Yavanna schreef:Eindelijk Jorieke, wat fijn voor jullie na alle tegenslag.Het is jullie zo gegund

En fijn dat jullie ook even van de paardjes hebben kunnen genieten.
Hoor je nog wel eens wat van Muniya?
jokari schreef:Wat fijn van de scootmobiel, Jorieke !
Ja, heel blij mee en heel benieuwd!
Maandag komt ie!
Muniya hoor ik af en toe nog nieuws over met foto’s of filmpje, maar eigenaar is gesteld op haar privacy dus ik plaats hier verder om die reden niks.
Hannanas schreef:Hoe gaat het met je JoSav?
Ik kwam deze advertentie tegen op Facebook en dacht meteen aan jou. Het is een zwarte Teke hengst uit Amerika, en ik vroeg me af of je er iets over kunt en wilt vertellen kwa lijn als je je daar goed genoeg voor voelt. Is hij modern of niet etc. Je informatie is altijd zo informatief

Edit:
Moet ik wel de advertentie erbij zetten haha.
https://www.facebook.com/share/p/1E6wLV ... tid=wwXIfr
Zou hem toch als modern classificeren, zowel in gangen als type, hoewel ik het oprecht een mooi dier vind. Vind hem sterk passen in het type dat men op de MiD stoeterij fokt.
Daarvan staan er ook steeds meer in Europa.
Vrijwel allemaal modern, en sterk in het showtype passend, geliefd bij de keurmeester en recenter ook bij Westerse kopers want de laatste 10 jaar verkopen ze steeds vaker naar hier.
Ik moet zelf ook toegeven een zwak te hebben voor zwarte Tekes, hoor.
Moeder Margush is uit een modern gefokte Gaigysyz nazaat.
Met Gaigysyz nazaten kun je qua fokkerij alle kanten op, de een is strikt modern, de ander is een “afhankelijk van wat je erop of eronder doet.” 
Mangit is via dezelfde moeder halfbroer van Murgab, deze hengst gaf zeer moderne kinderen hoewel moeder Millet zelf zeer laag EV aandeel had. Je ziet dat in de latere generaties (denk aan Gench, Garaiusup) er juist veel meer EV doorheen gemengd werd.
Mangit was namelijk ook de vader van de zeer modern gefokte AT bekendheid Garaiusup.
Met zowel Millet, Murgab als Mangit is zeer specifiek en gericht geselecteerd. Mangit is daarin dus geen uitzondering geweest wat betreft de meer recente richting die het ras uit is gegaan. 
Gichka heeft lijnteelt op Tekes met hoger EV aandeel, haar vader Galkan was een Anglo-Teke in die zin dat hij weliswaar als raszuiver te boek stond maar toch hoog EV aandeel had (in zijn geval méér dan 10% TB) door de manier waarop hij gefokt was.
Dat is bloed dat ik persoonlijk liever zou vermijden als het even kan, hoewel ik persoonlijk alsnog een hengst op mijn lijst heb die Galkan bloed voert; dan hangt het verder af van hoe het dier qua type en verder pedigree (gefokt) is.
Dat betreft bovendien een hengst van een zeer zeldzame lijn en daar zit Galkan wat verder terug, omringd door sterk traditionele en “zuivere” Tekes. Alsnog “jammer” dat er dan zo een tussen zit maar dan wegen de andere zaken en de kwaliteiten van het dier zelf daar voor mij tegenop, zeg maar.
Kwestie van strikt merries kiezen die dat kunnen hebben.
Goed, terug weer uit dat zijstraatje. 
De vader van Al Maktum is Mahmud. Dit is een in Kazachstan relatief recent, relatief veel gebruikte hengst. Tevens relatief modern te noemen.
Een halfbroer van Al Maktum (zelfde vader) staat sinds kort in Hannover, Duitsland.
Qua bouw en type lijken ze sterk op elkaar, al zijn er van Al Maktum veel gunstigere foto’s in omloop.
Er is ook nog een in Spanje, dacht ik.
Die is heel nauw verwant aan Al Maktum. Zijn oma is de moeder van Al Maktum, en ze hebben dezelfde vader.
Mahmud lijkt op het eerste oog wel interessant, maar hij is toch wel moderner te noemen, en er zitten best wat Anglo-Teke achter “verstopt”.
Met een passende merrie zou daar voor de lijn zeker wat winst mee te behalen zijn, maar ik ken er welgeteld 1 in het Westen, wat betreft nazaten “uit een geschikte merrie.”
In o.a. Kazachstan zijn er meer te vinden. Nu is dit ook “maar” een mening en zijn er gewoonweg veel fokkers die een totaal andere visie hebben en heel erg veel hangen aan type, type, type.
De moeder van die Duitse hengst is overigens op zich ook wel redelijk interessant gefokt, maar ook daar best zit best wat Anglo-Teke achter verstopt, net als bij Mahmud. Dan is de combinatie alsnog niet mijn eerste keuze. En dat is iets dat je veelvuldig ziet bij deze lijn. Veel EV erdoor gemengd. Vermoedelijk ook bepalend voor succes op de renbaan. Het waarom laat zich dan uiteraard raden.
(Ik heb dezelfde vraag van Hannanas ook over specifiek een Mahmud nazaat recent al twee keer vanuit het AT wereldje gekregen dus had er al een en ander over bij elkaar gesprokkeld…)
Van de Sovhoz II lijn zijn de meesten tegenwoordig toch wel modern te noemen, omdat de lijn zelf ook nog relatief jong is (1998) maar ook zeker door het inkruisen van Tekes met hoog EV aandeel; dan kijk ik specifiek maar niet uitsluitend naar (nazaten van) Karlavach en Kachkir, hoewel daarvan zeker traditioneel of traditioneler gefokte paarden te vinden zijn.
Ook wel in Europa, maar vrijwel allemaal wel met een mits en maar voor wat betreft welke hengst of merrie erbij zou passen om niet nog verder de moderne kant op te schieten.
Als dat het doel is dan moeten fokkers dat uiteraard helemaal zelf weten, ook al laten analyses op dit moment al zien dat Tekes over hele oorspronkelijke, primitieve kenmerken beschikken, waarvan sommige uniek te noemen zijn, vermoedelijk gekoppeld aan hun traditionele reputatie als hyper intelligente, zelfstandig denkende, spijkerharde paarden: zonde om daarvan weg te selecteren door (onbewust) op EV gehalte in te zetten… immers lijken de andere volbloeden (Arabisch en Engels) vooralsnog niet over zulke eigenschappen te beschikken en is te zien dat bij sommige Tekes veel van die eigenschappen al (deels) verdwenen zijn. Dat is een ander, maar verwant straatje waar Zefanja Vermeulen recent in gedoken is en ik op een gegeven moment bij betrokken ben vanwege mijn kennis van het ras.
Als mensen het interessant genoeg vinden kan ik daar (ook specifiek wat betreft de Sovhoz lijn) wat dieper op ingaan. Ook de invloed van showfokkerij en ontwikkeling van lijnen. Heb daar in het verleden voor mezelf aardig wat gedachtes op losgelaten.