Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:10

Dat zou kunnen, ik ken het wel van bepaalde prof stallen waar ik gewerkt heb deze mentaliteit. Gelukkig niet allemaal.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:14

Fika schreef:
Ik denk dat het deels ook is wat je leert van generaties voor je, bijvoorbeeld ouders, instructeurs, eigenaren van paarden waar je op rijdt.
Een invloed die je mee krijgt zonder daar echt om te vragen.
Sommige mensen gaan zich dan op latere leeftijd afvragen of het wel goed is wat ze doen, sommige niet, anderen worden weer extremer en geven dat weer door.

Je kunt ook zelf nadenken, ik was al heel jong dat ik bij de hengstenhouder reed. En daar werd ook altijd wat stoer over paarden gesproken. Maar dat betekent niet dat je er in mee hoeft te gaan.

Gelukkig ook op tijd prof stallen gezien en gewerkt waar er wel met respect om werd gegaan. Ook met de minder kwalitatieve paarden.

JudithGigi

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:19

Ik heb een instructrice gehad die gewoon zei "sorry met dit paard kan ik niks". Dus het kan zeker. Als een paard het gevraagde schijnbaar niet kan, is de oplossing toch niet forceren? Dan zet je toch een stap terug?

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:31

Benzz schreef:
Fika schreef:
Ik denk dat het deels ook is wat je leert van generaties voor je, bijvoorbeeld ouders, instructeurs, eigenaren van paarden waar je op rijdt.
Een invloed die je mee krijgt zonder daar echt om te vragen.
Sommige mensen gaan zich dan op latere leeftijd afvragen of het wel goed is wat ze doen, sommige niet, anderen worden weer extremer en geven dat weer door.

Je kunt ook zelf nadenken, ik was al heel jong dat ik bij de hengstenhouder reed. En daar werd ook altijd wat stoer over paarden gesproken. Maar dat betekent niet dat je er in mee hoeft te gaan.

Gelukkig ook op tijd prof stallen gezien en gewerkt waar er wel met respect om werd gegaan. Ook met de minder kwalitatieve paarden.
Ik denk dat niet iedereen zelf kan nadenken of het nut er van inziet om een bepaalde omgang te veranderen als het altijd zo is geweest.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:48

JudithGigi schreef:
Ik heb een instructrice gehad die gewoon zei "sorry met dit paard kan ik niks". Dus het kan zeker. Als een paard het gevraagde schijnbaar niet kan, is de oplossing toch niet forceren? Dan zet je toch een stap terug?

Ik heb ook een instructeur gehad die zei dat die mij met paard nummer 2 les wilde geven ipv paard nummer 1.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:06

Een goede instructeur zou zich moeten kunnen aanpassen aan ieder paard. :o

Eigenlijk zeggen ze zo meer over zichzelf dan over het paard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:16

....hmmm,
"Fijn hè, zulke 'klokkenluiders'", zo was ergens te lezen op "feestboek".

Tjonge wat een feestelijke toestand, maar niet heus.

De motieven van de persoon in kwestie (...de cliënt van de Nederlandse advocaat...) zijn wellicht minder zuiver.
Het gedrag van persoon X die mogelijk de cliënt van de advocaat is, is mogelijk niet perfect.

Neemt niet weg dat het getoonde niet door de beugel kan.
En ik ben van het team dat stelt dat dit waarschijnlijk geen louezuivere uitwas is
("CD is to blame, and only CD")
maar een logisch onderdeel van een cultuur rond dressuur als sport waar ik niets mee te maken wens te hebben.
(Van trainers/ instructeurs tot juries tot sponsors tot ruiters onderling tot ...)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 23:28

Elisa2 schreef:

Dat vind ik wat kort door de bocht maar dat terzijde.. stel nu dat je eentje tegen komt waar het gewoon niet mee werkt… dan heb ik liever dat ze me zeggen dat ze me niet kunnen helpen met dat paard dan god weet wat uit steken om nog niks te bereiken.

Sam was eentje waar ik zelf een paar instructeurs gezegd heb dat het niet ging werken…. Ik denk niet dat die mensen slechte lesgevers waren. Sam was gewoon een apart geval. :)

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 00:00

JudithGigi schreef:

Dan is die instructrice een uitzondering. Het heeft ook vaak met ego te maken geen stap terug te willen doen ; ik ben instructeur dus ik weet het allemaal wel. Op meerdere stallen gewerkt en ben dit regelmatig tegengekomen evenals de afgevlakte mentaliteit ( vergelijkbaar met het gedeelde collum ) het kan een heel naar wereldje zijn die het verzieken voor de rest ( ego , geld en prestatie op 1). Gelukkig ook veel goeds tegengekomen en hier blijven hangen.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 00:02

Elisa2 schreef:

Eens; meebewegen met wat mogelijk is en kijken hoe te verbeteren op maat. Instructeurs die niks met een paard kunnen zitten naar mijn idee “ vast geroest “ in hun eigen manieren en methodes .

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 07:37

Lianne007 schreef:
Elisa2 schreef:

Eens; meebewegen met wat mogelijk is en kijken hoe te verbeteren op maat. Instructeurs die niks met een paard kunnen zitten naar mijn idee “ vast geroest “ in hun eigen manieren en methodes .

Maar dat hoeft toch geen probleem te zijn?
Zo lang ze er maar eerlijk over zijn.
"Joh, wat jouw paard nodig heeft, is niet wat ik kan aanbieden".

In mijn optiek is dat geen probleem, je kan niet van mensen verwachten dat ze met elk dier kunnen werken.
Zou toch ook raar zijn als we dat van mensen verwachten?
Het is wel oké om niet met elk paard onder het zadel over weg te kunnen, maar het is niet oké als je dit op de grond gebeurd.
Beetje raar toch?

Ik denk dat je juist een goede instructeur bent als je eerlijk bent over je tekortkomingen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 07:47

Eens met M_D_H.
Ik wil daarbij ook graag een instructeur die enthousiast is over mij en mijn paard en met persoonlijke voorkeuren is dat gewoon niet altijd zo. Dat is heel menselijk. Dus dat zou ik ook niet verwachten. Ik vind ook niet elke instructeur leuk.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 07:51

JudithGigi schreef:

Ik heb gelukkig ook zo'n instructeur gehad die eerlijk aangaf dat het paard te complex voor hem was.

De "makkelijkste" oplossing was natuurlijk... Nouja, zie filmpje van CD.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:01

Ik geef 5 keer les en dan evalueren we, gaan we door of stoppen we, die ruimte is er van beide kanten, soms stop ik omdat ik simpelweg gewoon niet "op maat" kan leveren, en dan zijn de kritieken niet mals

Een invloed die je mee krijgt zonder daar echt om te vragen (quote Fika)

geeft Inga Wolframm ook duidelijk aan in haar column.

Echter, de ‘availability bias’, of de beschikbaarheidsheuristiek, is een trucje van onze hersenen die ons laat geloven dat hetgeen wij het vaakst zien, een daadwerkelijke afspiegeling van de waarheid is. En als je bij de groep wilt blijven horen, probeer je aan deze nieuwe standaarden te voldoen. Bewust, maar heel vaak ook onbewust.
https://www.horses.nl/opinie/column/gas ... s-fortius/

dat geldt niet alleen voor ruiters maar zeker ook voor instructie / eigenaren , probleem oplossen zit ook vaak niet in de opleiding, grijpen naar hulpmidelen wel, die worden je ook veel aangeboden als de oplossing voor..............., dat is vaak tijdelijk weliswaar de makkelijkste oplossing

de goede niet te na gesproken maar als de kennis en kunde ophoud................... doen mensen rare dingen, fysiek en verbaal, lukt dit niet dan grijp je naar de anonieme mogelijkheid de sociale media,
Laatst bijgewerkt door mce op 30-07-24 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:12

Ik zou graag willen weten wie dat stuk heeft geschreven. Als ze zo stoer zijn om het online te gooien, mag van mij diegene met naam en toenaam genoemd worden.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:13

Het schijnt een bekende amazone te zijn, maar ik kom er ook niet helemaal achter.
Ooh, ik weet niet of ik de naam hier mag noemen als bron, maar als je op Google het volgende intypt, krijg je de bron.
Citaat:
“ik ben altijd fan van je geweest en nog steeds!” charlotte

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:22

sorry, moest niet hier staan
Laatst bijgewerkt door mce op 30-07-24 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:24

Welke daders?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:26

Fika schreef:
Het schijnt een bekende amazone te zijn, maar ik kom er ook niet helemaal achter.
Ooh, ik weet niet of ik de naam hier mag noemen als bron, maar als je op Google het volgende intypt, krijg je de bron.
Citaat:

Thanks! Ik weet bij gods gratie niet wie deze dame is :+

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:28

Ik ook niet. :')

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:32

Fika schreef:
Citaat:

lees alleen een mooie column
Kortom, een erg onsmakelijk bericht van iemand die het normaal vindt om paarden ‘kapot te hobbelen’, en erger nog, een bericht dat door velen met applaus ontvangen wordt. Ga je schamen allemaal!

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressu ... -allemaal-
Column dressuurtrainer Henk Jan Vroom | “Ga je schamen allemaal

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:33

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:

Dat vind ik wat kort door de bocht maar dat terzijde.. stel nu dat je eentje tegen komt waar het gewoon niet mee werkt… dan heb ik liever dat ze me zeggen dat ze me niet kunnen helpen met dat paard dan god weet wat uit steken om nog niks te bereiken.

Sam was eentje waar ik zelf een paar instructeurs gezegd heb dat het niet ging werken…. Ik denk niet dat die mensen slechte lesgevers waren. Sam was gewoon een apart geval. :)

Zo'n paard/ combinatie zou een instructeur juist moeten uitdagen om "out of the box" te denken. Instructeurs weten en kunnen niet alles, maar juist zulke dieren geven een mogelijkheid om bij te leren op andere manieren denk ik. Een persoon moet wel oplossingsgericht denken. En met out of the box bedoel ik niet slaan maar bijv.kijken naar een left of right brain horse en wat daarbij past.

Want waarom doen sommige paarden het bij sommige mensen/ instructeurs niet en bij anderen wel?

Natuurlijk kan er ook gewoon geen klik zijn en dat is helemaal prima maar het gaat nu even over een probleem.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:43

Dat is het verschil tussen een trucje toe kunnen passen en daadwerkelijk snappen hoe je een paard verbeterd :D Ik ken instructeurs die maar een "type" paard les willen geven :=

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:44

Ik snap in de basis wel waar die schrijfster/amazone naar toe wil. Dat er waarschijnlijk 'iets more to the story' is dan we zien op die beelden.
Maar dat maakt het nog niet goed wat mij betreft.

En eerlijk. Ik herken die druk ook niet die die toppers moeten ervaren bij zo'n gesponsorde les. Ik heb voor mijn vorige werk tig van dat soort lessen mogen organiseren in verschillende disciplines en misschien lag het er aan dat wij B-ZZ ruiters die kant op stuurden maar er werd steevast gewerkt aan basis basis basis.
Vooral bij de springruiters alleen maar basic lessen gezien.

Dan zou de schoen hem al moeten wringen dat dit een net niet net wel combinatie was. Maar herkennen doe ik die druk niet.

Overigens kan ik helemaal niet zo vallen over dat trage knol. Sommige paarden zijn gewoon te traag voor dat werk. Dat erkennen is helemaal niks mee. En of je het dan flegmatiek paard noemt of trage knol. Liever dat ze daar dan eerlijk over zijn zodat een paard niet hoeft te doen wat hij ook niet echt kan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:48

Ze schrijft dat ie te stom is om het te kunnen...dan denk ik: nee, jij bent te stom om het er op een goede manier uit te halen. (of wie dat dier dan ook traint) Het zal niet makkelijk zijn om die hele flegmatieke dieren aan de gang te krijgen en te houden en in die zin mist hij misschien looplust voor het hogere niveau en is niet geschikt. Maar ik blijf er bij, bij out of the box denken dat je er toch een stuk verder mee kan komen. Maar dat vereist gewoon een andere manier van denken.

Ja Judith, daar heb je gelijk in..ik ken ook ruiters die maar met 1 type paard overweg kunnen.