de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:23

G_entle schreef:
Heb niet veel verstand van hoefkatrol. Maar is dacht ik niet meer te genezen toch?

Maak je nog niet te druk. :)
Wie weet blijft het gewoon bij deze keer en is er nooit meer iets aan de hand.

Zirano

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:05

Ik zou niet meteen aan hoefkatrol denken tot nu toe had je geen problemen dus ik denk dat vastliggen eerder aan de orde is geweest. \dat in combi met een schuivend zadel waardoor de schouder beperkt kan zijn kan allemaal een oorzaak zijn hoor

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:57

bedankt voor het kalmeren haha. Ben idd een beetje streskop hiermee. Vandaag liep ie weer goed, alhoewel als je er heel erg op gaat letten dan kijk je hem vanzelf kreupel. maar anderen zagen er niets van dus het zit wel goed :)

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:10

daarom die jonkies kunnen best wel raar doen. \huppelen in de stal, keertje vastliggen. misschien een keertje bokken tegen de deur op slaan met voeren er zijn echt duizend en een dingen hoor. Als je dit echt heel vaal ziet dan zou ik pas gaan nadenken over nare dingen. Voel ook eens af en toe bij dit soort dingen of het been warmer is dan kun je koelen zo nodig. Als jij jouw enkel omzwikt dan kan het ook wel eens een paar dagen duren voor je weer helemaal normaal jouw enkel belast

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:14

Ik kom even inbreken, na de laatste keer dat er een ruiter op heeft gezeten en mijn paard niet wilde lopen (dat was echt 'balen'...), ben ik er vandaag voor het eerst toch maar zelf opgesprongen en beleer ik hem nu zelf onder begeleiding. Wow, de eerste keer, ging erg lekker! Lekker vlot in draf, paar kleine bokjes.. hij rijdt lekker :D

filmpje:

https://www.facebook.com/video.php?v=852480194810903

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:03

Ziet er netjes uit Batlow! Ik hou altijd wel van schimpies, haha. Het is zo te zien inderdaad een vlot ding en dat terwijl hij eerst niet wilde lopen dus?

G_entle, dat is klote inderdaad. Maar gewoon even afwachten. Hoogstwaarschijnlijk heeft hij 's nachts een gekke stap gemaakt of tegen de deur aan getrapt.

Vandaag Hinde ook weer is met een zadeltje gelongeerd, was de 2de keer met een zadel op en ze geeft er echt werkelijk waar niks om. Ze was wel lekker voorwaarts door de felle wind, maar dat vind ik met longeren nooit zo erg. Wel nog een gaaf plaatje kunnen schieten doordat ze zo actief was. Ze begint ook nu echt steeds meer paard en voller te worden, heel leuk om die vooruitgangen te zien!

Afbeelding

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:48

@batlow wat grappig dat filmpje heb ik op Facebook voorbij zien komen. We hebben denk ik gemeenschappelijke vrienden die het hebben geliked / comment . Zat er gister nog naar te kijken zo van oh wat een leuke schommel :p

Yeentll echt een mooi dier (volgens mij heb ik dat al eens gezegd.

Gino en gogo hebben afgelopen week niet veel gedaan. Go een wk vrij gehad dat ie weer alles een beetje kon verwerken en Gino ma enkele longe, di dubbele longe en woe er op na 3 wk niet rijden. Geen stap verkeerd.
De rest van de wk was het zo slecht met regen en storm wind en dan kan je met alleen buiten niks

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:05

Zou goed kunnen kady, haha! Hij zit nu heel erg in zijn wintervacht, hoop dat hij wat bleker uit zijn vacht komt straks :D

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:39

filmpje ziet er goed uit joh

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:05

De bodem was bij ons weer zo slecht vandaag dat we dachten... nou we gaan gewoon maar eens stukje naar buiten. Bij ons kan je vanaf het erf een zandpad in en dan kan je een rondje maken van ong. 20 min (als je beetje doorrijd) zonder wegen over te moeten steken en het enige verkeer dat je daar tegen komt is wel eens een tractor of cross motor (maar die laatste alleen met mooi weer dus nu nergens last van gehad)
Het rondje is een achtje dus we zouden eerst de eerste lus doen (7 min) en als het goed ging de tweede lus.
Het ging echt super. Mijn vriend op onze D pony (1,47) daarachter verzorgster van 15 jr op GoGo (die 1,77 is) en dan ik met Gino ( de hengst)
Vriend kan niet goed genoeg rijden voor jonge paarden en verzorgstertje is absoluut niet bang en Go is zo super cool in zn kop dus zij wilde het liefst op de grote haha.
Gogo vond het prachtig banjerde overal met volle overtuiging achter de pony aan, plassen, flapperend zeil, eenden, koeien hij keek nergens van op of om... Gino vond het echter best spannend... de eerste plas was een freeze moment maar kon hem uiteindelijk weer in beweging krijgen en toen er omheen. Hij was heel druk en onzeker dus achter Gogo geparkeerd toch de tweede lus er bij gedaan en ben blij dat we het gedaan hebben want ineens dacht ie "nou eigenlijk is het best leuk" gingen zn oortjes naar voren en ontspande hij helemaal, zelfs stukken naast Gogo kunnen rijden.
Verzorgster rijd normaal altijd op de pony waar vriend op zat, vriend zijn paard is hoogdrachtig. Pony is van het kaliber super braaf, onverstoorbaar moet je naar voren rijden en vriend rijd daar nu in het weekeind wel vaker op.

voor een filmpje: https://www.facebook.com/stalelegantia (kan de link van het filmpje zelf niet vinden maar hij staat bovenaan)

Heeft iemand van jullie ook zo'n enorm groot paard in de groei? En wat voeren jullie die? Go had een wk alleen 2x longe en nu dus het buitenritje maar hij groeit nog flink en vond hem in 1 wk tijd heel erg ingevallen dus ik wil hem mee / anders gaan voeren. Misschien hebben jullie tips qua voer.
Hij krijgt nu: onbeperkt toegang tot ruwvoer van goede kwaliteit - S morgens 1schep geweekte bietenpulp + 3/4 merriebrok - S avonds s 1/2 haver + 3/4 merrie brok en na werk ook extra merrie brok - meestal halve schep (gele voerschep)
De merrie brok omdat dit mij is aangeraden door een fokker en het bij mijn andere paarden die wat extra nodig hebben super goed werk. Maar bij hem slaat het niet aan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:08

Ik zou ipv gewone bietenpulp, seniores priores geven, en dan ook wat meer, kwa hoeveelheid een hele schep voor het weken. Dat eventueel 2 x daags. Dat zet goed aan, en is meer ruwvoer dan brok.

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:22

Ja helemaal eens met fokfanaat, daar groeien ze super op, veel structuur en ook energie die ze zeker nodig hebben in de groei

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:30

fokfanaat schreef:
Ik zou ipv gewone bietenpulp, seniores priores geven, en dan ook wat meer, kwa hoeveelheid een hele schep voor het weken. Dat eventueel 2 x daags. Dat zet goed aan, en is meer ruwvoer dan brok.

Hoe lang moet zoiets weken met heet water?

inkiepinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:38

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:40

Wauw mooie yeentll

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:12

@Batlow; als je die van Pavo neem ben je met 20 minuten klaar, als je die van Subli neem moet je minimaal 6 uur weken

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:44

Hier ook weer even een update!
Vandaag weer voor het eerst gereden, met de harde wind en noodweer alleen gelongeerd.
Ik had een ongeleid projectiel verwacht, maar niets was minder waar.
Ze liet zich erg fijn bewerken en heb echt kunnen genieten.
We pakken veel draf- galop overgangen mee en dat gaat daardoor ook steeds makkelijker.
In het draven blijft ze steeds fijner in aanleuning en onder controle.
Ook pakken we wat licht schakelwerk mee.
Rechtuit gaat haar dit makkelijker af als op de volte.
Maar dat is natuurlijk ook extra moeilijk doordat er dan heel veel tegelijk moet gebeuren.
Een pasje opzij gaat ook steeds gemakkelijker.
Ja ik was vandaag blij.

Hoe werken jullie met jullie jonkies?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:51

Hier gaat het helemaal geweldig, Gigi gaat zo hard vooruit!
Vandaag voor het eerst met dubbele lange lijnen gewerkt, ze was verschrikkelijk rustig en leergierig :)
Dinsdag komt de dierenarts even voor achterstandige entingen en een "check up."
De rest van de week ga ik kalm aan weer eens erop klimmen, ben benieuwd hoe ze is nu ze zich zo goed voelt/zo veel energie heeft!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:11

Gaat goed dus, JudArthos. Fijn!
@Yeentll: gave foto, fijn achterbeen!
@Kady: ik heb je filmpje gezien, braverts :-).

@Jessica: leuk hè, die vooruitgang. De laatste weken rijd ik door het weer wat minder frequent als ik zou willen. Soms kom ik maar toe aan 2/3 keer per week. Waar we aan werken is ook afhankelijk van wat zich aanbied. Met die wind ben ik vooral bezig met controle en gehoorzaamheid en als we les hebben rijden we vooral wat jij ook schrijft en ben ik blij met dat steeds meer te combineren is zoals schakelen met een stabiele aanleuning. We rijden vooral rechtuit en grote voltes, schakelen, binnen hoefslag.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 12:03

Mijn puppy mocht zaterdag weer mee op wedstrijd. Door het slechte weer had ze 2 dagen binnen gestaan en zelfs met die harde wind gaf ze geen kik.

Ik kon een hele fijne proef rijden. Voorheen liep ze nog vaak te diep maar dat had ik nu helemaal niet meer. Ook wil ze als ze het spannend vindt nog vaak terug denken. Ik rijd haar daarom alleen met wedstrijd met een klein spoortje. Daar reageerde ze heel goed op.

Ik was 1e (helaas deden er maar 3 mee) met 185 punten. Punten vond ik wat tegen vallen. Had toch minimaal 190 verwacht, maar ja, de ene keer krijg je er te veel en de andere keer te weinig. Geen probleem!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:26

Leuk Lizzy! Ben jij nu de enige in dit topic die start met haar G-tje?

Ik zou heel graag nog in het indoor seizoen willen starten maar dan moet hij wel wat stabieler zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:29

salitka schreef:
@Batlow; als je die van Pavo neem ben je met 20 minuten klaar, als je die van Subli neem moet je minimaal 6 uur weken

Maar daar zit verder niks in. Seniores zit verder ook nog vitamines en mineralen in.

Hier weinig gedaan. De buitenbak is drama.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:33

_Anneruth, ik kan ook minder vaak rijden als ik zou willen.
Vaak door het weer, maar ook in combinatie met mijn gezin met drie kids.
Kan soms erg frustrerend zijn.
Gelukkig is ze het juiste paard hiervoor.
Mijn vorige merrie had hier absoluut niet op deze manier op gereageerd.

Yeentll, fijn achterbeen heeft je paard zeg!

Batlow heb je filmpje bekeken, gaat al veel beter, super zeg!

Kady1 wat fijn zeg dat je zo gemakkelijk naar buiten kunt, hier rijden ze echt hard en hebben we smalle bermpjes anders had ik het ook allang gedaan. Gelukkig nieuw stalgenootje met een bomproof paard, dus in de lente willen we ook op pad.
Om mijn merrie op gewicht te houden krijgt ze vier keer per dag een flinke hoeveelheid halve kuil.
DAar zit meer in als hooi en ze eten het graag.
Daarnaast krijgt ze s'Morgens een kilo natures best en een schep luzerne, s'Avonds idem.
En als ze gewerkt heeft een schep muslie extra.
Misschien is voor jouw paard een voedzamer voer beter.
Dat is natuurlijk heel verschillend per paard.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:45

Ik denk omdat ie zo groot is ook een stuk meer verbruikt en hij is ook nog steeds in de groei en natuurlijk van niks doen naar zadelmak. Voor mijn doen geef ik al veel brok. De rest krijgt allemaal veel minder behalve mijn wds paard maar die moet een heel stuk harder werken.

Gogo staat samen met de pony en die krijgen hele goede kwaliteit kuil voer daar zit idd net wat meer in.

Gino staat samen met mijn oude pony en die worden beide nogal snel dik die krijgen hooi uit natuur gebied. Zit veel minder in.

Seniorus priorus heb ik een tijd gevoed maar op de een of andere manier eten ze dat niet graag en laten vaak de helft staan.

Ik heb voor Gogo denk ik iets nodig wat vooral veel bouwstenen heeft voor zijn lijf wat zo groot is. Buikvulling heeft ie genoeg met zn onbeperkt kuil. Je kan de ribben ook niet zien alleen in de flank en op de kont begint ie in te vallen.
Miss kijken voor een andere brok / of muslie er bij pf gewoon de hoeveelheid brok omhoog. Ik weet het niet zo goed. Beetje experimenteren wat werk voor hem.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:49

Misschien iets waar wat meer eiwit in zit. Ik voer mijn 3,5 jarige (en trouwens ook de drachtige merrie en de 25-jarige) Fetura bij. Een ruwvoerbrok met hoog eiwit. Je kunt het in kleine beetjes droog voeren maar in grotere hoeveelheden geweekt (5 minuten met warm water).

Voor de opbouw van spieren hebben ze wel eiwitten nodig.