Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 00:01

mavantos schreef:
Ik overweeg een nieuw paard toch te gaan verzekeren voor voornamelijk de ziektekosten. Zijn er hier die ervaring hebben met Equipe (of juist goede ervaring met een andere)? Ik ben een tikkeltje terughoudend dat je dan verzekerd bent en ze niets willen betalen.

Ik heb hele goede ervaring met EFO.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 05:48

Ik ben inderdaad op zoek naar een ander type paard dan die van Marjan. Mijn vorige merrie was juist ‘gecompliceerd’ genoeg }:0

We hebben een kleine meid van anderhalf, een samengesteld gezin, vriend in de continue diensten en werk zelf ook nog 3 dagen. Druk genoeg en ik wil juist die momentjes die ik voor mezelf heb op stal gewoon kunnen genieten met een ‘simpel’ paard. Opstappen en gewoon lekker kunnen rijden.

Budget zou inderdaad omhoog kunnen als de zoektocht wat langer duurt. Iedere maand komt er wat geld bij het budget. En ik heb inderdaad ook al wat marge genomen voor mezelf :o

@mavantos ik overweeg ook om mijn nieuwe paard (in elk geval het eerste jaar) in de verzekering te doen. Daarna weet je wel een beetje of je een clown hebt waar altijd wel wat mee is of gewoon eentje die zichzelf een beetje heel houdt :+. Ik heb goede verhalen gelezen over EFO qua vergoeden, maar ik heb zelf nog nooit een paard in de verzekering gehad

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 07:23

oji schreef:
mavantos schreef:
Ik overweeg een nieuw paard toch te gaan verzekeren voor voornamelijk de ziektekosten. Zijn er hier die ervaring hebben met Equipe (of juist goede ervaring met een andere)? Ik ben een tikkeltje terughoudend dat je dan verzekerd bent en ze niets willen betalen.

Ik heb hele goede ervaring met EFO.

Ik had mijn eigen sportpaard daar en later ook een veulen. Nooit gedoe gehad en betaalden snel uit.

mavantos

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 08:54

Efo klinkt goed! Ik las online wat mindere ervaringen met Equipe, dus mogelijk toch Efo een slimmere keus.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:00

Damelza schreef:
Het was even een zoektocht maar daar is ze dan: Liz (roepnaam) een 8-jarige merrie van de Gelderse hengst Floris BS.

[ [url=m/YGI2Yn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/24TBeC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd, wat een leukerd *\o/*

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:07

Gisteren was Hera haar fokster op bezoek. Die herkende veel in haar ten opzichte van de andere nakomelingen uit dezelfde merrie. We hebben er goed om kunnen lachen :D

Heb haar even gereden en wel even een keer een storing doordat ik toch wat anders reed dan gewoonlijk. Maar ook daar weer makkelijk uit weg kunnen rijden. Fokster heeft er ook nog even opgezeten en reed er ook net zo makkelijk op weg.

Conclusie, ik weet t niet meer, moet ik nu maar gewoon een keer m’n stoere broek aantrekken en naar een les op de rijvereniging gaan? Of toch kijken voor dat brave dier waar ik zonder nadenken gewoon mee op pad ga en zonder spanning aan mijn kant.

In de basis is ze gewoon braaf, is beledigd geweest en vind het rijden in de bak gewoon niet leuk. Op de track rondjes rijden vind ze veel leuker. Denk dat als ze bij iemand terecht komt die vaak met anderen naar het bos gaat, ze helemaal in haar element is. Maar juist dat kan ik haar niet bieden.

Dus het blijft lastig ik weet wat ik heb, een leuke merrie met wat gebruiksaanwijzing, gezond en knap..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:38

Ik heb weer heel goede ervaringen met Equipe. Zeker v.w.b. klantvriendelijkheid en snelheid van uitbetalen.
Moet wel zeggen dat het lood-om-oud-ijzer is allemaal. Alle verzekeraars in NL hebben hun verzekeringen ondergebracht bij een paar hele grote "jongens". Die bepalen in feite wat wordt uitbetaald, zeker als het om grotere bedragen gaat. Dus het maakt niet veel uit waar je verzekert.
Maar verzekerd zijn is wel fijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:33

MarjanB schreef:
Gisteren was Hera haar fokster op bezoek. Die herkende veel in haar ten opzichte van de andere nakomelingen uit dezelfde merrie. We hebben er goed om kunnen lachen :D

Heb haar even gereden en wel even een keer een storing doordat ik toch wat anders reed dan gewoonlijk. Maar ook daar weer makkelijk uit weg kunnen rijden. Fokster heeft er ook nog even opgezeten en reed er ook net zo makkelijk op weg.

Conclusie, ik weet t niet meer, moet ik nu maar gewoon een keer m’n stoere broek aantrekken en naar een les op de rijvereniging gaan? Of toch kijken voor dat brave dier waar ik zonder nadenken gewoon mee op pad ga en zonder spanning aan mijn kant.

In de basis is ze gewoon braaf, is beledigd geweest en vind het rijden in de bak gewoon niet leuk. Op de track rondjes rijden vind ze veel leuker. Denk dat als ze bij iemand terecht komt die vaak met anderen naar het bos gaat, ze helemaal in haar element is. Maar juist dat kan ik haar niet bieden.

Dus het blijft lastig ik weet wat ik heb, een leuke merrie met wat gebruiksaanwijzing, gezond en knap..

Gewoon de grote broek aan trekken en gaan :j
Met een beetje mazzel tref je daar iemand waar je samen mee kunt rijden en dan heb je het ook voor elkaar :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:47

MarjanB schreef:

Verkopen kan altijd nog, als dit de opties zijn zou ik ook zeggen. Ga een keer naar de rijvereniging.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 12:04

Ik begrijp de twijfels wel. Het is niet dat je nog niet geprobeerd hebt om in het bos te rijden.
En contacten leggen met andere ruiters is mooi, maar als je het gewoon fijn vindt om na het werk even in je uppie een rondje bos te maken, dan is je probleem niet opgelost met het vinden van een andere ruiter die af en toe mee wil.
Ook qua seizoen als eventuele fokmerrie is het wel snel beslissen.

Als je twijfelt of je haar wilt houden, dan ga ik met de overige Bokkers mee om in ieder geval meer te proberen.
Ik zou dan zelf denken aan of in training zetten specifiek op het buitenrijden gericht (maar ja, wel weer kosten en extra tijd).
Of op zoek naar een handige dappere ruiter (cowboy).

Zelfs niks bijzonders doen kan een optie zijn. Soms is tijd je belangrijkste factor en red je het uiteindelijk zelf.
Uit ervaring weet ik dat dat soms heel lang kan duren (bij mijn paard 4 jaar). Maar dan is het wel belangrijk dat zolang wachten niet frustrerend voelt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 12:22

Ik heb ook nog een zoekertje:

- 5 tot 12 jaar
- 1,50m tot 1,62m ongeveer, dus klein paardje.
- Niet groen, dus goed doorgereden
- ervaring op vreemd terrein
- buitenrit en verkeersmak
- moet kunnen springen
- Geen rasvoorkeur, behalve geen Spanjaarden.

Is voor een moeder en haar jonge dochter. 1e eigen paard en moet dus braaf! zijn. Dochter wil ook springwedstrijden gaan rijden.
Tot 10k.

Paard gaat dan wel naar het buitenland, maar wel hele fijne plek met 24/7 buiten, buitenritten, lessen en in de bak rijden, springwedstrijdjes en gewoon verwend worden door pennymeisje en haar moeder. Goede begeleiding om hun heen, alleen is wat zij zoeken bij hen populairder in die maat. Wie weet is er hier iemand die zo'n paard heeft of kent?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 12:22

Ken je niemand die net een slagje dapperder is die de eerste keer rijvereniging voor je kan doen?
Mijn ervaring is, dat als je aan zoiets begint je of zelf dapper genoeg moet zijn (en in mijn ogen ben je dat, of ben je dat niet....ik ben het niet bijvoorbeeld)
Jezelf dapper voor proberen te doen werkt niet bij de meeste paarden, ze voelen namelijk perfect hoe dat je jezelf voelt.

En beter dat iemand anders wel durft en haar een goede ervaring geeft en je er daarna zelf vol vertrouwen op gaat, dan dat ze wel spookt en je zelf alleen maar onzekerder wordt :-)

Ik zou overigens ook gewoon verkopen hoor! nou ja gewoon, ik heb in mijn leven 1 eigen paard verkocht, en dat heeft me 10 jaar van mijn leven gekost....maar toch was dat de juiste keuze. Soms is iets gewoon geen match :-)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 13:33

Ik heb gisteren gesproken met de eigenaar van een paard waar ik interesse in heb.
En ik heb vlinders. Dat is nieuw! Ik heb het paard nog niet gezien of gereden, maar het klinkt zo goed. Zou dit hem zijn? Ik ben ook wel wat bang voor teleurstelling (paard wordt aan een ander verkocht, paard is niet zo leuk als ik dacht, paard is niet gezond, etc), dus durf mezelf nog niet te enthousiast te laten worden.
Vrijdag proefrijden.

Wat jij zoekt @MyWishMax is ook redelijk wat ik zoek, al heb ik niets tegen Spanjaarden. Is een lastige categorie! Zelfs voor 10k. Maar ze zjin er wel :j

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:45

MarjanB schreef:

Ik snap heel goed dat je zo in twijfel zit.. Ik heb zelf meer dan 2 jaar zo in twijfel gezeten. Nu pas voor mezelf de knoop doorgehakt om daadwerkelijk te verkopen. Maar het is een ontzettend moeilijke beslissing en je weet nooit zeker of het de juiste beslissing is. Dat weet je pas achteraf.. En het is echt wel een gedoe allemaal en mentaal gewoon zwaar. De verkoop en later weer op zoek gaan naar een nieuw paard.

Ik denk dat het belangrijk is dat jij het gevoel moet hebben dat je er ‘alles’ aan hebt gedaan wat jij eraan wilde doen. Dat had ik in elk geval zelf nodig om de knoop door te hakken. Ik had er vrede mee en vond dat ik genoeg had geprobeerd om het wel te laten werken. Soms is iets gewoon geen match, en dat mag. Betekent niet dat het niet moeilijk is overigens..

Ik denk dat ik voor vrijwel iedereen spreek dat het houden van een paard ontzettend veel tijd en geld kost. Wat we er allemaal zeker voor over hebben, maar dan moet je wel zelf optimaal je plezier eruit kunnen halen. Zo sta ik er in tenminste

@century veel succes vrijdag!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:59

Ik twijfel omdat mn pony perfect bij me past. Maar ik kan de tijd niet vinden. Het is een hele opgave het eigen beheer op 15-20 min afstand. Het heeft al 10 maanden geregend. Het is altijd iets en ik wil niet meer alleen rijden. En anderen zijn er niet op afroep.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:10

Zonnetje, een perfecte pony moet je niet zomaar weg doen.
Is in pension geen goede optie met dan eventueel een verzorgster?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:17

MarjanB mag mijn verhaal ook wat voor je zijn. 2011 merrie via dit topic gekocht. Groen en als haar emmer vol zit is het fight and Fly.

Ik dacht dapper te zijn gewoon alles gedaan behalve buiten rijden binnen jaar M1 merrie is mooi, lief maar ook snel onzeker en springt weg. Is kneiter snel bokt en neerwaarts gebouwd dus tel maar op.
Haar emmertje zit om een scheet vol en ik krijg die niet leeg.

2015 moeten verhuizen, kinderen gekregen en nu is ze 16 en nog steeds freeze fight and fly April dit jaar goed gevallen… heel goed ondervind er dagelijks last van. En ik rij wel maar nooit ontspannen en ik tuur de hele omgeving voor haar af waar ze van zou kunnen schrikken…. Bereid haar voor gaat goed ik let 2 minuten niet op, ze ziet iets en ontploft. Ik krijg haar spanning niet weg en ben dan zelf ook helemaal van de wap.

Sinds 2022 rijden we wel alleen in bos inmiddels zijn we nu 32x alleen weg geweest en ik zit er niet ontspannen op er is al 25x iets gebeurd in bos ook daar is het ffflyyyyyy. Zijn maar kleine dingen maar ik krijg haar emmer daar ook niet leeg.

Ik heb niet de kracht om haar te verkopen, verder is het een heerlijke lieve merrie met behulp van wat grondwerk lessen en ik denk dadelijke reikie ik volg iemand op insta die mooie dingen bereikt hoop ik haar spanningen te afvloeien.

Maar ik ben bang (niet om te rijden)Bang voor de verkeerde val ik ben moeder en inmiddels ruimschoots op de helft van mijn leven.
Ik heb serieus klachten van haar buien en spanningen soms verzuur ik tijdens een rit. En vallen gaat gebeuren ik kan niet altijd uitzitten

Mijn advies zou zijn verkoop je paard als het kan, ik hoop hierna nog een keer normaal paard te kunnen kopen daarna zal ik stoppen

Haar karakter is niet verandert onder het zadel na 13, hoe ouder hoe rustiger geldt niet voor elk paard

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:30

Ook een lang moeizaam verhaal Tita.

Het is zeker niet zo dat rust en wijsheid met de jaren komt.
We hebben een goudeerlijke 15 jarige Fries die nog steeds knetterheet is.

En ken ook een paar 20 jarigen die behoorlijk wat bombarie hebben. Karakter blijft karakter.
Alleen onze samenwerking met het paard en de manier van huisvesting kan vaak wel wat helpen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:35

Dat is idd ook zo. Of ik moet m’n doelen bijstellen of er mee om leren gaan. Vind t wel heel nobel van je tita om zo door te zetten! Ik weet niet of ik het zou kunnen.. heb nog steeds twijfels maar goed, dat zal zo blijven tot ik echt een geschikte persoon vind voor dr.

Heb dr net ff flink aan t werk gezet := ze liep echt flink voorwaarts op het eind en echt fijn. Maar dit vond ze er echt van _O-
Afbeelding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:40

Ook kwa huisvesting is niet beter geworden, ik stond eerst op grote stal met in winter paar uur buiten, zomer langer en weide, binnen bak en alle luxe

Nu sta ik bij particulier elke dag buiten rond 09:00-17:00 of 20:00 en nu zelfs 21:30 naar binnen, onbeperkt hooi op paddock en hebben veel weide voor 4 paarden gaan zoveel mogelijk land op.

Mijn paard heeft het beter gekregen….. maar niet makker geworden.

Ik heb ook twijfels hoor maar heb ook niet idee dat iemand beter voor haar gaat kunnen zorgen.
Maar dat is gevoel hè

Mooi sprekend hoofd Marjan

De mijne

Afbeelding

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:48

Hier voor hetzelfde dilemma gestaan. Heel herkenbaar wat jullie schrijven. Ik heb mijn merrie na 3 jaar ploeteren en heeeel veel tranen verkocht. En voor heel veel minder dan ze te koop stond omdat ik er van overtuigd was de juiste plek voor haar gevonden te hebben. De niruwe eigenaresse heeft er ook haar handen vol aan en het een beetje onderschat, maar nog steeds heel blij met haar.

Ikzelf heb inmiddels nu ruim 2 jaar dat leuke lieve ongecompliceerde paard waar je na een drukke dag heerlijk je hoofd mee kan leegmaken, op pad kan en allerlei leuke dingen kan doen. Voor mij wad het dus een goede keuze om te verkopen. Hoe moeilijk ook. Wel besloten dat dit mijn laatste paard is. Geen trek meer in zoektochten en aankooptrajecten.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:13

Pfff nou Tita aan de ene kant diep respect aan de andere kant; als je weet dat je er een keer af gaat en nu al soms verzuurt bij een rit; waarom klim je er dan op? Lijkt niet echt of je er nog plezier uithaalt zo? oprechte vraag hoor, bedoel er niks naars mee

Ik heb een rotsmak gemaakt van m’n huidige paard om niks; hij rende niet, bokte niet. Ik verloor gewoon m’n evenwicht, liet me zelf vallen maar landing was erg onzacht zeg maar. Toen ik na maanden revalideren weer kon rijden stond ik te huilen van angst die eerste keer, precies om wat jij zegt: niet om t rijden maar de angst om te vallen zat heel diep. M’n paard was toen 4 jaar. Ik heb toen met mezelf af gesproken dat als ik niet meer kon doen wat ik t liefste deed namelijk ontspannen bosritjes maken, ik m zou verkopen. Dat ik niet meer in de bak kon rijden (waar ik dus gevallen was) kon ik mee leven, maar die bosritjes…. Als dat niet was gelukt had ik m verkocht en waarschijnlijk helemaal gestopt met paardrijden. Ik durf namelijk niet op een ander paard meer dan de mijne en haal niet voldoende plezier uit alleen grondwerk of iets anders: ik wil rijden. Bosritten gingen direct goed (nou ja, na de eerste 50 meter), het rijden in de bak doe ik ook gewoon en vind ik leuk zodra ik er op zit maar nog steeds moet ik daar even doorheen. Ik heb gelukkig een paard dat als ik niet goed in m’n vel zit en er toch op klim hij voor me zorgt. Ik vraag dan niks en hij sukkelt braaf z’n rondje. Ben ik dan ontspannen en pak ik m op kan ik m heet rijden, maar soms laat ik me gewoon een half uur door de bak vervoeren aan een lange teugel en is dat voor mij genoeg om helemaal ‘zen’ te worden. Maar het kan ook een enorme muts zijn: maak ik m heet ziet ie elke nieuwe poepschep langs de bakrand :+ opeens wel. Alleen, erger dan een hupsje op iets van de hoefslag af doet ie niet…Aan mij om dan op tijd de heetheid te laten afvloeien en de ontspanning te zoeken. Het lukt me steeds beter, al zijn we dan al jaren verder.

@Marjan, je hebt geen haast, soms kost het even tijd om uit te zoeken waar je het meeste plezier uithaalt. Voor mij waren de bosritten het belangrijkste, bakwerk secundair. Dat heeft dan ook heel veel tijd, tranen en angst gekost voor ook dat bakwerk weer leuk werd, in mn hoofd gingen de alarmbellen standaard af zodra ik ‘die bak in moest’….Maar nu ik dat wel weer doe is t voor mij wel duidelijk dat ik een beetje dressuurmatig sleutelen toch wel heel leuk vind en waarschijnlijk niet genoeg voldoening zou halen uit een boscrosser die het niet een beetje leuk doet dressuurmatig

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:17

Lastig Marjan, hier ook de ervaring dat paarden eigenlijk niet echt veranderen naarmate ze ouder worden. Zelfs bij veulens al heel duidelijk het karakter wat ze later toch ook als volwassen paard hadden. Het is een match of het is het niet met je als ruiter. Maar op elk potje past ook een deksel. De kunst is de juiste te vinden...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 23:04

Pallatine dat klopt zijn momenten dat ik echt weinig plezier heb op moment van rijden en soms zijn er momenten dat ze geweldig loopt totale ontspanning.

Zoals laatst val ze was heet maar kon haar wel terug rijden had paar huppeltjes, bokjes mini steigertjes op gevangen….ze was vreselijk los kon alles doen, ruimen, verzamelen laag, hoog en dan loopt zo zo licht en zweverig en dan opeens uit totale ontspanning springt ze opzij bok bok zigzag halve pirouette en knalde eraf. Gaat zoooo snel

Het gebeurd vaak dat ze schrikt en voor dat ik door heeft dat ze schrikt staan we de ander kant op door die snelle wending schiet er vaak een ledemaat in de kramp en als ik dan dus ook angstig bent verzuurt het ook snel
Verzuren gebeurd niet met gewoon rijden.ik verzuur snel ook met hardlopen of simpel wandelen kan het gebeuren…ben een oud wijf.

Waarom ik het bleef en blijf proberen….geen idee, bang om te verkopen, falen, liefde, geen zin in nieuwe, verder is echt hele zachtaardige merrie….. ze is mijn vriendin
Ik sta sinds 2015 aan het bos en in 2020 voor eerst met iemand mee, 2021 weer met ex stal genoot mee en in 2022 kreeg ik niemand mee en ben ik zelf maar gegaan, ik hou van buiten rijden.

Gelukkig is bos 200 meter van stal is niet mega groot maar rondje ruiterpad is toch 5 kwartier dus ik kan er wel 2 uur rijden echter wordt de merrie onrustig als langer duurt dan 45 min dan wordt ze steeds heter.
Maar stoppen met bos ritten is niet mijn bedoeling.
We gaan eindelijk na bos heb ik 10 jaar op moeten wachten daar stop ik niet zomaar mee
Laatst bijgewerkt door tita op 15-07-24 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 23:04

MarjanB schreef:
Dat is idd ook zo. Of ik moet m’n doelen bijstellen of er mee om leren gaan. Vind t wel heel nobel van je tita om zo door te zetten! Ik weet niet of ik het zou kunnen.. heb nog steeds twijfels maar goed, dat zal zo blijven tot ik echt een geschikte persoon vind voor dr.

Heb dr net ff flink aan t werk gezet := ze liep echt flink voorwaarts op het eind en echt fijn. Maar dit vond ze er echt van _O-
[ [url=m/BHliCi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tja, heb een Taart en dat zul je weten ook!