Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hiphorse

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:57

@Sherivey
Ja de balken oefeningen doe ik ook met bas, doet hij perfect. Mikado was direct de 1e keer als een volleerd paard.

@roosa
Bas is nu 3,5 jaar

13 oktober laat ik het zadel nakijken door de zadelmaker. Maar ben bang dat ik ook een zoektocht kan beginnen. Aan mijn verhaal en fotos denkt de zadelmaker dat het zadel wat te smal is... maar de 13e even afwachten.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 18:35

Sherivey schreef:
Samsie, fijn dat het goed gaat :D

Wij zijn vandaag weer een stukje wezen wandelen. :D
[ [url=m/o2AiPz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Samen met zn maat/ 'grote broer'

Wat zijn ze knap allebei <3

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 18:48

@manic nee ze staat nog op de trainingsstal. Ze zal iig 4 weken geen bit in mogen, dus ik wilde haar na de extractie naar huis. Maar de trainingsstal heeft aangeboden dat ze bij hem in pension kan die 4 weken. Hij doet dat eigenlijk nooit, maar hij vind het heen-en-weer gesleep zo sneu voor haar (want daarna zou ze dan weer voor een maand naar hem komen). Hij heeft ook aangeboden haar mond 3x per dag te spoelen, wat waarschijnlijk de 1e week nodig is. Ben ik eigenlijk wel heel erg blij mee. Ze zijn superlief voor dr, dus ik laat haar daar ook met een gerust hard.
Het wordt wel een dure periode zadelmak maken zo |( want na 2 maanden daar (die ik wel gewoon betaal natuurlijk) heeft hij er nu 1 keer op gezeten :+
Dan de operatie, 4 weken pension die ik ook op 'mijn' eigen stal waar ik pension door moet betalen en vervolgens nog een maand training. Maar goed, allemaal voor het goede doel toch?

Waar ik misschien wel het meeste tegenop zie, is dat ik haar donderdag voor het eerst in de trailer mee moet nemen en we een uur onderweg zijn :(:) We hebben haar eerder een keer in de trailer gezet en daar ging ze zo in. Maar ze is naar de trainingsstal met een vrachtwagentje gegaan. Deed ze megabraaf. Alsof ze het al 100x gedaan had. Toch heb ik altijd het idee dat ze de trailer spannender vinden. Ik prop het hooinet maar goed vol en ga duimen dat ze niet over een stang springt ofzo (keertje meegemaakt met de jonge pony van mijn dochter)

Ben wel benieuwd naar je zadel avonturen verder, ik blijft het altijd gedoe vinden.

@leedebee ziet er super uit. Ik ga van de week eens dubbele lijnen met mijn pony, doen we te weinig.

@roosa ook ik vind jou Muis zo leuk!! Ze oogt trouwens veel groter.

@hiphorse dat beetje wankel hoort er idd bij, maar bijna omvallen... dan zou ik 'm ook fijn nog even een paar maanden wegzetten :D Al zou ik wel wat blijven doen aan de longe, ook beter voor de ontwikkeling van de pezen etc. Ik ga onze merrie na het zadelmak maken ook lekker vakantie geven, althans dat is het plan. Zij is ook pas 3jr en 3 maanden, overigens wel al heel stabiel. Ik vind er alleen niets mis mee om ze tussendoor even alles te laten verwerken.

Ik ga tijdens de 4 weken na de kiesextractie ook mijn wintec maar eens passen op haar. Ik hoop eigenlijk dat de Prestige Versailles van onze pony op haar past, maar dat wil ik even aan onze zadelmaker over laten.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:33

Voor ons ook een mijlpaal.
Wat word ik hier gelukkig van!
Mijn andere merrie is heel bang voor verkeer.
En dat krijg ik er gewoon niet uit.
Heeft als we over straat moeten naar de les ook een geluids demper op der kop.
Dan kan ze het behappen.

En muis.....die verblikt niet van verkeer.
Zooooo blij als een kind want ik vind buitenrijden gewoon heel belangrijk en leuk.
Niet altijd maar in die stomme baan.

Dus muis eerst aan de hand de polder mee ingenomen.
Bleef keurig achter mij en keek haar oogjes uit.
Laatste stuk ben ik er op gekropen.
En dat maakte mij zooooo blij.
Wat een feest.
https://youtu.be/238STZraPfQ?feature=shared

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 13:14

@hiphorse hopelijk valt de zoektocht naar een zadel een beetje mee

@koekie ik duim voor je dat alles gewoon vlot verloopt. Wel fijn dat we zo meegedacht wordt.

@roosa ooh wat heerlijk dat je zo naar buiten kan! Fijn als ze zo nuchter met verkeer om gaan. Mijne is er ook heel rustig onder gelukkig, alleen motoren vindt ze nog erg spannend.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 13:39

Wat heerlijk zo braaf!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 16:39

Heerlijk @roosa, dat is inderdaad goud waard!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 16:58

Vandaag voor het eerst sinds lange tijd naar buiten. De laatste keer ging hij van alle spanning zelfs rollen in de berm!

Nu vroeg een stalgenoot of ik mee ging "een stukje" wandelen. Ik dacht ach laten we het maar proberen dan!

Het werd een rondje van een uur. Zover was hij nog nooit geweest! Onderweg een vrachtwagen, bus, ezels, alpaca's, herrie motoren... hij was zo braaf! Tussen de 2 "dames" in voelde hij zich veilig genoeg :D Zolang er in ieder geval maar iemand achter hem loopt is het ok. Maar het is ook heel erg afhankelijk van welk paard erbij is. Van de een krijgt hij steun en bij een ander kan hij er niets mee...
Deze combinatie was blijkbaar goed :D

Ik ben zo trots op hem! Dat geeft mijn zelfvertrouwen buuten ook weer ff een boost :o

Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:37

Roosa, heerlijk dat het zo goed ging!

Leedebee, ahhh goed bezig! :D

Ik had vandaag even een minder momentje. Instructrice was er voor een lesje in 'omgaan met je sensibele paard'. Op de vraag wat ik er zelf van dacht was mijn antwoord "ik denk dat ik het helemaal niet goed doe en ik een fout gemaakt heb door aan dit proces te beginnen" ;(

Sheri gedroeg zich overigens best prima en heb echt wel nuttige dingen in de les geleerd. Plus wat meer vertrouwen in dat ik echt niet zo slecht bezig ben als dat ik mezelf verteld heb. :o

Laten we maar zeggen dat ik nog een hoop te leren heb.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:00

Mooiste uitzicht toch leedebee :j
Ook een heerlijke dag dus.

Sherivey je doet je best,en hebt hulp.
Komt vast goed.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:55

Zeker!

@Sherivey laat je niet ontmoedigen hoor! Jullie leren gewoon samen. Zij leert "omgaan" met jou en jij met haar. Komt vast wel goed! Als jij er al geen vertrouwen in hebt, hoe moet zij dat dan krijgen? Hou het gevoel vast van de goede momenten en vergeet gewoon de mindere dagen. Er is altijd "morgen weer een nieuwe dag" ;)

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 06:38

Oh heerlijk als de jonkies het zo goed doen op buitenrit!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:57

goedemorgen, mag ik em hier aansluiten?

Ik heb een 3,5 jarige merrie die momenteel bij mijn nichtje staat om zadelmak gemaakt te worden. Ik vind het leuk om mee te lezen hoe het bij jullie gaat.

Het betreft een Kilian x sir sinclair, als veulen gekocht. De plannen zijn, zadelmak deze herfst en begin volgens jaar Ibop en stamboekopname en daarna dekken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:06

Wat een leukerd @fokfanaat! Hoe is haar karakter en ga je haar zelf ook rijden straks?

Ellie heb ik vanmorgen naar Den Ham gebracht. Eerste keer voor haar in de trailer. Ik was degene die dat het spannendst vond geloof ik. Ze liep namelijk zo in 1 keer mee met mijn dochter en ging op de trailer vrolijk met haar knuffelen haha. Vervolgens heb ik haar het hele uur gewoon niet gehoord of gevoeld. Nog nooit zo'n braaf paard gehad, ondanks haar leeftijd en onervarenheid <3
Ze mag blijven LOL

Nu staat ze lekker in een box op de kliniek. Genoeg hooi dus ze vermaakte zich al wel.
Vanmiddag gaan ze de kies eruit halen en dan haal ik haar morgenmiddag weer op.
Ik ben heel benieuwd!

Ze was erg alert, maar superbraaf:

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:08

ow kies eruit, wat een gedoe joh! hopen dat het allemaal makkelijk en goed gaat.

Ze pakt alles tot nu toe heel goed op en lijkt super makkelijk. Het wachten is op de zadelmaker om na te kijken of het zadel goed genoeg ligt om erop te kunnen.

Nah, ik denk niet dat ik zelf aan het rijden kom, helemaal met zo'n jonkie. Ga er lekker mee fokken en dat is sowieso lastig te combineren vind ik

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:09

Welkom fokfanaat! Wat een knapperd :D

Spannend Koekie73! Fijn dat dit nu in ieder geval relax is gegaan!

Vandaag komt de tandarts voor Stip,dus ben benieuwd wat daar uit gaat komen :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:12

ik heb idd ook voordat ik haar helemaal naar Limburg bracht ook eerst de tandarts laten komen. Gelukkig alleen wat scherpe randjes.

Met 2 is ze helemaal op de foto geweest en zijn ook de tanden gedaan, doppen verwijderd ed

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:34

@leedebee wat fijn zo braaf met andere paarden lekker naar buiten! :)

@sherivey komt vast helemaal goed als je hulp van buitenaf hebt. Ik denk dat het volkomen normaal is dat je af en toe momenten hebt met waar ben ik aan begonnen. Althans ik heb ze vaak zat gehad en tot nu toe is het altijd goed gekomen.

@fokfanaat Welkom :j . Klinkt als een leuk plan, mooi paard om te zien

@koekie fijn dat de rit zo goed verlopen is. Hopelijk gaat ook alles goed met het verwijderen vd kies.

Gisteravond een soort van 'gereden'. Super gaaf gevoel alleen even gestapt hoor en wel aan de lijn. Maar ze reageert al super op hulpen van de teugel etc. Echt heel trots :o

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 15:55

Welkom! Leuk iemand die ook IBOP gaat. Zijn er nog meer in het voorjaar? Ik zat zelf te mikken op de laatste hier in de regio maar die is half december en ik denk dat dat wat te vroeg is voor mijn merrietje.

Zadelmakmaakmeneer heeft er van de week wel helemaal voor het eerst op gezeten. Ze verblikt of verbloost tot nu toe helemaal niet. We gaan het zien.

Zadelperikelen zijn bij mij nog niet opgelost maar gelukkig ligt het zadel wat hij gebruikt redelijk goed op haar.

Succes met de kies!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 17:45

Haha, ik zat ook te kijken naar die van half december, maar denk ook dat dat te snel is. Maar eens zien wat er in 2024 komt.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:40

Nou, hij is weer door de keuring hoor! Hij loopt wat voor met wisselen, want hij heeft al z'n kiezen al gewisseld. Hij is pas net 3. De laatste dop viel er vandaag uit :o

Verder was hij ietsje scheef, maar niet schokkend. Het is wat bijgewerkt voor zover dat kon en de scherpe randen aan z'n kiezen zijn weer netjes rond.

Heel leuk om te mogen voelen in de mond, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt :D

Beginnen met bit kan nu ook, nu ik weet dat alles ok is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 19:06

Al even niet gereageerd want druk, druk, druk
Nu even bijgelezen.
@Koekie, Ik lees dat het gelukt is met de trailer. Beetje mosterd na de maaltijd, maar wat wij altijd doen bij die jonge paarden is toch het zeiltje dicht achter. De trailer zelf is meestal geen probleem
Wel fijn dat je de zorgen zo uit handen kan geven bij de zadelmakmaakstal. Doorbetalen is wel balen dan. Maar dat is overal, vrees ik

@Roosa: wat heerlijk zo’n nuchter dier.
@Leedebee: weer een ervaring rijker en fijn dat het zo kan met 2 ervaren paardenvriendinnen mee. Leuke foto’s. En je hebt een dop gescoord *\o/*
@Sherivey. Wat meer vertrouwen in jezelf helpt ook he?
@Fokfanaat, welkom. Wat een leuk paard!
We laten ook altijd eerst de tanden checken voor er een bit ingaat.
Hierbij een paar filmpjes met Polletje. Het gaat hartstikke goed met m.

We wilden eigenlijk jonge paarden competitie rijden bij Chardon, maar door omstandigheden (weinig tijd gehad door studie en vakantie van mijn dochter) weet ik nog niet of hij er dan klaar voor is. Ze hoeven niet veel te kunnen maar er zit nog wel wat werk aan voor November.

https://www.youtube.com/watch?v=PmHw1PrN4G4
https://www.youtube.com/watch?v=BZIz3mG8kaI

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 19:27

Lekker paard zeg!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:38

fokfanaat schreef:
Lekker paard zeg!

En hartstikke braaf. Hij was even weg omdat er buiten de bak iemand met balken ging gooien maar dat is het dan ook. Eigen fok van Ferguson x Vivaldi x Ferro. Ruin.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:33

Welkom fokfanaat :)

Koekie, is alles goed gegaan met de kies?

Elina, terecht trots :j

Ik had weer les met 't guppie. Eerst heeft mn instructrice hem aan de lijnen gehad, daarna ik zelf nog even.
Meneer gedroeg zich voorbeeldig, zelfs een galopje kunnen vragen. :D

En na afloop nog heel even bij het opstapblok wezen kijken. Instructrice daar op en vanaf daar aanraken/ aaien. Vond ie allemaal prima. Alleen als het blok verplaatst werd vond ie het wel even gek. :+