Jaopie is zijn zware bloedwormeninfectie en gediagnostiseerde dampigheid te boven gekomen, ja. Vraag niet hoe, het was een 3 x daagse strijd, met enorme ups en downs. Nét als ik dacht het gaat de goede kant op viel hij na een paar weken weer zonder ogenschijnlijk zinnige aanleiding weer enorm terug. Het enige dat écht hielp was afgelopen zomer het grasland op, toen stond hij in no-time weer vol. Hij wordt echter nooit meer de Jaopie die hij ooit was (hij is nu ruim 15 jaar, dat is beslist niet oud voor een Tinker x Fries).In de wintermaanden zal hij naar verwachting steeds wel flink blijven terugvallen, en moet je er zwaar aan bij voeren. Ik zit dagelijks enkele malen als een bok op de haverkist te evalueren wat er nu weer nodig is. Dat varieert - buiten massale hoeveelheden hooi - van luzerne tot Speedibeet, tot Vitalbix of een combinatie daarvan.
Vandaag was de DA er weer om te enten en te ontwormen. Zowel J. en Kh. als mijn 2 Shetlanders.
Khavanna maakt het uitstekend. Zij is nu op haar best. Zowel fysiek als mentaal. Zolang zij een regendeken krijgt met dit wind- en-regen weer is ze happy. Zij kan totaal niet tegen deze weersomstandigheden, ze maakt maar weinig vacht aan in de winter.
Ik heb er sedert een half jaar een Dober reu bij, dus nu twee Dobers.
Jaopie heeft nu geen deken... dat zou hem ook absoluut geen goed doen: hij heeft vachtaanmaak genoeg. Als je onder zijn natte vacht voelt is hij op de huid droog.
We wachten op de lente.