[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:22

Wat fijn van de scootmobiel, Jorieke !

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 11:47

Yavanna schreef:
Eindelijk Jorieke, wat fijn voor jullie na alle tegenslag.Het is jullie zo gegund :) En fijn dat jullie ook even van de paardjes hebben kunnen genieten.
Hoor je nog wel eens wat van Muniya?

jokari schreef:
Wat fijn van de scootmobiel, Jorieke !

Ja, heel blij mee en heel benieuwd!
Maandag komt ie!

Muniya hoor ik af en toe nog nieuws over met foto’s of filmpje, maar eigenaar is gesteld op haar privacy dus ik plaats hier verder om die reden niks.

Hannanas schreef:
Hoe gaat het met je JoSav?
Ik kwam deze advertentie tegen op Facebook en dacht meteen aan jou. Het is een zwarte Teke hengst uit Amerika, en ik vroeg me af of je er iets over kunt en wilt vertellen kwa lijn als je je daar goed genoeg voor voelt. Is hij modern of niet etc. Je informatie is altijd zo informatief <3

Edit:
Moet ik wel de advertentie erbij zetten haha.
https://www.facebook.com/share/p/1E6wLV ... tid=wwXIfr

Zou hem toch als modern classificeren, zowel in gangen als type, hoewel ik het oprecht een mooi dier vind. Vind hem sterk passen in het type dat men op de MiD stoeterij fokt.
Daarvan staan er ook steeds meer in Europa.
Vrijwel allemaal modern, en sterk in het showtype passend, geliefd bij de keurmeester en recenter ook bij Westerse kopers want de laatste 10 jaar verkopen ze steeds vaker naar hier.
Ik moet zelf ook toegeven een zwak te hebben voor zwarte Tekes, hoor. :Y)

Moeder Margush is uit een modern gefokte Gaigysyz nazaat.
Met Gaigysyz nazaten kun je qua fokkerij alle kanten op, de een is strikt modern, de ander is een “afhankelijk van wat je erop of eronder doet.” :))
Mangit is via dezelfde moeder halfbroer van Murgab, deze hengst gaf zeer moderne kinderen hoewel moeder Millet zelf zeer laag EV aandeel had. Je ziet dat in de latere generaties (denk aan Gench, Garaiusup) er juist veel meer EV doorheen gemengd werd.
Mangit was namelijk ook de vader van de zeer modern gefokte AT bekendheid Garaiusup.
Met zowel Millet, Murgab als Mangit is zeer specifiek en gericht geselecteerd. Mangit is daarin dus geen uitzondering geweest wat betreft de meer recente richting die het ras uit is gegaan. :j

Gichka heeft lijnteelt op Tekes met hoger EV aandeel, haar vader Galkan was een Anglo-Teke in die zin dat hij weliswaar als raszuiver te boek stond maar toch hoog EV aandeel had (in zijn geval méér dan 10% TB) door de manier waarop hij gefokt was.
Dat is bloed dat ik persoonlijk liever zou vermijden als het even kan, hoewel ik persoonlijk alsnog een hengst op mijn lijst heb die Galkan bloed voert; dan hangt het verder af van hoe het dier qua type en verder pedigree (gefokt) is.
Dat betreft bovendien een hengst van een zeer zeldzame lijn en daar zit Galkan wat verder terug, omringd door sterk traditionele en “zuivere” Tekes. Alsnog “jammer” dat er dan zo een tussen zit maar dan wegen de andere zaken en de kwaliteiten van het dier zelf daar voor mij tegenop, zeg maar.
Kwestie van strikt merries kiezen die dat kunnen hebben.
Goed, terug weer uit dat zijstraatje. :)

De vader van Al Maktum is Mahmud. Dit is een in Kazachstan relatief recent, relatief veel gebruikte hengst. Tevens relatief modern te noemen.
Een halfbroer van Al Maktum (zelfde vader) staat sinds kort in Hannover, Duitsland.
Qua bouw en type lijken ze sterk op elkaar, al zijn er van Al Maktum veel gunstigere foto’s in omloop.
Er is ook nog een in Spanje, dacht ik.
Die is heel nauw verwant aan Al Maktum. Zijn oma is de moeder van Al Maktum, en ze hebben dezelfde vader.
Mahmud lijkt op het eerste oog wel interessant, maar hij is toch wel moderner te noemen, en er zitten best wat Anglo-Teke achter “verstopt”.
Met een passende merrie zou daar voor de lijn zeker wat winst mee te behalen zijn, maar ik ken er welgeteld 1 in het Westen, wat betreft nazaten “uit een geschikte merrie.”
In o.a. Kazachstan zijn er meer te vinden. Nu is dit ook “maar” een mening en zijn er gewoonweg veel fokkers die een totaal andere visie hebben en heel erg veel hangen aan type, type, type.
De moeder van die Duitse hengst is overigens op zich ook wel redelijk interessant gefokt, maar ook daar best zit best wat Anglo-Teke achter verstopt, net als bij Mahmud. Dan is de combinatie alsnog niet mijn eerste keuze. En dat is iets dat je veelvuldig ziet bij deze lijn. Veel EV erdoor gemengd. Vermoedelijk ook bepalend voor succes op de renbaan. Het waarom laat zich dan uiteraard raden.
(Ik heb dezelfde vraag van Hannanas ook over specifiek een Mahmud nazaat recent al twee keer vanuit het AT wereldje gekregen dus had er al een en ander over bij elkaar gesprokkeld…)

Van de Sovhoz II lijn zijn de meesten tegenwoordig toch wel modern te noemen, omdat de lijn zelf ook nog relatief jong is (1998) maar ook zeker door het inkruisen van Tekes met hoog EV aandeel; dan kijk ik specifiek maar niet uitsluitend naar (nazaten van) Karlavach en Kachkir, hoewel daarvan zeker traditioneel of traditioneler gefokte paarden te vinden zijn.
Ook wel in Europa, maar vrijwel allemaal wel met een mits en maar voor wat betreft welke hengst of merrie erbij zou passen om niet nog verder de moderne kant op te schieten.
Als dat het doel is dan moeten fokkers dat uiteraard helemaal zelf weten, ook al laten analyses op dit moment al zien dat Tekes over hele oorspronkelijke, primitieve kenmerken beschikken, waarvan sommige uniek te noemen zijn, vermoedelijk gekoppeld aan hun traditionele reputatie als hyper intelligente, zelfstandig denkende, spijkerharde paarden: zonde om daarvan weg te selecteren door (onbewust) op EV gehalte in te zetten… immers lijken de andere volbloeden (Arabisch en Engels) vooralsnog niet over zulke eigenschappen te beschikken en is te zien dat bij sommige Tekes veel van die eigenschappen al (deels) verdwenen zijn. Dat is een ander, maar verwant straatje waar Zefanja Vermeulen recent in gedoken is en ik op een gegeven moment bij betrokken ben vanwege mijn kennis van het ras.

Als mensen het interessant genoeg vinden kan ik daar (ook specifiek wat betreft de Sovhoz lijn) wat dieper op ingaan. Ook de invloed van showfokkerij en ontwikkeling van lijnen. Heb daar in het verleden voor mezelf aardig wat gedachtes op losgelaten. :+

BranwenGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:39

Terugkomen op je vorige berichtje: Wat fijn dat je scootmobiel eindelijk toegezegd is! Nu de rest langzaamaan mee :(:)

Heel interessant over de lijnen en wat erachter/in zit. Meer informatie vind ik zeker interessant, maar je gezondheid en energie om hierover uit te willen wijden is het allerbelangrijkste. Dus niet doen als het niet gaat!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 17:43

Valt mee, want is voornamelijk knippen en plakken. :+

Punt bij deze lijn specifiek is dat de meesten (zo niet alle) van de combinatie Sovhoz 2i en Saharnaya (Yalta x Sabirli) of Sovhoz 2i x Sabirli komen.
Polot, Melesur, Melekulan en Saklanma zo even uit mijn hoofd. Saklanma, zijn nazaten maar ook nazaten van de andere broers hebben het goed gedaan op de baan. Piastr, van Polot, is een hele bekende.
Maar, terugkomend op de broers, nog het volgende:
Sabirli is weliswaar interessant gefokt, want van de Sektor tak, maar beide staan bij mij aangemerkt als “pas op” als het gaat om de gezondheid (wat specifiek laat ik even in het midden, maar maakt dat bepaalde combinaties meer risicovol zijn dan andere.)
En dan gaat het helaas niet om een handjevol, maar opvallend veel die daarop terugvoeren. Ook behorend tot andere lijnen overigens. Sektor is immers (een waardevolle maar weinig gebruikte tak) van de Peren lijn. Dus daar lijkt iets complex aan de hand te zijn wat betreft aanleg of gevoeligheid. Wat precies is mij niet duidelijk, want daar zou heel uitgebreid onderzoek voor gedaan moeten worden ook en misschien vooral genetisch.
Echt een gevalletje, als Zefanja er 1 op te tafel zou kunnen hebben uit het verleden is dat 1 van de aangewezen kandidaten. Of als er DNA onderzoek aan gekoppeld zou kunnen worden… zou ik dat zeer interessant vinden.

Maar voor mij wel een reden wat hun specifieke sterktes en zwaktes op te letten en iets voorzichtig te zijn met deze lijn, helemaal met Tekes die er lijnteelt op voeren of bepaalde combinaties die blijkbaar wel werken of minder goed werken wat betreft gezondheid. Punt van aandacht, zeg maar.
Melesur lijkt vaker problemen te geven dan bijvoorbeeld Polot (volle broers) maar alsnog toch wel een caveat bij die lijn. En hoewel velen van deze lijn in Rusland absoluut (en vaak met succes) worden getest op de renbaan is het toch een opvallend punt van aandacht.

Zeker nu er in met name Rusland meer en meer lijnteelt wordt toegepast op deze Tekes, omdat we inmiddels zoveel generaties in de fokkerij vooruit zijn. Het lijkt echter niet toevallig dat Polot inmiddels veel meer verspreid is; die tak lijkt minder vaak problemen te geven dan die van Melesur.
De tijd zal uitwijzen wat de lijnteelt gaat doen.
Overigens is Melesur nog 22 geworden. Niet oud, maar ook niet jong. Polot is maar 17 geworden. Melesur is op latere leeftijd nog naar Oezbekistan verkocht. Zijn bekendste zoon uit die tijd is Pamel-Kan (dankzij sociale media.)

Maar maar maar, ik zou op grond van die kanttekeningen geen van allen zonder meer uitsluiten. Dat is de andere kant. Er zijn namelijk ook hele goede Melesur kinders, idem van de andere takken binnen de lijn of binnen andere lijnen die hierop terugvoeren.
Daar is de lijn ook te waardevol voor.
Kwestie van kritisch zijn op je fokmateriaal en combinaties en, als het even kan, de kunnen van individuele paarden toetsen (performance testing zoals dat in het Engels zo mooi heet).
De lijn is ontstaan uit de gedachte de unieke eigenschappen van de El lijn te behouden (o.a. specifiek snelheid en uithoudingsvermogen) maar te verbeteren op type. Tegenwoordig wordt deze lijn gezien als een van de meest rastypische binnen het ras.

Type is natuurlijk een beetje een hekel punt, iets dat tegenwoordige fokkers erg belangrijk vinden; kijkend vanuit de showfok van andere rassen en dieren kom je heel makkelijk op een hellend vlak terecht.
Selecteren en belonen op basis van type is iets dat al langer gaande is en bij fokkers en kopers vruchten afwerpt gezien de populariteit van moderne tegenhangers Sovhoz versus El, Peren versus Skak versus Everdy Teleke, Kaplan versus Kir Sakar, Sapar Khan versus Sere (Sapar Khan bestaat als lijn zelfs niet meer en is opgegaan in Sere).
Je ziet het ook in de marginalisatie van lijnen als als Dor Bairam, Ak Belek en Posman en in iets mindere mate ook Ak Sakal en Toporbai. Je ziet dan dat zo’n lijn in de marge amper standhoudt.
Bij Posman (1919 geboren) is iets interessants gebeurd: die lijn is via 1 hengst, nadat deze totaal gemarginaliseerd was ineens enorm wijd verspreid voor een lijn die op het punt stond te verdwijnen. Dat is via Karaman gegaan, specifiek via zijn zoon Gaigisiz.
Later is daar in Estland nog Kuvvatli bijgevoegd, maar die heeft veel minder uitgesproken kinderen gegeven dan Gaigisiz wiens nakomelingen vrijwel direct populair waren in het showcircuit.
Maar deze hernieuwde Posman lijn heeft met de oorspronkelijke lijn in veel opzichten weinig van doen.

De vraag is dan of dat kunstje herhaald gaat worden met andere lijnen die balanceren op het randje van verdwijnen.
Van Dor Bairam is alleen het flinterdunne draadje van Dendon over: er staat ergens nog een hengst (hopelijk niet inmiddels ruin maar heb er zelf op dit moment niet echt een fijn passende merrie voor…) in Europa en een is van Nederland naar Rusland vertrokken met het idee de lijn nieuw leven in te blazen. That’s it.
Ik baal nog steeds van de onverwachtse dood van Dendon zoon Dangatar omdat ik op dat moment regelmatig contact had met de eigenaar vanwege dekken en diepvries van hem verkrijgen, eigenaar eindelijk zover had en toen… het noodlot…

Maar, als zoveel afhangt van zo’n flinterdun draadje staat er behoorlijk wat op het spel wat betreft een lijn en hoe makkelijk zo’n lijn dan kan uitdoven, maar ook hoe zo’n lijn zich vervolgens wel of niet kan ontwikkelen (denk aan de ontwikkeling van de lijn Posman).
Van Dor Bairam stond overigens nog een hengstveulen in Europa, van Fevral, maar die is jammerlijk gecastreerd. Dat is een gevalletje wauw, bizar! Vooral gezien de lijn op dat moment al bijna enkel nog een “merrie” lijn was (nauwelijks nog hengsten om de lijn mee voort te zetten).

Bij Ak Belek zie je iets soortgelijks.
In Europa stonden enkele, waarvan 1 van hele goede kwaliteit, maar vanwege de voorkeur voor kleur en rank showtype is de gehele lijn inmiddels bijna verdwenen. Er stond ook nog een in Engeland die een Turkmeens staatsgift was, hoewel veel EV invloed wat gezien de stamvader van de lijn niet eens zo wereldvreemd is, maar intussen is enkel een klein takje overgebleven in Oezbekistan met ook enkele nazaten in Kazachstan (waarvan betreft die laatste de vraag is of er nog mee gefokt wordt.) Ook daar zie je dat inkruisen van moderne Tekes inmiddels de bovenhand begint te voeren.

Wat betreft de modernere lijnen heb je dan an sich nog het voordeel dat je meer keuze hebt, ook al is het uitgangspunt over het algemeen modern, moderner, modernst.

Maar het is wel iets om op te letten bij het kiezen van een hengst voor een merrie bijvoorbeeld.
Van de Sovhoz lijn heeft jaren een hengst van een onverwante tak in Denemarken gestaan, namelijk Meimli van Melekulan.
Ik had er zelf geen passende merrie voor want ook daar zat wat Anglo-Teke achter verstopt. Voor bloedspreiding was hij sowieso interessant geweest gezien de opbouw van de lijn.
Helaas in Europa nauwelijks gebruikt en geen opvolger. Oezbekistan en/of Kazachstan is er geloof ik wel nog een takje van overgebleven. En van Saklanma overigens ook.
Zou zo wel weten waar ongeveer te zoeken, aangezien ik interessante takjes van lijnen graag bijhoud. En ja ik hou dit dus allemaal van lijn tot lijn bij zodat ik inzicht heb in wat er nog aan (relatief) traditioneel gefokte en potentieel interessante hengsten over is… voor het geval ik ooit de loterij win of zo…

Maar de Sovhoz lijn is recent veel gebruikt in de moderne fokkerij dus die zijn qua geschikte traditionelere type hengsten simpelweg moeilijker te vinden, maar tegelijkertijd zijn ze op zoveel merries gebruikt dat je met goed zoeken absoluut interessant gefokte exemplaren kunt vinden (als je dat zou willen).
In Nederland is nog diepvries, maar geschikte merries daarvoor is m.i. toch ook wel een ding. Nog los van het of een ander het mag gebruiken want wat de een een zeer geschikte merrie vindt hoeft de ander nog niet per definitie zo te zien…

Tot slot, specifiek nog even over be eerder aangehaalde hengst: mooi dier, maar toch wel erg modern en daarom niet aan mij besteed. Past simpelweg onvoldoende binnen mijn fokdoel.
In Europa zijn daar alternatieven voor te vinden, maar geschikte merries zijn over het algemeen ook lastig te vinden. En het hele uitgangspunt van Sovhoz was natuurlijk ook: méér type (met het liefst behoud van prestatie weliswaar) maar dat is een tricky selectiemiddel.
Dan nog is zelfs met dezelfde vader (of moeder) de ene Teke de andere niet, zelfs dus niet van dezelfde lijn of zelfs dezelfde vader. Zo ken ik er van de zeer veelvuldig gebruikte Piastr die ik best zou overwegen, maar ook die ik met geld toe nog niet zou willen gebruiken voor eender welke merrie. :D
Hoe uniform (of juist niet) zo’n lijn of takje binnen een lijn zich kan ontwikkelen zou ik ook nog wat dieper op in kunnen gaan, maar dit is zo al behoorlijk wat tekst. :o

Ik heb even de energie niet om de genoemde namen te “snel koppelen” :Y) aan plaatjes dus helaas geldt daarvoor dit keer: google is je vriend. :') :o :o :o

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 16:03

Wat dat betreft vraag ik me nog steeds af of ik wel de juiste beslissing heb genomen om van mijn Agan (Ak Sakal) geen zaad te laten verzamelen n.a.v. zijn categorie II indeling door Tetiana Ryabova toen hij 3 was en nog niet volgroeid. Ik had al het hele traject opgezet, maar na die indeling en overleg met Michele toen besloten om het te annuleren (was niet goedkoop ten slotte). In plaats daarvan is hij gewoon direct gecastreerd.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 02:13

Ik reageer later inhoudelijk op paardendingen, maar wil even aangeven waarom het mogelijk even stil zal zijn. Kwestie van bijkomen en verwerken en met de nasleep hiervan dealen.
Wat een hele fijne dag had moeten zijn vanwege de komst van de nieuwe scootmobiel, eindigde in 112 bellen en met ambulance naar het ziekenhuis… we krijgen het wel voor de kiezen… en het ergste?
Het was niet voor mij. Om voor je kind 112 te moeten bellen is iets dat je geen enkele ouder toewenst.

Wil er niet teveel over uitweiden, ook omdat het topic om de paarden gaat (die begrijpelijkerwijs een dag geen bijvoer hebben gehad…) maar het bleek een insult als gevolg van een val op het hoofd (wat weer het gevolg was van een duw door een klasgenootje waar ons kind vaker over heeft geklaagd).
Van iets van een wond of bult op het hoofd was niks te zien en kind klaagde er daarna ook niet meer over dus in eerste instantie door de drukte rond de scootmobiel een beetje weggewuifd als “verdikkeme gemeen kind van een ander weer en ook altijd datzelfde kind?”
Maar bij het naar bed gaan / in slaap vallen ging het ineens hé-le-maal mis.
Meteen op de zij gelegd en alles heel zakelijk op automatische piloot afgehandeld, man erbij, HAP duurde te lang dus hup alarmnummer bellen voor assistentie want de ademhaling zakt weg en kind is niet bij bewustzijn.
Het insult zelf duurde niet zo lang maar het duurde zelfs met hulp van de ambulancebroeders zeker 20 minuten tot een halfuur voor kind weer enigszins bij bewustzijn was en meer dan alleen een instinctieve pijnprikkel liet zien.
Dat werd dus sowieso een nachtje ziekenhuis aan de monitors.
Het was een heel surrealistische ervaring. 1001 Vragen van artsen en verpleegkundigen, zelf 1001 gedachten en gevoelens. Wat is er gebeurd en hoe heeft dit kunnen gebeuren?
Wat er vooral die avond en nacht allemaal door me heen is gegaan… Gevalletje is this even real?

Uiteindelijk lijkt het hierbij te zijn gebleven, al gaan de komende dagen nog wel een kwestie van streng monitoren zijn en noodnummer kinderafdeling bij de hand houden. Het is een heftig paar dagen geweest.
Kind heeft de hele volgende dag in het ziekenhuis gespeeld en dat doet een mens oprecht goed om te zien, ook al had ik liever gehad dat het de speelzaal van de kleuterschool was geweest en niet die van het ziekenhuis… mensenlief… dit weer hoor…
Nu hopelijk weer even slapen. Leeg.
Morgen incident bespreken op school ook gezien de aanleiding daar heeft plaatsgevonden.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 03:26

Oh fiets wat een schrik!
Fijn dat de scootmobiel er is maar wat een hell daarna!
'Gelukkig' (tussen aanhalingstekens want t liefst was het nooit gebeurd natuurlijk) lijkt t met een sisser af te lopen.
Hopelijk blijft het bij een geïsoleerd incident en kan iedereen weer opknappen!
Heel veel sterkte!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:11

Allemachtig Jorieke dat is wel heftig zeg. Beloofd wat voor de toekomst zo’n kind die andere kinderen nu al zo aanvalt/pest.
Hopelijk reageren zowel de school als de betreffende ouders adequaat hierop.
En wordt het bully gedrag gelijk ingeperkt.
Hopelijk gaat het met je kind nu weer goed. Ze zijn hard voor zichzelf he..
Heel veel beterschap.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:27

Oh wat schrikken! Veel sterkte :knuffel:

BranwenGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:30

Sterkte voor jullie Josav :(:)

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:02

heel veel sterkte! en hopen dat inderdaad de school en ouders van het andere kind dit adequaat weten aan te pakken/op te lossen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 23:02

Jeetje jolanda er blijft jullie niet verl bedpaard zeg :( sterkte… ik hoop dat je kindje snel weer helemaal ok is <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 14:53

School heeft het goed opgepakt. Blijkt een bekend probleem.

Maar het is dus niet echt met een sisser afgelopen…
Minder dan 2 weken na de eerste keer moest ik weer 112 bellen. Weer met de ambulance naar het ziekenhuis. Ik had het gevoel alsof Verstappen achter het stuur zat. Mijn God, wat een noodgang. En eenmaal aangekomen bij het ziekenhuis was het net alsof ik in een ziekenhuisserie was beland. Totaal onwerkelijk.
Weer aan de monitor, weer bloed afnemen, en dit keer nog meer toeters en bellen. De dag erop is met een EEG afwijkende hersenactiviteit geconstateerd en dat betekent een medische molen met neuroloog en verdere onderzoeken. Noodmedicatie mee, instructies voor een eventuele volgende keer met 112 en weet ik wat nog meer allemaal.
Net nu ik eindelijk weer wat meer mogelijkheden zou krijgen met de nieuwe scootmobiel, allerlei plannen om samen met m’n kind op pad te gaan…
We hadden daarop besloten niet meer zo bang te zijn te leven… en nu staat ons leven wéér op z’n kop.

Alles zal hiervoor wijken. En met liefde. Maar wat spookt er dan veel door je hoofd!
Moeten we met alles maar weer vol op de rem trappen? Want stel dat…
Of moeten we juist nu juíst doorgaan met leven? Juist nu niet bang zijn en gewoon léven en daarna weer verder zien? Immers, het kan zo afgelopen zijn.

Ik had het wilde plan opgevat als mijn man dit jaar toch zijn beloofde bonus krijgt een deel niet in de verbouwing maar in de fokkerij te steken in de hoop een opvolger voor Muzanna te kunnen fokken.
Ik ben erg bezorgd na alles wat er afgelopen paar jaar gebeurd is dat er een moment komt dat Manari van het ene op het andere moment helemaal alleen is en dan de paniek toeslaat.
Hoe relaxed en fijn Manari nu ook weer is de laatste maanden, is het op zijn allerminst niet fair dat ze alleen kan komen te staan, ooit.
Ze plakken zo aan elkaar na alles wat er gebeurd is. Maar dat zal natuurlijk niet eeuwig zo kunnen blijven.

En dan? Halsoverkop een nieuw paard ergens vandaan toveren en introduceren? Ik heb zelf afgelopen paar jaar aan den lijve ondervonden hoe Manari op vreemde paarden kan reageren, zeker na alle traumatische ervaringen. En ook hoe bang andere paarden daarop kunnen reageren.
Maar nu? Juist. Wat nu…?
Ik denk dan maar niet hè?
Tuurlijk, er kan nog van alles gebeuren en een veulen kun je ook verkopen als het erop aankomt…

Wees maar vooral tevreden met wat je wél hebt en laat los wat je anders had gewild, had willen hebben, anders wel had gekund en ga zo maar door. Het is nu eenmaal zo, het loopt nu eenmaal zo.
Genoeg mensen die dingen om wat voor reden dan ook met pijn in hun hart moeten laten. Achteraan aansluiten. Zo is het leven soms.

Er bekruipt me de gedachte dat als je nooit iets doet en nooit ergens heen gaat dan overkomt je ook stukken minder. Ik voel me een beetje als de vader vis in Finding Nemo.
En Dory die dan zegt “Well you can't never let anything happen to him. Then nothing would ever happen to him. Not much fun for little Harpo.”
Maar of je nu wil of niet, er gebeurt hier vooral steeds maar van alles. Dus dan durf je eigenlijk helemaal niks meer, want er gebeurt zo al veel en veel te veel…

Nu kan ik bij een veulen altijd nog zeggen we verkopen toch maar.

Ik laat het maar even allemaal bezinken en rustig afwachten wat de toekomst nu brengt.
We zien het allemaal maar weer de komende tijd. Het is maar niet anders.
Maar al deze zorgen en onrust? Ik had mijn gezin zoveel beter gegund. Wat een pechvogelarij nu weer hier…

Maar ik moet me er ook niet té druk om maken.
Wat ons kind ook werkelijk scheelt… daar kan ik nu niks aan veranderen. Eerst kijken hoe ernstig het is en dan kijken wat we eraan kunnen doen. En diep van binnen hoop ik dat het meevalt. Daar hou ik me zelfs een beetje aan vast, dat het ook kan meevallen. Misschien groeit hij er overheen. Misschien zijn het koortsstuipen die totaal niet volgens het boekje verlopen. Ik ben daar ook overheen gegroeid en ik voelde me enorm getriggerd door de testen met licht in het ziekenhuis, dus misschien had ik als kind ook wel “iets” afwijkends en ben ik daar vervolgens overheen gegroeid. Het kan zoveel zijn. Het kan ook meevallen, ook al heb ik de instructie gekregen een volgende keer weer direct 112 te bellen. Met kleine kindjes moet je extra voorzichtig zijn enzo.

Maar er spookt nu eenmaal veel door mijn hoofd nu, dus dat passeert ook allemaal de revue. Je moet wat als je slecht slaapt door alle zorgen en van elke beweging en zucht van je kind direct wakker schiet. De schrik zit er blijkbaar goed in. Het is ook allemaal zo vers nog. De schrik zit er nu eenmaal even heel goed in.
Soms denk ik dat ik in een simulatie ben terechtgekomen, of in een soapserie…

Alles draait weer even om het hier en nu en al het andere aan plannen, ideeën, dromen en wensen moet maar wachten en wijken. Ik heb wel wat anders aan mijn hoofd nu. :j Dat trekt op mijn lijf natuurlijk ook een wissel, maar ook dat is nu even maar niet anders.

Maar: de paardjes gaan momenteel súper. En dat is echt heel erg fijn.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 17:19

Oh Jorieke toch… Ik weet niet wat zeggen. Ik zou je zo graag een stevige knuffel geven.

Fijn dat de paardjes het momenteel goed doen. Hout vasthouden dat dat ook zo blijft.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:09

Ik zou ook zo graag willen dat wij hier de dingen beter konden maken.
We leven mee, maar je hebt er zo weinig aan :(:)

Echt, als ik iemand de loterij gun!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:19

Jezus Jorieke, het blijft jullie ook niet bespaard he.. Heb je ook nog contact gehad met de ouders van plaaggeest? En wat is hun reactie?

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 15:22

Ach Jorieke jullie lieve knul...
Veel beterschap gewenst.
En dat eindelijk het grote geluk jullie kant eens mag opkomen.

Wat een zorgen allemaal en dan ook nog eens voor jezelf , je lichaam wat je in de steek laat.
Als ik ooit eens ergens mee kan helpen dan laat je het me weten , ik kom jullie graag n middag met het een of ander helpen.
Grtjs en n dikke knuffel voor jullie.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:09

:knuffel: