Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:39

Dilan93 schreef:
Serenity, is toch niet erg dat je niet veel ohz bezig bent? Ieder paard en mens zijn eigen tempo :)

Dat zeker weten, maar ik vond het prettig om het even te reflecteren bij wat mensen die ik al wat langer volg en waarvan ik hun stijl van werken met paarden erg kan waarderen. Schept voor mij weer wat inzichten ook t.o.v. mijn eigen gedachten en gevoelens, ipv dat ik het de hele tijd maar loop in te vullen. ;)

Dilan93 schreef:
Ik ben gisteren weer met Mattvey bezig geweest, voor zover dat gaat met een stel gekneusde ribben. :=
Hij is zo enorm schichtig, dat ik soms wel eens twijfel of het ooit een rijpaard gaat worden :o

Kan bvb een dekje best op zn rug slingeren. Niet hardhandig, maar ook niet alsof ik een veertje op zijn rug lag. Pony heeft volgens mij geleerd dat iedere grotere beweging eng of indrukwekkend moet zijn.
Als ik bvb het touw op de grond gooi naast me, staat ie meteen met grote ogen te snuiven. Maak ik een armbeweging, schiet ie soms meteen vooruit. Til je je borstel te snel op, schiet ie achteruit. :=

Vandaar dat ik hem wel eens projectje noem. Gaat nog een heeeele hoop geduld en oefening kosten om hem wat stabieler te krijgen.
Al snap ik hem ook wel hoor. Hij is als 4-jarige bij zijn fokker weg gegaan. Hij is nu net 7 en wij zijn de 5e eigenaren al. :oo
Maar heb mijn vriend al gemeld dat hij sowieso niet weg gaat. We hebben hem gekocht om een blijvend thuis te geven. :)

Klinkt alsof je een paardje in handen hebt dat juist door zn sensitiviteit een heel fijn maatje kan worden en waarmee je op termijn met de kleinste signalen kunt communiceren. Maar nu vergt dat ook veel geduld en begrip van de mens uit dat ze dus eerst al die handelingen nog een betekenis moet gaan geven.

Ik weet niet wat je onder "rijpaard" vind vallen, maar denk dat als je met dezelfde toewijding aan het werken blijft die je nu al toont, het echt wel eens juist een super fijn rijpaardje kan worden voor jou. :)

Sherivey

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:48

Hij is idd heel gevoelig. En dat is in sommige opzichten ook zeker heel fijn om mee te werken. :j Hij leert ook enorm snel.

Onder rijpaard versta ik dat een paard het basis werk in de bak kan (stap, draf, galop, halt, stelling, buiging) en mee op buitenrit kan. En dit zonder extreem schrik-gedrag.
Ik geloof niet helemaal in bomproof paarden, maar er zit een verschil in schrikreacties. Titane schrikt ook wel eens, maar dan staat ie stil, versnelt een pas of 2 of maakt een sprongetje opzij.
Mattvey schrikt en gaat rennen. Dus wil in eerste instantie proberen die reactie te verminderen. Maar dan moet ie eerst meer vertrouwen in mij en zichzelf krijgen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:55

Dilan93 schreef:
Hij is idd heel gevoelig. En dat is in sommige opzichten ook zeker heel fijn om mee te werken. :j Hij leert ook enorm snel.

Onder rijpaard versta ik dat een paard het basis werk in de bak kan (stap, draf, galop, halt, stelling, buiging) en mee op buitenrit kan. En dit zonder extreem schrik-gedrag.
Ik geloof niet helemaal in bomproof paarden, maar er zit een verschil in schrikreacties. Titane schrikt ook wel eens, maar dan staat ie stil, versnelt een pas of 2 of maakt een sprongetje opzij.
Mattvey schrikt en gaat rennen. Dus wil in eerste instantie proberen die reactie te verminderen. Maar dan moet ie eerst meer vertrouwen in mij en zichzelf krijgen.

Ik denk dat als hij meer vertrouwen krijgt in jou en in zichzelf, juist door de basistrainingen rustig door te zetten, die extreme reacties vanzelf minder zullen worden. Nu heeft hij nog weinig houvast, dus bij schrik gaat het al snel alle kanten op. Maar als hij meer op jou gericht raakt, en vertrouwen ook in zichzelf krijgt, zul je zien dat bij schrik juist de focus op jou gelegd wordt omdat hij bij jou zal checken/vragen "wat moet ik doen?". De mijne was als 3-4 jarige precies zo, heel groots reageren, tegenwoordig gaat zn focus direct naar mij wanneer hij het zelf niet weet. Net als een paard naar de leider in de kudde zal kijken om te weten wat te doen als er iets gebeurd.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:06

Ah, dan hoop ik dat Mattvey idd ook zo gaat reageren :j
Zijn karakter is verder ook niks mis mee. Hij is hartstikke lief en mensgericht. Gewoon zonde dat hij wat pech heeft gehad de afgelopen paar jaar.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:14

Dilan93 schreef:
Ah, dan hoop ik dat Mattvey idd ook zo gaat reageren :j
Zijn karakter is verder ook niks mis mee. Hij is hartstikke lief en mensgericht. Gewoon zonde dat hij wat pech heeft gehad de afgelopen paar jaar.

Wat fijn dat hij zo lief en mensgericht is. Persoonlijk vind ik dat echt een plus bij paarden om mee te werken. Toont dat hij ondanks de pech nog wel zoekende is naar connectie en zich niet afgesloten heeft voor mensen. +:)+

Bij mij werkt het dan altijd heel goed om niet teveel te focussen op zijn reactie, maar juist op wat ik zelf doe. Als we wandelen en er is iets engs, dan zorg ik juist heel bewust ervoor dat ik "doe alsof er totaal niks aan de hand is". Soms helpt het om dit dan ook letterlijk uit te spreken. Laat hem maar reageren, maar geef die reactie geen aandacht. Er is immers niets om bang voor te zijn. Hij zal naar jou kijken en dit dan ook langzaam overnemen. Als die van mij gaat vliegeren omdat er een supergevaarlijke mega-enge vrachtwagen langsrijdt dan loop ik indien mogelijk gewoon stoicijns (schrijf je dat zo?) door. Tweede stap is om stil te staan, geen aandacht te schenken en meteen door te lopen wanneer mogelijk. Volgt hij, dan komt er een zeer uitgebreide beloning.

Handelen of voorwerpen eigenlijk net zo. Maar wat ik dan wel doe is dat ik ze eerst ernaar laat kijken (commando kijken = met de neus eraan snuffelen), belonen en dan pas het voorwerp gebruiken. Zo laat je hem "meedoen" en "meedenken" en betrek je ze bij de handeling ipv dat ze het moeten ondergaan.

Succes en sterkte, ik denk dat je een prachtig vriendje in dit paardje kunt vinden. :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:16

Dankje voor de tip :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:39

Wat Serenity zegt kan ik me alleen maar bij aansluiten :j Mensen kijken buiten nogal eens stom als ik aan haar hardop uit sta te leggen wat iets engs precies is en we dan "gezellig samen" even de boel van dichtbij gaan bekijken, maar het werkt wel! En natuurlijk heel veel doen en veel geduld hebben met zo eentje, kleine stapjes en dagelijks herhalen. Ze hebben gewoon tijd nodig om te beseffen dat jij als leider wel weet wat er wel en niet eng is, en dan gaan ze vanzelf steeds makkelijker dingen van je aannemen :) Komt vast goed!

Pinda kopieert tegenwoordig precies wat ik doe, zie de alpaca's :')Andere zijde daarvan is wel dat als ik me ergens druk om maak zij ook meteen flink over de emmer gaat, want oei er is eigenlijk nooit wat eng dus als vrouwtje wel spanning heeft dan worden we vast opgegeten :P en dan gaat ze zoeken naar wat er eng moet zijn. Onder het zadel in de bak is dat af en toe dus een probleempje.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:47

Vientje schreef:
Wat Serenity zegt kan ik me alleen maar bij aansluiten :j Mensen kijken buiten nogal eens stom als ik aan haar hardop uit sta te leggen wat iets engs precies is en we dan "gezellig samen" even de boel van dichtbij gaan bekijken, maar het werkt wel! En natuurlijk heel veel doen en veel geduld hebben met zo eentje, kleine stapjes en dagelijks herhalen. Ze hebben gewoon tijd nodig om te beseffen dat jij als leider wel weet wat er wel en niet eng is, en dan gaan ze vanzelf steeds makkelijker dingen van je aannemen :) Komt vast goed!

_O- Precies dat ja. Wij wonen tegenover de scheepswerven, dus aan enge grote dingen met veel geluid geen gebrek. Ik heb altijd een heel publiek scheepswerfwerkers vanaf de werf als ik dan met meneer weer eens iets 'engs" onderzoek.

Vrachtwagens zijn bij ons best nog een ding. Hoewel hij er niet vandoor gaat, merk ik dat ze wel spanning blijven oproepen. Een tijd geleden stond er een vrachtwagen geparkeerd op de parkeerplaats hier verderop, ben er met hem omheen gaan lopen tot ineens ook ik schrok van de deur die ineens open ging. :') Bleek de beste kerel daar te moeten overnachten omdat hij te laat was bij het bedrijf waar hij moest zijn, en dus pas de volgende ochtend daar weer te kunnen laden. Even staan kletsen, en toen bood hij aan de wagen te starten, zodat paardje langs een "brullende" wagen kon lopen in een gecontroleerde situatie. Dat was supergaaf, en uiteindelijk durfde hij zelfs wat snoepjes van de voorbumper af te pakken terwijl de wagen daar met ronkende motor stond. Ik was natuurlijk super trots, en vond het heel gaaf van de chauffeur dat ik zo de kans kreeg met hem het onderwerp "vrachtwagen" te oefenen. Normaal razen die gewoon voorbij en kun je daar zelf weinig in het moment aan opbouwen.

Citaat:
Pinda kopieert tegenwoordig precies wat ik doe, zie de alpaca's :')Andere zijde daarvan is wel dat als ik me ergens druk om maak zij ook meteen flink over de emmer gaat, want oei er is eigenlijk nooit wat eng dus als vrouwtje wel spanning heeft dan worden we vast opgegeten :P en dan gaat ze zoeken naar wat er eng moet zijn. Onder het zadel in de bak is dat af en toe dus een probleempje.

_O- Sorry voor de schaterlach, want het zal inderdaad vast wel lastig zijn, maar in mijn hoofd speelt het zich zo grappig af. :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:54

Wel superaardig van die chauffeur! :D

Met Titane is het ook wel zo dat als ik me niet druk maak, hij het meestal ook prima vind. Zijn wel wat uitzonderingen, echt heel vreemde dingen op buitenrit.
Of auto's die ineens stilstaan op een bospad of in de polder. Dat is vreemd en hoort niet, aldus Titane :')

Heb eens een kwartier 2 stappen voorwaarts, 1 achterwaarts staan dansen met 'm toen er op een bospad ineens een aanhanger met ruiten stond :+

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:04

Dilan93 schreef:
Wel superaardig van die chauffeur! :D

Met Titane is het ook wel zo dat als ik me niet druk maak, hij het meestal ook prima vind. Zijn wel wat uitzonderingen, echt heel vreemde dingen op buitenrit.
Of auto's die ineens stilstaan op een bospad of in de polder. Dat is vreemd en hoort niet, aldus Titane :')

Heb eens een kwartier 2 stappen voorwaarts, 1 achterwaarts staan dansen met 'm toen er op een bospad ineens een aanhanger met ruiten stond :+

Hahaha, herkenbaar. _O-

Mijn shetlander is trouwens bomproof geboren, vrachtwagens, machines, auto's die voorbij scheuren, maakt allemaal geen donder uit. Behalve....... hardlopers in felle kleding. Dat is echt van 0 naar 100 in een paar tellen en volledige paniek. Als ze dan voorbij zijn bokt hij er nog eens extra naar ook.. :') Wat dat nu precies is, geen idee. Maar inmiddels weet ik het gelukkig.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:59

Malik doet het ook heel goed langs de weg.
Hij is van nature niet heel schrikkerig maar hij ziet wel alles en is wel gevoelig.
Hij is niet bang voor vrachtwagens en groot verkeer maar er gebeuren heel veel onverwachte dingen waar hij toch wel eens van schrikt, de ene keer erger dan de andere.
Ik loop al een paar jaar met hem langs de weg en toch gebeurt er wel eens wat waardoor hij weg wil rennen.
Laatst met een aanhanger waar het nummerbord van over de grond sleepte en een schurend geluid maakte, en van de week dat het hard waaide er een kartonnen doos aan kwam waaien, dan probeert hij om te draaien en weg te rennen maar ik kan hem altijd nog wel houden, hij stopt als hij tegengehouden wordt.
Maar dat instinct van schrikken en wegrennen blijft toch soms nog meespelen.
Ik probeer hem juist zelf na te laten denken en niet achter mij te verstoppen, straks ga ik erop en dan gaat dat ook niet.
Dus een wat langer touwtje.
Verder stop ik bij 'gevaarlijke' dingen zodat hij het rustig kan bekijken en hem te laten ontspannen, dat voorkomt de schrikreactie wel.
Tuurlijk nemen ze een voorbeeld aan je, zelf rustig blijven is belangrijk, maar het gaat er vooral om dat ze zelf leren ontspannen als er wat engs is.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:29

Serenity, zelf vind ik rijden ontzettend leuk, goed voor mijn lichaam en geest.
Maar daar heb ik mijn paarden niet alleen voor, het zijn vooral dieren waar ik vriendschap mee wil hebben en de rest is gewoon leuk, zonder rijden hebben we ook ontzettend veel lol!
Ik heb ook nog een paar m8ni's en die zijn ook heel leuk en daar rij ik niet op. :=
Het is voor mij dus niet iets wat perse moet maar het maakt het wel extra leuk.

De opmerkingen van andere mensen als je er niet op zit zijn allemaal al zo oud, die hoorde ik al toen ik 14 was en dat is bijna 37 jaar geleden. _O-

Welkom Dilan, leuk dat je hier ook bent, had op fb al het één en ander meegekregen van Mattvey.
Met de nodige tijd en geduld komt het vast goed. :j

Berdien, wat lief he, zo erbij als ze liggen! <3

S1993 lekker met zeiltje aan de slag, das geen probleem zo te zien! :D

Fransje, zonder hoefijzers??
Wat een dierenbeul ben jij! _O-

Pinda op 'buitenrit' wat braaf!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:34

MirandaFuego schreef:
Serenity, zelf vind ik rijden ontzettend leuk, goed voor mijn lichaam en geest.
Maar daar heb ik mijn paarden niet alleen voor, het zijn vooral dieren waar ik vriendschap mee wil hebben en de rest is gewoon leuk, zonder rijden hebben we ook ontzettend veel lol!
Ik heb ook nog een paar m8ni's en die zijn ook heel leuk en daar rij ik niet op. :=
Het is voor mij dus niet iets wat perse moet maar het maakt het wel extra leuk.

De opmerkingen van andere mensen als je er niet op zit zijn allemaal al zo oud, die hoorde ik al toen ik 14 was en dat is bijna 37 jaar geleden. _O-

Welkom Dilan, leuk dat je hier ook bent, had op fb al het één en ander meegekregen van Mattvey.
Met de nodige tijd en geduld komt het vast goed. :j

Berdien, wat lief he, zo erbij als ze liggen! <3

S1993 lekker met zeiltje aan de slag, das geen probleem zo te zien! :D

Fransje, zonder hoefijzers??
Wat een dierenbeul ben jij! _O-

Pinda op 'buitenrit' wat braaf!

En iedereen maar denken dat ze zo orgineel zijn.. ;)

Je hebt ook een hele leuke kudde rondlopen nu, lekker gezellig frivool gezeldschap! Geloof dat wij ook behoorlijk vlakbij mekaar wonen, denk dat ik je een tijdje geleden zag lopen in Kropswolde. :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:40

Ja een gezellig clubje hier! :D

Afbeelding

Wat grappig, er zitten wel een aantal uit het topc dichtbij!
Ik loop met Malik elke dag naar de wei en terug dus de kans is groot!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:41

MirandaFuego schreef:

[ [url=m/pW6JTx.png]Afbeelding[/url] ]

Had even op je profiel gekeken. Leuke kudde en wat een ontzettend gaaf plekje heb je voor ze :D

Is ook wel mijn droom om de paarden ooit aan huis te hebben. Maar dan moeten we wel verhuizen denk ik. Hier is dat zo ontzettend duur :oo

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:42

MirandaFuego schreef:

[ [url=m/pW6JTx.png]Afbeelding[/url] ]

Aahhh die foto.. <3

Grappig, ik heb meestal op Bokt altijd het gevoel dat het noorden wat minder vertegenwoordigd is, maar in dit topic lijkt dat dus misschien wel juist andersom te zijn.. :')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:51

Toch is er hier wel veel paardengebeuren vind ik, er zijn veel paarden in de buurt.
Op bokt maakt het verder ook niet zoveel uit waar je zit natuurlijk, one big family. :D

Dilan wij zijn ook 15 jaar geleden naar Groningen verhuisd want Zaandam was ook niet te betalen.
Ons huis hier was net zo duur als een flatje daar in een achterbuurt. :=

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:40

Oww ja Zaandam is ook duur idd. Wij zitten in Oostvoorne, omgeving Rotterdam :=

Maar ik ben best bereid om naar bijvoorbeeld Drenthe te verhuizen. Vind het daar ook heel mooi :)
Veluwe is natuurlijk ook prachtig, maar die omgeving zal ook wel peperduur zijn :wow:

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:41

Serenity ik vind op de grond werken ook superleuk! Ik rij wel ook graag, maar het moet geen moeten zijn. Als je rijden minder leuk vind dan moet het geen verplichting zoijn natuurlijk, je kunt op de grond net zo veel of misschien zelfs wel veel meer!
Verder ben ik een soort zeef geloof ik.... excuses daarvoor. Zag een paar hele mooie bijleesposts en zelfs daar blijft weinig van plakken in mijn brein.... bijna weekend zal ik maar zeggen ( nog een kwartiertje ;-) )

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:05

Vientje schreef:

Hahaha, dat doe ik ook :j
En ik en veel rare dingen tegen gekomen in de loop van de jaren!

"Rustig maar, is gewoon een spierwitte piemelnaakte meneer op 1 been op een duintop"
"Kijk eens goed, is gewoon een plassende mevrouw op het ruiterpad"

:D

Heb ook weleens aan wandelaars gevraagd of ik achter hun aan langs iets engs, draaiend molentje, mocht. Kijken mensen wel raar maar als je het uitlegt snappen ze het wel.

MirandaFuego, het is zo een gezellige beestenbende bij jullie!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:21

Even een egopost!Afbeelding

*\%/* *\%/* *\%/*

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:23

Ik ben ook wel minder gaan rijden hoor de laatste jaren. Ik heb helaas geen fatsoenlijk uitrijgebied (of ik moet eerst een 80-weg over en dan nog ruim een half uur stappen langs diezelfde 80-weg := ), terwijl ik het wel heeeerlijk vind om buitenritten te maken, zeker met dit weer. Maar een paard opladen en ergens naartoe rijden vind ik dan weer vaak teveel moeite als ik alleen ben. Dus ben toch wel vrij gebonden aan de rijbak helaas. En dan vind ik het vaak net zo leuk om op de grond te werken als erop. Ik vind het wel heel leuk om les te hebben omdat ik dan echt iets kan leren, zou het ook heel leuk vinden om wedstrijden te rijden, maar ook dat moet maar net passen en vind ik mij en mijn merrie nog niet goed genoeg voor (plus dat ze nu met een veulen aan de voet staat en het dus helemaal geen optie meer is). Het inrijden van Prazani is ook wel meer gericht op de verkoop, dan voor mezelf, ondanks dat ik er wel veel plezier uithaal. Zeker voor de nederlandse markt is het gewoon een groot nadeel dat hij nog hengst is en nog niet ingereden (ondanks dat hij pas net 3 is := ). Mensen durven dat dan toch niet snel aan of gaan dan liever voor een sportpaard in plaats van zo'n stomme pony. Dus als hij dan braaf onder het zadel is, is dat toch weer een pluspunt. Maargoed, tot nog toe weinig geïnteresseerden, dus tot die tijd maak ik gewoon lol met hem.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:32

goldenarrow schreef:
Ik ben ook wel minder gaan rijden hoor de laatste jaren. Ik heb helaas geen fatsoenlijk uitrijgebied (of ik moet eerst een 80-weg over en dan nog ruim een half uur stappen langs diezelfde 80-weg := ), terwijl ik het wel heeeerlijk vind om buitenritten te maken, zeker met dit weer. Maar een paard opladen en ergens naartoe rijden vind ik dan weer vaak teveel moeite als ik alleen ben. Dus ben toch wel vrij gebonden aan de rijbak helaas. En dan vind ik het vaak net zo leuk om op de grond te werken als erop. Ik vind het wel heel leuk om les te hebben omdat ik dan echt iets kan leren, zou het ook heel leuk vinden om wedstrijden te rijden, maar ook dat moet maar net passen en vind ik mij en mijn merrie nog niet goed genoeg voor (plus dat ze nu met een veulen aan de voet staat en het dus helemaal geen optie meer is). Het inrijden van Prazani is ook wel meer gericht op de verkoop, dan voor mezelf, ondanks dat ik er wel veel plezier uithaal. Zeker voor de nederlandse markt is het gewoon een groot nadeel dat hij nog hengst is en nog niet ingereden (ondanks dat hij pas net 3 is := ). Mensen durven dat dan toch niet snel aan of gaan dan liever voor een sportpaard in plaats van zo'n stomme pony. Dus als hij dan braaf onder het zadel is, is dat toch weer een pluspunt. Maargoed, tot nog toe weinig geïnteresseerden, dus tot die tijd maak ik gewoon lol met hem.

Jeetje, dat verbaasd me echt wel als ik eerlijk ben. Natuurlijk zijn de visies erop heel verschillend en hang ik dan misschien weer wat extreem de ene kant op, maar als een paard met net 3 jaren op zn paspoort al compleet beleerd aangeboden zou worden zouden bij mij juist de alarmbellen rinkelen. En met het fotootje van hem op je profiel zie ik juist een heel gaaf en alert paard staan die mijn aandacht wel zou pakken.

De mijne kocht ik ook toen hij 3 was, onbeleerd, niks mee gedaan en hengst. Juist daarom wist ik dat er weinig kans was dat hij al de verkeerde dingen had aangeleerd, en dan we juist allebei vanaf nul konden beginnen en samen leren werken. Dat is natuurlijk niet voor iedereen de ambitie, dat snap ik ook. Maar als dat niet je ambitie is, dan kijk je toch ook niet naar een paard van 3 jaar? Of heb ik te lang onder een steen gezeten? -O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:37

Misschien omdat veel mensen niet zelf willen beleren en weg brengen om te beleren ook weer geld kost. Daarnaast kun je dan ook meteen proefrijden om te kijken hoe het paard onder het zadel is.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:41

Ja maar dat kun je niet verwachten van een driejarige.
Ik heb ook veel liever onbeleerd, anders komt het er meestal op neer dat je op nieuw moet beginnen. :=