkelijk kunnen zeggen : stapje terug, want in een sponsorles kun je zo snel geen goede inschatting maken over een combinatie die men niet kent.
...

Geen flauw idee, wie deze Karen moet zijn maar gezien haar reactie EN die van allen die "amen" roepen... intressiert hier ook niemand het paard.. en dat is toch wel behoorlijk beängstigend

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:06

swatch schreef:

Ik zie dat heel anders,, juist heel goed dat DWR erover schrijft en hij heeft volkomen gelijk. Heeft niets te maken met niveau telegraaf of story. Onder uit de zak geven.......geheel terecht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:04

Vind het zo jammer dat er zoveel energie besteedt wordt aan naar anderen wijzen ipv oplossingen bedenken.

Karen Galema is volgens mij een oude Deurne ganger, Grand Prix amazone uit wat vroegere tijden.

Ben het trouwens helemaal eens met wat jij zegt Marlies, en dan zijn de meeste problemen bijna altijd wel terug te voeren op de basis of fouten in die basis.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:59

Oh ja ik ken haar naam nog wel uit mijn KNF tijd. Tijd geleden alweer.

appel_kaneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:38

Ik schrok echt van zowel het bericht als van veel van de reacties. Het wordt door sommigen echt bijna platgepraat, niks aan de hand joh. En zo is ze niet, ze staat in de media bekend als zeer paardvriendelijk. Oh ok, dan is het goed. Wat er op internet staat, is waar ofzoiets...

Op een paar na inderdaad niemand die vindt dat je dan dit paard die dingen niet moet vragen, als ie het niet kan en er niet blij van wordt. Ook iets van willen wedden dat het dier geen striem had van dit, die zweep was vast niet zo erg. Dat maakt het toch niet ineens allemaal goed? En tja, ik hoorde toch echt ook: "This whip is s**t for hitting horses." in het filmpje waar het mee begon. Misplaatste grap misschien, maar ik werd er oprecht naar van.

Helaas draag ik hiermee niks anders bij aan de discussie dan mijn afkeer die zoveel dagen na het nieuws meteen weer helemaal opvlamde. Ook mijn gedachte: Dit is dus waar het mis gaat, ook naar de buitenwereld toe. Ik kan alleen maar hopen dat deze ophef toch echt tot verandering gaat leiden.

Ik heb nog vooral meegelezen op Bokt. De aanleiding is naar, maar ik vind het prettig om de diverse standpunten en uitwisselingen hier te lezen. Veel stof tot nadenken.

*edit: typfouten

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:00

Eigenlijk maken zulke mensen het alleen maar erger voor zowel CD als de gehele paardensport.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:35

Fika schreef:
Eigenlijk maken zulke mensen het alleen maar erger voor zowel CD als de gehele paardensport.

Eens. Liever dat ze erkend dat het echt heel fout is en we er met z'n allen voor zorgen dat zulke dongen uitsterven, omdat het gewoon echt niet oké is. Maar zeker niet doen alsof dit normaal gevonden moet worden en wel meevalt.
Dat vond ik naar aan/bij Helgstrand. Meteen excuses dat paarden gewoon wel eens aangepakt moeten worden en blablabla.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:36

Ja, mee eens.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:38

appel_kaneel schreef:
Ik heb nog vooral meegelezen op Bokt. De aanleiding is naar, maar ik vind het prettig om de diverse standpunten en uitwisselingen hier te lezen. Veel stof tot nadenken
Ik lees ook vooral op Bokt. Ik gebruik de meeste social media (zoals Facebook, Twitter, etc) express niet. Vind Bokt wel een fijn platform. Vaak veel verschillende meningen, zeker als je verschillende topics leest. Maar in de meeste gevallen onderbouwt.

Ik was juist blij dat de meeste het hier meteen duidelijk afkeurde. Dat zegt wat goeds iig. Dat er verder wordt gediscusseerd vind ik best normaal als iedereen het daar al over eens is. Alles is al gezegd, daar zit geen discussie meer in.

De FB linkjes kan ik dus ook niet inzien want dan moet je tegenwoordig een account hebben en/of allerlij trackers voor toestaan, dus kudos voor degene die hier posten wat daar staat. Ben nu nog wel benieuwd naar dat blijkbaar wel leuke filmpje van de OS op FB.

Dat dit soort posts omhoog komen, van mensen die blijkbaar gerespecteerd horen te zijn in de paardenwereld, en zo veel instemmende reacties daarop. Nee, gaat er bij mij niet in. Niet dat ik het per se schokkend vind, want het is niet alsof ik niet weet dat die mensen er zijn en krijg ook echt wel wat mee van wat er gezegd wordt, ook zonder FB account. Maar wel zeer kwalijk. Dan gaat er idd echt wat mis. Mis met die mensen bedoel ik dan, dat ze zo denken en dat het zo gesupport wordt. Dit is geen discussie over een mening, maar het goedpraten van iemand die een dier heeft mishandeld verstopt als een welbedoelde mening zodat het makkelijker mensen beinvloed. Dan ben ik blij dat ik niet meer op die media zit, en daardoor daar veel minder invloed van krijg (gezien ik zulke mensen ook niet om mij heen hou).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 19:01

M_D_H schreef:
"Joh, wat jouw paard nodig heeft, is niet wat ik kan aanbieden".

Er zou ook wel eens kunnen worden gezegd: jouw ambitie sluit niet aan bij de capaciteiten van jouw paard…dus pas dat aan of zoek er iemand voor wiens ambities wèl aansluiten…