[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:22

jeetje wat naar nieuws...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:24

Naar nieuws. :(:) De opmerking dat ze toch niks met een atactisch paard doen vind ik erg merkwaardig. Het is toch aan de baas om een dier te willen behandelen niet aan de dierenarts om een dier bij voorbaat af te schrijven al.

Hopelijk vindt je iemand die langs kan komen met een echo aparaat

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:52

Wat een vervelend update zeg!
En wat een rare opmerking van die veearts zeg! Je mag toch wel eerst even uitzoeken wat voor blessure ie eigenlijk heeft!

En E-didget? Volgens mij komen die door heel Nederland aan huis toch?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:10

Die opmerking niet meer behandelen hoor ik inderdaad wel vaker. Zo is 3 jaar terug mijn kreupele paard "afgekeurd" met de woorden: "Ik zou hier geen tijd meer in steken, dit gaat nooit goedkomen".

Net als met Frum wordt mijn paard beter door het werk.

Ook vorig jaar, toen mijn oudste paard met een peesblessure stond. Nog niet met zoveel woorden gezegd dat het geen zin had, maar kwam er eigenlijk wel op neer. Knol in het land gezet, mijn hart vastgehouden als ie weer eens kreupel liep te huppelen omdat ie toch energie had en hem zo maar gelaten. Loopt weer prima. En ik heb niet elke 6 weken laten scannen. Hij heeft gewoon de tijd gekregen. Maar goed, die is niet atactisch natuurlijk.

Ik hoop nog steeds dat het bij Frum iets anders is. Ik vind het beeld snel dik, verhoging, redelijk snel dun niet echt bij een peesblessure passen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 14:26

Klopt maar hij houdt nu een verdikking aan de binnenzijde lv bij pees. Da denkt dat de peesschede/tunnel waar de pezen doorheen lopen beschadigd is. Als dat zo is, dan gaat zijn been weer heel dik worden de komende dagen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:06

_Lorette_ schreef:
Klopt maar hij houdt nu een verdikking aan de binnenzijde lv bij pees. Da denkt dat de peesschede/tunnel waar de pezen doorheen lopen beschadigd is. Als dat zo is, dan gaat zijn been weer heel dik worden de komende dagen.

Aaah oliebol Lorette! Als dat echt zo is is de kogelringband wellicht ook beschadigd en daar kun je inderdaad zomaar 6 maanden zoet mee zijn.
Onze veearts komt overigens gewoon met zijn echo-apparaat op stal, het enige is dat het dan 15 euro duurder is dan wanneer je bij hem zou scannen.
Maar ik zou ook concreet willen weten wat er aan de hand is en de veearts die zo laatdunkend doet over Frum zou van mij een atactische schop voor de bil mogen hebben.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:31

Oh wat naar. Zonde ook, het ging al zolang behoorlijk goed. Je wist dat het nooit makkelijk zou worden, maar wat heb je veel met hem bereikt en wat mag Frumm in zijn hoefjes knijpen dat hij jou als baasje heeft.

Sterkte!!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:48

Misschien heeft het griffelbeen een opdonder gehad? geen kaal plekje/beschadiging daar op? en ik ben het met mn voorganger eens, die Dierenarts die Frum zomaar afschrijft omdat ie Atactisch is mag een schop voor zn donder hebben, we hebben het hier wel over frum ja!!! Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is om hem te koelen? anders zeker 2x per dag goed koelen, met ijs of de koude straal. En liefst een stal bandage om als tegendruk om het vocht er zo goed mogelijk uit te houden, anders in de groene leem/klei zetten. Iig heel veel sterkte, ik ga hard duimen dat het allemaal meevalt.....

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:50

kimmie1 schreef:
Misschien heeft het griffelbeen een opdonder gehad? geen kaal plekje/beschadiging daar op? en ik ben het met mn voorganger eens, die Dierenarts die Frum zomaar afschrijft omdat ie Atactisch is mag een schop voor zn donder hebben, we hebben het hier wel over frum ja!!! Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is om hem te koelen? anders zeker 2x per dag goed koelen, met ijs of de koude straal. En liefst een stal bandage om als tegendruk om het vocht er zo goed mogelijk uit te houden, anders in de groene leem/klei zetten. Iig heel veel sterkte, ik ga hard duimen dat het allemaal meevalt.....

:j :j

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:51

Och, wat een domper. Hier in de buurt ook meerdere mensen die mobiele apparatuur hebben maar die zitten wel een endje bij jou vandaan. Als die Arthur maar gewoon de echo's maakt en naar jouw eigen DA doorstuurt, kan die toch kijken wat hij er mee wil doen? Dat hoedt de echo-man dan niet zelf te doen/beslissen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:38

Oei, wat naar! Ik duim weer volop voor je hoor. Heb je al een afspraak gemaakt met "Arthur"? Anders zou ik toch nog kijken of Edigit op korte termijn kan komen en eens horen of die een echo ( met eventueel röntgenfoto's) willen doen bij Frum? http://www.edigit.nl/ is de site van Edigit.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:57

TS, hoe lang is het nu geleden trouwens? Mijn arts raadde me aan om pas na ca 10 dagen (geloof ik) te scannen

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 20:33

Maandag zou de blessure zijn ontstaan. Ik denk echter dat ik niet direct iemand op de stoep heb staan.

Ik vond het geen rare reacties van de dierenartsen. Veel atactische paarden zijn heel andes dan Frum en dan zou dit 'de druppel' zijn.

Ik heb tot nu toe twee opties. Beide artsen staan er niet om te springen, maar hebben niet direct nee gezegd.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:40

Is het niet van rhino virus. Daar heb je ook de ataktische vorm van.
En mijn da zij ook dat steeds slechter gaat en berg afwaarts helaas.
Sterkte in ieder geval,nooit leuk zo iets

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:00

Kun je het niet een paar dagen aankijken? Volgens mij moet voor scannen van een peesblessure de zwelling minder zijn, daar gaat meestal enkele tijd overheen.

In elk geval beterschap voor Frum...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 21:27

Been is nu zeker dun genoeg om te scannen, maar hij heeft vanochtend nog vochtafdrijvers gehad. Hoe het gaat worden, weet ik niet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:52

Met een peesblessure gaat het er niet alleen om dat het been weer dun is om te scannen, maar eigenlijk moet de actieve tijd voorbij zijn. Na het ontstaan van een peesblessure werkt dat nog zo'n dag of 10 door. Daarna kunnen ze pas een reëel beeld van de ernst van de blessure zien. Als je twee opties hebt voor het scannen, zou ik gaan ( maar jij waarschijnlijk ook wel) voor degene die jou het meeste aansprak in het gesprek.
Jij kan die reactie wel niet raar vinden, maar ze zouden toch eerst de eigenaar aan moeten horen en daarna pas hun conclusies moeten trekken...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:24

Hoe is het ondertussen met Frummel?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 13:50

Heb inmiddels alleen Edigit nog over voor een echo.

Frum houdt zich rustig buiten, dus vandaag mag hij een hele dag en ook samen met zijn vriendin. Het kan zijn dat ik daar spijt van krijg, als hij zijn been toch overbelast, maar ik maak me sneller zorgen om zijn ataxie. Als hij te wiebelig wordt, dan ben ik verder van huis. Dus op hoop van zege…

Hij lijkt een iets verdikte pees te hebben en er zit nog iets vocht. Niet dat het erg opvalt, maar het is niet zo droog als zijn rechter voorbeen. Hij loopt wel oké.

Zaterdag had hij erg dunne mest, maar dat kwam wellicht mij door een licht virusje, mogelijk meegebracht door het nieuwe paard. Eén ander paard had het enkele dagen geleden ook. De temperatuur liep niet op en ze waren er allebei binnen 24 uur weer af. Ik heb het wel scherp in de gaten gehouden. Je weet maar nooit...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:00

Als hij nu buiten niet al te veel uit zijn dak gaat, zou ik hem gewoon lekker buiten zetten hoor. Mijn vorige paard was niet op stal te houden als de rest naar buiten ging, die is met vier verschillende peesblessures ook naar buiten gegaan. Je hebt er niets aan als straks die peesblessure over is ( als het dat is) en je niets meer kan voor Frum vanwege de verergerde ataxie.
Heb je al een afspraak gemaakt met Edigit of nog even niet?

Hoe denk je dat Frum op dat echo-gebeuren gaat reageren? Op de gel en op de "mond" die over zijn been gaat, een DA die op een rollend krukje naast hem zit... Zou je dat nog zelf wat moeten/kunnen oefenen met hem? Sufmaken zal je ook niet willen denk ik.

Lastig is dat met nieuwe paarden er steeds bij. Natuurlijk is dat nu eenmaal zo bij jou, logisch, maar wel iedere keer andere virusjes etc. waar Frum misschien wat sneller op reageert dan je andere paarden. Maar goed, een dagje is te overzien hoor. Jij houdt dat heus goed in de gaten.

Ik duim voor jullie dat het met Frum allemaal meevalt!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 18:37

Ik weet vrijwel zeker dat de dierenarts hoe dan ook (gesedeerd of niet) gaat vrezen voor zn apparatuur.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:03

Ja, daar was ik al bang voor... Hoe zou het zijn als jij de apparatuur zelf bedient? Of denk je dat dat voor Frum geen verschil maakt? Dat jij beter bij zijn hoofd kan staan om hem bij te staan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:57

Fijn dat zich rustig houdt buiten samen met zijn vriendin. Je moet toch wat en als dat het beste werkt zou ik hem ook gewoon lekker naar buiten laten. Gek doen op stal worden ze toch ook niet beter van.

Ga je nog wel voor de echo?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:06

Arthur is wel goed, ben benieuwd wat je besluit

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:22