Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:23

ikke schreef:
Maghreb schreef:

Bedankt voor de tip, ga ik dit weekend eens bekijken. Ik vind het best spannend om een paard uit Spanje/Portugal te halen, ik hoor dat er veel ongezonde dieren tussen zitten (maar als ik zo mee lees geldt dat in Nederland en België ook).

Spannend dat je vandaag naar België gaat MISTRAL94, ik lees al een tijdje mee met je berichten. Hopelijk gaat alles goed vandaag! Kun je alweer de Belgische grens over dan trouwens?

Gefeliciteerd Psvanlot! Ik ben ook heel benieuwd naar foto's :D

Er worden nogal wat paarden gedumpt in Spanje waarvan een deel eigenlijk linea recta naar de slacht zou moeten maar er zijn altijd weer Nederlanders (en anderen) die menen dat ze zielige paardjes moeten redden en voor te veel geld verkopen in NL (en elders).
Maar dat geldt op heel veel vlakken in de internationale paardenhandel. De rommel gaat als eerste de grens over en degene die echt centen hebben, halen zelf de paarden.

Als ik al een Spanjaard zou willen, ging ik 'm persoonlijk halen. Maar ik heb de middelen en de contacten om bij de juiste paarden uit te komen.

Een oprechte vraag Ikke , maar kun je ook positief op iemands post reageren in plaats van steeds een verbetering of waarschuwing?

anjali

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:47

Ik vind dat je levende dieren,paarden in dit geval, niet als "rommel"mag betitelen.

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:45

Bedankt voor de waarschuwing Ikke. Ik ben niet op zoek naar een PRE/Andalusiër, maar naar een Lusitano (of Berber). Daarover heb ik contact met verschillende Nederlandse en Duitse Lusitano fokkers en importeurs die ik via via ken.

Een paard uit Portugal/Spanje halen is niet meteen mijn eerste keuze en voorlopig zit een reisje naar Spanje of Portugal er sowieso niet in :'). Dus hopelijk kom ik intussen net als een aantal van jullie een leuk en gezond dier tegen in Nederland of Duitsland. Waar het paard ook vandaan komt, ik zou sowieso zelf gaan kijken en niet ongezien kopen. Daarnaast laat ik uiteraard ook mijn (kritische) instructrice en dierenarts meekijken. Als het paard door hen wordt 'goedgekeurd', laat ik ook volledig klinisch en röntgenologisch keuren.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:44

Mijn nieuwste aanwinst is thuis, Max. Een welsh hengstje van 3. Heeft al kennisgemaakt met mijn fjord en dat klikt wel.

Nu lekker wennen. Hij vindt het heel spannend allemaal

Afbeelding
Afbeelding

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:46

Paardenfan25 schreef:
Mijn nieuwste aanwinst is thuis, Max. Een welsh hengstje van 3. Heeft al kennisgemaakt met mijn fjord en dat klikt wel.

[ [url=m/8AkQhp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HSjiMr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leukie <3

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:07

Wat een leukerd zeg!

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:38

Paardenfan25 schreef:

Oh my God, lever af! Ik heb hier een hele vee stapel aan Welsh Pownies <3 al moet ik daar maar eens mee inkrimpen :+

Maghreb schreef:
Spaansepony schreef:
Bericht dan ton Verkerk en zijn vrouw, deze importeert ze zelf vanuit Spanje en gaat graag met je op reis om een juiste paard te zoeken. Heeft ook altijd veel leuke dieren op stal, wel een prijskaartje btw. Maar je kan altijd je zoek opdracht doorgeven

Bedankt voor de tip, ga ik dit weekend eens bekijken. Ik vind het best spannend om een paard uit Spanje/Portugal te halen, ik hoor dat er veel ongezonde dieren tussen zitten (maar als ik zo mee lees geldt dat in Nederland en België ook).

Spannend dat je vandaag naar België gaat MISTRAL94, ik lees al een tijdje mee met je berichten. Hopelijk gaat alles goed vandaag! Kun je alweer de Belgische grens over dan trouwens?

Gefeliciteerd Psvanlot! Ik ben ook heel benieuwd naar foto's :D

Overal is “troep” zowel in nl als buitenland. Zolang jezelf nuchter genoeg blijft kun je zelf al een hoop filteren. En ja meestal komen de slechte ook naar Nederland, doen wij Nederlanders toch t zelfde met Nederlandse paarden de slechte duwen we naar buitenland voor de dood of omdat er geruild is tussen handelaren voor “levend”. Lastig uit te leggen zo.
Maar met een nuchtere blik op een dier en niet gelijk verliefd worden kom je al ver.

Psvanlot, heb je al foto’s. Die willen we natuurlijk zien!

Mistral ging je vandaag of morgen? Ben echt een vergiet soms :+

Als het mee zit word vanavond bij ons de merrie al opgehaald . Vandaag even een meisje op stal erop gezet zonder zadel en stond braaf stil, vind nu wel langzaam aan d’r draai. Hoop ook snel bij t volgende baasje, kan ze weer lekker aan de slag.

Amberr1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:16

Paardenfan25 schreef:

Leukerd! <3

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:20

Wat een leuke paardenfan!

Bij mij is het er niet makkelijker op geworden.. :o

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:33

Hoezo Ketly?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:37

Hij was heeeel leuk.. :D

Amberr1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:00

Ketly schreef:

Word dit wat denk je? *\o/*

Vanavond poging gedaan tot bellen met die vrouw met dat paard wat nog niet officieel in de verkoop staat, maar ik al wel was geweest. Nou, ze neemt niet op en belt/appt niet terug. Vind dat altijd wel jammer want lijkt mij een kleine moeite om even een appje te doen om te laten weten hoe en wat >;)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:01

Nou, de mijne staat op stal. Ze heeft vandaag lekker rustig aan gedaan. Ze was meteen rustig en at haar voordroog goed.
Liep zo de trailer op voor een kort ritje naar huis. Later in de middag nog even op de wasplaats gehad en dat ging eigenlijk ook wel prima. Morgen mag ze werken aan de longe.

Ketly vertel!!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:02

Het is nog wat onzeker hoe het met mijn merrie komt, maar mocht ze verkocht worden dan denk ik dat deze mee gaat naar huis.. :D

Ah wat vervelend Amber!

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:45

Paardenfan25 schreef:

Wat een moppie!

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 01:15

PSvanLot schreef:
Nou, de mijne staat op stal. Ze heeft vandaag lekker rustig aan gedaan. Ze was meteen rustig en at haar voordroog goed.
Liep zo de trailer op voor een kort ritje naar huis. Later in de middag nog even op de wasplaats gehad en dat ging eigenlijk ook wel prima. Morgen mag ze werken aan de longe.

Ketly vertel!!

Klinkt als een nuchter karakter, fijn zo meewerkend dier.

Amberr1994 schreef:
Ketly schreef:

Word dit wat denk je? *\o/*

Vanavond poging gedaan tot bellen met die vrouw met dat paard wat nog niet officieel in de verkoop staat, maar ik al wel was geweest. Nou, ze neemt niet op en belt/appt niet terug. Vind dat altijd wel jammer want lijkt mij een kleine moeite om even een appje te doen om te laten weten hoe en wat >;)

Pfft vervelend is dat! Laat gewoon even wat weten, prima als je toch besluit om je paard te behouden.

Hoe staan eigenlijk particulieren tegen 2/2,5 jarige paarden aan om te kopen? Wel dieren met stamboom.
Ik raakte in gesprek met iemand die een groep heeft lopen allemaal leuke dieren en prijsklasse nog interessant denk ik. Tussen de 2000/3000. Maar vraag mij serieus af of daar wel handel voor is, ikzelf streef normaal naar leeftijd van 3 jaar omdat er rustig mee aan de slag kan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 07:13

Ik zou voor mezelf geen tweejarige kopen wanneer ik deze uit een groep zou moeten halen. Wat moet je met zo'n beest aan huis op de box?

Wanneer ik het zou kunnen kopen en het kan in het koppel blijven lopen dan zou ik het doen.

Wel zou ik het dier volledig op de foto willen.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 07:23

Meelezer komt even binnenvallen, Spaanspony ik ga misschien zelf volgendjaar een nieuwe kopen, dan gaat er een 2/2,5 jarige komen.

Echter voor een stuk hoger budget omdat ik opzoek ga naar een paard met de kwaliteiten/potentie voor het hoogste dressuurwerk. Nou laat ik een 3/4 jarige ook niet staan mits ze dan nog niet te lang onder het zadel zijn.

Worden zoveel paarden op druk/kracht gereden en dat wil ik voorkomen vandaar mijn keuze om zo’n jonge te kopen, naast het feit dat ze ingereden ook weer duurder zijn dus je meer kwaliteit voor je geld kunt krijgen als ze pas 2,5 zijn.

Maar over het algemeen willen de meeste mensen in mijn omgeving toch echt wel minimaal eentje die goed ingereden is, de jonkies gaan vaak naar de mensen die veel weides hebben en ze dan met hun 3 inrijden en dan na 10-20x gereden te hebben te koop zetten, dan loopt het veel makkelijker.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 07:25

Maar wat moet je ook met een 2 jarige aan huis? Die horen nog lekker jong te zijn en met een groep vrienden in het land te lopen tot oktober van het jaar.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 07:33

PSvanLot schreef:
Maar wat moet je ook met een 2 jarige aan huis? Die horen nog lekker jong te zijn en met een groep vrienden in het land te lopen tot oktober van het jaar.

Dat kan dan ook prima, maar ik maak de keuze om dat te doen zodat ik ze vervolgens helemaal naar mijn eigen hand kan zetten.

Daarom zeg ik er ook bij dat ik het dus wel zou doen bij een echt kwaliteitsvol paard, maar de meeste een goed ingereden paard willen hebben.

Of dus handelaren die genoeg land hebben en ze ook tot hun 3 laten staan en dan inrijden en verkopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 08:13

PSvanLot schreef:

En dat kan niet op je eigen land, of op een goede pensionstal?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:29

ikke schreef:
PSvanLot schreef:

En dat kan niet op je eigen land, of op een goede pensionstal?

Als je ze gaar 24/7 In een groep buiten kunt laten lopen vast wel.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:53

Je kan ze ook prima thuis opfokken, ik gok elk jaar wel een veulentje en dat blijft gewoon thuis en word hier zelf opgefokt. We hebben altijd wel 1 jonger dier staan waar het mee kan spelen en ravotten. Maar gaat wel mee in de routine van de rest van de dieren met binnen en buiten zetten.

Maar de vraag is er nu puur voor aankoop en dan weer een huisje voor te zoeken, voor mezelf hoef ik op dit moment geen jong dier onder de 2,5 erbij. Maar deze man heeft echt kwaliteit paarden er tussen lopen met leuke papieren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:07

Wat ik helaas wel zie is dat een tweejarige gekocht wordt en dat men niet het geduld heeft om met beleren nog een jaar te wachten.Dus ik denk als je een paard zoekt waar je meteen wat mee wilt gaan doen (als in inrijden...) dat je beter geen tweejarige kunt kopen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:14

anjali schreef:
Wat ik helaas wel zie is dat een tweejarige gekocht wordt en dat men niet het geduld heeft om met beleren nog een jaar te wachten.Dus ik denk als je een paard zoekt waar je meteen wat mee wilt gaan doen (als in inrijden...) dat je beter geen tweejarige kunt kopen.

Klopt, al is dat in mijn geval niet van belang. Het zal weer door verkocht worden.