[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:04

Absoluut. :j
Wij deden dat vroeger door onder het zadel een slalom te laten lopen, voetballen maar ook 'domme' spelletjes als tikkertje, anne maria koekoek, duoracen, stoelendans etc.
Je leerde er heel goed van sturen iig en het paard werd er gelijk wat soepeler van zonder constant die 'saaie' dressuuroefeningen te moeten lopen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:31

Voor paarden zijn er ook balancepads en een wip :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:32

tamary schreef:
Ken je deze methode al voor paard leren beter/handiger met lijf om te gaan?
Obstakels voor tteam grondwerk (engels):
https://www.ttouch.co.za/groundwork/
Nadenken en opletten waar/hoe je je voeten neerzet en lijf gebruikt.

En voor degenen die moeite met engels hebben, is er ook een Nederlandse site:
https://www.tteam-ttouch.nl/

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 22:42

Madammeke wordt een agility paard _O-

Kinders ik ben zo, zo opgelucht.....

Ik vond het zo moeilijk om te updaten want ik was zo bang, maar hier gaat ze gewoon 100% van herstellen :D en ze is natuurlijk SuperMerrie :D

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:18

tamary schreef:

wat een leuke site. Tnx!!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 23:21

Ik ben nog even wel trots op onze longeer werkjes :j

Dat wilde ik even gezegd hebben :D Knap kind he :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:09

tamary schreef:

In het bos rijden dus eigenlijk :D
Vooral na een storm, als er takken en bomen op het pad liggen, boomwortels, als er modder is, als de paden stuk gereden zijn, smalle paadjes, de overgangen van berm naar asfalt, het ene pad hard is het andere mul.....
God wat ontzettend handig dat buitenrijden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 14:23

In het bos is met deze (nog) niet een goed idee :o

Maar dit is een leuk alternatief :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:34

Mooie manier van onderhouden dan nadat je het voor thuis zo aangepakt hebt.

Er wordt wel eens 'neergekeken' op bosritjes. Maar ze zijn dus gewoon super functioneel. (en leuk)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 14:51

Ik heb met mijn vorige paard altijd 1x per week eerst een boswandeling, en daarna een rit gemaakt, gewoon omdat ik denk dat ze daar handig van worden. Het heeft absoluut zin.

Ik heb meer een probleem met mensen die niets dressuurmatig met hun paard doen, zelf het niet nodig vinden om les te nemen en alleen maar les inroepen als ze tegen problemen aanlopen...... en dan roepen dat paard het buiten leuker vindt want daar loopt ie wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:54

Avalanche schreef:
[ Video ]

[ Video ]

[ Video ]

Kunnen jullie ook weer even zien waar wij zijn :j 1 & 2 zijn in verkeerde volgorde geupload dus part 2 is 1 en andersom :) iets met ADHD :D

Ik ben verder niet klunzig met lange lijnen dat lijkt alleen maar zo O:)

En ja ik loop teveel mee :o op de een of andere manier kan ik niet in positie blijven zonder te lopen maar gaan we aan werken :j

Probeert ze nu een paar keer uit te breken op het eerste filmpje? de filmpjes zien er verder ontspannen en fijn uit hoor. :)

Proprioceptie, ja dat ken ik wel..paarden moeten idd ook leren hoe ze hun lichaam goed moeten gebruiken en de ene is van nature handiger dan de ander. Ik geloof ook dat afwisseling zoals met balkjes en ander terrein goed voor paarden is om handiger te worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 16:58

Klopt, ze probeert uit te breken. Het is wat Pien zegt: gedrag wat over is uit haar verleden. Maar het gaat eigenlijk steeds beter en ze vindt het eigenlijk ook wel erg leuk, nu ze snapt wat de bedoeling is.

Ja we gaan daar mee spelen. Ik denk dat het een super leuke manier is om haar weer verder te trainen :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:00

Ahja als ze eenmaal succes hebben gehad met uitbreken bij het longeren dan blijven ze het vaak proberen en testen of je wel op aan het letten bent haha. Geen succes meer hebben met verkeerd gedrag doet vaak ook al een heleboel.

Leuk, ik ben benieuwd naar hoe dat zal gaan..zo blijf je lekker bezig. :-)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 17:02

Ja, bezig blijf je wel met deze :D maar ze wordt echt steeds leuker, en het is echt een heel vrolijk paard :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:17

Elisa2 schreef:
Ahja als ze eenmaal succes hebben gehad met uitbreken bij het longeren dan blijven ze het vaak proberen en testen of je wel op aan het letten bent haha. Geen succes meer hebben met verkeerd gedrag doet vaak ook al een heleboel.

Leuk, ik ben benieuwd naar hoe dat zal gaan..zo blijf je lekker bezig. :-)

Het niet succes bij deze, zoals ik het zie, is dat dit een heel lief gevoelig paard betreft die gewoon aanvalt als de mens een foutje maakt cq te sterk inkomt of boos wordt. Ava maakt foutjes, zoals wij allemaal, maar komt niet meer stevig in en negeert dat hele uitbreek gedrag. En wordt zeker niet boos.
Die twee zijn vriendjes hetgeen zich verdiept en iets wat deze merrie graag wil.
Dus nu zoals ik het zie, draait ze nog steeds om want dat deed ze erg veel en dan werd ze zo link dat ze aanviel.
Ava "vind het wel best allemaal " en blijft rustig. Begint vrolijk opnieuw te vragen wat de bedoeling is→ de merrie begint opnieuw, begrijpt het beter en elk klein succesje wordt beloond door haar vriendje.
Tja dan slijt meer en meer dit idiote draaien eruit. Want uiteindelijk willen vriendjes elkaar begrijpen.

Elisa2, ik weet dat jij vele male meer verstand hebt van paarden en dressuur als ik (heb daar ook erg veel respect voor!), dus wellicht zit ik er helemaal naast→ maar zo zie ik het tussen die twee.

Dat dit zo komt heeft ook te maken dat tijdens een beslissend test moment waarbij de boel had kunnen escaleren, Aval, gestopt is en haar genegeerd heeft om verder in een hoekje heel verdrietig te wezen uit het zicht van deze dame. Als je altijd voor het gevoel van de hoogsensitieve merrie "op je donder hebt gehad" (verbaal of met zweepje aangetikt→ dus viel waarschijnlijk wel mee) en dan gaat je vriendje weg en laat je staan→ tja dat was dan ook niet de bedoeling.

Ik denk serieus dat dit zo een beetje gegaan is. Dus het vooruitgaan is stapje voor stapje, maar het gebeurt wel.

HEt is niet een nuchtere merens waarbij je gerust eens streng kunt zeggen: "uhuh, kappen nu". Die je vervolgens aankijkt en denkt: "OK, nu kan ik beter maar doen wat ze wil, want het is klaar". Dit is een heel ander type paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:20

Oh nee hoor, ik denk dat je daar zeker gelijk in hebt. Ik bedoel ook niet met geen succes hebben dat ze aangepakt oid moeten worden. Maar meer dat het gedrag haar niks meer oplevert en idd is dat gewoon negeren en zorgen dat het niet lukt een prima strategie.

Het is bij paarden met gedragsproblemen juist heel erg belangrijk om ze uit het oude probleem gedrag te halen en ze nieuwe positieve reacties aan te leren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 20:27

Yep, en de positieve motivatie moet heel sterk zijn. Gefrustreerde en boze mensen kennen ze namelijk wel. Ik wil ze zover krijgen dat ze zelf het graag goed willen doen. Niet omdat ze bang zijn voor straf (dat hoef je bij mij namelijk helemaal niet te zijn) maar omdat ze vertrouwen in mij hebben en omdat werk gewoon leuk is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 22:25

Update time :D

Wij oefenen nog steeds met het hoofdstel :j want het bit zelf inhappen moet nog steeds bevestigd worden.

En om te generaliseren heb ik 2 hoofdstellen gepakt :j

Nu heb ik een 12,5 en een 13,5 bit omdat ik niet zeker was welke maat ze had. Dat is vrij lastig om te meten als je paard het bit niet in wil, en 1.73 is. En dat paard het nodig vindt om te laten zien hoe een sterke achterhand ze heeft als ze het ergens niet mee eens is :+

Ik ga serieus het steigeren onder commando zetten, dan heb ik er controle over.

Nu hebben we een ander probleem. Dit zwarte monster - of Black Beauty, Madammeke, Bijoux, the Queen - wordt namelijk erg vrolijk als ze iets ziet wat je in je mond kan pakken :j ik heb werkelijk nog nooit een paard gehad wat zo mouthy is :')

Ava is te langzaam. Dat wist de paardheid al een tijdje, de mensheid vindt Ava over het algemeen best heel snel, maar voor paarden is Ava best langzaam. Dat resulteert er momenteel in dat ik het bit niet snel genoeg in de goede positie heb, maar intussen moet wel overal in gehapt worden. Heel grappig :+

Het is ook super grappig om je paard tussen 2 hoofdstellen te laten kiezen. Keuze stress :')
eerst wilde ze ze allebei en deed een poging om met het ene bit in de mond het andere ook te pakken, maar dat paste niet. Wel handig om een beetje mee te spelen als er nog eens met 2 bitten gereden gaat worden, maar dat wordt nog passen en meten want ze heeft écht een heel klein mondje.

Ze koos zelf de 12,5 want die past beter. Nu moet ik zeggen dat ik hem ook net mooier vind liggen. Neusriem ook nog even omgedaan, want dat is een aansnoerneusriem, dus ze moet haar hoofd langer stilhouden.

Obstacle courses zijn erg grappig :j ze vindt het echt nog wel heel moeilijk ook, en is heel voorzichtig aan het kijken en voelen hoe je dat doet. Ik geef haar alle tijd om het uit te vogelen en prijs bij elke poging in de goede richting en elk succes wordt natuurlijk heel enthousiast beloond.

Ze groeit in zelfvertrouwen ook gewoon. Ze was echt enorm trots dat ze over 2 balkjes was gestapt. Ergens is dat ook wel sneu, en ik denk he, dat we dit soort dingen te weinig doen met dressuurpaarden. Voor mezelf ook een notitie voor de toekomst, om gewoon meer met zulke dingen te spelen. Bochtjes maken is trouwens veel grappiger als er pilonnen/pionnen/pylonnen (hoe schrijf je dat verdorie) in de baan staan :j en als er een bal op ligt kun je die met je neus eraf duwen :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 22:27

Oh, en ze heeft een HUUGE appel gehad :j een heel lekkere. Het was namelijk een Kanzi appel en die zijn favoriet :D

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:09

Even over dat steigeren.. mijn merrie kan ook heel goed op haar achterbenen staan als ze het ergens niet mee eens is. Ik heb haar nu flemen aangeleerd, maar ze fleemt alleen wanneer ze zin heeft om te flemen (dan ook op commando en ze laat het dan ook heel graag zien dat ze het zelf wel kan!) en niet wanneer ze geen zin heeft :').
Hoe ga je ermee om als Madammeke het steigeren onder de knie krijgt en ze het heeel graag wil laten zien aan jou op eigen initiatief! Dat kunnen toch wel gevaarlijke situaties opleveren?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:11

Steefvicky, volgens mij steigert madammeke al als de beste, en wil Ava proberen of ze dat kan gaan sturen door het te resetten en onder controle te laten gebeuren cq via commando te laten stoppen op een veilige manier.
Volgens mij viel ze ook vanuit het steigeren de mens aan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 09:40

steefvicky schreef:
Even over dat steigeren.. mijn merrie kan ook heel goed op haar achterbenen staan als ze het ergens niet mee eens is. Ik heb haar nu flemen aangeleerd, maar ze fleemt alleen wanneer ze zin heeft om te flemen (dan ook op commando en ze laat het dan ook heel graag zien dat ze het zelf wel kan!) en niet wanneer ze geen zin heeft :').
Hoe ga je ermee om als Madammeke het steigeren onder de knie krijgt en ze het heeel graag wil laten zien aan jou op eigen initiatief! Dat kunnen toch wel gevaarlijke situaties opleveren?

De situatie is nu gevaarlijk omdat er geen commando aan gekoppeld is. Door er een complex commando aan te koppelen wat je nooit per ongeluk kunt geven, en een commando om weer laag te gaan, zorg je dat het nooit per ongeluk gebeurt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:02

Avalanche schreef:
Door er een complex commando aan te koppelen ....

doet mij denken aan

ik word al moe als ik er naar kijk :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 10:19

steefvicky schreef:

Nog even: ik weet niet hoeveel je gelezen hebt, maar deze doet het al op eigen initiatief, en valt daarbij gericht aan. Er zijn volwassen kerels van 2 meter in het vierkant achter een vrachtwagen gedoken om de aanval te ontwijken.....

Dat is de reden dat ik er controle over wil. Anders leer ik het niet aan in de eerste plaats.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 10:19

Rex_Rolfo schreef:
Avalanche schreef:
Door er een complex commando aan te koppelen ....

doet mij denken aan

[ Video ]

ik word al moe als ik er naar kijk :+

:')