Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moniek21

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:22

Vanmorgen met Hudson in de mist gereden ;)
Bij het opstappen braaf gelukkig , toen ik zat wilde hij gelijk weg , dus hup teugels bij elkaar en rijden , en wat was ik trots .. Hij vond het wel heel spannend maar wat bleef hij braaf, dus ik dacht mooi geweest voor vandaag .. Stappen lange teugel .. Nou daar dacht hij anders over hahaha achteruit en dreigen omhoog te komen het boefje , dus hup weer teugels bij mekaar en naar voren .. Lekker door de bak geslingerd ( slangevoltes en 8tjes ) super braaf gelijk weer.
Wat hou ik toch van dat paard :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:09

Super monique, toch een hele goede switch die je gemaakt hebt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:47

moniek21 schreef:
Vanmorgen met Hudson in de mist gereden ;)
Bij het opstappen braaf gelukkig , toen ik zat wilde hij gelijk weg , dus hup teugels bij elkaar en rijden , en wat was ik trots .. Hij vond het wel heel spannend maar wat bleef hij braaf, dus ik dacht mooi geweest voor vandaag .. Stappen lange teugel .. Nou daar dacht hij anders over hahaha achteruit en dreigen omhoog te komen het boefje , dus hup weer teugels bij mekaar en naar voren .. Lekker door de bak geslingerd ( slangevoltes en 8tjes ) super braaf gelijk weer.
Wat hou ik toch van dat paard :)

Gelukkig geen dooie want dat is ook niet leuk :D :D Geniet er maar van.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:23

Wat is hudson toch een heerlijk beest Moniek. Volgens mij geniet je enorm van hem.
Nog iets van Haydn gehoord?

Coberlina, hoe was het van de week bij Danica?

Sjef is vandaag bij de osteopaat geweest. Hij kreeg alleen maar complimenten. Hij vond het ook echt heerlijk. Gek beest.
Hij is ook al echt gegroeid. Zo leuk om te zien

Sjef 1 juli
Afbeelding

Sjef vandaag
Afbeelding (kwaliteit is slecht, had mijn instellingen verkeerd staan)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:24

Dat is ook echt een knap paard Leonie!

Was ok bij Danica. Ze hebben alleen maar stap en draf gedaan, wellicht om voorzichtig te zijn als ik er was ofzo. Ze was wel weer wat druk en gespannen. Maar na een tijdje ging het wel beter. Ze heeft al een betere verbinding naar het bit toe met momenten. Had alleen het idee dat ze het moeilijk had met de jongen die erop zat. Nogal groot en uiteraard dan ook een pak zwaarder dan mij. :\
Nu ja, ze staat er nog maar een weekje, dus kan ook geen wonderen verwachten.

Gisteren zelf even op mijn oudste merrie gezeten en kan alweer draven! :D

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 21:40

Fijn dat je weer hebt kunnen rijden Coberlina. Hoe lang denk je dat Danica in training laat staan? Zo te horen is ze daar ook niet de makkelijkste.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 21:40

Leonie, ja ben zo blij met hem :) toevallig heb ik 2 wk geleden iets gehoord van hem .. En filmpjes gekregen.. Zag er nog gespannen uit maar wel braaf .

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 21:46

Ze blijft een volledige maand, dus nog tot 21 oktober.
Vooral moeilijk om je paard ergens achter te laten, zeker omdat ze hier steeds buiten kan, en daar binnen blijft.
Valt ook wel op dat ze mij al goed kent, en ze hangt ook aan mij. Denk dat ze gisteren ook wel wat drukker was, omdat ik er was.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 22:10

Snap dat het lastig is om haar daar te zien.
Maar wel het beste denk ik. Hopenlijk draait ze een beetje bij en kan je straks met vertrouwen verder met haar

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 23:03

Ja, weer een paar weken stilstaan zou haar vertrouwen ook niet verbeteren.
Dus komt wel goed zeker.
Ben uiteraard bevooroordeeld, maar vond haar toch wel heel erg knap, zo onder het zadel <3

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:11

Coberlina, ik denk dat je er heel goed aan doet om haar daar even te laten , gaat helemaal goed komen :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:51

Ik herken dat gevoel ook hoor! Mammiesyndroom maar is uiteindelijk voor een goed doel moeten we maar denken! Al vond ik het afleveren en afspreken erger. Hij staat er nu twee weken en heb tussendoor contact en kan het nu wel loslaten eigenlijk.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:02

Zo ongelofelijk blij met haar <3

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:31

Interessant topic, ik lees even mee :)

Heb er zelf eentje uit 2012 die nu een keer of 15 onder het zadel is geweest. Moet zeggen dat ik het in het begin véél makkelijker vond dan nu. Was toen al blij als hij braaf was en een beetje te sturen..Maar hem echt goed rijden vind ik maar wat lastig. Heb nog nooit een jong paard zadelmak gemaakt of gereden dus vind het wel leuk om jullie ervaringen te lezen!

Gaaf paard Boston! <3 Snap dat je daar heel blij mee bent!

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:04

Gisteren voor het eerst "half" gaan zitten op mijn knol. Met 1 voet in de stijgbeugel en erover leunen, beetje bewegen, gewend maken aan het gewicht... Beetje het uitzicht van op zijn rug gehad.. Zo gaaf <3 Moet mezelf echt inhouden met niet te snel te willen gaan. Hij pakt nl alles echt heel koel op.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:10

@ switt: het is ook normaal dat ze naarmate ze langer onder het zadel zijn een beetje moeilijker te rijden worden, dat is een fase waar je door moet.. Het zadelmak maken/inrijden is het makkelijke deel.. het is het doorrijden dat het moeilijkste is. Dan beginnen ze te onderhandelen en te testen, krijgen ze last van rug (bij slecht passend zadel, wat dikwijls het geval is omdat sommige in het begin een zadel nemen dat op niets trekt omdat ze nog maar "net" ingereden worden..), last van tanden (indien niet tijdige controle door tandarts), probleem met blokkades (dus osteopaat laten komen) en daarbij zijn het dikwijls ook gewoon nog pubers!
Veel succes, de aanhouder wint hoor! Maar zeker luisteren naar je paardje, negeer zijn signalen zeker niet. Ook al zijn het misschien puber streken, je moet altijd samenwerken met je paard om een compromis te vormen waar jullie beiden gelukkig bij zijn.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:24

FjordHorse schreef:
Gisteren voor het eerst "half" gaan zitten op mijn knol. Met 1 voet in de stijgbeugel en erover leunen, beetje bewegen, gewend maken aan het gewicht... Beetje het uitzicht van op zijn rug gehad.. Zo gaaf <3 Moet mezelf echt inhouden met niet te snel te willen gaan. Hij pakt nl alles echt heel koel op.

Op dit punt zit ik nu dus ook. Moet me echt inhouden maar ben slim genoeg om te wachten tot mn instructrice groen licht geeft ook al is de mijne tot nu toe doodbraaf :D

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:38

Idd je moet het niet overhaasten zoiets. Ook al zijn ze zo braaf. Al is naar mijn ervaring wel vaak zo dat de braafste de moeilijkste zijn tijdens het doorrijden :+ Vaak ook omdat je dan "te" snel kan gaan of te veel ineens wil doen. Plus er komt altijd wel een moment dat ze beginnen te onderhandelen en heb altijd het gevoel dat met een paard dat lastig doet van het minste in het begin, achteraf wel makkelijker is want eens ze die "klik" maken, dan is alles dikwijls ok voor hun en denken ze mee met je. Terwijl zo'n koele kikker is soms gewoon een beetje een "i dont care" karakter die effectief niet kijkt naar nieuwe dingen en alles maar opneemt, maar op een bepaald moment als ze er geen zin in hebben dan heb je het wel geweten.. (al zijn er vast wel paarden die ook gewoon braaf blijven denk ik). Maar wat de mijne betreft denk ik dat hij gewoon meewerkt tot hij er geen zin in heeft en dan even een testfase gaat hebben. Dus ik hou mijn hart nog vast met de mijne wat ons te wachten staat haha.
Maar goed, ik hou het voorlopig ook maar op af en toe eens zadeltje erop zwieren en verder vooral veel afwisseling in grondwerk.

Waar heb je eigenlijk zo'n dummy gevonden? Heb dat nog nooit gezien IRL zeg maar, enkel in oude boeken. Wist niet dat er tegenwoordig nog gebruik van gemaakt werd. Moest eerst 2x kijken in je filmpje, dacht al "oei die ruiter hangt er maar levenloos op" haha :+

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:07

FjordHorse schreef:
@ switt: het is ook normaal dat ze naarmate ze langer onder het zadel zijn een beetje moeilijker te rijden worden, dat is een fase waar je door moet.. Het zadelmak maken/inrijden is het makkelijke deel.. het is het doorrijden dat het moeilijkste is. Dan beginnen ze te onderhandelen en te testen, krijgen ze last van rug (bij slecht passend zadel, wat dikwijls het geval is omdat sommige in het begin een zadel nemen dat op niets trekt omdat ze nog maar "net" ingereden worden..), last van tanden (indien niet tijdige controle door tandarts), probleem met blokkades (dus osteopaat laten komen) en daarbij zijn het dikwijls ook gewoon nog pubers!
Veel succes, de aanhouder wint hoor! Maar zeker luisteren naar je paardje, negeer zijn signalen zeker niet. Ook al zijn het misschien puber streken, je moet altijd samenwerken met je paard om een compromis te vormen waar jullie beiden gelukkig bij zijn.

Oh, hij is absoluut niet "moeilijk" in de zin van dat hij vervelend is! Ik vind het alleen heel moeilijk om hem te laten schakelen in draf, hem goed aan het been krijgen, wat meer lengte in zijn hals, juiste stelling, ect. Dat soort dingen. In het begin was alles goed- zolang hij maar braaf en voorwaarts was. Hij is medisch ook niet helemaal in orde wat het allemaal nog een beetje ingewikkelder maakt.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:15

Ja moeilijk moet ook niet in de zin van vervelend zijn hoor. Een paard kan zijn ongenoegen op verschillende manieren uiten ;) Hopelijk is hij binnenkort medisch wel in orde dan.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:15

Die dummy is een gewone abraham pop haha :D opgevuld met stro, papier en ongeveer 6 lagen kleding eromheen.De benen zijn ook opgevuld, laarzen die met verschillende panty's en leggings op hun plek blijven. Klinkt alsof hij licht is maar door de lagen kleding weegt hij toch al gauw 50 kilo. Haha super makkelijk :P

Was trouwens ook meer voor de lol :D

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:17

Hier is alles wat mij aangaat momenteel gewoon beleerd en onder het zadel te rijden, maar omdat ik dit een interessant onderwerp vind lees ik graag even mee. :D

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:54

FjordHorse schreef:
Ja moeilijk moet ook niet in de zin van vervelend zijn hoor. Een paard kan zijn ongenoegen op verschillende manieren uiten ;)

Hij rende de eerste keer rijden een paar keer de rijbak uit, dat vond ik wel een beetje vervelend boeven gedrag ;) Maar je hebt gelijk, waarschijnlijk begreep hij er gewoon geen pepernoot van.

Ik heb trouwens enorme problemen met het bit indoen. Hij gooit gewoon zijn hoofd omhoog en ik sta compleet buiten spel. Zet hem nu tussen twee touwen, haal het bit los van het hoofdstel, halster over het hoofdstel heen en dan doe ik het bit vanaf de zijkant en zijn mond en maak het vast (lekker duidelijk verhaal dit :Y) ). Iemand enig idee hoe dit op te lossen... Het lukt wel zoals ik het nu doe maar ik wil het liever "normaal" -O-

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:01

switt schreef:
FjordHorse schreef:
Ja moeilijk moet ook niet in de zin van vervelend zijn hoor. Een paard kan zijn ongenoegen op verschillende manieren uiten ;)

Hij rende de eerste keer rijden een paar keer de rijbak uit, dat vond ik wel een beetje vervelend boeven gedrag ;) Maar je hebt gelijk, waarschijnlijk begreep hij er gewoon geen pepernoot van.

Ik heb trouwens enorme problemen met het bit indoen. Hij gooit gewoon zijn hoofd omhoog en ik sta compleet buiten spel. Zet hem nu tussen twee touwen, haal het bit los van het hoofdstel, halster over het hoofdstel heen en dan doe ik het bit vanaf de zijkant en zijn mond en maak het vast (lekker duidelijk verhaal dit :Y) ). Iemand enig idee hoe dit op te lossen... Het lukt wel zoals ik het nu doe maar ik wil het liever "normaal" -O-

Ik heb dat opgelost met een simpel snoepje. Als ze het snoepje pakte pakte ze het bit mee. Toen ze dat braaf deed kreeg ze steeds later het snoepje (bijvoorbeeld pas als ze het bit al in had). Duurde ongeveer 3 dagen. Nu krijgt ze als enige beloning een aai en een 'goed zo'. Ben normaal niet zo van het snoep geven en zeker niet met bit in maar op deze manier was het gedoe zo voorbij en vind ze het bit niet vreemd meer. Ik warm mn bit ook altijd even op tussen mn handen. Zeker die jonkies kunnen ervan schrikken als het koud aanvoelt in hun mond

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:11

Ik heb het in fases opgeknipt. Eerst al flink belonen als hij zijn hoofd stil wilde houden. Dan flink belonen als ik het hoofd vast mag houden met hoofdstek in mijn hand en zo steeds verder.