Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:36

CubaLibre: Wat leuk dat Gentle het allemaal zo goed opneemt en braaf is! Trotser kan je niet zijn op je eigen fokproduct geloof ik. <3

MirandaFuego schreef:
Ze had wel een mooie kleur zeg!
En dat hoofd idd, geen zin in foto's. :')
Die hanenkam is wel stoer hoor. :D

Leuk hoor de veulentjes! <3

Gentle doet zijn naam eer aan! :j
Denk dat Malik die beenbeschermers gelijk zou opvreten. :')
Haha ja, ik was best verbaasd toen ik zag hoe licht haar veulen vachtje is. Daardoor wordt mijn vermoeden bevestigd dat ze smokey black van kleur is. :D
En die piercing van Malik... :') Stoer hoor! *D

Allemaal knappe veulens! <3 Het is zo leuk als je dat beeldmateriaal hebt. :D

nicky_rilana: Haha dat snoetje op die foto! :D

fransje23: Super dat Joya het zo goed doet! +:)+

SBravour: Wow super gaaf! Ik wil ook!! :))
En over Gentle, die heeft OCD verwijderd geloof ik, waardoor hij boxrust moest hebben.

Ik weet niet hoeveel 'rij uren' ik erop zitten heb met Aliaa. Ik ben meerdere keren opgestapt, maar niet langer dan 10 minuten per keer. Vaak zelfs nog geen 5 minuten denk ik. :P Misschien een uurtje of anderhalf uur in totaal? :P

En ik vrees dat ik alvast met het eczeemdeken en vliegenmasker zal moeten beginnen. Ik weet niet of Aliaa echt eczeem heeft, maar ik heb gewoon meteen zo'n deken gekocht ipv een vliegendeken. :+ Op dit moment heeft Aliaa enorm veel last van een of ander vliegje of mugje dat steekt. Voor haar uier was het weer opgezwollen, en jeuk dat ze had. :(:) In haar oren hebben ze ook gezeten waardoor daar ook allemaal kleine korstjes en bloed was. -O-

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:06

Retjethorse schreef:
CubaLibre: Wat leuk dat Gentle het allemaal zo goed opneemt en braaf is! Trotser kan je niet zijn op je eigen fokproduct geloof ik. <3

MirandaFuego schreef:
Ze had wel een mooie kleur zeg!
En dat hoofd idd, geen zin in foto's. :')
Die hanenkam is wel stoer hoor. :D

Leuk hoor de veulentjes! <3

Gentle doet zijn naam eer aan! :j
Denk dat Malik die beenbeschermers gelijk zou opvreten. :')
Haha ja, ik was best verbaasd toen ik zag hoe licht haar veulen vachtje is. Daardoor wordt mijn vermoeden bevestigd dat ze smokey black van kleur is. :D
En die piercing van Malik... :') Stoer hoor! *D

Allemaal knappe veulens! <3 Het is zo leuk als je dat beeldmateriaal hebt. :D

nicky_rilana: Haha dat snoetje op die foto! :D

fransje23: Super dat Joya het zo goed doet! +:)+

SBravour: Wow super gaaf! Ik wil ook!! :))
En over Gentle, die heeft OCD verwijderd geloof ik, waardoor hij boxrust moest hebben.

Ik weet niet hoeveel 'rij uren' ik erop zitten heb met Aliaa. Ik ben meerdere keren opgestapt, maar niet langer dan 10 minuten per keer. Vaak zelfs nog geen 5 minuten denk ik. :P Misschien een uurtje of anderhalf uur in totaal? :P

En ik vrees dat ik alvast met het eczeemdeken en vliegenmasker zal moeten beginnen. Ik weet niet of Aliaa echt eczeem heeft, maar ik heb gewoon meteen zo'n deken gekocht ipv een vliegendeken. :+ Op dit moment heeft Aliaa enorm veel last van een of ander vliegje of mugje dat steekt. Voor haar uier was het weer opgezwollen, en jeuk dat ze had. :(:) In haar oren hebben ze ook gezeten waardoor daar ook allemaal kleine korstjes en bloed was. -O-

Zelfde hier hoor, ik zit er per sessie max 20 minuten op, de eerste paar keren 1 rondje maar nu dus al iets langer, en maar 1x per week! . Heb er nu keer of 10 opgezeten, zo kom ik bij ongeveer 5 rij-uren :)
Alles met zijn tijd! Kom goed, over een tijdje lekker eens rondje door de wei en dat komt het vanzelf.
Oeps hopen dat ze geen eczeem heeft, gelukkig geen last van bossen manen iig dat scheelt!

Retjethorse

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:22

Gaaf zeg dat je dan al naar buiten kan! :D Ik zou dringend eens werk moeten maken om de hulpen onder het zadel aan te leren, dan zou ik ook naar buiten kunnen. *\o/* Zeker met dit weer is dat veel leuker dan in de bak. :P

Ik denk niet dat ze echt eczeem heeft, ze durft wel eens te schuren, maar niet heel extreem gelukkig. Maar ze heeft zo'n gevoelig huidje... -O-

MirandaMalikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:29

Hier hebben ze ook al last van insecten, ze schuren niet echt maar ik zie wel schudden en krabben en rollen maar ik zie vooral gewone muggen.
De knutten steken idd onder de buik en in de oren, irritante beestjes. >;)

Zelf ben ik gewoon nog lang niet zover dat ik erop ga, ben nog maar in het beginstadium longeren en wil hem eerst nog 200% bomproof buiten.
Als ze schrikken wil ik gewoon zeker weten dan ik hem nog steeds onder controle heb, heb iets teveel ongelukken zien gebeuren.
Gister ging iemand die ik ken met haar paardje wandelen, die schrok en schoot los, is gevallen, schouder gebroken en gelijk ingeslapen. |(

Ik ga ook heel langzaam opbouwen met erop zitten, vaak korte momenten, zo kunnen ze rustig spieren opbouwen zonder overbelasting. :j

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:55

Schuren hier gelukkig ook nog niet, maar dat ben ik liever voor. :') Ik moet zeggen dat ik zelf ook wel jeuk krijg van al die vervelende insecten hoor, alleen al als ik eraan denk. := Maar verder is dit weer wel heerlijk genieten! :D Jammer dat een mens het dan druk heeft met school. :+
Zijn het knutten die vervelende steekbeesten? Dat wist ik niet. :P

Je hebt gelijk dat je het rustig aanpakt hoor, MirandaFuego! Doe ik ook. Zeker als je geen tijdsdruk hebt. Ik probeer ongeveer wekelijks op te stappen, maar de duur ervan wel kort te houden. Ik merk ook dat Aliaa het mentaal wat zwaarder vindt om te lang met het zadel te werken voorlopig.

Oh jee, wat een nachtmerrie zeg als je zoiets overkomt... Je moet er niet aan denken dat het bij je paard gebeurd. ;(

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:24

Ik ben er vandaag vanaf gevallen :') Brown deed het super, dus ik dacht: Laten we de galopknop installeren! Maar ik denk dat het zadel knelde oid, dus daar kwam een flinke reactie op. Ik bleef in eerste instantie nog wel zitten, maar viel uiteindelijk toch een beetje tegen. Daarna wel gelijk weer opgestapt (eerste keer zonder hulp!). Heb al contact met een zadelpasser, dus hopelijk hebben we binnenkort eindelijk een goed passend zadel :) Doen we dan wel een galopknop erop zetten, haha.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:30

Oh jee, hopelijk heb je er niets aan overgehouden, behalve misschien een deukje in je ego? :P

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 16:24

Retjethorse schreef:
Gaaf zeg dat je dan al naar buiten kan! :D Ik zou dringend eens werk moeten maken om de hulpen onder het zadel aan te leren, dan zou ik ook naar buiten kunnen. *\o/* Zeker met dit weer is dat veel leuker dan in de bak. :P

Ik denk niet dat ze echt eczeem heeft, ze durft wel eens te schuren, maar niet heel extreem gelukkig. Maar ze heeft zo'n gevoelig huidje... -O-

Mijn derde keer erop was de wei in, lekker ontspanning voor je peerd en geen moeten. Ik zat er ook vaak op als ze aan het eten was :)
Hier ook een gevoelig huidje, wat voer je? Toen ik overging van Pavo naar vitalbix en mijn eigen paardenhooi ipv kuil van de stal nooit meer last van.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 16:30

SBravour schreef:
Retjethorse schreef:

Mijn derde keer erop was de wei in, lekker ontspanning voor je peerd en geen moeten. Ik zat er ook vaak op als ze aan het eten was :)
Hier ook een gevoelig huidje, wat voer je? Toen ik overging van Pavo naar vitalbix en mijn eigen paardenhooi ipv kuil van de stal nooit meer last van.
Heerlijk ontspannen op die manier! :D

Ik geef Pavo Care4Life in combinatie met luzerne van Vitalbix. Ik ben vorig jaar moeten overschakelen (rond november) van Vitalbix Breed&Grow omdat Aliaa eerst begon met natte scheten te laten (en heel winderig werd) en uiteindelijk ook dunne mest kreeg. Elke keer ik weer een klein handje B&G gaf, kreeg ze weer last in haar darmen.
Ik had graag de Vitalbix Daily Complete gevoerd, maar nu ze in haar darmen stabiel is, durf ik niet goed overschakelen.
De zomerperiode toen ik nog Vitalbix voerde, had Aliaa ook last van de insecten rond haar uier trouwens. :j

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 16:48

goldenarrow schreef:
Ik ben er vandaag vanaf gevallen :') Brown deed het super, dus ik dacht: Laten we de galopknop installeren! Maar ik denk dat het zadel knelde oid, dus daar kwam een flinke reactie op. Ik bleef in eerste instantie nog wel zitten, maar viel uiteindelijk toch een beetje tegen. Daarna wel gelijk weer opgestapt (eerste keer zonder hulp!). Heb al contact met een zadelpasser, dus hopelijk hebben we binnenkort eindelijk een goed passend zadel :) Doen we dan wel een galopknop erop zetten, haha.

Ow nee dat klinkt niet fijn. Ben je na je val er nog terug op gaan zitten?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 17:57

Retjethorse schreef:
Oh jee, hopelijk heb je er niets aan overgehouden, behalve misschien een deukje in je ego? :P

Er komt vast een hele mooie grote blauwe plek op de binnenkant van mijn bovenbeen :+ Waarom die plek snap ik ook niet, want ik viel op mijn zij :')

nicky_rilana schreef:
goldenarrow schreef:

Ow nee dat klinkt niet fijn. Ben je na je val er nog terug op gaan zitten?

Jep! Was wel even onhandig, want er hield nog iemand haar vast als ik opstapte, maar mijn vriend was inmiddels naar zijn werk en ik was alleen. Maar toch geprobeerd en ze bleef heel goed staan, dus dat is echt heel goed!

MirandaMalikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 19:28

Die plek op je bovenbeen komt van het zadel denk ik.
Galop is de bokgang, dat heeft brown gelijk maar ff laten zien. :')
Nou ja, gelukkig goed afgelopen en ze was ook braaf met opnieuw opstappen dus vast geen trauma. ;)

Je kan ook smeren Retjethorse, vroeger smeerde ik tegen de knutjes mijn paard in met derfen en dat hielp wel.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:38

Vandaag was t zo lekker dat Gentle maar weer eens onder de douche mocht....

Daarna heerlijk gewandeld en toen vond ik n erg leuk cadeautje in zijn box, de dop van n kies :)

Afbeelding
Afbeelding

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:22

Vandaag in het zonnetje maar eens wat foto’s gemaakt <3 Dan ook maar even vlechtjes erin.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:24

Prachtig! <3

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:47

Wat een mooie foto’s!

Vandaag hadden wij een parcours op stal. Vergelijkbaar met het parcours dat ik op Equiday met hem af ga leggen. Hij was eigenlijk heel erg braaf. Hij vond het spannend, maar dat is okay natuurlijk. Hij reageerde wel heel heftig op mijn stemming. Erger dan anders - waarschijnlijk door de nieuwe situatie. Echt iets om in de gaten te houden op Equiday. _O-

Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 23:17

Auw goldenarrow, gelukkig goed afgelopen en goed afgesloten. Hopelijk gaat het straks met een beter passend zadel wel goed!

Gentle, weer superschoon en -braaf!

Hier aan de kust relatief weinig insecten, gelukkig! Dat is wel een nadeel van mooi weer, het vliegend gespuis.

MirandaFuego schreef:
Gister ging iemand die ik ken met haar paardje wandelen, die schrok en schoot los, is gevallen, schouder gebroken en gelijk ingeslapen. |(

Las haar verhaal op Facebook, heel verdrietig. Zo jong en mooi paard en zo onverwachts.. -O-

Ik heb tot nu toe niet op Joya gezeten. Wacht het even af tot ik het gevoel heb dat het okay is. Had mij sowieso voorgenomen te wachten tot haar 4e jaar, en dat is ze nu net.
Mijn lesgever geeft aan dat ik beter nog even kan wachten. Andere mensen zeggen juist weer dat ik er al lang op had kunnen zitten en ze "straks al bijna bejaard is".
Maar ik trek gewoon mijn eigen plan.

Vandaag ook weer kilometers gewandeld, weer een stukje verder en nieuwe bruggetjes over. Was erg relaxed!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 23:18

O ja, zijn leuke dingen om te oefenen isabel_k! Ga normaal ook naar Equiday maar sla dit jaar over vanwege een cursus.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 23:25

Och wat een verhaal ;(

Superleuk Isabel_k!

Mooie plaatjes Voyou! <3

Knappe (schone) Gentle <3 Hoop ook nog steeds een keer een tand of kies van Joy te vinden!

Inderdaad gewoon lekker je eigen plan trekken fransje23! "Bejaard" pfff tuurlijk :') .

Ik merk wel dat Joy er klaar voor is. Haar laten staan, daar doe ik haar geen plezier mee. Ze vind werken echt heel leuk :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bonkie <3

Vandaag was de smid er. Hij heeft niets hoeven doen. Ik vroeg hem ober die schiefel linksachter en vertelde dat ze iets trok met dat been op de harde volte. Hij zegt dat het geen reden tot paniek is, omdat het ook kan zijn dat ze wat gevoelig staat. Dat zag hij ook op het harde vandaag. Ze heeft wat dunne zolen. Ze heeft ook een blauwe plek in haar hoef. Dat kan nog van het wondje van de schiefel zijn. Ik ga msm zwavel bijgeven en nu eens per week stappen op het harde. Missvhien toch maar aankoopkeuring laten doen om dingen uit te sluiten.

Joy heeft er niks van verder, kreeg onderstaande foto's van een stalgenootje <3

Afbeelding
Afbeelding

Morgen mag ik longeren met zadel en wie weet wel hangen en/of .....??? :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 23:49

Joya doet ook een aantal keer per wat, metname dus wandelen en oefeningen van de les in de bak. We lopen inmiddels toch wel een kilometer of vijf over verschillend terrein, langs verkeer , over bruggen etcetera. Goede voorbereiding voor de buitenritten straks en goed voor haar lichaam, lang en recht en flink doorstappen.

Merk wel echt mentaal en verschil met vorig jaar. Ze kan zich beter en langer concentreren nu , vorig jaar was ze echt een kleuter die van alles zag en super snel was afgeleid.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 00:13

Pffff kan daar zo geïrriteerd van worden. Bejaard???? Als ze 28 zijn ja. Ik zat er met 5,5 voor het eerst op, eerst 1,5 jaar voorwerk gedaan. Nu 6 en zijn nog niet aan het galopperen hoor, misschien in haar volgende leven? :D komt wanneer het komt.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 00:27

Ik zou met Joy graag wat meer wandelen. Punt is dat wij hier niet zo veel mogelijkheid hebben. Kan wel hoor, maar we zitten hoe dan ook naast een vrij drukke weg. En de laatste keer was nou niet bepaald... ontspannen... := Dus ik wacht liever even ror het weide seizoen is begonnen

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:06

Isabel_k: Wat gaaf zo'n parcours! Dat wil ik ook wel! :)) Lastig als ze zo je stemming oppikken, ik kan me voorstellen dat je op Equiday ook best wat spanning zal hebben. :')
Die laatste foto van jullie 2 is leuk! :D

fransje23: Gewoon je gevoel volgen. :j Laat de anderen maar zeggen, ik kreeg die opmerking ook vaak. De mijne was net 3 op dat moment en kreeg heel vaak de vraag wanneer ik ging beginnen met beleren. Uiteindelijk ben ik er vroeger opgestapt dan ik van plan was (ook iets met die 4 jaar in mijn hoofd :P), maar het voelde goed aan. De mijne wordt in juni 4 en in januari ben ik de eerste keer opgestapt. Sindsdien regelmatig herhaalt, maar telkens zeker niet langer dan 10 minuten opgezeten.

Gimme_Joy: Die Joy kan toch best goed lopen voor een Quarter hoor. :wow: Ben benieuwd hoe het straks zal gaan! :D
Lastig als je aan zo'n drukke weg zit... Reageert Joy nog op het verkeer? Het voordeel is wel dat ze meteen goed verkeersmak kunnen worden aan zo'n baan, als ze daar niet op verkeer reageren, zullen ze het elders waarschijnlijk ook niet doen. _O- Heb je de mogelijkheid om vanop een afstand naar de baan te kijken met Joy en wanneer ze niet bang is steeds dichterbij te gaan?

Wij zijn gisteren ook gaan wandelen, waaronder een klein stukje langs een drukke baan waar Aliaa altijd heel bang is van het verkeer, zelfs van de gewone auto's. Normaal springt ze dan altijd wat opzij. Volgens mij is Aliaa op voorhand al bang voor die straat, waardoor haar angst voor de angst de boel nog versterkt. :') Maar we hebben het rustig aan gedaan gisteren. We hebben enkele minuten rustig toegekeken vanop de kant terwijl het verkeer passeerde. Dit deed Aliaa wel goed denk ik. Toen het wat rustiger werd en er geen verkeer meer afkwam, zijn we de straat overgestoken om naar de wandelbaan te stappen. Er zijn toch enkele auto's gepasseerd op dat korte stukje naar de wandelbaan en hoewel ik zag dat Aliaa het eng vond, is ze niet opzij gesprongen. <3
Afbeelding

Afbeelding

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:56

Wat doen jullie het allemaal goed. Soms wel letterlijk met vallen en opstaan (hopelijk niks aan overgehouden) maar jullie verhalen zijn zo gaaf. Ik laat Lily-Fee professioneel zadelmak maken en doorrijden. Misschien geen pennydroom door het zelf te doen, maar als je iemand kent die het zo veel beter kan dan jij, dan is de keuze snel gemaakt. Kost wel wat, maar hopelijk gaan wij er heel veel aan hebben. Lily-Fee gaat daar drie maanden naartoe vanaf 1 juni. Best wel spannend dus, zie er tegenop en ik kijk er enorm naar uit. Haha lekker tegenstrijdig. We gaan het voor een deel samen doen, zodat ik er zelf uiteindelijk ook alles mee kan.

Gisteren lekker gelogeerd er gewassen. Lily-Fee houdt niet zo van water, maar ze was gisteren mega braaf dus heel trots.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 13:56

Ik ben eigenwijs, en ervaren, genoeg om mij eigen plan te trekken. Uiteindelijk is het mijn paard, en mijn geld, al ga ik er nooit op zitten :) .

Langs een drukke weg is lastig zeker als er geen brede berm oud is.

Om Joya te laten wennen aan verkeer heb ik haar een aantal keer laten grazen langs de weg. Eten was belangrijker dan het verkeer dus weinig stress. Maar zij is sowieso niet snel van iets onder de indruk dus dat is, soms, erg makkelijk.

Spannend hoor, Lilliy_fee drie maanden je paard "kwijt" maar wel voor het goede doel! Is toch fijn als je haar naar een goede plek kan brengen om te beleren.