Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:56

Annikoe schreef:
Welkom Quinc, wat een leukerd heb je! Ze ziet er wel nog puppy uit vind ik, of komt dat door de foto? :)
Ah wat een leukerd heb je!

Ja klopt, dit was van de zomer ze groeit met de week gisteren had ik haar even los gelaten in de bak en gekke sprongen maken toen merkte ik echt dat ze snel groot word!

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:34

noor14 schreef:
Klink misschien grof maar ik zou hem een flinke klap verkopen als hij dat doet.
En het liefst nog voordat hij bijt maar wel aanstalten maakt, snap je?
Waarschijnlijk is het dan over.

Ik ben niet zo van een flinke klap verkopen :) Een tik op zijn neus daar nog aan toe.
Dat van dat knietje is misschien wel een slim idee Ilayla, dat elke keer als hij in de buurt van mijn benen komt zijn neus stoot tegen mijn knie. Dan is de lol er vast gauw vanaf :j

Ik had het ook een kennis van mij gevraagd en zij zegt dat hij nu in zijn 'orale fase' zit: dus alles willen verkennen met zijn mond. Gewoon een kwestie van consequent zijn en grenzen stellen. Ik ga denk ik wel zo'n bal voor hem kopen, kan hij daar lekker in bijten :D

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:56

Gewoon een mep verkopen hoor :j
Als ik de kans krijg vliegt er ook nog het halster achter aan. Dat mogen ze gewoon niet doen.

Fflur wilt ook nog wel eens alles vastpakken en mijn veulen bijt ook graag. Die voelen het. Ik pijn, hun pijn. Klaar.

Ik klink nu echt als een mishandelaar oid maar het is gewoon opvoeden.. := een kind tegenwoordig luisterd ook niet als je zegt "ohh nee dat mag niet hoor lieverd"

Quinc

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:06

De mijne probeert ook steeds te bijten is zo vervelend. Er verzorgde eerst een meisje van 15 voor maar die dacht dat ze steeds kusjes wou geven. Tot ze een keer hapte...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:08

Mijne bijt heeeeel soms, krijgt ze ook een tik of ik zeg streng 'eeehh!!' , dan loopt ze al weg.
En als ze stout is (trappen met achterbenen) schop ik haar gewoon terug hoor :o is ie helemaal betoeterd

Vandaag kon ik voor het eerst beide achterbenen uit krabben :D

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:11

Kabayo schreef:
Mijne bijt heeeeel soms, krijgt ze ook een tik of ik zeg streng 'eeehh!!' , dan loopt ze al weg.
En als ze stout is (trappen met achterbenen) schop ik haar gewoon terug hoor :o is ie helemaal betoeterd

Vandaag kon ik voor het eerst beide achterbenen uit krabben :D

Ja dat doet ik af en toe ook hoor. Straks als ze 5 is kan ik er anders helemaal niet meer de baas over. :o

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 21:30

Ik ben zeer zeker niet van meppen. :n

Er zijn echt andere manieren. Je moet ze leren niet in jou ruimte te staan. Dan kunnen ze je ook niet bijten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:37

kvulden schreef:
Ik ben zeer zeker niet van meppen. :n

Er zijn echt andere manieren. Je moet ze leren niet in jou ruimte te staan. Dan kunnen ze je ook niet bijten.

En dat leer je ze het best om het goed en duidelijk te maken

Paarden in een kudde aaien elkaar ook niet als ze op moeten rotten :o

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 21:42

Waarom een paard iets leren door angst. Je zet het paard toch ook niet een stap achteruit door het een mep te verkopen? Dat hoefd dus ook niet als je wilt dat hij je ruimte respecteerd. En paarden onderling delen ook niet zo vaak een mep uit. Op google beschrijven genoeg mensen hoe je een paard dat kunt leren. Ik hoef mijn hand maar op te tillen en Rosie neemt afstand. Zelfs als ik met een emmer vol met brokken sta. Op youtube staan ook veel filmpjes. En als jullie er interesse naar hebben wil ik het hier ook wel neerzetten hoe ik het met Rosie heb gedaan.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:53

Heel cru dan misschien, maar ik ben meer van de harde hand. Ik roep Fflurtje daarna ook meteen weer bij me. Dan weet ze dat ik niet eng ben. (Naar me toe roepen gaat heel gemakkelijk door een "kom maar" gebaar te maken met mijn hand.)
Fflur is sowieso dominant op voer, maar dat zit er in... helaas
Of denk je dat ze in het wild, of gewoon al in kuddeverband, het ook rustig doen met waarschuwen of corrigeren?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:00

Hier sla ik ook niet in het rond. Sterker nog. Ben slecht in slaan en mikken. Ben wel goed in boos kijken.. Als blikken konden doden. }:)

Maar als ze dingen doen die echt niet kunnen, dan krijgen ze hier toch echt een mep. Liever in 1 keer zoiets duidelijk maken. Dan straks een hap uit mijn arm of een verbrijzeld gezicht. #)

Nou is het bij Elano gelukkig vrij makkelijk. Een simpele nee is vaak al genoeg. Simpel even zachtjes zijn hoofd wegduwen is vaak ook genoeg. Maar toen een keer bij het wandelen, ging hij happen. Dat heb ik hem maar even gelijk afgeleerd.
En hij weet nu wat een vingertje omhoog betekend, dat is namelijk de laatste waarschuwing die hij krijgt. Want zonder waarschuwing een tik verkopen terwijl een paard niet eens zo zeer iets ernstigs doet.. Vind ik ook niet kunnen. :n

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:05

puppy1128 schreef:
Hier sla ik ook niet in het rond. Sterker nog. Ben slecht in slaan en mikken. Ben wel goed in boos kijken.. Als blikken konden doden. }:)

Maar als ze dingen doen die echt niet kunnen, dan krijgen ze hier toch echt een mep. Liever in 1 keer zoiets duidelijk maken. Dan straks een hap uit mijn arm of een verbrijzeld gezicht. #)

Nou is het bij Elano gelukkig vrij makkelijk. Een simpele nee is vaak al genoeg. Simpel even zachtjes zijn hoofd wegduwen is vaak ook genoeg. Maar toen een keer bij het wandelen, ging hij happen. Dat heb ik hem maar even gelijk afgeleerd.
En hij weet nu wat een vingertje omhoog betekend, dat is namelijk de laatste waarschuwing die hij krijgt. Want zonder waarschuwing een tik verkopen terwijl een paard niet eens zo zeer iets ernstigs doet.. Vind ik ook niet kunnen. :n

Dit idd..
Niet dat ik mijn paard dagelijks mep. Nee misschien 2/3 keer gedaan

Paarden onderling delen niet vaak een mep uit? Mijn d pony's vallen echt aan, ontblote tanden en daarna bokken. Nee na een hevige ruzie en totdat ze er iets van leren stopt het gemep.. Dus waarom moet dat met ons anders? Als je paard je schopt zeg je toch ook niet "lieverd wat doe je nou? Dat is stout"...

Voorbeeld van mijn aanval pony
Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:07

Fflur heeft dan de neiging om, heel sneaky, in je been te bijten, als ze even geen aandacht krijgt. Nou die mag ze voelen van mij hoor. Die ga ik niet waarschuwen.

Fflur is ook wel makkelijk daar in op zich.

Inderdaad Kabayo, als ik zie hoe de oudste twee merries corrigeren... En Fflur mept mijn veulen ook zo vaak (weer dat voer hè)

Fflur valt niet aan als ik er tussen zit, gelukkig *\o/*

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:10

Heb eens stage gelopen op een fokkerij. Iemand had daar zijn/haar paard in de opfok staan. Was al uitkijken met dat paard.. Uiteindelijk flink fout gegaan, paard heeft de eigenaar een klap in zijn/haar gezicht gegeven.. Die niet heel bleef. #)

Nou. Als ik een paard een klap geef, dan blijft ie nog wel heel hoor.
Als ik iets breek met geweld van een paard.. Is dat een haar. Meer zal niet lukken.. :')

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 22:20

Ik snap niet echt goed dat jullie zo reageren.

Rosie is een Tinker en zal alles doen voor voer. Maar als ik het in de hand heb, blijft ze eraf. Dat heb ik haar geleerd. Ze moet gewoon afstand nemen. En niks lieverd wat doe je nou. Nee duidelijk zijn. Vooral in je lichaamstaal en dat begrijpen ze echt wel hoor. Ze krijgen van de anderen uit de kudde echt wel waarschuwingen. Je moet je als leider opstellen. Net als paarden ergens in de rangorde staan staan wij daar ook. Maar je moet wel boven de paarden staan.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:23

Die van mij rent nog net niet weg als ik aankom met voer. :')

Al begint ie het wel beter te eten. :P

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:27

Kleintjes zijn toch net wat brutaler hoor...

Puppy zo hebben wij er ook ooit eentje gehad. Levensgevaarlijk. Hij liep altijd gewoon door. Zou ook een E'tje worden, hij hield de KWPN'ers in zijn groep goed bij met groeien... kwam echt een beest op je af. Uiteindelijk verkocht, zou mijn paard worden... ik was geen 11 denk ik.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:33

Ik heb een tijd geleden toch verteld van die brutale merrie die weleens de kont naar mij keerde? Ik voelde mij absoluut niet op mijn gemak bij haar. Ik heb sindsdien elke keer een halstertouw mee in de wei genomen en haar geleerd om afstand van mij te houden omdat ik niet gediend ben van haar gedrag. Ik heb haar geen een keer een mep hoeven geven. En nou elke keer als ik aan kom dan blijft zij aan de andere kant van de wei en komt ze meestal niet eens meer kijken.
Dus netzoals kvulden geloof ik er zeer zeker in dat het ook zonder geweld kan :j

Maar goed, ieder heeft zo zijn eigen manier van werken en daar is verder ook niks mis mee. Ik bedoel dit ook niet om verder kritiek te leveren o.i.d., want ik vind het gewoon een gezellig topic verder :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 22:44

Ja Rosie deed dat ook dat kan heel opdringerig zijn. Rosie is bijna 160 en dan komen er toch wat billen op je af. Maar net zo gedaan als jij. En dat werkte super.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:25

Hier kunnen ze ook een klap of schop verwachten als ze lelijk naar mij doen.
Houden ze niks van over.
Vroeger met 2 jarige hengsten gewerkt, die kwamen rechtstreeks van de opfok naar onze stal.
Die moest je soms echt even op hun plek zetten.
En dat moet niet met grof geweld natuurlijk.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:33

Ik ben er ook niet van om een harde hand te gebruiken. Maar soms is dit gewoon even nodig om ze een tik te geven dat ze weten dat jij de baas bent. En dat ze niet met je kunnen sollen.
Maar als ze iets goeds heeft gedaan dan beloon ik haar ook zeer goed..

Ik zie hier niet echt een probleem in. En naar één tik in de zoveel tijd worden ze echt niet zo snel schuw hoor.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:46

Ik begin altijd met waarschuwen (met mijn lichaamstaal en stem), maar als ze dan nog niet luistert kan ze een correctie verwachten :j Eigenlijk net als paarden onderling :=

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:48

Welkom nieuwelingen.

Leuke foto's allemaal weer op de vorige pagina.

Ik maak geen bijleespost, sorry.

Wat betreft klappen geven, Jorie heeft vandaag letterlijk de zweep erover gehad ~~}>
Ik was namelijk Alex even aan het longeren in de aangrenzende wei en had Alex zijn deken over het hek gehangen. Zie ik na een kwartier trainen opeens Jorie triomfantelijk dravend met die deken van Alex door de paddock gaan, voor in hoeverre hij nog kon draven met zo'n zware 350 gram deken achter zich aan. En aangezien ik een lange zweep beet had, had ik die even gebruikt als verlengstuk van mijn arm om Jorie te vertellen dat dat niet de bedoeling is om te doen als ie iets loshangends tegenkomt. Toen ontplofte hij en durfde letterlijk niet meer bij de deken in de buurt te komen en toen moest Alex zijn halster+touw het ontgelden, maar ach dat heb ik liever dan een gesloopte deken :')
Maar hij is dus duidelijk ondeugender en nieuwsgieriger aan het worden. Tijd voor een hayplay ball.

Stem kon ik niet gebruiken, want dan denkt die arme Alex dat ie iets fout heeft gedaan ook al zeg ik de naam erachteraan.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:41

Vandaag is Elano 2 maandjes van mij. :D

Weer even genoten van meneertje.. Hij wilde even laten zien dat hij schriktraining niet nodig vindt.. Ging even zijn witte snor verfen door zijn neus in het zwarte water te dopen, liet keurig zijn sokjes borstelen en tilde netjes zijn voetjes op.
Daarna nog even een knuffel gegeven en weer terug naar huis. Af en toe niet al te veel doen natuurlijk.

En zijn snor wordt steeds groter. <3
Afbeelding

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:49

Hallo allemaal! Mag ik me ook melden?

Ik heb ook een knappe (bijna) 2 jarige dame. Officieel wordt ze 2 in april. Het is een Fries, moeder heb ik in eigen bezit en vader is helaas niet bekend. Moeder was al drachtig toen we haar kochten.
Maakt voor mij niet uit, ze wordt er niet minder knap om!

Op onderstaande foto is ze ruim een jaar oud.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13178782_1604022396298239_7287209637629782849_n.jpg?oh=802f0b71d152d318a48b77eb72266eba&oe=592088F4

En deze van een maand geleden ofzo.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15253512_1799718473395296_6090851165861124320_n.jpg?oh=b5bfaeba7112c2a518689bc0c661801f&oe=58FFBF39