Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:15

Jullie gaan goed!!!

Vandaag staat er proberen te stappen met iemand erop voor Willem :)

Gister nog heel trots, buurmeisjes kwamen knuffelen..
Afbeelding
Afbeelding

Beide meiden werden vastgehouden natuurlijk!

Onze blinde knol stond los en vond het wel prima :')

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:52

Jullie gaan snel :D

Opisop, wat een regen bij jullie zeg!

Laura, wat fijn dat er deze keer geen wondjes van de singel waren!
Wat gaaf zo dat stuk in de hoefslag.

Firesolo, wat goed dat deze keer ze het zadel helemaal niet eng vond, dat is goed vooruitgaan zeg.

Nobel, wat gaaf die knotjes, ik ben er een kruk in, kan met moeite vlechtjes zetten :D

Blaze, kijk hem eens lekker genieten vn de takken.
In onze paddock staan olijfbomen en daar hebben ze ook de schors helemaal van afgeknaagd, wel zonde hoor, het groeit niet meer aan.

Hihihi Debbie, wat een ondeugend paard heb je }>

Fillis,wat een mooi paard heb je :j

Loveslimpie, wat fijn dat het zo goed gaat.

Timmie, wauw, wat is Ibbbeltje mooi, goed resultaat ook!!

Rayoow, Willem lijkt me echt zo'n goedzak.

Gisteren is de trainer geweest en de les was deze keer dat niet alleen draven kan aan de longeerlijn, maar ook stappen. Lily is best slim, ze heeft de dingen snel door. Als ze langs komt kijkt ze ons net aan alsof ze zeggen wil, wat doen jullie me in godsnaam aan!! :D
Afbeelding

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:04

Gefeliciteerd met de premie!

Brave Willem :j

En die blik van Lily haha met zo'n schuin oogje

Qimm

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:32

Haha dat is grappig zeg, ze weten het zo goed he.

Vandaag weer blij dat ik Meriva meteen vanaf veulen heb 'lastig gevallen' met allerlei "grote paarden zaken"

Afbeelding
Alsof ik haar elke dag douche (laatste keer was vorig jaar toen het zo heet was)

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 16:17

Mensen, jullie gaan veel te hard, kan het topic nauwelijks bijhouden :')

Blaze1994 schreef:
Ja ik ook! Dat wil ik ook gaan oefenen binnenkort. Goed voor z'n pezen en het verkeersmak worden

De mijne is totaal niet onder de indruk te krijgen van iets zolang iets op bekend terrein is maar daar buiten is het een heel ander paard :')

opisop_shop schreef:
Kun je wat uitleg geven over je aanpak Fillis, ben wel benieuwd.

Zeker wil ik dat :) Ik zal proberen het zo kort mogelijk te houden :')

Hier een filmpje dat trigger stacking goed/kort uitlegt:

Gaat over honden, maar geldt evengoed voor paarden

Dit gebeurd waarschijnlijk ook met jouw paard, Blaze1994. Net als de jouwe is de mijne poepbraaf op het erf, en ook nog wel eventjes daarbuiten, maar bij teveel nieuwe indrukken slaat 'ie op tilt. Heel logisch, als je het trigger stacking in acht neemt. Sowieso een mega handig concept om in je achterhoofd te houden met jonge paarden. Ik probeer langzaam genoeg te gaan in mijn training dat bokken, steigeren en staken vermeden wordt. Ik ben niet zo'n cowboy :=

Wat je doet is eerst eens op zoek gaan naar de plekken waar je paard zich helemaal senang voelt. Denk aan (het pad naar de) wei, de bak of longeercirkel, enz. Daarna ga je langzaam richting uitgang van het erf en houdt je je paard goed in de gaten om te kijken waar hij zich niet prettig meer voelt. Denk aan hoofd hoog houden, hoge spierspanning, langzamer of juist harder lopen, of stil gaan staan. Op het moment dat je paard geen voer meer aan wil nemen en/of niet meer kan/wil stilstaan zit je over de threshold - paard voelt zich hier niet veilig en leert niet meer/minder goed. Verder lopen kan resulteren in ongewenst gedrag als omdraaien, wegrennen, steigeren, enz.

Afbeelding
Hierbij een kaartje van mijn observaties. Mijn paard voelt zich prima in de gebouwen, in de weides en in de buitenbak en de paden daarnaartoe. Als je langs de stal de oprit afloopt richting de parkeerplaats dan begint er steeds iets meer spanning te komen, tot je op de weg komt en daar wordt hij erg onrustig/is hij over threshold.

Wat je in het trainen doet is proberen in het gele/oranje gebied te blijven, daar ga je wat grondwerk dingetjes doen (achterwaarts, achtjes lopen, stilstaan, targetten, enz). Als dat goed gaat, ga je terug naar het groene gebied. Dat is de clou! Niet denken 'oh, het gaat goed, we gaan verder' - dan werkt het niet. Ook in het groene gebied doe je wat oefeningetjes. Dan ga je weer terug en schuif je weer wat meters op. De instructeur omschreef het als het tij; de golven komen ook niet in 1x tot aan de duinen, maar er komt een golf, die trekt zich terug, de volgende golf gaat weer iets verder, enz.

Toen ik dit kaartje maakte kon ik de weg dus nog niet op. Maar in de post die ik gisteren plaatste las je dat de weg inmiddels alweer bereikbaar is, binnen drie sessies :) De parkeerplaats ligt nu geheel in de 'gele zone', en het stukje weg ervoor is 'oranje' geworden. Je moet er dus wel een beetje geduld voor hebben, maar het werkt erg goed.*

* Dat gezegd hebbende, ik werk met clickertraining. Zonder zal het ook wel lukken, maar kan je dan niet garanderen dat het even snel gaat :) Dan moet je nog strakker gaan letten op lichaamstaal denk ik, en kleinere stapjes nemen.

Boeken die ik hierbij kan aanraden:
Kalmerende Signalen van Paarden, Rachaël Draaisma (Deze is echt een aanrader als je het moeilijk vind om subtielere lichaamstaal te zien)
Connection Training, Hannah Weston & Rachel Bedingfield

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:20

Lieve mensen, ik ga dit topic verlaten. Ik zal jullie verhalen met veel plezier volgen want jullie doen het allemaal echt super <3 ik heb helaas geen paard meer om te beleren want ik heb vanochtend mijn prachtige merrie in moeten slapen door een dom stom ongeluk.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:24

:knuffel:

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:26

Neee Cheyenne.. wat een vreselijk nieuws! Je mooie zwarte merrie..

Heel veel sterkte toegewenst! :knuffel:

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:49

Cheyenne0252 schreef:
Lieve mensen, ik ga dit topic verlaten. Ik zal jullie verhalen met veel plezier volgen want jullie doen het allemaal echt super <3 ik heb helaas geen paard meer om te beleren want ik heb vanochtend mijn prachtige merrie in moeten slapen door een dom stom ongeluk.

Heel veel sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:14

Cheyenne0252 schreef:

We hebben elkaar al uitgebreid gesproken via Instagram maar ohh wat vind ik dit rot voor jou. :knuffel: Ik schrok mij vanmiddag kapot toen ik jouw berichtje kreeg maar jij hebt gedaan wat voor Nena het beste is :knuffel:

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:27

Cheyenne0252 schreef:

Heel veel sterkte

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:41

Cheyenne0252 schreef:

Heel veel sterkte Y;(

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:45

Cheyenne0252 schreef:

Heel veel sterkte met het verlies van je mooie lieve meid Y;(

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 22:18

Cheyenne0252 schreef:

Hier schrik ik echt serieus van!!! Heel veel sterkte

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:40

Cheyenne0252 schreef:

Wat verschrikkelijk! Veel sterkte.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:51

Mag ik hier komen meepraten?
Ik heb eind maart een 3 jarige haflinger gekocht. Hij was al zadelmak maar ivm leeftijd doen we nog heel rustig aan.
21 mei komt de zadelmaker,ondertussen 2 keer erop gezeten met een leenzadel om weer even te wennen aan ruiter gewicht zodat we niet helemaal terug bij af zijn als we zadels gaan passen.

Plan is om tot aan de zomer 1x per week kort te rijden (max 15 min). Beetje sturen, beetje balans zoeken en in de winterperiode iets meer op te pakken. Pas vanaf volgend jaar gaan we meer doen.
Nu zijn we vooral veel aan het wandelen door de polder en de duinen. Lekker een band opbouwen en genieten samen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 07:27

Heel veel sterkte met het verlies van Nena.... Echt verschrikkelijk dit....

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:44

Cheyenne0252 schreef:

Wow wat heftig zeg! Heel veel sterkte :knuffel:

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:45

Esther_r20 schreef:
Mag ik hier komen meepraten?
Ik heb eind maart een 3 jarige haflinger gekocht. Hij was al zadelmak maar ivm leeftijd doen we nog heel rustig aan.
21 mei komt de zadelmaker,ondertussen 2 keer erop gezeten met een leenzadel om weer even te wennen aan ruiter gewicht zodat we niet helemaal terug bij af zijn als we zadels gaan passen.

Plan is om tot aan de zomer 1x per week kort te rijden (max 15 min). Beetje sturen, beetje balans zoeken en in de winterperiode iets meer op te pakken. Pas vanaf volgend jaar gaan we meer doen.
Nu zijn we vooral veel aan het wandelen door de polder en de duinen. Lekker een band opbouwen en genieten samen
[ [url=m/SFTAFQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SP0uQz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VIrI36.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welkom wat een knapperd zeg <3

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:46

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:50

Cheyenne0252 schreef:

Heel veel sterkte Y;(

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:52

Wat gaan sommige van jullie goed zeg! Echt weer teveel om overal op te reageren :').

Nadat Alano 1.5 week vrij heeft gehad vanwege het weer en het mentaal en lichamelijk natuurlijk ook fijn is om alles te verwerken ben ik gisteren weer opgestapt. Het was opstappen en wegrijden zo braaf was hij. Momenteel is hij best wel relaxed en heel goed aan het been. Ik hoef alleen mijn kuiten te drukken. Hij wilt soms nog veel te diep en zwaar achter de loodlijn lopen. Maar er zitten ook wel hele fijne stukken waar hij zijn hoofdje netjes in het midden houdt van zijn voorbenen en dit een paar passen vol kan houden. Dit probeer ik op te lossen door hem voorwaarts te houden maar met een paard die soms duidelijk laat merken wanneer hij het lastig vind ik het soms nog even zoeken.

Ik heb een paar filmpjes in mijn laatste insta post. Ik sta uiteraard open voor handige tips of hoe jullie dit oplossen.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:58

Wat gaaf om te zien hoe alle leeftijd genooitjes het doen.
Ik heb ibbeltje opgehaald afgelopen vrijdag en heb er gisteren voor het eerst op haar nieuwe plek even opgezeten.
Ik ben zelf niet al te dapper dus we gaan alles heeeeeel rustig aan doen . Ze is zadelmak, kent stap draf en galop onder het zadel maar bij mij gaan we het vanaf de basis weer rustig oppakken. Ik heb zelf bij de nieuwe heuvel wel los gereden met haar maar gisteren toch iemand ernaast die haar vast houdt. Moet echt nog vertrouwen krijgen hoewel ik weet dat ze heel lief is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:51

Cheyenne wat een schrik, heel veel sterkte

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:58

Ik vind jullie foto's en video's echt heel gaaf om te zien <3 Zo leuk ook dat ze allemaal zo braaf en goed hun best doen. Tips durf ik niet te geven :+ :')

Ook op zijn nieuwe stal vind hij het longeren erg moeilijk. Ik denk dat hij het gewoon niet goed snapt. Als hij weer wat is aangekomen en gewend aan zijn nieuwe plekje ga ik dat stukje toch uitbesteden denk ik.

Voor nu dus gewoon veel lol maken samen.

Ik doe normaal helemaal niks met Instagram maar vind het wel makkelijk met een filmpje plaatsen en die van je jullie ook zo leuk om te zien.