Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:54

Volgens mij zijn ze na een kies trekken wel een paar weken uit de running voor werken met bit.

Owen heeft toen ook bijna een maand weinig kunnen doen doordat de 1e tandarts het probleem niet had opgelost, 3 weken later 2e tandarts en na behandeling van 2e tandarts een week geen bit in mogen. Ik heb toen wel de trainingskosten doorbetaald (eigenlijk ook nooit naar gevraagd, was voor mij logisch omdat ik een trainingsplek bezet hield) Ze hebben in die tijd ook wel dingen met Owen gedaan, zoals vrijspringen en longeren, en ook wel heel minimaal rijden in de 3 weken tussen de tandarts (omdat we niet zeker wisten of dat het probleem was, je gaat er in principe van uit dat TA1 gewoon haar werk gedaan zou hebben).
Wat ik wel slecht vond, was toen ik bij de kliniek van TA1 aanklopte of we in ieder geval op zijn minst die rekening niet konden splitten omdat zij geen goed werk hadden afgeleverd (rekening viel pas op de mat nadat TA2 al geweest was) toen was het antwoord...nee want ik had een andere TA het op laten lossen en ik had hun de kans moeten geven het op te lossen...thhhuuuhhh...jullie hebben de kans gehad om het goed te doen en mijn paard staat op een dure trainingsstal dus dan ga ik niet jullie oneindig de kans geven door te modderen en mijn trainingsperiode maar laten doorlopen. Dus toen ik ze vertelde dat zij mij al 750 euro extra hadden gekost door de vertraging, was het...ja maar je hebt ons niet de kans gegeven het op te lossen.. Tja, dat is in mijn ogen het idee achter een second opinion...dat de second een ander is.

Wat betreft Wintec zadel, ik zou dat wel eerst een keer proberen of je tegen dat kunstof kan. Ik kan echt niet op kunstof zitten, krijg er blaren van op mijn kont.
Ik heb voor Owen een nieuw Prestige 17 inch springzadel gekocht omdat mijn stubben ook te lang was voor zijn korte rug. Echt een heerlijk zadel en de boom is aanpasbaar voor als hij groeit. Helaas heb ik er maar 4 keer op gereden, toen kwam de val en denk dat het zadel nu wel nog maanden gaat liggen stofhappen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:30

Ik denk dat ik in eerste instantie maar met springzadeltje begin. Ligt ook niet optimaal maar ze zal er ook niet gelijk dood aan gaan zeg maar. Hopelijk is ze braaf genoeg dat ik dan vrij vlot voor wat permanenters kan kijken. Misschien tegen die tijd trailer op richting Country Mill :D

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:20

Diertjec schreef:
Ik heb toevallig 2 weken geleden een wintec gekocht voor Odin. Wilde eigenlijk een Bates, maar die zijn ietwat duur voor een jong paard hahah.
En ik wil idd dan zelf ook graag even voelen hoe ie zit :)

Hier ook een wintec (nieuw model). Voor een leuk prijsje over kunnen nemen en de zadelmaakster kon hem goed aanpassen.

Hier is de trainster inmiddels ook begonnen. Tijdens de 4de sessie is ze gaan zitten en stappen. Dahlia pakt het erg goed op. Tegen alle verwachtingen in :')

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 10:04

Wat gaaf!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 11:06

Wat leuk dat ze het zo goed doet @Samsie!

Hier ook voor een eerste maanden een wintec springzadel

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:31

Samsie, fijn dat het goed gaat :D

Wij zijn vandaag weer een stukje wezen wandelen. :D
Afbeelding

Samen met zn maat/ 'grote broer'

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:51

Nou, mijn puppy is weer wat genezen van haar hele heftige hengstigheid. Ze is echt weer veel liever. Heb zelf ook wat stress gehad waardoor ik misschien ook niet iedere keer even handig reageerde. Nu maar iedere keer terug naar rustpunt als ze even in de fout/stress schiet en dan weer opnieuw beginnen… en dat ging echt heel goed. Ben overgestapt naar dubbelgebroken bustrens en dat lijkt ze prettiger te vinden. Daarbij lijkt dubbele longe ook echt veel fijner te werken dan enkele. Ze werd echt rustiger en heb haar uiteindelijk ook wat meer doorgevraagd en dat deed ze echt super. Supermooie hals dan! Is ook allemaal een stuk makkelijker natuurlijk als je niet als kip zonder kop door de kraal rent :D

Vervolgens heel netjes en braaf stil gestaan op de spuitplaats. Duidelijke voorkeur voor warm water haha… was erg blij dat ze weer in de stijgende lijn zit.

Ben heel benieuwd hoe ze het bij de zadelmakmaakmeneer gaat doen, want ze kan echt nog wel eens flink afgaan in combinatie rennen en bokken :=

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:39

@oji hoe gaat het nu met Owen?

En hoe gaat het met de rest? Herfstig weer nu hè? Ook wel weer een beetje jammer.

Ellie wordt volgende week donderdag verwacht op de kliniek voor de kiesextractie. Ze blijft dan 1 nachtje. Daarna 4-6 weken geen bit in.
Ik vind het toch een beetje spannend voor d’r.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:11

Joh, wat een ellende… dus toch maar opgehaald bij trainingsstal dan? Dat is dan inderdaad een beetje zonde als ze er daar verder niks mee kunnen doen. Ook echt waardeloos dat je dan echt moeite hebt gedaan om tandjes alles netjes te verzorgen en dat het dan zo over het hoofd gezien wordt :(

Vandaag eerste keer zadelmakmaker :=

Verder nog steeds zadelproblemen, maar dat zet ik even op laag pitje want krijg er een beetje extra stress van :\ Op horse event sprak Hulsebos me nog het meeste aan dus misschien laat ik die dan maar komen en dan zien we wel waar het schip strandt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:13

Is ook spannend Koekie. Succes alvast!

Beetje jammer van het weer idd.
Al heb ik Sheri gisteren gelongeerd met de wind. En moet zeggen, hij deed het superbraaf. :j

Maarja, is steeds aan enkele lijn zonder zadel. Dubbele lijn durf ik ff niet zonder instructrice. Zou vammiddag les hebben, maar denk dat dat letterlijk in het water valt. :=

14 oktober komt de zadelpasser. Heb inmiddels wel een tweedehands wintec endurance kunnen kopen. Die laat ik dan meteen nakijken. :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:04

Spannend Koekie73!

Hier een beetje met de lange lijnen aan het klooien. Hij pakt het best goed op! Binnenkort een les inplannen voor de "techniek", maar al die touwen en zo vindt hij verder niet zo boeiend :')

Afbeelding

Ik ben ook begonnen met wennen aan het krukje. Ik weet nu wel dat de krukjes van Ikea heel sterk zijn! Meneer ging doodleuk met zn ene been op de 1e trede staan en met zn andere been op de bovenste :+

Maar nu is inmiddels duidelijk dat ik er op moet en niet hij haha!
Ik kan nu over zn rug heen hangen en dat gaat goed. Maar nog wel met mn voeten op het krukje ;)

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:55

De laatste tijd niet zo in de volg stand. :+

Het plan was volgend jaar, maar plannen veranderen. Vorige week toch echt op Bas gezeten *\%/*

En hij was braaf! Ik had meer spanning dan hem :=

Nu is hij wel echt heel wankel als ik erop zit... hebben jullie dat ook? Hoe kan je dat verbeteren?
Doen al veel grondwerk

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:18

Ik wacht juist tot volgend jaar omdat ik dus bang ben dat mn jonkie te wankel/ ongebalanceerd is als ik er nu op ga.

Weet niet hoe sterk de jouwe aan de lijn(en) is?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:58

Een beetje wankel is heel normaal hoor.
Ze moet het gewoon even vinden met iemand op de rug.
Muis vond het best spannend om te gaan lopen,en stond ook meer stil in het begin.
Geeft helemaal niks.
Is gewoon hun balans zoeken en vinden.

Elke week word ze handiger,sterker.
Pasje achterwaarts,pasje wijken voor de kuit.
Heerlijk slim paardje.
Bijna b proefje klaar.

Afbeelding
Afbeelding

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:06

Leuke foto’s! Ik vind muis leuk zeg.

Mijn pup heeft haar vuurdoop gehad. Op de stenen en dan voornamelijk op en af stappen en blijven hangen aan 1 kant. Ze deed het super zoet, eigenlijk geen enkele rare reactie, behalve op de slingerende beugels tijdens longeren. Volgens mij had ze niet echt de tijd om er over na te denken :D

Hij zei dat het nog well te vroeg was om been we al over te doen, maar was hele leuke jongen die zich niet echt ergens druk over lijkt te maken. Denk dat het nog best wel eens vlot kan gaan straks.

Nog steeds niet over uit wat met het zadel te doen :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:23

roosa schreef:
Muis vond het best spannend om te gaan lopen,en stond ook meer stil in het begin.
Geeft helemaal niks.

Heerlijk slim paardje.
Bijna b proefje klaar.

[ [url=m/7k8FsI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/523Sri.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zie ik het nou goed of is die Muis gewoon ook onwijs gegroeid?
Echt een leuk paard zo hoor. Ik houd er wel van.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:51

roosa schreef:
Geeft helemaal niks.

Heerlijk slim paardje.
Bijna b proefje klaar.

[ [url=m/7k8FsI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/523Sri.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow, die is groot zeg :wow:
Ziet er wel netjes uit. :j

Ik vrees dat mijn jonkie eerder gaat rennen als ie een ruiter spannend vindt. :=

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:02

Sherivey schreef:
Ik wacht juist tot volgend jaar omdat ik dus bang ben dat mn jonkie te wankel/ ongebalanceerd is als ik er nu op ga.

Bas is aan de longeerlijn al enorm veel verbeterd. Daardoor dacht ik ook dat hij nu wel het aan zou kunnen...

Hij was niet een beetje wankel, maar zo wankel dat we bang waren dat hij zou vallen. Dus vooral stil gestaan en het lopen maar even gelaten voor wat het was.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:15

hiphorse schreef:
Sherivey schreef:

Bas is aan de longeerlijn al enorm veel verbeterd. Daardoor dacht ik ook dat hij nu wel het aan zou kunnen...

Hij was niet een beetje wankel, maar zo wankel dat we bang waren dat hij zou vallen. Dus vooral stil gestaan en het lopen maar even gelaten voor wat het was.

Oww, dat is wel heel wankel idd.

Wat misschien kan helpen is om oefeningen te doen voor bewust zijn van zijn lichaam.
Dingen als een mikado van balken en hem daar stapje voor stapje overheen laten lopen. Of stilstaan met zn voorbenen over en achterbenen achter een balk.

Dat heeft onze tienjarige met balansproblemen ontzettend geholpen. Hij vond het echt eng in het begin, maar toen ie eenmaal door had wat ie nou precies aan lichaamsdelen heeft, ging ie heel erg vooruit

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:17

Wat hoogte betreft niet zo veel groter.
Muis is rond de 155.
Komt een beetje meer body op dat wel. :j

Hoe oud is je paard hiphorse?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:25

Voor het zadel "gedoe"voor de jonkies.
Ik durfde nooit een nieuw zadel aan te schaffen voor een jong dier.
Maar de graziozo zadels zijn zo aan te passen dat het op de groei mee kan.
Boom is onbeperkt aanpasbaar,kussens kunnen weer aangepast worden enz enz.
Hoop centjes dat wel,maar het elke keer de zadelmaker laten komen,toch weer een ander 2e handsjes,kost elke keer ook een hoop geld.
Met dit zadel durfde ik de stap te zetten omdat er zoveel mee kan.
Kan zelfs weer aangepast worden voor een ander paard.
Ik ben er erg blij mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:29

Ik denk dat je zowieso moet gaan voor een goed zadel op je jonge paard. En als het een aanpasbaar zadel is is dat alleen maar meegenomen. Iedere x een nieuw zadel kopen kost ook een hoop. Maar je bent het je paard verplicht vind ik eigenlijk wel. Zeker omdat die ruggen zo in ontwikkeling zijn is een passend zadel zo belangrijk.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:55

Zo jullie gaan hard opeens _O- . Iedereen weer goed bezig lees ik al.

Hier gisteren weer even erop gestapt (nog niet los) en dat gaat steeds makkelijker. Verder niet veel gedaan, ze is maandag geënt en reageert daar helaas elke keer vrij heftig op...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:02

Graziozo heb ik op horse event even naar gekeken maar vond het stikwerk niet denderend voor zo een duur zadel.

Ik twijfel nu een beetje tussen Sella en Hulsebos. Hulsebos zei dat de een soort optie hadden om een zadel binnen bepaalde tijd weer om te ruilen, maar moet even achter aan hoe het nou precies zit. Op zich is het probleem ook niet dat het heel moeilijk is om een zadel op haar rug te leggen, het is meer dat ik er ooo nog in moet passen :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:09

manic schreef:
Graziozo heb ik op horse event even naar gekeken maar vond het stikwerk niet denderend voor zo een duur zadel.

Ik twijfel nu een beetje tussen Sella en Hulsebos. Hulsebos zei dat de een soort optie hadden om een zadel binnen bepaalde tijd weer om te ruilen, maar moet even achter aan hoe het nou precies zit. Op zich is het probleem ook niet dat het heel moeilijk is om een zadel op haar rug te leggen, het is meer dat ik er ooo nog in moet passen :=

Klopt en dat doen ze ook echt wel. Je kan er een stuk mee vooruit en het zijn echt fijne zadels, daar kan ik echt niks van zeggen. Uiteindelijk gaan ze toch wel een x uit het zadel groeien. Dat wel. Hulsebos was wel echt een heel fijn zadel.