Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:29

_lauraaa_ schreef:
@mirthe_ ja blijft ook een risico. Als ik haar al rontgen had laten keuren dat had ik alleen de benen gedaan. Dus ook al had ik gekeurd weet ik niet of dit er uit was gekomen.

@opisop_shop: wow wat heeft het geregend bij jullie zeg! Hij kan leuk lopen!

Lady en ik hebben vandaag weer gereden. Dit keer met onze oude singel. Geen wondjes *\o/*

En we hebben voor de 2e keer de galop onder het zadel meegepakt

[ Video ]

Het lijkt nog nergens op maar als je je bedenkt dat ze 4 maanden geleden nog niet los in de bak kon galopperen ben ik hier heel blij mee!

Fijn dat het zo snel is genezen en dat deze singel fijner is voor haar. Heb jij het paard met de neopreen allergie? Of ben ik in de war :')

Blaze1994

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:32

Zo gaaf dat we in dit topic al een aantal mensen hebben die aan het rijden zijn/er aan hangen! Kan ik mij moeilijk voorstellen nog.

Zijn die van jullie ook zoveel aan het wisselen? Die van mij wil op alles knagen en is nu aan de weide paaltjes en z'n schuilstal begonnen :Y)
Dus ben maar wat wilgentakken gaan plukken en morgen even kijken of ik nog andere eetbare takken kan vinden. Hoe doen jullie dat? Hooi heeft hij onbeperkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:17

Haha brave Willem, schrikt ook niet eens als jij wat in het zadel ploft. Leuk

Laura ziet er goed uit hoor, heerlijk braaf!

Tanden heb ik met M nooit iets van gemerkt. Bedenk me ook hierdoor net pas dat hij maandag jarig was -O- :o :7
Hij is nu vier, misschien heb ik het eerste net gemist aangezien ik hem sinds 3,5 pas heb.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:55

Wat is iedereen weer goed bezig zeg! Ik loop echt achter op jullie :o

Mooi stuk van de Hoefslag Laura!

@Blaze1994 Die van mij kauwt ook overal op, vooral touwen en halsters zijn favoriet. Of ze echt aan het wisselen is weet ik niet.. volgens mij zie ik nog steeds babytandjes zitten..

Komende zaterdag wordt ze 3 Y)(^)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:58

Stukje nu ook gelezen, mooi stuk Laura

Firesolo13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 22:01

Hier vandaag opnieuw met het zadel geoefend in de stal, van de week schrok ze er erg van. Nu ging het zo goed dat ik ook ben gaan wandelen naar de bak en daar gelongeerd heb, geen stap verkeerd gedaan....knapperd!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:06

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:53

Nobel01 schreef:
Lauraa, fijn dat je weer kan rijden.

Opisopshop wat een water in de bak zeg, maar zo te zien geeft je paard nergens om.

Future_vet, hoe gaat het met je?

Mooblie, kan je paard al een beetje wennen aan de nieuwe stal?

fleursandro, mooie Haflinger

Vandaag Unique ingevlochten voor een foto sessie.
Geduld om stil te staan is nog ver te zoeken, daarin is ze nog echt een kleuter. Maar met veel geduld toch gelukt.

[ [url=m/RwCr8b.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5GB6Sf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cHMc9S.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/X6OjZ9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Vm3R0h.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZxFKhm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LNjxrC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuke foto's! Geef je haar dan hooi of iets te eten als je d'r in vlecht? Die van mij vind het dan ineens niet erg om stil te staan. Soms bietenpulp ipv hooi.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:57

Ivm het willen kauwen op harde dingen ivm wisselen ben ik gaan kijken wel takken paarden mogen hebben naast (bepaalde) wilgensoorten. Ze mogen toch wel verschillende takken en heb nu wilg en berk laten proeven en vind hij duidelijk erg vind om op te knagen Afbeelding
Afbeelding
Verder laat ik hem nog even wennen op z'n plek en ga volgende week even weer het voetjes optillen oefenen ivm de smid.

Zijn er mensen die hun hengst op 3 jarige leeftijd hebben laten castreren en nu rustig bij de merries in de wei staat? Ik hoop dat hij dat netjes doet met rustig laten wennen en opbouwen. Ze zijn nu hengstig maar hebben over de draad al contact met elkaar.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:01

-

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 20:39

Blaze1994 schreef:
Ivm het willen kauwen op harde dingen ivm wisselen ben ik gaan kijken wel takken paarden mogen hebben naast (bepaalde) wilgensoorten. Ze mogen toch wel verschillende takken en heb nu wilg en berk laten proeven en vind hij duidelijk erg vind om op te knagen [ [url=m/vPIm1V.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vKiyCA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Verder laat ik hem nog even wennen op z'n plek en ga volgende week even weer het voetjes optillen oefenen ivm de smid.
Zijn er mensen die hun hengst op 3 jarige leeftijd hebben laten castreren en nu rustig bij de merries in de wei staat? Ik hoop dat hij dat netjes doet met rustig laten wennen en opbouwen. Ze zijn nu hengstig maar hebben over de draad al contact met elkaar.

Mijn hengst is net gecastreerd (wordt drie in juni). Staat nu met andere drie jarige ruin en 21 jarige shet merrie. Maar daar reageerde ie ook niet op toen ie nog hengst was, hebben zelfs ook paar uren bij elkaar gelopen nog. En dat gaat nu ook vanaf dag 1 na castratie goed.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 20:45

Mijn vorige paard heb ik ook als driejarige laten castreren en toen had hij ook al twee nakomelingen dus hij kende het kunstje een klein beetje. Kon daarna prima bij de merries lopen.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:54

Wat een mooie foto's Nobel01! Knotten zitten er ook netjes in :)

Die van mij knaagt ook graag aan wilgentakken Blaze1994! Gelukkig hebben we genoeg wilgenbomen staan :+ Ze heeft zelfs hele stammen in haar stal liggen en in de bak mogen ze er ook graag mee spelen. Leuk om te zien :)

Vanavond even uitgebreid gepoetst.. En echt.. Het lijkt wel een jong paard :') 'Afblijven! Niet doen! Laat los! Niet op de grond gooien! Nee, niet de tuinslang opeten!'

'' Kijk nou baas! Deze valt helemaal uit zichzelf, zomaar van de plank af!! :oo ''
Afbeelding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:00

-

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:32

Oh en dan vooral ruinen en hengsten Debbie, daar kun je echt zo simpel van worden

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:44

@ Laura - Wat leuk dat je hiervoor benadert bent zeg! :D Het keuren is altijd een lastige, toen ik Nimbus ging kopen merkte ik ook dat de adviezen van dierenartsen hierin nogal uit een liepen. Zeker met nog hele jonge paarden. Zo stelde de klinische keuring hier bijvoorbeeld echt helemaal niets voor omdat Nimbus nog zo weinig had geleerd. Galop ziet er ook super netjes uit <3

@ Opisop_shop - Jeej wat een water -O- Aan de andere kant wel fijn dat ze daar nu al aan wennen, als je straks een plas in het bos tegenkomt zal dat ook geen probleem zijn :')

@Blaze - Hier is dat nu ook echt een dingetje.. Hij mist 4 doppen nu en heeft daar ook echt wel wat last van met eten -O- Kan er alleen zo weinig aan doen voor hem. Hij staat nu 24/7 op de wei waardoor hij wat rustiger en de hele dag kan knabbelen, dat scheelt al wel. Hij is 4 maanden terug gecastreerd en staat nu in een gemengde kudde. Hij reageert helemaal niet op de (hengstige) merrie's gelukkig!

@Nobel - Wat een gave foto's zeg <3 Die knotjes zitten er ook echt al netjes in. Ik twijfel nog over het kapsel dat Nimbus gaat krijgen, mijn vriend maakt het allemaal niet uit..

@Debbie - Dit is echt zo herkenbaar :') Wat hier echt heel fijn heeft geholpen is om hem gewoon eens een paar keer los in de wei / paddock te borstelen.

----

Hij staat nu een weekje 24/7 buiten in een kudde tot er een stal voor hem vrij is. Gister heb ik hem voor het eerst even eruit gepakt en dit ging best wel goed. De kudde bestaat alleen ook echt veel jonge paarden (tussen de 2 en 5) en dat maakt het wel wat lastig en dat ik er hulp bij nodig heb -O-
Eenmaal eruit is hij best braaf, hij vindt het wat spannend/moeilijk als de andere paarden uit zicht raken maar de regels is hij gelukkig nog niet vergeten. Gisteren alleen nog even over het erf gelopen en wat stukjes gedraafd aan de hand. Vandaag of morgen kijken of ik dat al wat meer kan uitbouwen.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:52

future_vet schreef:
Helaas is het vandaag flink mis gegaan met Nacho. Ik ben er keihard afgevallen met een dubbele bekkenfractuur als gevolg.

Gezien ik niet kan rijden voorlopig en ik niet nog een keer mijn lichaam op het spel wil zetten, besloten hem naar een professionele africhtstal te sturen. Daar doorrijden tot een betrouwbare pony.. hij heeft een goed karakter, maar weet ook wat hij kan als hij er geen zin in heeft.

Als mensen nog omgeving Utrecht aanraders heeft, hoor ik heel graag.

Oh nee, wat erg! Veel beterschap gewenst!

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:53

@Debbie: goh, vallende voorwerpen, zou het iets besmettelijks zijn? :+ Dat gebeurd hier bijna dagelijks als ik niet oplet, haha

Wij zijn n.a.v. een study group van Connection Training deze maand bezig met "mini wandelingen" - oftewel, het wandelen rustig opbouwen om trigger stacking te voorkomen. De mijne is zeker geen angsthaas, maar trigger stacking kan hij als de beste :Y) heb tot dusver ook nog maar weinig met hem kunnen wandelen. Nu ben ik het gericht aan het aanpakken. Vandaag hebben we rommel op het erf geïnspecteerd:
Afbeelding
Sssst! Niemand vertellen dat het vooral een excuus was om paardenbloemen te eten :Y)

En zijn we zelfs al een stukje de weg op gegaan, waar hij normaal op dat stuk al behoorlijk alert staat:
Afbeelding
Hij kijkt zieliger dan hij is hoor :+

Dit is na drie sessies van ongeveer 20-30 minuten, dus ik ben al erg tevreden met het resultaat. Ik hoop aan het eind van de maand een kort, relaxed wandelingetje in de buurt te kunnen maken :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:34

Kun je wat uitleg geven over je aanpak Fillis, ben wel benieuwd.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:45

Ja ik ook! Dat wil ik ook gaan oefenen binnenkort. Goed voor z'n pezen en het verkeersmak worden

De mijne is totaal niet onder de indruk te krijgen van iets zolang iets op bekend terrein is maar daar buiten is het een heel ander paard :')

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:48

Mooblie schreef:
@ Laura - Wat leuk dat je hiervoor benadert bent zeg! :D Het keuren is altijd een lastige, toen ik Nimbus ging kopen merkte ik ook dat de adviezen van dierenartsen hierin nogal uit een liepen. Zeker met nog hele jonge paarden. Zo stelde de klinische keuring hier bijvoorbeeld echt helemaal niets voor omdat Nimbus nog zo weinig had geleerd. Galop ziet er ook super netjes uit <3

@ Opisop_shop - Jeej wat een water -O- Aan de andere kant wel fijn dat ze daar nu al aan wennen, als je straks een plas in het bos tegenkomt zal dat ook geen probleem zijn :')

@Blaze - Hier is dat nu ook echt een dingetje.. Hij mist 4 doppen nu en heeft daar ook echt wel wat last van met eten -O- Kan er alleen zo weinig aan doen voor hem. Hij staat nu 24/7 op de wei waardoor hij wat rustiger en de hele dag kan knabbelen, dat scheelt al wel. Hij is 4 maanden terug gecastreerd en staat nu in een gemengde kudde. Hij reageert helemaal niet op de (hengstige) merrie's gelukkig!

@Nobel - Wat een gave foto's zeg <3 Die knotjes zitten er ook echt al netjes in. Ik twijfel nog over het kapsel dat Nimbus gaat krijgen, mijn vriend maakt het allemaal niet uit..

@Debbie - Dit is echt zo herkenbaar :') Wat hier echt heel fijn heeft geholpen is om hem gewoon eens een paar keer los in de wei / paddock te borstelen.

----

Hij staat nu een weekje 24/7 buiten in een kudde tot er een stal voor hem vrij is. Gister heb ik hem voor het eerst even eruit gepakt en dit ging best wel goed. De kudde bestaat alleen ook echt veel jonge paarden (tussen de 2 en 5) en dat maakt het wel wat lastig en dat ik er hulp bij nodig heb -O-
Eenmaal eruit is hij best braaf, hij vindt het wat spannend/moeilijk als de andere paarden uit zicht raken maar de regels is hij gelukkig nog niet vergeten. Gisteren alleen nog even over het erf gelopen en wat stukjes gedraafd aan de hand. Vandaag of morgen kijken of ik dat al wat meer kan uitbouwen.

Oh fijn om te horen! Mijne kan al over de draad contact maken met ze en hij vind ze wel leuk maar niet leuk leuk zoals dag 1 :'). Ze zijn hartstikke hemgstig dus m'n idee was om te wachten tot dat over was maar dat kan nog wel even duren vrees ik. Maar geen haast, het moet wel soort van veilig zijn voor iedereen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:53

Veiligheid is -opzich- wel fijn haha

Afbeelding
Mijne zag een shetlander :')

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 23:36

Hier vandaag ook met de ene voor het eerst in dr 4-jarige leven van het terrein af geweest en n minuutje of 5 gewandeld. Toen we bij de open velden aan kwamen heeft ze toch wel dr ogen uitgekeken en zijn we daarna terug gelopen.

De 5 jarige is de ruiter er nu voor de derde keer op gegaan en heb ik uiteindelijk uitgestapt. Volgens mij wordt dat straks een super fijn paard dat alles wel goed vindt.

Plan voor komende week is om ze beiden zelf te rijden, mocht het dan nog nodig zijn, dan laat ik de ruiter nog een keer komen maar tot nu toe gaat t prima.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 00:05

loveslimpie schreef:
Hier vandaag ook met de ene voor het eerst in dr 4-jarige leven van het terrein af geweest en n minuutje of 5 gewandeld. Toen we bij de open velden aan kwamen heeft ze toch wel dr ogen uitgekeken en zijn we daarna terug gelopen.

De 5 jarige is de ruiter er nu voor de derde keer op gegaan en heb ik uiteindelijk uitgestapt. Volgens mij wordt dat straks een super fijn paard dat alles wel goed vindt.

Plan voor komende week is om ze beiden zelf te rijden, mocht het dan nog nodig zijn, dan laat ik de ruiter nog een keer komen maar tot nu toe gaat t prima.

Wauw wat gaaf! Ik hoop het met goede begeleiding het zelf te kunnen doen en anders zo als jij. Fijn dat hij/zij nu al z'n goed gevoel geeft

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 07:26

Ibbeltje opgehaald na haar avontuur op de nieuwe heuvel
Afbeelding
. Mooie premie gehaald tijdens de keuring en vrijdag meegenomen.
Plan is om elke week wel paar keer er even op te zitten, samen vertrouwd te worden en dat verder uit te bouwen.