Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tine1987

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:19

Dat unicorn varkenveulentje maakte ik met Dall-E maar ik weet niet meer wat de precieze context was.
Gezellige veulenpraat gok ik :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:50

Wat een geweldige beker!
Ik zou hem gelijk bestellen als hij in de webshop van Skyla kwam <3

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 12:50

Onze katten wilden juist graag dat wij erbij waren bij de bevallingen, die wachten echt op ons. Onze Tinker merrie heeft is wel stiekem zonder voortekenen alleen bevallen. We waren er wel heel snel bij maar dus wel net te laat, gelukkig was alles wel goed gegaan.

Wat een prachtige mok en wat een schattig olifantje <3 Dan kunnen we in iedergeval voorlopig nog gezellig doorkletsen als we op een olifantje moeten wachten :')

Team shirts zijn ook een goed idee, dan kunnen we een meeting organiseren en kan iedereen makkelijk zijn team vinden :D

Ik zie nu ook een buikdansende Skyla voor me als buikfluencer :+ Maar mijn AI skils zijn niet afdoende om dat beeld tot leven te brengen -O-

Skyla werd in de loop van de avond rustiger en heeft gewoon een kalme nacht gehad. Ze is nu ook weer gewoon haar ding aan het doen. Merk wel dat ze zich wat meer terugtrekt/afsluit. Normaal als ik mer cliënten door haar stuk loop staat ze meteen klaar om te begroeten, dat doet ze nu niet meer. En natuurlijk de foto's van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:52

Zo apart, de buik zegt drachtig maar de uiers doen letterlijk niets.
Ik hoop op een veulentje, maar begin er steeds meer iver te twijfelen.
Al kan een uier in een uur vollopen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:07

Na al die oefening heeft TS haar gsm duidelijk wel opgeleid om niet meer scherp te stellen op die mammoetharen :')

354 dagen nu?
Ik vraag me af of bij de merries met die hele lange drachten de uier ook niets deed. Het zou me verbazen als hier nog opeens een ukkie naast zou staan.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:16

Poekkie schreef:
Na al die oefening heeft TS haar gsm duidelijk wel opgeleid om niet meer scherp te stellen op die mammoetharen :')

354 dagen nu?
Ik vraag me af of bij de merries met die hele lange drachten de uier ook niets deed. Het zou me verbazen als hier nog opeens een ukkie naast zou staan.

Bij mijn 396 dagen veulen begon uier rond 375 zeg maar.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:18

Mijn merrie beviel op 357 dagen en had ook weinig uier, kwam pas tijdens de bevalling. Was zelf erg rond maar wel een klein, schraal veulen. Had al eerder veulens gehad, wel volgens het boekje.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:22

En waren dat grote paarden?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 15:24

Ik heb ook wel verhalen gelezen waarbij de uier bij een lange dracht ook pas laat begon en dat is jullie ervaring dus ook Poosje81 en Miran. Ik weet wel dat de kans steeds minder reëel wordt maar ik verbeeld me zelf toch wel wat veranderdering te zien aan de uier. Niet wat je zou verwachten in dit stadium maar ik krijg wel steeds eerder uier in beeld en moet mijn telefoon steeds lager houden om de hele uier erop te krijgen. En ik meen zelf ook wat verschil voor de uier te zien.
Het stelt uier gewijsde natuurlijk nog niks voor maar ik vergelijking met de eerste uier foto's is er wel een duidelijk verschil, dat vind ik dan wel weer gek. Skyla doet in iedergeval niks volgens het boekje, daar kunnen we het sowieso over eens zijn :D

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:45

Die van mij was een Haflinger (profielfoto).

Ik ben erg benieuwd, nog steeds team veulen!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:04

Ik bleef stug in team veulen, maar begin nu toch echt te twijfelen eerlijk gezegd, zie weinig verandering, maar ik blijf wel hopen op een veulentje! Gewoon omdat dat zo leuk is en ik het de TS zo gun!

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:16

Ik ben ook stug als een Druif :')

Ik begin het wel spannend te vinden. Geen twijfel maar op niveau hopelijk gaat alles goed. :o

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:38

Als team hooi moet ik zeggen dat team shettifant ook een leuk idee is :))

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 18:59

Ik twijfel ook hoor, maar ja daar ben ik dan ook erg goed in... Ik kan die dikke buik alleen echt niet verklaren, het is zo'n opvallende buikvorm (op deze foto's heeft ze net in het natte zand gerold dus is de vacht mooi plat):
Afbeelding

Afbeelding

Maar ik vind het ook wel onwaarschijnlijk lang duren... Team shettifant is dan misschien nog de beste verklaring :+

Skyla was vandaag echt een draak met wandelen (de vorige keer ook al wat maar toen had ik de honden ook mee dus dacht dat het daar misschien door kwam). Echt klierig en een aantal keer proberen om te draaien om terug te gaan. Op de terugweg was er niks meer aan de hand. Dat is niks voor haar... Of het voorjaar in de bol is of niet meer weg willen van huis, zeg het maar...

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:16

D’r buik is idd enorm, maar verder zie ik ook niks wat wijst op drachtig zijn. En de buik is ook niet echt veranderd in de afgelopen 2 maanden toch?

Overigens ben ik vandaag bijna verongelukt tijdens een stukje fietsen met de shet, wat ie normaal wel redelijk braaf doet.
Zelfs m’n merrie (paard) die normaal gesproken echt doodbraaf is had wat geintjes en de gang er goed in om weer naar huis te gaan.
Ik wijt het hier in ieder geval aan het slechte weer waar ze chagerijnig en irritant van worden.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 19:27

Haar buik is wel flink veranderd de afgelopen tijd maar ik kan me voorstellen dat dat op de foto's minder goed te zien is. Toen ik dit topic opende vond ik haar er nog niet echt overtuigend drachtig uitzien. We hebben lang gedacht dat ze leeg was omdat er weinig tot niets te zien was qua buik. Nu zien mensen die hier komen ook allemaal een drachtige pony, dat was voorheen niet zo.
Ik heb de buikomtrek ook gemeten met een touwtje :o en weet dus zeker dat haar buikomvang de afgelopen weken toegenomen is. Maar goed dracht is daar natuurlijk niet de enige verklaring voor...
Qua uiers is er wel verandering ten opzichte van de eerste foto's maar het zijn geen uiers die je bij een drachtige merrie verwacht inderdaad. En haar banden en kling lijken ook echt wel slapper. Ik twijfel ook enorm maar gezien haar eetpatroon en bodyscore sluit ik dracht nog niet helemaal uit. Al voelt het wel steeds vergezochter -O-

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:43

Ponytante schreef:
Ik ben ook stug als een Druif :')

Hoera deze druif heeft een tante! Misschien je naam wijzigen in Druiftante :D

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:00

Ik blijf stug in kamp veulen maar mijn gok datum is ook nog niet geweest.
Maar ik kan me niet voorstellen hoe je je voelt Swift... überhaupt duurt een dracht al lang maar het dan ook niet zeker weten...

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 21:25

Hahaha er wordt zelfs nieuwe familie gevonden in dit topic :D

Ja het begint wel af en toe wat frustrerend te worden.... Maar goed dat doe ik mezelf natuurlijk ook wel aan door zo principieel vast te houden aan de beste keuze voor Skyla (in mijn optiek) wat niet perse de beste keuze voor mijzelf is... Maar gelukkig staat er nog steeds een happy en tevreden pony die volgens mij stiekem best wel geniet van haar exclusieve status :D

Ik ben net maar eens in het Engels gaan zoeken en heb nu wel informatie gevonden over de draagtijd van Shetlanders en mini paarden. Ik heb veel verschillende artikelen gelezen en ze zeggen allemaal hetzelfde; hoewel een veulen van een Shetlander (of mini paard) eerder veilig is om geboren te worden kunnen ze net zo lang dragen als andere paarden. In de artikelen die ik heb gevonden wordt voor deze rassen uitgegaan van een draagtijd van 320 tot 370 (tot in sommige bronnen zelfs 380) dagen. Dit zijn echter geen wetenschappelijke bronnen.
Ik heb wel een stokoud onderzoek van de universiteit van Utrecht gevonden waarbij ze voor een Shetlander uitkwamen op de gemiddelde draagtijd van 337,2 dagen. Daar zit Skyla allang overheen maar goed als ik de buitenlandse bronnen mag geloven is dat ook voor een Shetlander niet geheel ongebruikelijk al helemaal niet bij een veulen vroeg in het seizoen. Dat geeft in iedergeval weer een beetje hoop.

"The mean gestation periods of mares belonging to different horse and pony breeds
common in The Netherlands have been calculated using data from the birth registers of
five stud-book societies. The following mean values have been determined: Fjord pony:
342.2; Haflinger pony: 341.3; Draught horse: 343.3; Shetland pony: 337.2; and Frisian
horse: 337.7 days. The variation in the mean gestation period is greater in horses than in
cows, sheep or pigs. Colts are carried a little longer than fillies. Differences between years
are not significant, but differences between the various breeds have been determined.
Shetland foals born before 1 June are carried longer than those born after 1 June." (Bron: LENGTH OF GESTATION PERIODS OF HORSES AND PONIES BELONGING TO DIFFERENT BREEDS)
Laatst bijgewerkt door Swift op 09-02-24 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:30

Ik blijf hopen op een lief veulentje. Was ze nog anders vandaag qua gedrag?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 21:37

Ik hoop het ook Monique1963!
Skyla deed vandaag heel raar en anders dan anders met het wandelen, zo ken ik haar niet. Maar ze kan ook goed het voorjaar in haar kop gehad hebben of zoals Lies suggereert juist een reactie op het slechte weer...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:40

Ik zit ook nog steeds in groep veulen. Hahahaha. We gaan het zien.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:16

Morgen is de grote dag natuurlijk. Gewoon maar blijven manifesteren.. :')

Hier trouwens ook mijn 23 jarige die helemaal koekoek ging aan de longeerlijn. Doet is bijna nooit, maar hij was me een partij energiek. Wellicht lag het aan de dag. :o

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:20

Vindt haar achterhand wel anders, minder rond.
Dat kan duiden op de banden die slapper worden....

#nogsteedsteamveulen al is/wordt het wel spannender of er niet stieken gewoon een hooi/stro baby in zit....

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:22

Ik blijf stug in team veulen, ondertussen scherp het weer in de gaten houden. Want het olivaargruntbeebje heeft het gewoon koud onder de 10 graden.
Dus 2e gok is morgen of donderdagavond. Tussendoor is het te koud.