[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 23:20

Paarden zien er goed uit, dat is fijn om te zien. Goed opgevuld en mooi glansje. Fijn dat het nu beter gaat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 16:07

@Berdien: de nasleep van J. zijn aandoening was idd.wel een grote bron van zorg, hij leek er maar niet eçht overheen te komen, wát we ook probeerden, het was net een Chinese begrafenis: een stap voorwaarts, twee achterwaarts. Intussen kreeg ook Khavanna weer problemen met lopen/voorhoeven, maar bij bekappen toch géén kneuzingen of HB. Die op dieet, Jaopie juist bijvoeren. Persoonlijk dreigde alles (ook financieel) nu ook in de soep te draaien, ik kreeg een terugslag van het overlijden van mijn huisgenoot/beste kameraad/schildersmentor.... alles kwam tegelijk en ik zag geen uitkomst. dan trek ik me altijd in mezelf terug, en ben dan ook geen feestje om mee om te gaan, waardoor ik merkte da ook ander mensen zich van mij begonnen terug te trekken. Ook werd mijn jonge Dobermann agressief tijdens buitenwandeling naar andere honden, waardoor ik ook dat begon te mijden. Maar toch kwam er een kentering: de diagnose "dampig" die bij Jaopie was gegeven kon in de prullenbak, Khava herstelde zich door korter op elkaar bekappen en minder vreten, Jaopie begon aan te komen en dat vast te houden, ik trainde me suf met de Dobermann waardoor ze nu heerlijk sociaal met andere honden buiten los kan lopen en ravotten, de financiele situatie werkte ik me stukje bij beetje bovenuit, ik kon door dat alles wat minder medicamenten tot me nemen, waardoor ik ook meer grip op een en ander kreeg. En ook weer meer energie opbouwde. En vandaag is Jaopie jarig: hij is 15 jaar geworden. Het leven is eindelijk weer leuk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:06

Fijn om te horen!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:33

Wat fijn om te horen, Terpentijn! Je hebt zo te horen een moeilijke tijd gehad maar alles lijkt nu weer de goede kant uit te gaan. Van harte gefeliciteerd met Joapie! *\o/* :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:11

Je hebt het wel echt voor je kiezen gekregen, pittig hoor! Petje af dat je alles (zo te lezen) zelf er weer bovenop hebt gekregen.

Gefeliciteerd met Jaopie! Op naar heel wat gezonde, blije en zorgeloze jaren!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:27

Hallo Terpentijn. Het is inmiddels zo lang geleden dat je wat gepost hebt. Is Jaopie de wormeninfectie nog helemaal te boven gekomen? Hoe gaat het met je paarden (en hond)? Ik hoop dat je alle ellende inmiddels een beetje te boven bent en weer vollop kunt genieten van Jaopie, Khavanna en je dobermeisje!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:08

Oh... hier nog iemand die oprecht benieuwd is hoe het met je/ met jullie gaat!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 14:49

Jaopie is zijn zware bloedwormeninfectie en gediagnostiseerde dampigheid te boven gekomen, ja. Vraag niet hoe, het was een 3 x daagse strijd, met enorme ups en downs. Nét als ik dacht het gaat de goede kant op viel hij na een paar weken weer zonder ogenschijnlijk zinnige aanleiding weer enorm terug. Het enige dat écht hielp was afgelopen zomer het grasland op, toen stond hij in no-time weer vol. Hij wordt echter nooit meer de Jaopie die hij ooit was (hij is nu ruim 15 jaar, dat is beslist niet oud voor een Tinker x Fries).In de wintermaanden zal hij naar verwachting steeds wel flink blijven terugvallen, en moet je er zwaar aan bij voeren. Ik zit dagelijks enkele malen als een bok op de haverkist te evalueren wat er nu weer nodig is. Dat varieert - buiten massale hoeveelheden hooi - van luzerne tot Speedibeet, tot Vitalbix of een combinatie daarvan.

Vandaag was de DA er weer om te enten en te ontwormen. Zowel J. en Kh. als mijn 2 Shetlanders.

Khavanna maakt het uitstekend. Zij is nu op haar best. Zowel fysiek als mentaal. Zolang zij een regendeken krijgt met dit wind- en-regen weer is ze happy. Zij kan totaal niet tegen deze weersomstandigheden, ze maakt maar weinig vacht aan in de winter.

Ik heb er sedert een half jaar een Dober reu bij, dus nu twee Dobers.

Jaopie heeft nu geen deken... dat zou hem ook absoluut geen goed doen: hij heeft vachtaanmaak genoeg. Als je onder zijn natte vacht voelt is hij op de huid droog.

We wachten op de lente.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:49

Ha, fijn, weer eens een update.

Zo te lezen doen je knolletjes het nu weer goed na een flinke dip. Kan je wel weer een beetje met ze gaan rijden of blijft het vooralsnog bij grondwerk? Dit weer nodigt niet echt uit tot iets doen, maar wellicht als het weer beter wordt?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:51

Wat fijn om weer een update te krijgen! Rijd je nu helemaal niet meer met één van beide? Wel lastig dat het met Jaopie steeds met ups en downs gaat, maar goed om te horen dat jij geen bloedworminfectie en geen dampigheidsverschijnselen meer heeft! Ik hoop dat je ondanks alles toch geniet van je viertal, dat is het belangrijkste.

En nog een Dober erbij, was het een jonkie of een opvanger?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:45

Wat fijn te lezen dat Jaopie er weer bovenop is gekomen. *\o/* *\o/* *\o/*

Voordeel van geen deken is ook wel dat je goed kan zien of hij afvalt. Onder een deken, zeker als je die er niet dagelijks even afhaalt, kan het lang verborgen blijven als ze in gaan vallen. En als je niet intensief traint is scheren ook niet nodig. En de winter is alweer over de helft...we gaan weer richting voorjaar! {:} Als nu eerst die ellendige wind eens zou gaan liggen!

Fijn dat Khavanna ook goed gaat. Heb je nog plannen met beide paarden qua training en/of rijden of zie je ze inmiddels meer als gezelschapsdieren?

Leuk een dobber erbij, je had er eerder ook altijd 2 toch? Gaat het goed met je dobbermeisje, want dat was nogal een diva toch? Zou leuk zijn als je wat foto's zou spammen *-:)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:36

Fijn weer wat over jullie te lezen! Ondanks de moeilijke periode klinkt het toch overwegend positief nu.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 21:01

Terpentijn, we hebben al heel lang niets mee van jou en je dieren gehoord. Hoe gaat het?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 11:42

Ik leef nog, paarden ook. Maar er is veel gebeurd, en niet de fijnste dingen. Japie wordt in juni al weer 19 jaar. Hij is wederom enorm teruggevallen, wat na zijn bloedwormeninfectie (een hele zware) nooit meer helemaal is hersteld, d.w.z. hij is wel helemaal hersteld (zet hem een week op grasland en hij in meteen weer tonnetje rond), in de wintermaanden schiet hij heel gauw zeer armoedig in, het is slepen met emmers Senior 18x, Speedibeet, Senior 18+ luzernemix en Seniores Priores, twee dikke emmers per dag in totaal. In normalen doen heeft hij NUL bijvoer nodig. Ik had hier weer ingelogd onder de gebruikersnaam conjao omdat ik dringend andere weidegang/al dan niet met stalling (stal voor mij niet nodig), zoek. Dat bleek op grote problemen te stuiten aangezien ik op Bokt al bekend was onder de gebruikersnaam terpentijn. Maar ik wist mijn wachtwoord van indertijd gewoon allang niet meer. Ik ben een halve digibeet, dus dat probeer ik nu met hulp van Mods?0 (nicole?) te herstellen. Hoop dat het lukt. Zodat ik weer normaal kan posten. Want nu is mijn oproep in AOW (Alle Oudjes Welkom) onder mijn gebr. naam conjao weer onvindbaar. Zucht.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:48

Je bent met beide topics zichtbaar, terpentijn :)
Ik zag net dat je gelukkig een aanvaardbare oplossing hebt gevonden: goede plek voor Joapie zodat die bij jou blijft en fijn adres bij een bekende voor Khavanna *\o/* Ik was heel opgelucht dat te lezen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 14:15

Martie, het is heel erg dat ik afscheid moet nemen van Japie z'n vriendin Khavanna. Maar ik kan ze financieel niet beiden meer stallen. De energierekening is in dit ongeisoleerde waaidoor boerderijtje uit 1926 gierend gestegen, echt vier keer over de kop en dan alle andere gestegen belastingen, boodschappen, etc. én stallingsplekken. Ik stond 17 jaar in het dorp tegen een vriendenprijs, maar daar moeten we per 30 april weg, het is overal te duur (geworden). Ik zette me al schrap dat ik beide paarden weg zou moeten doen, waarna ik het letterlijk aan m'n hart en maag kreeg. Hyperventilatie. ik heb beiden al vanaf veulen he? Talloze pogingen strandden op zelfs maar de prijs voor 1 paard. Toen heb ik met pijn in mijn hart moeten besluiten er dan maar voor één te gaan, ja dat moest wel Japie zijn natuurlijk, die merrie gedijt ergens bij een ervaren ander makkelijker. Japie is een eenkennig eenmanspaard, dat gaat hij héél moeilijk aankunnen. En niet begrijpen. Hij kan gelukkig wel in groepjes andere paarden (mits "zijn type" dus Tinker of Fries, iets robuusts) staan, hij is geen aso. Toen kwam Tinkerplein voorbij, na aanvankelijk enige hilarische miscommunicatie (foons die uitvallen midden in een gesprek, foontjes die je te lat opneemt... een geklunger weer van mijn kant...) is het gelukt. Was snel geregeld. Het lijkt me echt een plekje voor hem, nu hij senior van 18, bijna 19 is. Ik ben dus dankbaar! Khavanna gaat met een goede Haagse vriendin van mij mee richting het Westen. Zij is ook een stukje jonger dan J. met een wat opener, socialer en onbevangener karakter. In haar zit ook geen sprankje Tinkerbloed, is een heel andere typeje van slechts 1.38 schofthoogte. Vreselijk, maar dat moet ik loslaten want het kán niet anders.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:21

Oh Terpentijn, wat vind ik je integer en dapper.
Heel veel sterkte in deze ongetwijfeld heel moeilijke tijd!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 15:37

Afbeelding
Ach Punz, ik ben al weer ruim 63 jaar he , op de foto's (van deze winter, zie je eens mijn smoel) de laatste jaren waren geen feestje in het algemeen al. Eerst die c-lockdwons, en nu rollen we van energie/klimaat/whatever-crisis naar armoecrisis. Oophoudelijke sociaal maatschappelijk en nu dus ook nog financiele ellende. En dan vergeet ik de gezondheidsellende nog. net toen J. hersteld was van zijn zware dubbelop bloedwormenbesmetting en weer in de zomer 2 jaar terug mooi uitgevuld was en ik dacxht er weer op te gaan kreeg ik van de ene dag op de andere heupproblemen. ik werd gewoon op een ochtend wakkeer en voelde Péng in mijn linker lies. Na heel wat onderzoeken in UMCG zagen ze het eindelijk op de MRI: afgestorven (genecortiseerde) bloedvaatjes in de lies waardoor het kraakbeen geen voedingsstoffen meer kreeg en geheel verbrokkeld en weggesleten was. Ik moest met wandelstok, zware pijnstilleers waar ik nogal koekkoek van werd (opiaten), en vervolgens wegens overvolle operatiekamers (want copona) een jaar doorstrompelen (op het laatst op krukken). Ik moest een JAAR wachten door corona, op een operatie (die ook nog drie keer werd uitgesteld). Weinig paardrijden dus, hahaha. Operatie is buitengewoon voorspoedig gegaan, ik heb een nieuwe heup en liep de andere dag al weer, nu mest ik weer uit (ik heb mijn 2 Shetlanders Bartje en Barbie nog!) , smijt weer met kruiwagens en gewichten, ik doe aan Calisthenics, eet super gezond (vers) en ben in the best shape ever. Beter dan 10 jaar geleden. En dat op mijn leeftijd. Ik train en hike met mijn twee jonge blagen van Dobermanns, Stella en Shadow, er is veel om dankbaar voor te zijn. je kunt niet alles hebbeb/houden in het leven, nothing stays the same. Het is nu een beetje OVERleven, ook in een steenkoud huis, met zwarte schimmel in de keuken, omdat ik het gas heb uitgezet, gemiddeld 12-14 graden in de woonkamer, mar ja, als ik dat overleven met en voor Japie kan doen, zoals ik hem (roekeloos) beloofd heb in zijn jongere en onze zorgeloze jaren, dan past ondanks alles TOCH enige dankbaarheid. We zijn er nog, we zijn nog gezond, en sterk, voor zover onze voortschrijdende jaren ons dat toelaten, en we zien er nog heel best uit, beetje grijzer dan voorheen, maar toch.. alles kan altijd erger. Ik heb wel geleerd me door de onvoorspelbare onzin van het leven heen te knokken, onderweg lijd je dan wel eens verlies... zoals Khavanna. Afbeelding

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:42

Wat leuk om weer een update te lezen!

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:09

Idd!

Klinkt niet gemakkelijk allemaal en het zal emotioneel zijn tol wel eisen/geëist hebben, maar je omschrijft het gelukkig heel nuchter en dat is de allerbeste kans om er goed mee om te gaan. Super dat t zo gelukt is met Joapie!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:43

:D
Ik herhaal mijn eerdere post: Wat vínd ik je integer en dapper.
Het is niet iedereen gegeven om van het leven te leren... Maar die kunst versta jij overduidelijk wel!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 00:28

Ik heb ook niet echt veel talent om duurzaam ongelukkig te zijn geloof ik. Ik stort snel in, maar vind ook snel weer de veerkracht of een idee, manier of whatever om door te kunnen. En te WILLEN. Dat gaat ik makkelijker af naarmate ik ouder ben geworden. dan relativeer je ook wat meer. Mijn dieren blijven natuurlijk mijn achillespees. Maar vergeet nooit dit: Give me the courage to accept what I can and cannot change.. and the wisdom to distinct between those two.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 01:31

Assisi!
Geweldige spreuk, zo waar

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 16:01

Laatste week van deze maand gaan de paarden verhuizen, Japie naar Tinkerplein in Noordlaren en Khavanna naar een goede paardenervaren vriendin uit Den Haag, dus Bonte Japie blijft gewoon van mij, Khavanna heb ik - met toebehoren zoals een Micklem hoofdstel, regendeken, zadel etc. etc.- aan die vriendin weggegéven, ik wil geen bloedgeld voor zo'n paard, moet ik daar dan nog géld voor vragen schei uit zeg, ik ben al blij dat iemand haar WIL, het is al erg genoeg dat ik moest kiezen omdat ik geen weidegang voor twee meer kan betalen na 17 jaar! beter dan dit weet ik het niet te bedenken voor mijn paarden. Het is keihard, maar het is niet anders. Met dank aan de overheid en de krankzinnig gestegen energierekening, en alle andere hysterisch gestegen prijzen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 17:12

Khavanna TODAY: ze is zoals de insiders weten, helaas niet meer bij of van mij, ik kon geen twee paarden stalling meer betalen nadat ik uit de vorige weg moest, midden in de energiecrisis, vplgende op de coriona ellende (ik ben kunstschilder die in een oud niet geisoleerd boerderijtje met alleen gaskachels woont, dus dan weet je het wel zo'n beetje). na veel moeite heb ik alleen Japie op een mooie plek kunnen neerzetten (die is dus nog wel van mij). Khava heb ik met immens verdriet in maart moeten opgeven, toen moest ik van die locatie waar ik 18 jaar stond weg . Japie is nu bijna 19 jaar. Khava is dacht ik 14. ik kon haar nergens betaalbaar (voor mij) onderbrengen; een goede paardenvriendin. A., die ik nog kende uit Den Haag heeft haar opgehaald. Dat was mijn en háár redding.

Inmiddels is zij onder het zadel, gewoon met bit in, draait braaf mee, ze gedijt uitstekend zolang er andere paarden in haar buurt zijn, ja OOK op buitenritten met jonge meiden, bosrittem,. is al;op ponykamp geweest, is superlief en sociaal, vooar naar en voor paardenmeisjes. I still love her to death, had haar ook willen houden tot haar dood, maar tussen droom en daad... komen praktische bezwaren. En overheidsgrillen.
De twee Shetlanders heb ik wel nog steeds.

Na veel ellende en geworstel (ik moest een nieuwe heup), en een voor mijn leven knauw in het mensenvertrouwen, ga ik weer redelijk.

Zo snel het weer een beetje droog is ga ik Jaopie weer zadelen, eens kijken of zijn gear hem nog past (ik gok van wel. Ik gok zelfs dat hij trots ohz rond gaat paraderen.. zoals ik hem ken. Dan komen de ouwe senioren dus weer hier in beeld.

Foto: is Khavanna, het zwart witte middelste paardje waar de juffrouw in de roze trui op zit, tijdens een bosrit-uitstapje, de meideb hebben allemaal een ijsje (merk de losse teugels op Khava op).

Afbeelding