Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pol013 schreef:Ik snap in de basis wel waar die schrijfster/amazone naar toe wil. Dat er waarschijnlijk 'iets more to the story' is dan we zien op die beelden.
Maar dat maakt het nog niet goed wat mij betreft.
En eerlijk. Ik herken die druk ook niet die die toppers moeten ervaren bij zo'n gesponsorde les. Ik heb voor mijn vorige werk tig van dat soort lessen mogen organiseren in verschillende disciplines en misschien lag het er aan dat wij B-ZZ ruiters die kant op stuurden maar er werd steevast gewerkt aan basis basis basis.
Vooral bij de springruiters alleen maar basic lessen gezien.
Dan zou de schoen hem al moeten wringen dat dit een net niet net wel combinatie was. Maar herkennen doe ik die druk niet.
Overigens kan ik helemaal niet zo vallen over dat trage knol. Sommige paarden zijn gewoon te traag voor dat werk. Dat erkennen is helemaal niks mee. En of je het dan flegmatiek paard noemt of trage knol. Liever dat ze daar dan eerlijk over zijn zodat een paard niet hoeft te doen wat hij ook niet echt kan.
xmarliez schreef:Ik vind lesgeven echt iets heel anders dan zelf goed kunnen rijden. Er zijn maar weinig echte instructeurs en dan bedoel ik, mensen die alle problemen en alle type paarden al een keer gevoeld/tegen gekomen zijn. En dan moet je ook nog in staat zijn dit te kunnen vertalen naar diverse soorten karakters van je leerlingen. Het is echt een onderschat beroep. En iedereen die een beetje kan sturen gaat lesgeven en vindt zichzelf daarin erg goed. De opleidingen stellen niks voor dus wat dat betreft heb je het papiertje ook zo.
Van een echt goede instructeur verwacht ik dat diegene voor vrijwel ieder probleem een oplossing heeft en flexibel is in zijn of haar aanpak. Maar eerlijk, van 99% van de instructeurs verwacht ik dit echt niet en zou ik het enorm kunnen waarderen als ze mij naar iemand anders sturen omdat diegene denkt dat we daar meer aan gaan hebben. Je moet je eigen kwaliteiten kennen sommige zijn gewoon waanzinnig in het zadel en kunnen dat moeilijk vertalen naat een leerling. En sommige mensen zijn gewoon echt trainers maar zijn misschien minder charmant in het zadel. Ieder zijn kwaliteit en er is helemaal niks mis mee dat te erkennen en uit te spreken.
Benzz schreef:Lesgeven is niet makkelijk. Maar je moet je wel in de diverse paarden kunnen inleven en dat vergt naast didactische kennis ook zelf veel kilometers in het zadel te hebben gebracht van veel verschillende paarden.
Wat ik trouwens nog meer verschrikkelijk vind van het bericht van Galema is de reacties erop. Er zitten subtop jury's bij die reageren met: helemaal eens. Ga je een potje schamen joh!
Henk Jan zijn vrouw rijdt op het hoogste niveau en dat zijn mensen met veel respect voor paarden.
nikkel schreef:Voor zover ik het begrepen heb, is het een gesponsorde les geweest. Dat maakt het al veel moeilijker om te zeggen: hier kan ik niets mee. Dan nog vind ik het hoe dan ook niet juist om maar een greep te doen naar de longeer zweep en deze te misbruiken.
_San87_ schreef:Benzz schreef:Lesgeven is niet makkelijk. Maar je moet je wel in de diverse paarden kunnen inleven en dat vergt naast didactische kennis ook zelf veel kilometers in het zadel te hebben gebracht van veel verschillende paarden.
Wat ik trouwens nog meer verschrikkelijk vind van het bericht van Galema is de reacties erop. Er zitten subtop jury's bij die reageren met: helemaal eens. Ga je een potje schamen joh!
Henk Jan zijn vrouw rijdt op het hoogste niveau en dat zijn mensen met veel respect voor paarden.
Ja, de reacties laat precies zien wat mis is met de paardensport.
Sanet schreef:nikkel schreef:Voor zover ik het begrepen heb, is het een gesponsorde les geweest. Dat maakt het al veel moeilijker om te zeggen: hier kan ik niets mee. Dan nog vind ik het hoe dan ook niet juist om maar een greep te doen naar de longeer zweep en deze te misbruiken.
Sommige problemen/rijtechnische uitdagingen zijn ook gewoon te groot om een goede oplossing voor te vinden in 1 les (ik wil eigenlijk zeggen, bijna alle). Dat is toch ook alleen maar krachtig en eerlijk als je dat aangeeft. Met een lading huiswerk naar huis, eerst moet dit en dit voor elkaar zijn voordat je naar de volgende stap kunt.
nikkel schreef:Voor zover ik het begrepen heb, is het een gesponsorde les geweest. Dat maakt het al veel moeilijker om te zeggen: hier kan ik niets mee. Dan nog vind ik het hoe dan ook niet juist om maar een greep te doen naar de longeer zweep en deze te misbruiken.
swatch schreef:En nu weer een blog over o.a. de post van Galema op horses.nl
Die site begint toch steeds meer op de Telegraaf of de Story te lijken.
Fika schreef:Eigenlijk maken zulke mensen het alleen maar erger voor zowel CD als de gehele paardensport.
appel_kaneel schreef:Ik lees ook vooral op Bokt. Ik gebruik de meeste social media (zoals Facebook, Twitter, etc) express niet. Vind Bokt wel een fijn platform. Vaak veel verschillende meningen, zeker als je verschillende topics leest. Maar in de meeste gevallen onderbouwt.Ik heb nog vooral meegelezen op Bokt. De aanleiding is naar, maar ik vind het prettig om de diverse standpunten en uitwisselingen hier te lezen. Veel stof tot nadenken