Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alice13

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:35

Ja ga elke week eenupdate doen :D hahaha!
Nou ik denk dat ik vanavond maar eens ga bellen en een bod uit breng! Vraagprijs is 1750, maar ik weet nog niet wat ik wil bieden. Niet dat ik niet de vraagprijs wil bieden maar kan vast ook wel voor wat minder hahaha!:D Jullie horen snel van mij weer!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:36

bieden 1250 dan zegt hij 1500 jij 1400 en hij weer 1450 nou dan 1450 redelijk toch?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:37

even vraagje wie heeft er hier een barefoot zadel en kan mij helpen, want na lang zoeken wil ik toch iendelijk eens wat aanschaffen :P

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:41

Kunamosity heeft een barefootzadel(die ze denk ik wel wil verkopen)! Ik heb die van mij net verkocht! Dus ik weet er wel wat van!

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:19

Lioony schreef:
Ik snap je punt en ben het ook helemaal met je eens, maar iedereen in dit topic is zich meer dan bewust van de kosten en alles wat erbij komt kijken.
Overigens vind ik 6-7 honderd toch wat overdreven en dat betekent niet dat ik geen goed beeld heb van de kosten. Het is maar net hoe je je paard stalt, wat er bij de hoefsmid moet gebeuren.
Ik kom met mn vaste kosten op 3-4 honderd per maand, inclusief verzekering en lessen ook. En mijn ouders gaan echt niet elke maand 200 euro apart leggen.
Die hebben sowieso altijd al wel wat achterhanden voor als het nodig is, ook niet-paard gerelateerd. :)

En ik vind eigenlijk ook dat dit bericht niet echt veel toegevoegde waarde voor dit topic heeft. We zitten ondertussen al op 60+ paginas en dit is al meerdere keren besproken. :)

@alice
ik ga morgen die foto even bekijken! kan het niet zien via mn mobiel..

Ok, Maar ik neem dan aan dat je dan wel minimaal 3000 op je spaarrekening al hebt staan voordat je aan een paard begint.
Want dat is wel een must. En daarbij dan nog per maand minimaal 200 sparen.
Ik ben dan ook een mieperd hoor wat dat betreft want ik ben veel te bang dat als er een keer een enorme rekening ik gelijk failliet ben.
:D.

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:41

Bedenk ook dat je met de aanschaf van een paard nooit klaar bent met betalen en dan heb ik het niet alleen over stalling, maar je wilt gewoon steeds meer...

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:59

(gaan we weer 5 pagina's typen over wat een paard allemaal kost?)
@ anne_mieke88 wat voor'n type zadel had je in gedachten van barefoot?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:14

Nou ik zat te denken aan een cheyenne, dan is een "normaal"type zegmaar, en ik wil hem gaan gebruiken voor buitenritjes en misschien als het me bevalt voor dresuur.
Maar ze heeft mij het zadel aangeboden via PB maar het is die "nepleren" zegmaar. En als ik er 1 koop dan is het toch wel de echt leren. Tenzij je het verschil nauwelijks merkt.
Ik ga een testzadel aanvragen, want ik weet uberhaupt niet of het me wel bevalt.
Als het me echt helemaal 100% toppie bevalt koop ik denk ik een nieuwe. Maar al ik er nog niet zo zeker van ben een tweedehandse en als ik helemaal zeg van dit is niets dan misschien een tweedehandse "nepleren". Maar in eerste instantie ga ik voor de leren.

Alleen vraag me toch af hoe je controleert of hij wel/niet goed zit :S

en waarom heb jij die van jou weg gedaan? beviel hij niet?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:18

Ik heb een test zadel gehad,eerst maat 1.Dat was een drama,toen heb ik zelf maat 2 gekocht.Echt een heerlijk zadel.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:23

maar maat 1 en maat 2 heeft toch meer te maken met je eigen kont dan pasvorm?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 16:46

@LuckyRemi: Gewoon een simpel dier, 6 tot 9 jaar oud, hoeft niet veel te kunnen, maar moet wel stevig en hard zijn. Bij wat ik ben wezen zien zat er ook nog wel werk aan (rijtechnisch, opvoedkundig) maar dat is niet erg. :)

Ohhh de hele discussie natural vs niet natural tja... Begrijp me niet verkeerd, ik hang er gerust een bit in als het nodig is, kan varieren van trens tot shanks tot pelham, ijzers als het moet ook, maar ik probeer vooral te profiteren van hoe een gezond paard eigenlijk helemaal geen dekens etc nodig heeft als je je wat aanpast.
Overigens, als je paard onder ik weet niet hoevel gram staat werkt de vacht niet meer zoals zou moeten, dan help je 't in feite om zeep. Dan zul je een zweetdeken moeten gebruiken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:14

valyzja schreef:
Ik vind dat je als je aan een paard begint minstens 6 á 700 per maand moet overhouden.
Daarvan kun je dan de helft ongeveer op zij zetten om te sparen voor een hoefsmid, dierenarts of als hij ernstig eraan toe is.

Want wat voor consequenties heb jij bij een paard of zou je kunnen krijgen:
1 Je paard moet verzekerd worden. Want als een paard of zelf een ongeluk krijgt of een ongeluk veroorzaakt kun je de rest van je leven betalen.
2 Een paard kan altijd ernstig ziek worden. Met alle kosten die de eventuele operaties met zich mee brengen ben je dan financieel ook niet meer zeker.
3 Per maand á 2 maanden heb je de kosten van de hoefsmid. 2x per jaar ontwormd. 1 keer per jaar ingeend en naar de tandarts.
Dat kost bij elkaar ook een heleboel.
4 De spullen die je nodig hebt: Een goed passend zadel, hoofdstel, halster, beenbescherming, enz enz.
5 De stal moet betaald worden.
6 al het extra voer.
7 Medicijnen en zalfjes.

Nou heb ik zelf twee pony's (shetlanders nog wel) en die kosten ook best wat geld aan speciaal voer enz.
En ik heb nog mazzel dat ze aan huis staan.

Dus meiden wees wel op je hoede als je een paard koopt. Een paard waar je wat mee kunt zal onwijs duur in onderhoud zijn.
En stel prioriteiten. Als je nog geen huis hebt, of nog in opleiding bent zou ik het absoluut niet doen.
Maar dromen mag altijd natuurlijk. Heb ik zelf ook zat gedaan. En dat doe ik nog elke dag.
Want ik zou ook heel graag een paard hebben waar ik mee kan gaan rijden. En financieel zit ik hartstikke goed
maar ben er nog niet zo aan toe.

Ik weet niet wat jij allemaal uitvreet, maar ik kan van 700 euro per maand fluitend mijn paardenhobby betalen; inkl spaarpot, stalling vol pension, poeiertjes, NVVR, trailer en dikke 4x4 daarvoor......
En nee, ik heb geen Shetlanders maar grote paarden, die ondertussen het nodige van de wereld hebben gezien (en nog veeeel meer daarvan gaan zien).

Dus dames, een beetje opletten kan geen kwaad, maar een godsvermogen hoeft het allemaal echt niet te kosten.

Alice13 schreef:
IK HEB MIJN BLACKBEAUTY GEVONDEN!!!!! http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... 020855.mp4 helemaal verliefd! Even een nachtje slapen, dan als ik het doe een bod uit brengen deze week keuren en dan heb ik voor het weekend een paard van nog geen 3 jaar oud, met een mega goed stamboek. Vanavond lekker dromen:D:D:D

Ohja, nog even zeggen denk ik maar! ze is dus niet bont:D hahaha!

Hoe zeker ben jij dat ie drie is?? Tipje: laat 'm heel erg goed keuren, met name op leeftijd..........

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:25

Weer even bijgelezen.

Geld, keuren en alles is al in 70 paginas vaak aangehaald dus dat weten we wel :o
Iedereen is hier ook serieus op zoek, dus niet omdat het 'leuk' is en gaat alles zo goedkoop mogelijk doen.
Sommige wachten met kopen omdat ze het nog niet kunnen betalen zoals ik. Dus we zijn prima op de hoogte. Bedoel dit niet aanvallend hoor, maar meer dat het niet steeds herhaald word

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:28

anne_mieke88 mijn paard werd helemaal gek toen ik maat 1 er op had gelegd, was gewoon gevaarlijk.Bij maat 2 nergens last van.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:17

Gypsy schreef:
Ohhh de hele discussie natural vs niet natural tja... Begrijp me niet verkeerd, ik hang er gerust een bit in als het nodig is, kan varieren van trens tot shanks tot pelham, ijzers als het moet ook, maar ik probeer vooral te profiteren van hoe een gezond paard eigenlijk helemaal geen dekens etc nodig heeft als je je wat aanpast.
Overigens, als je paard onder ik weet niet hoevel gram staat werkt de vacht niet meer zoals zou moeten, dan help je 't in feite om zeep. Dan zul je een zweetdeken moeten gebruiken.

Hij gaat pas onder zo'n dikke deken als de vacht er vanaf is, dus die heeft dan sowieso geen functie meer.
Ik pas me gerust aan het paard aan, maar ik ga ze gewoon niet kletsnat op stal zetten, dat durf ik niet aan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 18:23

Nee maar dan is het ook logisch, dat heeft ook niks meer te maken met wat ik zei...
Kletsnat op stal zetten zou ik ook niet doen, heb liever dat ze nog wat rond kunnen stappen en niet te snel afkoelen.

Maargoed ik zal ophouden :P

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:31

Haha nee klopt :P Maar ik ben niet gek, ik ga geen 360 grams deken op een behaard paard leggen haha! :')

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:35

Anne_mieke88 schreef:
Nou ik zat te denken aan een cheyenne, dan is een "normaal"type zegmaar, en ik wil hem gaan gebruiken voor buitenritjes en misschien als het me bevalt voor dresuur.
Maar ze heeft mij het zadel aangeboden via PB maar het is die "nepleren" zegmaar. En als ik er 1 koop dan is het toch wel de echt leren. Tenzij je het verschil nauwelijks merkt.
Ik ga een testzadel aanvragen, want ik weet uberhaupt niet of het me wel bevalt.
Als het me echt helemaal 100% toppie bevalt koop ik denk ik een nieuwe. Maar al ik er nog niet zo zeker van ben een tweedehandse en als ik helemaal zeg van dit is niets dan misschien een tweedehandse "nepleren". Maar in eerste instantie ga ik voor de leren.

Alleen vraag me toch af hoe je controleert of hij wel/niet goed zit :S

en waarom heb jij die van jou weg gedaan? beviel hij niet?

Cheyenne heeft totaal geen been steun, Dit bracht voor mij het probleem dat ik niet kon ligtrijden. Doorzitten was geen probleem op mijn fries maar ligtrijden ging gewoon niet! Toen heb ik beugelriemen gekocht met gewone beugels, deze konden korter dan de fenders. Toen ging het beter. Maar ik kreeg er heel veel rugklachten van! (terwijl kuna er minder rugpijn van kreeg)

Als je een test zadel neemt zou ik gelijk meerdere proberen, gewoon een maat 1 en 2 of meerdere modellen.
Ik heb maat 42 broekmaat en maat 2 is dan goed! Als je heel lang bent kun je ook beter een maat 2 nemen heb ik gehoord!
Oh en geen nieuw zadel uit proberen want voor het gevoel is dat heel naar! (had ik ook toen nog weer een jaar gewacht met de aankoop)
Kuna en ik hebben het zadel allebei tweedehands maar was gewoon nog nooit gebruikt! Er zijn genoeg meiden die iets kopen en niet gebruiken. Dus wordt er daar niet een van maar test goed uit en koop tweedehands :D hahaha

Het enige verschil tussen leer en kunstleer is dat het leer eerst nubuck is maar door gebruik glad wordt! het kunstleer blijft heel mooi, ik weet niet of het warmer of kouder is dan echt leer.

Ohja voor ik het vergeet. Woensdag wordt ze gekeurd! Ga morgen met de dierenarts bellen voor een afspraak:D:D:D

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:38

Spannend!! :D Wat ga je laten doen?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:41

Ik haak nog snel even in op de geld-discussie: hoeveel moet je op je rekening hebben staan als buffer?
Ik zou het liefst 2 tot 3000 euro achter hebben, waarna ik ook elke maand iets apart leg. Maar ik hoor toch regelmatig dat mensen gewoon maar ergens beginnen. Ik ben bang dat als ik te hoge eisen aan mezelf stel, ik nooit mijn droom waar zal kunnen maken omdat ik me constant zorgen zit te maken om geld..

Wat leuk Alice!! Lijkt me trouwens lastig waar je allemaal op moet letten bij een paard dat nog niet onder het zadel is, vond je dat moeilijk? Ik bedoel, behalve dingen als een glanzende vacht (nou, shinen doet ze ;)) en hun gangen, misschien springtechniek zou ik zo snel niet weten waar ik op moest letten.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 18:44

Cheyenne is een prima zadel hoor.
Soms heb je nog wat zitlessen nodig, dat wel. Ik heb een week lang veel kilometers gemaakt, daarbij geleerd vanuit mijn bovenbenen licht te rijden, en dan is het geen probleem. Als je zonder wrong niet licht kunt rijden is er iets mis ;)
Zowiezo is doorzitten beter hoor, dan heb je nog minder kans om de stijgbeugels te belasten en je zit stiller.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:56

Ik vond het heerlijk zitten, een boomloos zadel, meteen de eerste keer al! Volgens mij was dat een Freerider. Had ik niet verwacht want ik zit echt als een natte krant :P.

Animal_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:00

Ja, boomloos lijkt mij ook super. Vooral omdat je paard dan nog een kan veranderen zonder dat de zadelmaker er gelijk bij moet komen. Weet iemand hoe een boomloos zadel is om een paard mee in te rijden? Kan dat of is dat niet goed?
@saar88: een buffer van 3000 is zat hoor. Daar komt ook gewoon maandelijks sparen weer bovenop

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:04

Verdorie, stiekem hoop ik altijd dat iemand zegt 'met 1500 ben je er ook wel hoor' :P
Ik weet natuurlijk wel dat het niet zo werkt, maar op het moment heb ik een buffer maar geen paard. Of een paard maar geen buffer. En rijlessen. Daar gáát weer een deel van mijn buffer -O-

Inrijden met een boomloos zadel kan heel goed hoor! Ik denk wel dat je echt goed voor moet bereiden, aangezien je veel dichter op het paard zit en je paard je dus ook veel beter aanvoelt. Met name je zithulpen komen dan een stuk duidelijker door. Maar als je je daarvan bewust bent, zie ik niet in waarom dat niet zou gaan hoor!

Animal_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:12

Hihi, jawel maar je moet op een gegeven moment er gewoon voor gaan. Heus niet iedereen heeft tonnen achter de hand. Als je maar voorbereid bent voor eventuele grote operaties. Dat je die wel kan betalen.

Mooi dat zo inrijden kan, lijkt mij toch heel fijn om gelijk je paard goed aan te voelen. Moet je paard daar wel tegen kunnen natuurlijk. Wat bedoel je met voorbereiden? Anders dan inrijden met boom?