Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 13:02

Grappig broer kende ik al veulen ziet er leuk uit, ben nu wel heel benieuwd hoe ze dr nu uit ziet hahaha

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:07

Ik kwam mijn naam een aantal keren hier tegen wbt de lingh merrie en ook de vraag waarom ik haar niet heb laten inslapen.En ook dat ik er niet mee zou durven te rijden :D

ik heb de merrie als 2 jarige gekocht als leuk jong sportpaard. Als 3 jarige heb ik haar rustig aan zadelmak gemaakt.
Dit pakte ze enorm fijn aan. Meteen was er veel vraag naar en of ik haar niet wilde verkopen. Dit ging om behoorlijke bedragen dus de knoop doorgehakt.
Klinische keuring geen probleem toen de fotos en dat was schrikken.
Sesambeenderen kats door midden. Volgens de keuringsarts een wonder dat ze geen pas kreupel liep en als hij haar niet zelf net gekeurd had zou hij echt niet geloven dat het 1 en hetzelfde paard was waarvan deze foto was.
Er zat een enorme botwoekering om de breuk die zelf netjes genezen was maar wel zo bij de pezen dat het een kwestie van tijd was dat ze er ooit last van zou krijgen.
Hij gaf aan dat gezien hoe ze er nu super over liep het misschien wel jaren kon duren voordat ze kreupel ging worden. Misschien wel na een flinke sport carrière. Besproken wat de opties waren: Inslapen of zien waar het schip strand.

Een verder kerngezonde merrie die klinisch super is aflaten maken? Als er niet zoveel vraag naar was geweest was ik er zelf mee blijven rijden, was ze niet gekeurd en had ik het misschien nooit geweten.
Zelf houden? maar dat risico he.. dat heb je altijd wel maar toch zuur als er jaren werk aan zit en hij gaat dan stuk aan dat been.

Ik heb haar op bokt gezet met het hele verhaal. Als fokmerrie misschien leuk of voor iemand die een fijn dier zocht met goede bewegingen die het wel wilde proberen.
Als niemand haar wilde hebben ook prima dan zou ze blijven.

Het liep echter storm. Meisje dat haar nu te koop aanbied was het eerste. heeft haar voor een klein bedrag over genomen en er 3 jaar met veel plezier opgereden. Klinisch is ze nog steeds goed begreep ik maar kan haar niet meer betalen. Nou werk ik op een handelsstal en daar komt veel binnen om diezelfde reden op dit moment.

Als ik morgen de keuze weer mag maken, zou ik het dier nog steeds niet af laten maken.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:35

Duidelijk verhaal toch. Ik had in jouw positie het paard wel in laten slapen (als prof zijnde), maar als je het paard verkoopt met compleet verhaal treft jou verder geen blaam. Het linke is alleen omdat het paard klinisch in orde is de kans bestaat dat op een gegeven moment dit paard toch weer zonder verhaal verkocht wordt. En dat risico zou ik niet willen nemen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:36

helemaal duidelijk toch nimber, jammer dat ze het financieel niet meer kan opbrengen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:47

Johnnydepony schreef:
Het linke is alleen omdat het paard klinisch in orde is de kans bestaat dat op een gegeven moment dit paard toch weer zonder verhaal verkocht wordt. En dat risico zou ik niet willen nemen.

De huidige eigenaar verkoopt het dier met wederom het hele verhaal erbij. Ik zie daar geen probleem in. En dit verhaal is via internet zo makkelijk te vinden, daar zal geen ''handelaar" zich nog aan willen branden.

Ik had hetzelfde gedaan als Nimber (ik als niet-prof). Je maakt een dier niet af puur omwille van kansberekening. Je laat het inslapen op het moment dat de gezondheid van dat dier daarom vraagt. Het paard is vooralsnog veel beter af.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:54

Johnnydepony schreef:
Duidelijk verhaal toch. Ik had in jouw positie het paard wel in laten slapen (als prof zijnde), maar als je het paard verkoopt met compleet verhaal treft jou verder geen blaam. Het linke is alleen omdat het paard klinisch in orde is de kans bestaat dat op een gegeven moment dit paard toch weer zonder verhaal verkocht wordt. En dat risico zou ik niet willen nemen.

Dus omdat de mens te stom is om na te denken over waar ie mee bezig is, moet het paard maar naar de eeuwige weides? Beetje omgekeerde wereld......

Ik heb een paard gehad dat op d'r 24e een forse hartruis gediagnostiseerd kreeg (bij toeval); waar ik op 27-jarige leeftijd nog een bezorgde opmerking van een dierenarts over kreeg en die ik uiteindelijk op 29-jarige leeftijd heb laten gaan op artrose die te erg werd voor het paard (dat was nog in het pre-glucosaminetijdperk).
Met het hart heb ik nooit problemen gehad..........

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:04

Zeg ook niet dat ik verkeerd vind dat ze het paard heeft verkocht, ik had waarschijnlijk niet gedaan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:47

Ik wil dus een contract gaan maken voor mijn nieuwe jaarling. Gegevens koper verkoper en gegevens van het paard staan erin en onderin moeten handtekeningen. Wat kan ik er nog meer bij zetten? We doen eerst een aanbetaling en als we hem ophalen betalen we de rest. Kan ik dit er ook in vermelden? Wanneer de aanbetaling wordt gedaan? Hij wordt daar ook gecastreerd, misschien daarover er nog iets in? Wie helpt me!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:59

Risico van castratie bij de verkopende partij leggen, vermelden onder teruggave van aanbetaling.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:32

Dat is zeker belangrijk, Dees!

Verder datum van laatste betaling (door koper) en datum van levering (door verkoper) er in opnemen. Dit kan dus dezelfde dag zijn.
Vermelden tot wanneer het risico (bv. ongeluk in de wei) bij de verkoper ligt, castratiesituatie inderdaad apart vermelden.. Ik zou zeggen tot moment van overdracht.

Wil je nog iets van keuring door DA? Bv. conditie hart, conditie van paard na castratie (dus garantie dat dit goed gegaan is, geen klophengst, geen infectie). Dan evrmelden onder voorbehoud van een dergelijke goedkeuring door een door jou aangegeven DA.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:53

Wat moet ik helemaal bovenaan doen? benhier zo slecht in.. Contract overname paard of Contract paard kopen

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:57

Gewoon: Koopcontract? of Koopcontract paard :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:00

nou jongens noem is een leuk tekstje.. ik ben inspiratieloos, deze dingen moeten in de tekst:
Datums aanbetaling, risico castratie wat nog meer....... weet niet hoe ik het inelkaar moet flansen

ElanII

Batlow schreef:
Wat moet ik helemaal bovenaan doen? benhier zo slecht in.. Contract overname paard of Contract paard kopen

Je koopt het paard toch ? Lijkt me dan een koopcontract. Verder niet onzeker zijn, inventariseren wat je erin wilt hebben punt voor punt en dan uitwerken. Het hoeft geen contract te zijn zoals bij de notaris of zo, als er maar staat wat erin moet: naam koper, naam verkoper, naam en leeftijd paard, eventueel verdere gegevens paard en verder wat jij met de verkoper afspreekt. Als staat het bij wijze van spreken op een bierviltje of een toiletpapiertje... Als jullie het eens zijn over de inhoud en beiden ondertekent, dan maakt het niet uit hoe het er staat. Succes...

Martie

Ik heb staan: Koopovereenkomst paard

Denk ook aan vermelden van chipnummer/paspoort/stamboekgegevens, geboortedatum, kleur, aftekeningen, geslacht.
Natuurlijk ook naam en volledig adres koper en verkoper.

Als ik meer tijd heb, kan ik nog wel wat details sturen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:02

Martie schreef:
Ik heb staan: Koopovereenkomst paard

Denk ook aan vermelden van chipnummer/paspoort/stamboekgegevens, geboortedatum, kleur, aftekeningen, geslacht.
Natuurlijk ook naam en volledig adres koper en verkoper.

Als ik meer tijd heb, kan ik nog wel wat details sturen.

Ja klopt, wat daar staat heb ik, gegevens koper verkoper en van het paard zelf. Maar verder nog belangrijke dingen die erin moeten?

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:21

LisaFalco schreef:
Ik ga me ook melden!
Mijn eisen:

Type: springen, eventing, allrounder
Leeftijd: 4-10
Geslacht: merrie of ruin
Kleur: bruin, donkerbruin, zwart of vos
Stokmaat: 1.58-1.68
Prijs: 0-3000
Verder moet hij natuurlijk braaf, verkeersmak en trailermak zijn

Vraagprijs tussen 3000 en 3500 valt misschien te bespreken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:28

LisaFalco schreef:
LisaFalco schreef:
Ik ga me ook melden!
Mijn eisen:

Type: springen, eventing, allrounder
Leeftijd: 4-10
Geslacht: merrie of ruin
Kleur: bruin, donkerbruin, zwart of vos
Stokmaat: 1.58-1.68
Prijs: 0-3000
Verder moet hij natuurlijk braaf, verkeersmak en trailermak zijn

Vraagprijs tussen 3000 en 3500 valt misschien te bespreken

Dus als jij een wereldbok vindt die echt 4k op moet brengen, dan laat je 'm staan???

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:40

Ehm... Wereldbok voor 4K... Nee, daar geloof ik niet in :D Daar moet ergens een concessie op zitten.

Al vrees ik voor LisaFalco dat ze voor haar budget echt geen paard gaat vinden dat aan al de criteria zal voldoen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:45

Een 10 jarige vos merrie van 1.58m zou toch moeten lukken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:55

Net even op mp gekeken, valt inderdaad nog reuze mee ook wat je voor 3.000 euro kunt kopen :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:57

Ik ben drukke stallen aan het zoeken voor mijn nieuwe jaarling.. Mijn vriendin haar stiefmoeder heeft een stal waar haar paard staat, ik vroeg of er plek was en dat was er (heel fijn want deze is het dichtst bij en aan het bos vast!!) het enige is is dat alleen haar paard daar staat, dan komt hij samen met 1 paard, kan dit kwaad?!

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:02

Tsja 3000 is idd niet veel, maarja mijn ouders betalen dus..
Maar het valt idd nog wel mee, in deze tijd wordt niet veel meer verkocht
Heb al verschillende paarden gezien dus dat moet wel lukken denk ik

mobart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:02

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:15

Deze stekelharige Uptown http://sporthorses.nl/advertentie/paard/id/96415/zoekid/912928 valt ook bijna binnen budget met vraagprijs van 3900.
http://sporthorses.nl/advertentie/paard/id/96550/zoekid/912928 een zwarte gelderse merrie van 5 jaar voor €2500,-
Jonge vos merrie van Utopie http://sporthorses.nl/advertentie/paard/id/94886/zoekid/912928

Er zijn best wel wat leuke paarden te vinden voor dat budget LisaFalco... ik denk dat je vooral geluk moet hebben dat paard voor de rest ook gezond is... maar daar heb je bij een hogere prijsklasse ook geen garantie op.