Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:43

Ojaaa super Gimme_Joy, wat een toppers!

Thanks Fransje!

Dilan gewoon doen dan! :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:48

fransje23 schreef:
Misschien omdat veel mensen niet zelf willen beleren en weg brengen om te beleren ook weer geld kost. Daarnaast kun je dan ook meteen proefrijden om te kijken hoe het paard onder het zadel is.

Dit is denk ik het probleem ja. En dan ook nog de vele vooroordelen die mensen hebben over Arabische Volbloeden zullen daarin ook wel meespelen. Want alle AVs zijn natuurlijk mega-schrikachtig en heet := Nevermind dat er dus van de week tot 2x toe een voetbal in de longeerbak belande waar ik met Prazani bezig was en hij alleen maar even keek en het verder negeerde :roll: Maar pak die vooroordelen, een hengst en mensen die zelf moeten beleren/moeten betalen om te beleren en het is niet de meest handige combi. Maar ik weiger hem daarvoor te laten castreren. Wij hebben geen last van zijn hengst-zijn en gebruiken hem om de merries te schouwen. Al mag een nieuwe eigenaar hem best op ons terrein nog laten castreren hoor, voor hij hun kant op komt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:57

O ja, arabieren zijn altijd heet en schrikkerig :j
Mijn leenarabier was echter soms niet vooruit te branden.. :')

Hengst lijkt mij vooral zelf niet zo praktisch vooral voor het vinden van geschikte stalling in de buurt. Veel pensionstallen willen geen hengsten en anders mogen ze niet los naar buiten of op de wei.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:59

Daarom ook de optie hem hier te laten castreren, maar dat gaan we zelf niet doen want is voor ons niet noodzakelijk :) Maar ik snap heel goed dat mensen zelf moeilijk een hengst kwijt kunnen of het toch spannend vinden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:12

O ja, gefeliciteerd GJ! Goed hoor!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:21

Gimme-Joy, gefeliciteerd!

Als ik een 3-jarige volledig beleerd zie staan, zou ik juist bedenkingen hebben

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:24

Goed gedaan GJ!

Hier vandaag met Cooper aan het longeren gewerkt. Linksom gaat alles heel goed en blijft hij netjes doorlopen maar rechtsom vind hij heel lastig. Hij draait of weer om naar links of komt naar binnen. Als ik hem dan corrigeer loopt hij dwars door mijn hulpen heen. Vandaag een paar goede rondjes rechtsom gedaan en toen vond ik het wel weer goed. Ik moet toch wat vaker gaan oefenen, dan zal het wel beter gaan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:30

Zelf heb ik ook meestal hengsten zelf laten castreren behalve Malik, die was al balloos.
Het was met de vorige wel lastig want die kon ik als hengst niet in de buurt kwijt en thuis had ik het nog niet klaar.
Maat toen wat verder weg gezet en daar laten castreren, was voor hem nog leuk, hij stond met een groep die dan gelijk allemaal gecastreerd werden. En hij vond de andere groep met merries erbij leuker dus was hij over de sloot gesprongen.
En heeft nog gedekt. :+

Ja powerofzoef korte stukjes en wat vaker werkt meestal het beste met zoiets.
En heel streng zijn. ~~}> :))

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:01

Gefeliciteerd Gimme_Joy! Tof hoor, ik lees al mee sinds dat je posts begon te delen over de eerste stapjes van het zadelmak maken, wat een proces zijn jullie al door gegaan zeg! Tof!

En Goldenarrow, ik vind dat je er zelf heel tof mee omgaat. Ook denk ik dat ik zelf misschien mijn paard ook liever niet mee geef aan iemand die eigenlijk van een 3-jarige al verwacht dat ze alles kunnen en kennen. En ja, arabiertjes zijn natuurlijk totaal onhandelbaar en kunnen alleen maar rennen. :roll: Iemand die dat denkt is misschien ook niet helemaal voor het ras geschikt.

Mijn paardenavontuur begon ooit als 8-jarig meisje met een 3/4 arabiertje 1/4 welsh ruin van 11 jaar. De meest luie maar ook lieve en geweldige pony die ik ooit heb gekend. Op buitenritten zag je zn arabierenbloed naar boven komen, maar ook dan bleef hij altijd opletten of jij het ook nog wel okey vond. Hij heeft me eigenlijk zo'n beetje alles geleerd wat je als meisje kunt leren en heeft zo ontzettend veel geduld met mij gehad. Dat onstuimige meisje dat altijd weer de meest gekke dingen wilde proberen. Mijn grootste leermeester, zeker weten.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:46

Ik denk dat de meesten niet verwachten dat je er gelijk de B mee in kan hoor, maar ik denk wél dat d meesten verwachten dat je wel op kan stappen zonder je nek te breken en dat de 3 basisgangen en sturen redelijk bevestigd zijn. Nu zitten we natuurlijk nog redelijk vroeg in het jaar, dus dat zal iets schelen. We zullen wel echt in moeten krimpen. We hebben nu 13 paarden en 3 veulens op komst volgend jaar, dus er zal toch wel eea weg moeten :)) Dus mochten jullie nog iemand weten voor een keileuke 3-jarige of jaarling dan hou ik me aanbevolen _O-

En ik vind het wel grappig dat diezelfde mensen die klagen over die 'hete' arabieren vervolgens wel vrolijk op hun eigen Jazz stappen _O-

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:05

Ik vind over het algemeen de kwpn'ers die in de sport lopen veel grotere dramaqueens dan arabieren. Al die arabjes in de endurance zijn toch geen ongeleide projectielen :')

Oke nou is ons arabje wel een schrikkerig figuur, maargoed :+
Zie er ook genoeg die dat niet zijn

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 23:27

De geit is net weer verder gegaan met het beleren van Malik.. :+

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 07:43

MirandaFuego schreef:

[ [url=m/zNoid3.png]Afbeelding[/url] ]

Hahahhaa mag ik die geit lenen? :+

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:34

MirandaFuego schreef:

[ [url=m/zNoid3.png]Afbeelding[/url] ]

_O- _O- _O-

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:38

Ohhhh jij speelt vals met beleren! :)) :') _O-

Gefeliciteerd weer GJ! *\o/*

Mijn dames hebben een vrij hoog bloedpercentage XX/OX (Miep bijna 60%, Pinda zit op de 42%), ik heb wel graag een beetje gevoeligheid daarin, zijn wel vrij snel beledigd. Minder bloed is toch echt wel minder sensibel in pakweg 95% van de gevallen...maar niet altijd natuurlijk :P Vooral Miep weet verdomd goed wat ze verdient 8-) :+ Maar de volle arabieren/volbloeden wat ik heb gekend waren veelal neuroten, hoewel dat ook nog eens aan de eigenaren heeft kunnen liggen. Bij de ervaren hengstenhouder met Arabieren waren ook de hengsten gewoon brave wat luie schapen, dus er zal gerust iets in opvoeding zitten :P

De kennis van de gemiddelde kijker/koper voor een 3-jarige heb ik me vroeger al over verbaasd (fokkerij/handelsstal). Laten we het er op houden dat ik niet graag een pas beleerd paard zou verkopen, puur om het volk wat erop af komt :o Stalgenootje gilde laatst dat ze een onbeleerde Arabische hengst wil, maar die ga ik maar niet naar je doorsturen want daar word je aardig ongelukkig van vrees ik ;)

Hier 11 jaar geleden naar Groningen verhuisd, vanuit Maastricht :') Ook import dus...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:45

Mijn eerste eigen paard was een vrij groene, arabische hengst :o
Totaal niet wat ik eigenlijk zocht en eigenlijk teveel paard voor een 16-jarige die een eerste eigen paardje zocht :+
Maar met een hoop geduld en les is het goed gekomen. Paard was enorm gevoelig, reteslim, werkwillig en zooo lief en volgzaam.

Uiteindelijk moeten verkopen omdat ik angst bleef houden na een ongeluk. Daar reageerde hij teveel op. Hij staat nu bij een gezin dat er super blij mee is en waar ie lekker mee naar buiten gaat en wat dressuurwerk doet.

Zou ik dezelfde keuze nog eens maken? Ja. Voor we samen onderuit gingen, ging het goed. En heb weinig paarden verzorgd of gehad die zo mensgericht waren.

Afbeelding

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:33

Ik meld me ook graag als dat mag.

Sinds een weekje eindelijk Malenka in het land lopen, volgende maand is ze 3. Een Gelderse merrie die ook nog eens leuk kan lopen.

Begin van de week haar heel even aan de longeerlijn gehad om te kijken of ze al iets kende. Omdat ik hoorde dat de eigenaar voor de vorige eigenaar er ook al een bit in had hangen toen het arme ding nog geen 2 jaar was..

Gelukkig kende ze het longeren verder nog niet dus we gaan straks rustig aan de slag en dan eens kijken of ik er eind van de zomer eens een keertje op kan zitten. Verwacht verder geen problemen, ze is hartstikke braaf en vind tot nu toe alles goed.

Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:40

Welkom :wave:

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:49

Welkom! Mooie dame zeg!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:28

Welkom Froukje! Wat een mooie aftekeningen heeft ze, veel wit :)

Blij koppie had hij Dilan :)

OK, amazone die Pinda doorgereden heeft komt definitief vanavond even helpen (echt super super lief dat ze dat wil doen, zo fijn! :) ), ben ik heel raar dat ik nu stikzenuwachtig ben? Voel me zo'n enorme prutser de laatste weken, hoop echt niet dat ze teleurgesteld is met hoe ik loop te knoeien met dat paard :o := Beetje het nadeel van het contrast grand prix amazone vs. eeuwig L hobbelaartje, mijn ego heeft het er maar zwaar mee :')

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:50

Welkom!

Ik heb van de 14 paarden 1 merrie die vrij schrikachtig aankwam en heel heftig reageerde, maar ook die is een stuk rustiger geworden. Zeker als je haar kort pakt raakt ze gestresst, hoe meer ruimte je haar geeft, hoe relaxter ze meeloopt. Over het algemeen is mijn ervaring juist dat ze heel koel in de kop zijn. Een schrikreactie is misschien wat heftiger, maar ze blijven er niet inhangen. Is denk ik ook een groot deel hoe je er zelf instaat en dus ook opvoedt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:00

Vientje schreef:
Welkom Froukje! Wat een mooie aftekeningen heeft ze, veel wit :)

Blij koppie had hij Dilan :)

OK, amazone die Pinda doorgereden heeft komt definitief vanavond even helpen (echt super super lief dat ze dat wil doen, zo fijn! :) ), ben ik heel raar dat ik nu stikzenuwachtig ben? Voel me zo'n enorme prutser de laatste weken, hoop echt niet dat ze teleurgesteld is met hoe ik loop te knoeien met dat paard :o := Beetje het nadeel van het contrast grand prix amazone vs. eeuwig L hobbelaartje, mijn ego heeft het er maar zwaar mee :')

Is toch geen reden om jezelf prutser te noemen? Iedereen loopt wel eens tegen problemen aan, dan is het fijn als iemand anders even helpt of meekijkt.

Als we alles zelf zouden kunnen, zouden een heleboel instructeurs en trainers zonder baan zitten ;)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:42

Nou ja, ik voel me ook gewoon een beetje een prutser hiermee :D Mijn perfectionisme zit hier wat in de weg geloof ik. Maar je hebt groot gelijk hoor, thanks! Moet ook vooral niet vergeten dat ze juist langs komt om te helpen omdat we tegen wat problemen oplopen- anders kwam ze voor niks natuurlijk :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:28

Vientje nee joh, als jij ergens gevorderd in bent en je helpt iemand anders denk je dat toch ook niet!
Zij is ook een keer begonnen en toen wist ze ook nog niet alles.
Gewoon genieten hoor en leren, hartstikke leuk juist!

Welkom Froukje, leuk paard!

Dilan wat een schatje!
Handig he zo'n geitje, ze gaat ook echt hangen en heeft het gister wel een half uur volgehouden. _O-
Ik heb ook nog een filmpje ervan, zal ik fftjes zoeken.

Van de paarden die ik gehad heb is Malik toch wel de makste. :D

Filmpje!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:46

Hahaha geweldig hoe rustig Malik er ook bij blijft :+

Mattvey was gisteren compleet over de zeik toen mijn vriend het touw over zijn rug legde en het uiteinde tegen zijn rechter schouder kwam.
Soms vraag ik me echt af wat er in de afgelopen jaren gebeurd is.

Heb verschillende dingen van verschillende mensen gehoord, maar ik weet niet wat ervan waar is. Weet alleen dat Mattvey soms reageert als een paard dat klappen verwacht. :=
Vind t zo sneu om hem zo angstig te zien.
Laatst bijgewerkt door Sherivey op 17-04-20 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt