Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cath

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:18

O dat is een tegenvaller.. Balen zeg, zonde van je tijd idd.

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 19:19

Wat balen zeg!
En dan 2 uur voor niks in de auto zitten.. Vervelend hoor!
Hoop dat ik morgen meer succes heb, maar hoef ook niet te rijden..

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:20

was dat die Tango adin?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:21

ja dat was de Tango. Schrok steeds etc, ik heb een koeler kikker nodig!

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:21

He bah Adin, dat is ook echt zonde van de reis. -O-
Ik weet niet precies wat je zoekt maar als je niet eens hebt proefgereden moet het wel een heel ander type paard zijn geweest dan dat je in gedachten had.
Kan me voorstellen dat je nu heel erg baalt!

edit:

Ik lees nu de post boven me. Ik geef je groot gelijk dat je niet op bent gestapt. Als je er zelf weer een beetje in moet komen en je voelt je niet zo zeker dan pas je zeker niet bij zo'n gevoelig spring ding.
Ik heb zelf ook een beetje dat probleem. Als ik het paard ken dan is het na een 20 min/half uurtje wel weg hoor, in ieder geval veel minder. Maar ik stap ook altijd wat twijfelend op. Komt omdat ik zo lang dezelfde pony heb gereden en de laatste paar jaar niet meer. Ook heb ik het idee dat naarmate je ouder wordt je steeds minder durft te paard. :o Voor mij geld dit iig wel, ik ben nu 25.
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 05-11-11 19:31, in het totaal 2 keer bewerkt

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:24

het is ons nie gegunt adin ;)

wij blijven voor eeuwig in dit topic :D

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 19:25

Kom op!! Wel positief blijven.
Ik weet het, het is lastig maar je komt er zeker eentje tegen!!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:28

Jammer dat het niet was wat je zocht !!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:48

ik ben ook bang dat we hier lang blijven, overweg dus zelfs om een chipje oid voor lief te nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:51

Zonde van die Tango, wat voor bloed zat er verder achter?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:52

kun je niet aan je lesgeeftster vragen of die iets weet? die kent jou het beste en misschien andere paarden ook wel?

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:08

Hoi allemaal, ik mag me afmelden hier!

Sinds vandaag ben ik trotse eigenaar van een 6jarige merrie Munchhausen X Weltmeyer. Ze was al gekeurd halverwege oktober, maar de officiele overdracht heeft daarna wat vertraging opgelopen, wachten op de 'papierwinkel'. Dat is nu allemaal opgelost en vandaag heeft ze de fikse reis van Gelderland naar Randstad gemaakt.

Ze vind het allemaal maar wat spannend (en ik ook...). Ben nu net thuis, wil eigenlijk zo alweer terug, haha! Foto volgt.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:14

Gefeliciteerd!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:31

@Cath_16: dank je wel!

Ik ben bijna 3 maanden 'paardloos' geweest (mn ouwetje is met pensioen gegaan en staat nu een eind weg) en miste het zo! Nu weer lekker met een nieuw paard aan de slag, heb er zin in. En gun het de mensen die nog zoeken (oa. Nathe en Adin) van harte dat ze ook snel iets vinden.
Laatst bijgewerkt door EsterW op 05-11-11 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:32

Adin zonde van je tijd inderdaad. Daarom ga ik ook niet zo ver meer weg. Ben trouwens laatst ook niet opgestapt. Vond het paard te groen. Ze was 5. Maar ter plekke bleek, ingereden, toen veulens en op het land en 'ze zaten er net een week weer op'. Omzichtig opstijgen etc. Dat zag ik helemaal niet zitten.

Ik ben nu 40 en heb 2 kids. Stap dus ook niet zomaar ergens op. Moet wel het gevoel van braaf hebben. En ik zoek ook expliciet een braaf paard. Ben ook minder flexibel als toen ik 18 was dus eraf kletteren zoek ik niet meer op ;-). Alhoewel je dat nooit helemaal voorkomt.

Esther W gefeliciteerd!

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 20:34

EstherW, Proficiat!!!
Veel plezier met je nieuwe paardje!!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:26

gefeliciteerd Ester, ben jaloers.

Ik ben ook voorzichtig en stap zeker niet zomaar op.

Ik ga liever ook niet zo ver maar moet zeggen dat hier in de buurt niet zoveel staat, en het noorden is nou eenmaal een uithoek.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:30

kan je me wat meer info over de tango geven? ;)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:35

Esther proficiat! Veel geluk met je nieuwe paard. :)

Ik woon in het zuiden, ook al zo'n uithoek (zuid Limburg), maar hier is het ook niet veel beter. Tenminste niet het soort pony waar ik naar zoek.

Ik ben er nu wel aan het denken om wat verder te rijden, mits de pony mij heel erg aanspreekt en er bepaalde afspraken gemaakt kunnen worden. Ik heb geluk (nouja, geluk :P ) dat mijn vriend in de randstad woont, van daar uit kan ik ook weer verder kijken. Als ik bij hem heb geslapen zit ik toch al meer boven in Nederland. Ben dat dus nu ook voorzichtig aan het doen.
Adin ik vind een gezond paard willen een hele normale eis dus ik zou daar ook zeker aan vast houden.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:48

is ook zo hoor maar het lijkt echt alsof er geen gezond groot paard te vinden is, ze hebben allemaal iets.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:46

@Adin is het niet beter eerst eens een paard van iemand te leasen of bijrijden voor je aan een eigen dier begint tot je angst over bent?

Want je doet net of er niks te koop is maar denk dat het grootste probleem bij jezelf ligt,er zijn genoeg grote geschikte paarden zonder bemerking te koop maar die vallen of buiten jouw budget of buiten jouw vaardigheid/rijervaring,dus is het misschien een optie daar eerst eens aan te werken voordat je iets voor jezelf koopt.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 08:41

Paddenpad schreef:
@Adin is het niet beter eerst eens een paard van iemand te leasen of bijrijden voor je aan een eigen dier begint tot je angst over bent?

Want je doet net of er niks te koop is maar denk dat het grootste probleem bij jezelf ligt,er zijn genoeg grote geschikte paarden zonder bemerking te koop maar die vallen of buiten jouw budget of buiten jouw vaardigheid/rijervaring,dus is het misschien een optie daar eerst eens aan te werken voordat je iets voor jezelf koopt.

Ik ben het niet met je eens.
mijn angst komt voort uit een nare val waar bij ik mijn elleboog op drie plaasten gebroken had.
Ben toen tidjens een proefrit van een paard gevallen. Heb later met mijn arm in het gips een
paard gekocht en ben daar onder begeleiding op gaan rijden. Helaas heb maar 1,5 jaar van hem kunnen genieten.
Dat ga ik ook met mijn nieuwe paard doen, ik heb heel even tijd nodig om er vertrouwd mee te raken, dat geld voor een bijrijdpaard hetzelfde dus dat lost het niet op.

Qua gezond paard vinden valt het tegen. Je mag voor mij een aantal gzonde paarden selectere van ongeveer 1.75. Tot nu toe hebben ze allemaal zowat een bemerking, dan is ie wel goedgekeurd maar ik hoef nou eenmaal geen paad met een straalbeen met een 3.

Dus ik vind je opmerking niet helemaal terecht.
heb ook pas 1 paard niet gereden omdat ie mij niet braaf genoeg was, de rest ben ik allemaal opgestapt maar had andere redenen om niet te kopen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:25

Misschien moet een aantal van jullie gewoon onderkennen dat geen enkel levend wezen perfect is, ook jijzelf niet.
En voor sommigen (de meesten) zou een paard met een rontgenologisch vlekje helemaal geen beperking hoeven zijn. Tenzij je binnen 2 jaar ZZ-Licht wenst te rijden, zijn er heus rontgenologische inperfecties waarmee prima te leven is.

Paarden komen van nature niet in 1.75m+, zo zijn zij door de mens opgekweekt. Het is daarom niet meer dan logisch dat er vaker imperfecties worden geconstateerd dan bij paardjes van 1.55m.

Als het niet kan zoals het moet, ga dan eens kijken of het niet gewoon moet zoals het kan ;)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:41

Als je een paard koopt zul je altijd wel een concessie moeten doen. Het is handig om voor jezelf uit te maken op welk vlak je dat wil doen.

Bij ons ging het dan meestal om de leeftijd. Dan maar zelf zadelmak maken als het paard wel aan de overige (belangrijkere) eisen kan voldoen. En stokmaat moet je je ook niet blind op staren zoals Dees al zegt. Ik moet eigenlijk een paard hebben die minimaal 1.70m is. In het verleden heb ik dat vaker laten varen, want vergis je niet, paarden van 1.61m kunnen genoeg massa hebben zodat het helemaal niet opvalt dat ze zo klein zijn. Mijn huidige merrie is namelijk ook maar 'zo klein' terwijl iedereen denkt dat ze groter is. Paarden die alleen een hoge schoft hebben lijken vaak een stuk kleiner onder het zadel.

En zo wilde ik ook op een goed papier niet inleveren. Als je ooit eens wil fokken dan is dat in deze tijd een vereiste.
Laatst bijgewerkt door Mosh op 06-11-11 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:42

Tuurlijk is geen enkel paard perfect, maar er zijn bepaalde vlakken waarop je concessies wilt doen en ook waarop je geen concessies wilt doen. Een röntgenologisch vlekje hangt puur af van je doel, of je daar wel of niet mee akkoord kunt gaan. Als je puur voor je plezier rijdt en een keer op wedstrijd wilt in de B/L/M, dan is het geen probleem, maar als je meer ambitie hebt en je paarden echt aan het werk zet, gooit dat denk ik t.z.t. wel roet in het eten.

Ik heb inmiddels heel wat paarden geprobeerd, waarvan de meesten boven de 1.70 waren, en degenen die op de diagonaal niet haperden, helemaal zuiver waren en waar niks aan te zien was waren op 1 hand te tellen. Maar om die reden ga ik niet met mijn 1.80 op een paard van 1.65 zitten, want ik wil niet elke keer dat ik in de spiegels in de bak kijk me ergeren aan het beeld.
Een van mijn paarden is 1.75 en die is altijd zuiver, is 100% op de foto's en heeft nog drie goede gangen ook, zo een zoek ik nu weer, maar dat is nog niet zo makkelijk. Maar liever langer zoeken dan een concessie doen die ik eigenlijk niet wil doen, ze moeten gewoon in hun beweging helemaal goed zijn, bekijk er 10 en aan 8 zul je ''iets'' zien.

Mijn andere paard was de 3e die we bekeken, het klopte gewoon, en dan hoef je ook niet verder te zoeken. Alleen moet je net tegen die ene kloppende aanlopen, en dat duurt de ene keer langer dan de andere keer.