Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:05

Mooi paard Fly!

Kom ik weer met mijn vragen haha, overigens heb ik de luchtzuiger afgezegd. Ik durf dat toch niet aan. Maar volgende vraag; in hoeverre laat je uiterlijk meewegen in je zoektocht (bv kleur)? Ik merk dat ik toch wat kritischer ben geworden gaandeweg in mijn zoektocht.

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:08

Uiterlijk in een advertentie, niet. Alle paarden, op 1 na, die ik gehad heb waren in de advertentie geen paarden die me aanspraken qua uiterlijk. Bleken in het echt heel anders te zijn en 1 was een compleet ander dier met spieren.
Ook te vaak meegemaakt dat het echt een vreselijk mooi en gaaf paard leek op foto's en in het echt bleef er niks van over :')

Ik vind uiterlijk echt het allerlaatste ding. Met een paard waar alles aan klopt alleen minder mijn smaak heb ik veel meer plezier van als een plaatje wat niet helemaal past.

Ik denk dat je echt fijne dieren kan mislopen als je dieren afkeurt op een foto.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:11

Voor mij was uiterlijk wel belangrijk. Er kan altijd iets misgaan waardoor hij niet te rijden is, staat hij toch tenminste mooi te wezen in je wei :') nee dat is overdreven, maar het paard moest me wel aanspreken, waarbij je door bespiering/wintervacht heen kijkt natuurlijk. En wat de ene mooi vindt is voor de andere een lelijke knol.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:35

Uiterlijk telt niet zo mee voor mij, meer karakter… weet nog wel dat dochterlief een schimmel wilde, was haar droom pony.. waar kwamen we mee thuis Diva een zwarte pony. Zo kwam ik ooit thuis met een Fries terwijl ik die niet echt zocht maar viel ook echt voor haar karakter..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:38

Oh ik kan echt verliefd worden op een bepaalde uitstraling merk ik. Ze moeten van mij wel iets speciaals hebben, een bepaalde blik, een attitude? Maar ik merk dat ik ook heel gelukkig word van stippen. En dan wel wat barok. Zo werd ik verliefd op een knapstupper meisje, met een groot ego. Maar ze is niet te koop :(

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:46

Tja, wat is uiterlijk en wat is functioneel. Bijna elk paard dat goed in elkaar zit en goed in de spieren en gezondheid zit en een juiste instelling heeft wordt vanzelf mooi qua looks en uitstraling.

Maar er zijn dingen aan uiterlijk waar ik wel een grens trek. Ik heb geen voorkeur voor schimmel maar daar zou ik een goed paard niet op laten staan. Maar bij bont trek ik een grens. Ik hou van weinig aftekeningen maar heb een paard met een zeer grillige en uitgesproken bles, maar verder wel heel mooi qua type en een enorme uitstraling. Qua bouw knap ik wel echt af op een hertenhals, een plat kruis en een lange rug, maar die zijn ook niet functioneel. Een kop als een bushok laat ik ook staan en dat heeft geen enkele functionele minwaarde. Bottom line is toch wel dat ik blij moet worden van het plaatje als ik bij mijn paard aankom. Maar wat ik al zei, vrijwel alle goede functioneel gebouwde sportpaarden, die goed getraind zijn en goed gezond en vacht zitten, worden vanzelf mooi.

En dan heb je natuurlijk ook rassen waar ik gewoon niet van hou. Ik ben geen fan van Friezen, van iberische paarden, tinkers etc, maar goed dat zijn ook rassen die niet geschikt zijn voor wat ik wil met een paard, dus hoef niet bang te zijn daar op te vallen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:51

Eens oji. Functioneel moet het wel zijn, dus bepaalde dingen in bouw vallen gewoon af. Dat vind ik lelijk, maar is ook niet handig.
Hoofd, tja. Ik vind hele chique koppies mooier maar heb toch al 2 met een veel grover hoofd. Maar die vind ik wel mooi in goede vacht en spieren idd.

Kleuren, ik houd niet van zwart en liever geen schimmel, maar heb die kleuren wel gewoon bezichtigt en die vielen af vanwege andere dingen. Niet de kleur, bont of andere bijzondere kleuren nooit bij gekeken omdat die minder waren in beweging bijvoorbeeld als anderen normale kleuren in de prijsklasse. En ik betaal niet meer voor een kleurtje, heb je niks aan :')

Rassen die ik niks vind passen ook niet bij mijn doel, dus simpel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:04

xSCWx schreef:
Mooi paard Fly!

Kom ik weer met mijn vragen haha, overigens heb ik de luchtzuiger afgezegd. Ik durf dat toch niet aan. Maar volgende vraag; in hoeverre laat je uiterlijk meewegen in je zoektocht (bv kleur)? Ik merk dat ik toch wat kritischer ben geworden gaandeweg in mijn zoektocht.

Voor mij voor straks:
Kleur kijk ik niet naar.
Heb altijd een voorliefde voor vos... maar ik zoek daar niet op. Mag ook bont zijn oid.
Karakter is voor mij het belangrijkste en gezondheid.
Bouw... ik hou van robuust gebouwde flinke paarden met een niet al te hoge stokmaat.

Maar als ik een gezonde, met top karakter en echt goed lopen kan vinden die dan qua uiterlijk iets er naast zit vind ik dat ook prima.

Merrie zonder gezeik :P of ruin maakt mij niet uit.
Hengst liever niet ivm handigheid qua buiten zetten etc.
Staan bij ons wel meerdere hengsten ook dekhengsten dus stal maakt er geen probleem van, maar zelf vind ik dat iets te veel gedoe :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:07

xSCWx schreef:
Mooi paard Fly!

Hm, heel eerlijk... voor Sheridan heb ik 3 paarden gehad. Titane was de minst aansprekende qua uiterlijk, maar wel het paard waar ik het meeste een klik mee had, ondanks dat ik hem niet lang heb gehad.

Dus ik vind het uiterlijk niet zo belangrijk. :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:42

Leuk Fly dat Henkie zo opbloeit bij jou <3

Ik kijk wel naar bouw, een paard moet wel een beetje goed in elkaar zitten. Ik wilde geen schimmel… Ik heb nu een schimmel :roll:

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:12

xSCWx schreef:

Kleur maakt mij weinig uit, als het maar niet al te licht is :')
Uitstraling en bouw is voor mij wel een ding, de bouw voornamelijk omdat ik zulke paarden heel fijn vind rijden.

Maar, ik ben enorm verwend want wij hadden per jaar iets van 5-10 paarden klaarstaan waar ik eigenlijk gewoon uit kon kiezen :D
Mijn zelf gekochte paard voldoet aan die uitstraling en bouw. Gelukkig maar, anders had ik nooit zoveel moeite voor hem gedaan toen ie wat gebreken bleek te hebben :+

Edit: Of ik had dus gewoon een goed paard moeten kopen die ik iets minder mooi vond... ;)

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:34

Toen ik zochten, wilde ik echt geen merrie, niks onder 5 jaar en zeker geen schimmel.

Ze werd dit jaar 4, maar is gelukkig geen schimmel.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:46

Hier dus zelf een luchtzuiger in de verkoop maar dat valt nog niet mee. Het schrikt veel mensen denk ik toch wel af, wat ik wel kan begrijpen hoor.
Maar hij doet het gelukkig niet uit maagklachten, bij hem doet goed stalmanagement dus inderdaad heel erg veel ( ik hem hem er zelf ook een tijdje vanaf gehad). Dat zou ik dus altijd goed navragen.

Waar ik zelf in elk geval niet meer op zat te wachten (na drie paarden met eczeem :') ) is een eczemer, het is goed te doen maar ik vind het heerlijk om nu niet continu meer met dekens in de weer te moeten!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:15

Voor mijn moet het gevoel goed zitten ( ja ook voor mijn in de handel)
Ik kocht vorig jaar een totaal ander type recht van de moeder af. Inmiddels is zijn half broer geboren maar daar ben ik niet 'verliefd' op. Met deze nog steeds iedere dag onwijs blij mee.
Kan nu geen foto's uploaden iets met geheugen!

Ik zou kleur en type dus niet perse op selecteren ook met jou doel recreatie? Is kleur en type niet
perse van belang. Karakter/braafheid/nuchterheid dan weer wel.

Edit : toch gelukt
Afbeelding

Afbeelding
Foto's van gisteren, toen is die geknipt zowel sokken als manen kort.
Braaf en nuchter maar wel wat karakter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:59

Die is wel echt heel leuk StalNollie!

Ik vind uiterlijk wel belangrijk, dat is het eerste waar ik naar kijk.
Maar het paard hoeft niet perse zwart of wit te zijn, hij of zij moet me gewoon aanspreken en de ene keer is dat een friese merrie en de andere keer een bruine pre of een vosje.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:24

Ik heb wel een bepaald type waar ik op val. Chique koppie, ronde volle bouw maar geen bonk zeg maar. Kleur is voor mij ondergeschikt en zeker in een overspannen markt totaal niet belangrijk. Ik zou zeggen dat ik een bepaalde uitstraling en klik wel heel belangrijk vind. Maaar....doordat ik mijn huidige paard heb leren kennen doordat ze van goede vrienden van mij was en ik door met haar te rijden verliefd op haar werd, kan ik dat eigenlijk niet meer volhouden. Want qua type is het echt niet waar ik op val. Alhoewel ze wel een aansprekend paard is hoor ;-) Nu is dus karakter en het feit dat ik alles met haar kan doen, op een normale manier, en het genieten van het simpele rijden doorslaggevend geweest.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:33

Ik wilde altijd het liefst een schimmel of een vos, koffievos is mijn grootste pennydroom <3 verder liever geen zwarte omdat ik die verkleurde zomervachten dan strontlelijk vind. Verdund, bont en appies vind ik allemaal wel prachtig!

Oh in ik val op tuigers }> Fly was deels tuiger gefokt, ik was zo stomverliefd op haar lelijke kop en nutteloos beengezwaai :P

... nou nu kom ik dan met een saaie bruine KWPNer thuis :=

Maar goed uiteindelijk wilde ik vooral eentje dat graag springt en fatsoenlijk karakter heeft en die worden blijkbaar toch voornamelijk in de saaie kleurtjes en uitvoeringen gemaakt... Henkie heb ik puur op zijn karakter uitgekozen, alleen qua functionaliteit (bouw, bespiering) naar de uiterlijk gekeken. De bedoeling was om eens te kijken of een ongecompliceerd paard toch wel bevalt :=

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:45

Fly_high schreef:
amandananana schreef:
Ik stond op een hele fijne pensionstal in de Randstad, maar de wachtlijst is echt enorm. Toen mijn oudje overleed moest ik heel snel beslissen of ik de stal kaal wilde blijven huren tot er eventueel een nieuw paard kwam, ik heb besloten dat te doen want anders kom je er nooit meer tussen en ik vind dat er weinig echt fijne stallen (ook qua sfeer) in de omgeving zijn.

Ik heb dan weer de gok genomen geen stal kaal te huren, wilde mezelf niet dwingen om overhaast een paard te kopen omdat het anders zonde van het stalgeld is enz. Nou en toch binnen paar weken thuisgekomen met een nieuw paard :) alleen dan had ik al geen stal meer, vandaar die noodbox, heel slim van mij _O-

Ben wel zooo blij met Henkie, zo'n knappe vent als die is <3

[ [url=m/90evhw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jammer genoeg is hij best een watje, zeker vergeleken met Fly, maar hij doet wel zijn best ;) Gaat al netjes alleen op pad, ook langs de weg enz., springt steeds fanatieker en zelfs ons dressuurwerk begint tot mijn grote verbazing ergens op te lijken! Is ineens zo vlot geworden dat ik die trage sukkel waarop ik proefgereden heb helemaal niet herken joh :P Bij de vorige eigenaren heeft hij het in paar jaar tijd maar tot B+1 kunnen schoppen en moest weg onder andere vanwege zijn, euhm, overduidelijk gebrek aan interesse in de dressuursport :+ als ik binnenkort een L1 proef eruit weet te krijgen ga ik zo trots zijn *\%/*

Meelezer meldt zich; wat een leukerd!!!! Mag ik vragen wat zijn afstamming is? Ik vind m veel weg hebben van mijn paard, heel misschien familie?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 03:39

Clairetje81 schreef:
Wat een leukerd!! Zo zie je maar weer dat een paard echt kan veranderen bij de juiste match!

Wat balen @lieser! Naar wat ben je op zoek? Wij hebben onze pony ook nooit laten keuren omdat we haar toen op 2 jarige leeftijd hebben gekocht. Nooit iets mee gehad, kopers wilde haar toen ook volledig laten keuren klinisch en rx. Ook even spannend maar alles was gelukkig goed. Dus dat hij nooit gekeurd is geweest dat kan natuurlijk, hoeft niet per se iets te zeggen…

Met paard is alles goed! Eind van de maand gaan we hem ophalen! Net huis verkocht dus eerst even de boel leeghalen en afhandelen dan hebben we alle tijd zodat hij rustig kan wennen!! Dochter in de wolken!

Haha en nu aan het twijfelen of ik zelf nog iets ga aanschaffen zodat we lekker samen kunnen rijden..

Dit even gemist maae wat goed! Ook röntgenfoto's van de bovenlijn gemaakt neem ik aan?
Wel spannend hoor, misschien us het straks een idee om onder begeleiding eens te kijken hoe je hem weer 'blij' kunt maken onder het zadel. Dat lijkt me best een waardevol proces om daar eens mee te beginnen :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:33

Toen ik jonger was vond ik uiterlijk wel belangrijk maar nu absoluut niet meer.En als ik een goede klik heb met een paard dan ga ik hem vanzelf mooi vinden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:55

Ik zei vroeger ook dat ik geen saaie bruine wilde en nu heb ik er twee :D :D !
Kleur of uiterlijk is niet het belangrijkste, maar foto's vallen wel op als een uitstraling je aan staat.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:00

Josien_ schreef:
Ik zei vroeger ook dat ik geen saaie bruine wilde en nu heb ik er twee :D :D !
Kleur of uiterlijk is niet het belangrijkste, maar foto's vallen wel op als een uitstraling je aan staat.

Dat dus :))

Ik wilde altijd een zwarte. Maar die zijn onder de Arabieren belachelijk duur. Nu hebben we 2 bruine Arabieren :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:16

Als jullie met uiterlijk de kleur bedoelen: Tegenwoordig zijner veel meer aparte kleuren te verkrijgen door meer keus in (geimporteerde) rassen."Vroeger" was het bruin of vos, soms wit en die waren er al minder, en als je zwart wilde was het moeilijk tenzij natuurlijk dat je voor een Fries ging. Momenteel zie ik kleuren voorbijkomen waarvan ik de namen niet eens weet. Jammer trouwens dat ze bij Friezen de voskleur eruitgefokt hebben.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:18

Tja, ik houd niet van schimmels. Een superfijn paard zal ik er niet om laten staan, maar ik vind bruin, vos of bont nou eenmaal mooier. En minder bewerkelijk met poetsen

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:33

Pallatin schreef:
Fly_high schreef:
<knip knip>
Ben wel zooo blij met Henkie, zo'n knappe vent als die is <3

Meelezer meldt zich; wat een leukerd!!!! Mag ik vragen wat zijn afstamming is? Ik vind m veel weg hebben van mijn paard, heel misschien familie?

Hij is blijkbaar Dynamo x Hornet Rose, schijnt bij een goede fokker vandaan te komen en paar van zijn halfzusjes lopen internationaal springen, niet geweten joh. Het boeide me namelijk niet zo erg bij een volwassen ruin die zelf niet bepaald veel heeft kunnen presteren ;)

Afgelopen 5 jaar heeft die op een dressuurstal doorgebracht :Y) er is nooit serieus mee gesprongen, hooguit wat mini BB, dressuurspringen zeg maar. Hij pakt in ieder geval nu al B sprongen goed op :o ben heel benieuwd wat het allemaal wordt.