Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moniek21

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:25

Sorry mallootje .. Hahaha ik heb met een scheel oog zitten lezen .. Bedoelde Charica ;)

Hier nog even een fotootje van Hudson in z'n nw stal(letje)
Afbeelding

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:01

Knappe Hudson!

Charica, dat is echt heel vervelend. Jonge paarden zijn natuurlijk nog niet geroutineerd in alles, en proberen toch overal wel een keer van onderuit te komen. Maar zou toch verder gaan met consequent zijn en corrigeren indien nodig. Ook al vindt hij het niet leuk.

Blijkbaar nog een paar moeilijke paarden nu hier!

Ik ga straks kijken wanneer ze met Danica rijden, ben wel benieuwd :)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:40

Dank je wel ; Coberlina. Gisteravond ging ik weer naar stal. En ik riep zijn naam en hij begon al helemaal enthousiast te doen en hinneken als een gek. Pfffff, dan denk ik : I still remember what you did yesterday... :P Maar hij niet denk ik. lol Mijn vriend heeft gisteren met hem in de bak gelopen. Dan doet ie echt normaal. Daarna een stal-genootje. Bij haar doet ie hetzelfde als bij mij... Hmmmm...

Mooie stal trouwens, Moniek!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:55

Charica schreef:
Dat geloof ik wel. Ik was na de tijd zo van streek dat ik niets meer heb gedaan. Mijn vriend heeft hem toen een tik gegeven. Van hem accepteert hij dat wel. Ik denk ook wel dat ik leiderschap kan leren. We zijn iedere week bezig met grondwerk in de les. Maja, ik weet niet. Ik vind het gewoon lastig en ben er behoorlijk verdrietig over. Het voelt alsof mijn hart even is gebroken. |(

Meningen verschillen , laat ik dat voorop stellen.
Maar dan heb je voor mij een te romantisch beeld van met paarden om gaan. Met alleen lief zijn bereik je naar mijn mening niets met een jong (brutaal) beest.
Als het met je vriend wel zo goed gaat: even doorpakken en leren sneller en duidelijker ingrijpen. Dan kun je zomaar over 2 weken je lieve vriendje weer terug hebben.

Mijn beestje was nog hengst toen hij kwam met alle brutale stijger en bijt perikelelen van dien. Dat had niets met mij te maken of het feit dat hij mij niet zou mogen. Gewoon redelijk normaal gedrag voor een stoer jong ding. Die heeft er best van langs gehad in het begin maar maatjes zijn we evengoed geworden. Hij weet wat hij mag en wat niet. Wordt de hemel in geprezen bij ieder klein dingetje wat hij goed doet maar krijgt nog steeds heeeeel duidelijk te weten wat hij niet mag.

moniek: ik ben verliefd op die neus. bevalt het tot nu toe? Je hebt wel perfect weer voor een overgang naar alleen een buitenbak.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:19

Helemaal eens met jou, Pol.

Een paard heeft idd duidelijkheid nodig en ze zijn voor elkaar ook hard als er een grens wordt overschreden.
Charica, ooit gezien hoe een merrie haar veulen corrigeert, bijvoorbeeld?
Die merrie kan haar veulen rustig een mep of knauw geven, om het op een later moment weer heel normaal te zogen of anderszins te verzorgen.
Consequent zijn en soms dan dus ook streng zijn hoort bij de opvoeding en is echt geen reden voor een paard om jou daarna niet meer te mogen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:44

Charica schreef:
Ik was in de box. En ik had net 3 hoeven uitgekrabt. Geen probleem. Hij was hooi aan het eten zoals gewoonlijk. De vierde, rechtsachter. Wou hij niet geven. Ik pakte hem op, en ging moeilijk doen. Heen en weer bewegen, proberen te slaan, ik hield gewoon vast totdat hij zijn been gewoon keihard naar beneden drukte. Dit heb ik drie keer gedaan en volgehouden. Ik snap niet goed wat ik verkeerd heb gedaan? Mijn instructrice was er niet bij. Dus van haar kunnen we niets zeggen. Dat zou ook niet eerlijk zijn. Ik ben zeer tevreden over haar.
Het is niet zo dat dit de eerste keer is dat ik met zijn hoeven bezig ben. Ik krab ze iedere dag uit. Op dezelfde manier. Alle 4. Geen probleem... %) %)

Ik ben er natuurlijk niet bij geweest maar het kan zijn dat hij net niet goed in balans stond. Als hij aan het eten was (van de grond) kan het zijn dat hij bijv. links voor niet steunde op zijn been*. Als je dan zijn rechterachterbeen pakt is hij uit balans. Jonge paarden corrigeren dat dan ook nog eens niet snel. In jouw geval was het "keihard naar beneden drukken" waarschijnlijk gewoon een balansprobleem en was het niet omdat hij zijn voet niet wilde geven.
(*Paarden rusten staand altijd kruislings; dan belasten ze linksvoor/rechtsachter of andersom).
Als je dit een volgende x merkt zet je hem gewoon even om en check je of hij op alle 4 zijn benen staat.

Staat het paard op alle 4 zijn benen en dreigt hij bij het voetje geven, dan is het vervelend gedrag. Al heeft ie alleen maar zn oren in zn nek of draait zn achterhand naar me toe dan krijgt ie al een correctie. Meestal kun je het aan de houding van het paard, het hoofd en hoe hij kijkt al zien hoe zn pet staat.

Maar bij jouw paard lijkt me het gewoon een balansprobleem.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:47

Wat een mooi plekje voor Hudson Moniek; hij lijkt het naar zn zin te hebben.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:33

Dank je wel Babootje : Daar kan ik wat mee :)

En voor de rest... Ik denk niet dat jullie het of mij begrijpen. Ik heb totaal geen moeite om hem op zijn flikker te geven, maar ik heb mijn leven wel lief. Ik vind het jammer dat er gelijk zo over mij wordt gesproken. Op een persoonlijke manier. En dat terwijl ik alleen maar een uitreiking doe naar mensen die ervaring hebben met jonge paarden? Voor mijn gevoel krijg ik alleen maar kritiek en geen handvaten waar ik iets daadwerkelijk iets mee kan.

Even wat achtergrondinformatie, want het komt over alsof ik een totale retard ben : Ik heb vroeger 4 jaar gewerkt op een draverstal. Daarna gestopt. En later weer opgepakt met paarden, en dat doe ik nu 5 jaar.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:57

nou charica je gaat zelf direct roepen dat hij te hoog gegrepen is en dat je blijkbaar niet met paarden overweg kunt.

iedereen hier wil je alleen maar helpen

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:03

Zo komt het niet over. Ik ben niet consequent, niet duidelijk, niet snel genoeg, ik leef in een romantische droomwereld, mijn begeleiding niet goed. HOE is dat helpen? Op mijn vraag wordt niet eens een antwoord gegeven.

Ik snap dat iedereen zijn eigen mening heeft. Maar maak het niet persoonlijk. Dat heb ik nergens aan verdiend volgens mij.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:08

ik lees dat toch anders, je moet dan dus juist wel snel en consequent zijn en een zero tolerance beleid gaan voeren, niet wachten tot het uit de hand loopt.

Dus dreigen, happen direct bestraffen en als hij dat niet accepteert sterker doorzetten, neem een zweepje oid mee.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:23

charica: Ik denk dat je gewoon even heel diep moet zuchten en morgen nog eens moet lezen. Dan valt het heus mee wat wij schrijven. Je moet je de hele situatie niet zo aantrekken.

Ik kijk al weer uit naar de volgende keer dat ik kan rijden op mijn gupje. :j I'm hooked

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:27

Als dat zo overkomt is dat niet de bedoeling Charica. In ieder geval niet de mijne.
Alleen uit wat je schrijft blijkt nog wat onervarenheid; in ieder geval met de wat jonge of meer "karaktervolle" paarden. Helemaal niet erg; iedereen heeft moeten leren.

Ik heb inmiddels 30 jaar "eigen paarden", gehad waarvan een aantal jonge dieren van licht bereden, zadelmak tot de laatste alleen halstermak. En zo ongeveer wel alle karakters gezien. Paarden met elkaar vergelijken moet je niet doen. De ene is de andere niet (net als mensen eigenlijk). Je hebt slimme en minder slimme, snelle en luie, dominante en softies, schrikkers en koele koppies en zelfs verwaande paarden. Mensenpaarden en "geen mensenpaarden". Ieder paard zijn eigen aanpak.
Maar het zijn en blijven paarden en je moet er als paarden naar kijken. Dus niet denken "mijn paard houdt er niet van gecorrigeerd te worden" want zo denkt een paard niet. Je moet ze geen menselijke gevoelens en eigenschappen toedichten.

Zo heb ik ooit een merrie gehad. Een echt "geen mensenpaard". Hartstikke betrouwbaar met rijden, maar geen knuffel, nooit naar je hinniken. Op de wei kwam ze nooit naar je toe. Vergeet de "join-up" met haar maar :D :D Ik vond het jammer dat ze niet wat gezelliger was, maar "verdrietig dat ze me niet mocht :+ " werd ik er niet van; verder was het een prima gebruikspaard. Wel een dominante tante in de omgang.

Het paard dat we nu hebben - History - is een absolute tegenpool. Lief, aanhankelijk, hinnikte vanaf dag 1 en loopt als een trouw hondje achter je aan. Een heel werklustig maar ook heel slim paardje. Heeft heel snel door wat je van hem wil. Bijvoorbeeld met het longeren en omzetten aan de lijnen, maar 2x aan de hand hoeven laten zien wat de bedoeling is en hij doet het al. Ook paarden gehad waarbij het longeren in het begin een drama was maar bij hem lijkt alles vanzelf te gaan.
Zo heeft ieder paard zijn eigen gebruiksaanwijzing en die zul je moeten ontdekken. Ervaring helpt daar natuurlijk wel mee en vooral bij jonge paarden omdat die nog veel moeten leren. Als je iets fout doet, krijg je vrijwel meteen de rekening gepresenteerd. Als je zelf nog onvoldoende ervaring hebt moet je er goede begeleiding bij zoeken. En met goede begeleiding bedoel ik dan ook mensen die ervaring hebben met het opleren van jonge paarden. Niet alleen met rijden, maar ook in de omgang. Veel lezen, af en toe naar een clinic kan ook je helpen.

Een echte "smeerlap" lijkt me die van jou niet, uit wat ik zo lees. Er zijn er maar weinig die echt zo moeilijk zijn overigens. Maar dat jullie nog naar elkaar toe moeten groeien is wel duidelijk. Geef het de tijd, dan komt het vast goed.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:48

Nou hier wat foto's van één van de paarden waar ik eind van de zomer mee begonnen ben zadelmak te maken. Dit keer voor het eerst mee de baan op voor wat galoptraining. Wat een heerlijk dier!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 18:29

In verband met priveomstandigheden (via pb), heb ik moeten besluiten om Hinde te verkopen. Mocht er iemand geïnteresseerd zijn of mocht je iemand kennen, stuur me even een pb'tje.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:25

wat jammer zeg yeentll, jullie zijn zo'n mooie combi

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:27

Jammer jullie waren echt zo'n mooie combi, die knapperd vind vast snel een goed nieuw huis

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:09

Wat enorm jammer yentl.
Wil je mij wat info sturen. Ik ken wel wat mensen die opzoek zijn.

Sjef gaat enorm fijn. Zelf op en af stappen gaat super. Rondje buiten is geen probleem. En het rijden gaat echt super fijn.

Afbeelding

Afbeelding

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 21:16

Ik zal je morgen even een berichtje met informatie sturen Leonie!

Vandaag nog wel een lekker stuk kunnen rijden met haar, ze was weer zo fijn. Wanneer niet eigenlijk, haha.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:47

Yeentle. Wat een rot bericht. Hoop dat de reden niet te naar is. Succes

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:54

He wat ontzettend jammer zeg, Yeente, dat je Hinde moet verkopen.
Jullie zien er op de foto's als prachtige combi uit.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:34

Gatver Yentll wat een rot bericht, ik schrik er echt van , jullie waren echt een combinatie voor de toekomst in mijn ogen..
Leonie, wat een heerlijk beest heb je toch :)
Kyrkelover .. Wauw wat een gave foto's :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:29

Wat jammer Yentll, jullie zijn zo'n leuk duo :( Ik hoop dat je snel een hele goede thuis voor haar vindt!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:56

Leonie, wat een gave plaatjes.
Ik moet vanavond ook echt even met de camera de wei in. Rondjes sjezen is hier vaste prik rond half 7. Stom eigenlijk dat ik dat nog niet heb vast gelegd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:59

Leuke foto's Kyrkelover en prachtige omgeving.
Stoere "bok" Leonie en wat een leuk hoofd heeft ie.
Hoop binnenkort ook een paar leuke foto's te kunnen plaatsen.