Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:12

Isapaardje schreef:
Met daarbij dat ze iedere keer tijdens de verharing bevangenachtig is (zonder direct aanwijsbare oorzaak) en wiebelig in de achterhand, geeft mij te denken dat er meer aan de hand is.
Vitamine tekort kan niet (heb haar vitaminestoot gegeven en ze krijgt pavokoeken bij).

als ik je een tip mag geven....
ik zou echt stoppen met die pavokoeken.
ik weet uit eigen ervaring dat dat bevangenachtige kan komen van die [ :( ] koeken.
volgens mijn eigen DA is het grote zooi.

klinkt goed onassa.

blensink schreef:
Hoe gaat het met Bob?

super! :D

furminators zijn super!
mijt is een moeilijk iets waar je nooit 100% van af komt.
je zal er altijd extra allert op moeten zijn.
het zou mooi zijn als je aan sebacil kan komen maar een hondenvlooi shampoo doet ook wonderen.
ik weet niet of jij af en toe naar het strand kan? zeewater helpt het ook aardig onder controlle te houden.

Nummus

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:46

Mijten zitten in de huidlaag, luizen vooral erop.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:13

Ja dat van die pavokoeken heb ik vaker gehoord, het stikt van de suikers.
Is om die reden beslist niet mijn favoriet, maar omdat ze geen krachtvoer krijgt en ze echt wel wat moet bij hebben aan mineralen e.d. ben ik op zoek gegaan naar een goede brokje ... echter madammeke lust niets; op die pavokoeken na dus. Ze krijgt een kwart koek per dag; nog niet veel, maar toch.

Ook vraag ik me af als er wat mis is met de stofwisseling of alle toegestoken voedingsstoffen wel goed worden 'verwerkt' in het lichaam. Want dan kun je voeren wat je wilt, maar komen de juiste stoffen toch niet op de juiste plekken terecht.

Ze maakt wel alerte indruk ja ... ze is niet ziek in dat opzicht, maar het lopen is op dit moment weer ernstig beneden alle peil :(.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:24

als je wel wat vitamines wilt voeren kun je beter een suplement in poedervorm voeren dan een koek.
maar aan jou de keus natuurlijk. ;)

oh,wat baal ik van het weer hier,het is nat koud en winderig.
bah bah. :(

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:58

Heb ook al veel poedertjes gehad, maar ook daar altijd een smaakje aan dat madame het laat staan. Heb hier nog genoeg potten staan van 1 tot 2 kg :o ... werd ook dure hobby op die manier haha.
Dat is het nadeel van al die supplementen, het smaakt natuurlijk altijd 'naar iets' en ze zijn ook altijd erg duur, dus je gaat niet dan dit, dan dat proberen.
En ik dacht een tijd geleden, voer ik het nu Yoob wel op ... en nee; meneer heeft precies dezelfde smaak; blieft het ook niet ... grumbel.
Opkikker van de paardendrogist, dat was het enige dat ze destijds wel door haar geweekte grasbrok met appelazijn luste :D

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:37

*ziet isapaardje voor zich met pony in de houtgreep en voertrechter bij de hand* :')

lastig hoor als ze alles vies vinden.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:10

@mariska:helaas woon ik verre van de zee.in brabant heb je alleen de maas,maar aangezien die alleen voor schepen is.....
zal een kijken naar sebacil zoals je zegt.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 23:13

Mariska fijn te horen dat het goed gaat met Bob.

Isa wat een gedoe he als ze de poeders niet moeten had ik met Flash ook het meest mogelijke geprobeert op het laatst werkte stukjes uit een appel of wortel snijden (zoals een puzzel) poeder erin en het stukje er weer opplakken := . Wortels werkt beter want heeft meer smaak dan een appel maar moeilijker uit te snijden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:57

En nadeel is dan weer dat in appels en wortels te veel suiker zitten voor haar, dus daar mag ze maar een heel klein beetje van, en het is altijd meer poeder :o .. best werkt bij haar een scheut appelazijn erdoor. Lijkt mij juist super smerig, maar goed, zo krijg ik bijv. wel de zandwegkuur erin, en ook de meeste pijnstillers. En is nog gezond ook (zegt men).

Maar Yoob is net zo erg dus. Ik had nog equilin staan (vitaminekorreltje, 1,5 mm doorsnee en 3 mm lang, klein dus). Een hand muesli met lucernemix en daar 3 van die kleine minikorrels in. Nou dat moet op zou je zeggen. ... Afijn hij staat wat te rommelen in zijn bak, hoofdschudden maar wel eten (Isa eet gewoon niet als ze iets 'verdachts' ruikt). Normaal likt Yoob zijn bak schoon, nu lag er een heel klein beetje gekauwd voer onderin de bak, waarvan iets 'rolde'. Ik haal het eruit en wat denk je ... 3 ieniemienie korreltjes in mijn hand. Nou oké dan ... die is mogelijk nog erger dan Isa hahaha.
En hoe krijgen ze het gesorteerd tussen al dat andere.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:29

Heb je marstall force al eens geprobeerd? En zie je ergens op Isa's vacht een koperkleurige gloed?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:15

Nee geen koperkleurige gloed, wel veel talg (?) (mijn handen zijn helemaal wit en vettig als ik haar ook maar even aanraakt, laat staan flink krab). Ik heb M.Force nog niet geprobeerd. Wel de Vito.
Marstall is hier wel wat moeilijker aan te komen (heel eind rijden) en kan het niet op laten sturen. Dus als het even kan hou ik het bij of iets wat ik in de buurt kan halen, of Hippolyt of Dodson wat ik via Wielens opgestuurd kan krijgen :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:32

Marstall verstuurt zelf, kun je via de site bestellen. Mijn leverancier bezorgt trouwens ook door het hele land. Misschien kun je een proefzakje aanvragen? Gek hoor, zo'n kieskeurig paard, hier lusten ze werkelijk alles.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:35

Is niet gek hoor! Er zijn ook heel kieskeurige mensen en mensen die alles lusten.
Geldt voor konijnen ook - mijn tante had er eentje die geen wortels lustte.

Over het algemeen is een paard wat kieskeuriger dan andere graseters dan weer.
Net als dat katten dat onder de vleeseters kunnen zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:48

de mijne kunnen ook wel kieskeurig zijn, maar uiteindelijk zijn ze wel te foppen. Faram is het ergst, die at zijn HH brokjes bijv. ook niet. inmiddels gelukkig wel.

isa, de GKM van St Hippolyt, at ze die ook niet? de HH vinden de mijne dus ook echt om een moord voor te doen. Faram wilde het in het begin niet maar inmiddels is zelfs hij om!

nou Zned was gisteren jarig, 6 jaar alweer wat vliegt de tijd! hij heeft vandaag nieuwe schoenen gekregen, ging zó goed!! niet één keer omhoog gekomen, wel héél eventjes getwijfeld maar eigenlijk 99,9% van de tijd met slaapoogies erbij gestaan, helemaal ontspannen maar wel aanwezig, ook goed meewerken en de smid plagen, dus ik ben helemaal blij!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

ook lekker gewerkt met 'm, héél lang zijn staart mooi gemaakt, het was toch rotweer. daarna nog even gelongeerd, wat echt super ging! ik wilde middendraf en kreeg galop, voor 't eerst! hij vindt galop nl heel erg moeilijk...
en toen kwam de schoenenmeneer.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:17

Nee GKM van Hippolyt eet ze niet ... en ook totaal niet te foppen. Zat ooit 1 korreltje nog in mijn jaszak, waar ik achterkwam toen ik haar een stukje noot uit diezelfde jaszak wilde geven ... die rook naar 'GKM' :+
Sempercube, Pavo Vital, Equilin, F4F, Sempermin, Ultimate Balancer ... een greep uit wat ik al geprobeerd heb. Soms te lachwekkend voor woorden hoe ik hier bezig ben geweest, die voertrechter was het zelfs ook bijna geworden hoor Mariska hahaha.
Weet je wat ze wel heerlijk vindt en om meer schooit ... een wormkuur, ongeacht welke :')

@Mysa .. inderdaad; had ik nog niet gezien (kijk ook niet regelmatig op de diverse sites), maar bij Marstall kan het tegenwoordig inderdaad ook verzonden worden. Dat is handig om te weten.
Lastig is de goede keus te maken in welk supplement ... voor spieren, hoeven, algehele conditie? En opletten dat ze ook weer niet te veel krijgt van met name selenium, enz. Blijft ook ingewikkeld onze zorgenkindjes goed te voeren als je niet precies weet waar het fout gaat in het lijf.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:18

vooral dat laatste, inderdaad. als je niet weet wat er niet goed zit, weet je ook niet wat je moet doen om ervoor te zorgen dat het dat wel wórdt. vaak denk ik dan 'paard weet 't zelf wel', instinctmatig zeg maar, maar als dat dan betekent dat je je paard op een dieet van uitsluitend hooi en wormkuren moet zetten... klopt dat ook al niet. plus dus inderdaad de fopfactor van veel voeders. PAVO staat erom bekend dat ze een hoge fopfactor hebben, praktisch alle paarden vinden hun voer ook lekker (duh). echter zijn dus niet alle paarden te 'foppen', zo zijn er bijvoorbeeld ook paarden die zulke engeltjes zijn dat ze zelfs de likits niet eten...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:22

Niet ieder paard weet het instinctmatig zelf hoor. :=

Verder zijn de meeste dieren erop ingesteld: zoet = goed! Daar zit veel glucose/fructose in en dus veel energie. Dit geldt ook voor mensen (vandaar nu met genoeg voedsel veel overgewicht). De natuur heeft, om ook in tijden van schaarste te zorgen dat een dier aan zijn energie komt, besloten dat zoet lekker is en dus geeft het eten van zoete dingen een beloond gevoel.

Daarom vreten honden ondanks dat het slecht voor ze is alle chocola op als ze de kans krijgen.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:07

Gelukkig is mijn ruana geen moeilijke.die slikt alles.Vorig jaar een tijdje opkikker bij moeten geven toen ze net bevallen was en dat ging er als koek in.hoor ook nooit niks over moeilijk doen bij wormspuiten dus....nu krijgen ze overigens ontwormiddel via brokjes.

vandaag contact gehad met de verzekering.Ik moet nu van alle betrokkenen een verklaring vragen met wat hun gezien/opgemerkt hebben bij ruana.die moet ik opsturen en dan gaan hun bekijken wat er verder mogenlijk is.dus iedereen opgebeld/gemaild en gevraagd een verklaring op te stellen.

meteen net de dierenarts opgebeld voor ruana's mijtenprobleem.hij vindt het nu het beste de benen te behandelen met een wormmiddel als invectimine(als ik het goed schrijf).die moet ik op een paar plaatsen op de benen inwrijven en dat na een paar weken herhalen.zonodig nog een keer herhalen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:08

Ivermectine. :j Mits ze het er niet af likt.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:38

inwrijven?haren een beetje aan de kant houden en dan inwrijven.ze heeft natuurlijk een paar weken geleden een injectie gehad,maar dit zijn de mijten die later nog ontwikkeld zijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:08

Ik denk zelf wel dat als ze de kans krijgen dat een paard redelijk goed weet wat goed is en wat niet.
Maar; zet ik Isa nu 'op wei' gaat ze niet kruiden zoeken, maar begint ze gelijk aan het malse gras. Geloof niet dat dat nu zo goed voor haar is :o
Maar als ze wel kruiden eet, eet ze nu vnl. paardenbloemblad, smalle weegbree en duizendblad.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:30

Ja, maar die zijn ook niet goed voor haar

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:51

klopt, vandaar ook de 'fopfactor'. wat nemurin zegt klopt helemaal (duh ik had ook niet anders verwacht), en wat dat aangaat weet een dier idd niet wat goed voor 'm is. vwb giftige planten en dergelijke zijn ze daar toch wat beter in.
mensen gaan er vaak vanuit dat als een paard veel eet 'hij het wel nodig zal hebben', of als een paard een natuurgeneesmiddel weigert, 'hij het dus niet nodig heeft'. dat vind ik dan wel erg kort door de bocht, aangezien dit stukje natuurlijkheid behoorlijk aangetast is.
als je een paard helemaal in zijn natuurlijke omgeving stopt gaat het sowieso stukken beter dan in onze weides. je ziet dat veel bij sobere rassen, zoals we allemaal wel weten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:06

Maarrrrrr....er is wel onderzoek gedaan, naar welk gras paarden het liefst eten, en dat was niet het zoetste gras met het meeste fructaan.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:29

zeker dan het langste gras mysa.dat lijkt me het interesantst.