Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:17

_brunette. Ik begrijp je angst. Ik heb er ook een ontzettende kijkert. Ze kijkt naar alles en als ze iets spannend vindt dan zet ze haar nek op letterlijk. Ik moet zeggen dat ze vrijwel nooit gaat rennen hoewel ik me kan voorstellen dat je dat idee hebt. Inderdaad de tip hier: doen alsof je neus bloedt en doorrijden/werken werkt het beste. Als je ook gaat kijken en meegaat in haar interesse dan versterk je het bij je paard. Ik begrijp je volkomen hoor want ik ben ook bange haas en altijd bezorgd dat ze iets geks gaat doen...gekke bokkesprong of aan de haal gaat maar zoals ik al zei dit doet ze vrijwel nooit..het is gewoon haar manier om naar iets te kijken. Die van mij is nog jong dus veel dingen zijn gewoon nog nieuw en spannend. Weet je wat bij mij ook goed werkt? Zien hoe andere mensen op je paard rijden en dan horen dat het prima gaat! Op die van mij rijdt ook wel eens een meisje van 10 (naar buiten) en die vindt het prachtig, ze doet echt geen stap verkeerd met haar, ook niet als het waait en het koud is.
Maar even over dat afstappen? Dat doe ik dus nooit, ook niet als ik heel erg bang ben. Je hebt dan echt te weinig controle over je paard...als ie ergens van schrikt of zoiets. Je moet ervan uitgaan dat als jer erop zit en er gebeurt iets, je vaak vanzelf weet hoe je het moet oplossen; als je veel rijervaring hebt dan is dat gewoon zo. Je kunt beter erop blijven zitten dan maak je meer kans als er iets gebeurt, sowieso.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:23

Peetstap schreef:
Romanoff schreef:
Hm kan begrijpen dat je daar nerveus vn wordt!
Eraf had je hem mss even aan de longe moeten doen? Daarna er weer even opklimmen en verder rijden. Iig dat is wat ik gedaan zou hebben

Waarom doe je dat ?

Omdat ik naast mijn paard hem beter gerust kan stellen dan erop. Als ik blijf zitten ga ik ook strak/nerveus doen, Nee dat helpt ;)
& Aangezien 1x mn arm breken wel genoeg is!

Dus bethje; met jou theorie ben ik het niet geheel eens ;). Als hij een bommetje onder me wordt gooi ik hem aan de longe en mag hij zichzelf lastig vallen. Als hij ontspant en ik ook weer, stap ikgewoon weer op en rijden we gezellig verder.
Nooit problemen mee gehad.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:47

"Dus bethje; met jou theorie ben ik het niet geheel eens . Als hij een bommetje onder me wordt gooi ik hem aan de longe en mag hij zichzelf lastig vallen. Als hij ontspant en ik ook weer, stap ikgewoon weer op en rijden we gezellig verder.
Nooit problemen mee gehad."
Longeren is een beetje lastig als je aan het buitenrijden bent! Ik ging ervan uit dat ze buiten was dus niet ergens in de binnen of buitenbak. Als je gewoon op je eigen terrein bent is het inderdaad soms beter om af te stappen maar als je onderweg bent vind ik het niet verstandig; ik doe het alleen in noodgevallen....als je paard dus echt niet over een bepaald bruggetje wil en er is geen andere route...maar anders liever niet..

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:32

ik stap toch ook af hoor, omdat het probleem duidelij kbij mij ligt en niet bij Verdi...en ik heb de boel beter onder controle als ik er naast loop. Maar zal bij iedereen anders zijn. Ik weet van mezelf dat ik hyper blijf van de adrenaline, en ik wil dus niet op dat punt komen, Ik spring eraf, loop een stukkie..isie rustig ga ik er weer op

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:56

Per paard ook weer verschillend toch? Ik kan helaas waar ik rij echt niet ernaast gaan lopen (druk verkeer in Den Haag/Scheveningen), is niet veilig voor mij en niet voor mijn paard. Hoe bang ik zelf ook ben, ik kan haar beter kalmeren door erop te zitten, door mijn zit etc. Kan niet het risico nemen dat ze aan de haal gaat in het verkeer, niet dat ze die neiging heeft, maar je weet maar nooit...We gaan wel eens met haar lopen in het bos trouwens en dat gaat altijd goed..Kan me wel voorstellen dat er even naast lopen oplucht en kalmeert. IK doe het wel vaak op trektochten in Spanje, daar loop je hele stukken naast je paard, maar ja, geen verkeer en die paarden zijn eraan gewend..

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:53

Grappig om te lezen dat het per mens en per paard verschillend kan worden opgelost. Voor mij werkt beide op het moment niet haha. Ik heb mijn paard nog geen half jaar dus het vertrouwen is er nog niet voor 100%.
Ik baal altijd zo als mijn angst het weer heeft overwonnen maar kan het niet opzij zetten. Ik vind het fijn om te lezen dat meer mensen dit hebben en toch doorgaan met paardrijden. :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:00

Romanoff schreef:
Omdat ik naast mijn paard hem beter gerust kan stellen dan erop. Als ik blijf zitten ga ik ook strak/nerveus doen, Nee dat helpt ;)
& Aangezien 1x mn arm breken wel genoeg is!
Ok, als ontspanning van je lijf op zadel niet werkt bij jou, en je als een wasknijper zit kun je er beter af en de ontspanning zoeken voor beide door wat anders te gaan doen (afleiding)
Maar denk dat jij het hier hebt over bijna een bommetje onder je, en niet wat kijkerigheid naar een poes of ree naast de bak waar paard niet van schrikt maar naar kijkt.
In die fase kun je het erger maken of juist afzwakken door je eigen reactie naar mijn beleving.

Schrikt ie zich echt de pleuritus dan gaat ie er meteen vandoor en bekijkt van veilige afstand de situatie nog es.

Benieuwd wat anderen ervaren & doen met echte felle schrik reacties, dat lijkt me veel lastiger (als je er nog opzit tenminste...) :9

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:11

Ja oke als n paard wat kijkerig is, dan gewoon wat harder aant werk zetten :)
Maar als hij echt schijtensbamg voor iets is, loopt hij alleen verder als naast/ voor hem loopt. Dat is voor ieder paard anders :)

Buiten stap ik ind niet af, maar in de bak als ik het onverantwoord begin te voelen, dan stap ik wel af.
Gelukkig schrikt mijntes niet zo heel hefig meer.
Altijd handig om af en toe schriktraining met je paard te doen ( en voor jezelf!)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:17

Hoi Peetstap..bij echt heftige schrikreactie reageer ik puur op gevoel, dus vrijwel altijd door een automatisme wat meestal betekent, naar achteren zitten, teugels aan en laag etc. Een echte schrikreactie gaat vaak zo snel dat je niet echt tijd hebt om bang te zijn of om na te denken. Voor mij zit het probleem voor of na dat moment. Als de spanning erin zit bij jou en je paard en je dus een bommetje onder je hebt...dat is dus heel lastig om dan te ontspannen. Wat dan vaak gebeurt is dat het grote schrikmoment al voorbij is maar je paard nog steeds gespannen is en dan dus opeens van een blaadje ervandoor gaat....Daar heb ik tips voor nodig want dan wordt ik bang..Ik zit altijd tegen mijzelf te zeggen op zo'n moment: zwaar zitten, ontspannen, ademhalen, teugeltje ontspannen, maar toch helpt dat niet altijd...

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 03:47

Ik voel me toch even geroepen om hier ook op in te haken! Ik val ook onder de categorie 'angsthaas' en dat is nog zacht uitgedrukt. Mijn veulen staat in de opfok met 6 andere veulens, er is professionele hulp genoeg. En ik geef toe, voor een 5 maanden oud paardje heb je niet zo gek veel te doen.
Toch presteer ik het om er twee weken (!!!) over te doen voor ik al mijn moed bij elkaar geraapt heb en mijzelf de stal met 7 veulentjes ingooi en mijn eigen beestje van achter in de stal durf te vangen. En nog steeds kom ik er met knikkende knietjes uit. En nee, hij is niet bang voor het halster/touw/mensen/andere veulens/enzovoorts, hij staat gewoon stil en hij wacht tot ik uit geprutst ben.
Ik ben gewoon als de dood dat die onschuldige veulentjes me een schop gaan geven. Terwijl als hij eenmaal uit stal is, maakt het me niet meer uit, dan kan hij zo gek doen als hij wil. Wat hij ook niet doet trouwens.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:12

bethje31 schreef:
..Daar heb ik tips voor nodig want dan wordt ik bang..Ik zit altijd tegen mijzelf te zeggen op zo'n moment: zwaar zitten, ontspannen, ademhalen, teugeltje ontspannen, maar toch helpt dat niet altijd...
Het klopt wel wat je denkt en doet naar mijn idee en het zou ook moeten inwerken op je paard.
Sommige gaan liedje neurieen of wat voor zich uit fluiten voor hun eigen ontspanning, maar dan gaat je ademhaling weer naar boven als je niet oplet terwijl ie laag moet blijven.
Onderin in lijf traag mee ademen/zuchten in ritme van paard z'n ademhaling werkt ook & uiteraard met je stem geruststellen.
Weet je van je paard een plekje waar ie van ontspant ism met je stem en kun je erbij komen vanuit zadel kun je dat ook proberen, een kriebel in nek gaat b.v. nog, een oormassage wordt al moeilijker.. <<)
Maar die trucjes ken je al zo te lezen.
Ken verder ook geen tric''s meer, heb nog niet echt een tijdbom onder me gehad tot nog toe.

Iemand nog ideeen ?

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:38

Ik heb eens gelezen dat je moet gaan geeuwen, dan schijn je je lichaam helemaal te ontspannen...

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:45

Topic weer teruggevonden. In het begin heb ik ook hier meegeschreven maar om de een of andere vage reden was ik het topic kwijtgeraakt.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:53

welkom terug

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:53

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:51

Misterylady schreef:
Topic weer teruggevonden. In het begin heb ik ook hier meegeschreven maar om de een of andere vage reden was ik het topic kwijtgeraakt.

is een goed teken toch ?, dan heb je topic niet meer nodig ? :)

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:29

Was het maar waar haha.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:52

Hallo mede angsthazen,

Ik dacht laat ik eens mijn verhaal hier neer zetten en kijken of er mensen soortgelijk ervaringen hebben gehad en of tips hebben.

In het kort:

Ik rijd nu ongeveer pas 1,5 jaar. Behalve in mijn jongere jaren (ben nu 35) gereden te hebben zat ik dus 1,5 jaar geleden voor het eerst op een paard. Het rijden ging zeer voorspoedig 2x in de week les, waarvan 1 uur p/ week privé les. Ik reed al snel op jongere en wat pittigere paarden. Reed veel buiten. Uiteindelijk afgelopen zomer reed ik met plezier op 5 -6 jarige sportgefokte paarden zowel binnen als buiten. Wel merkte ik aan mijzelf dat ik gewoon niet de meest zekere ruiter was/ ben. Zeker galopperen buiten of springen vond ik nog wel erg spannend soms.

Eind deze zomer stapte ik op een paard, paard bokte terwijl ik nog niet zat, kwam omhoog en ging er ineens in galop vandoor terwijl ik een been over het zadel had. Gevolg boem. Gebroken arm. 2 maanden niet gereden.
Toen weer opgepakt ging redelijk Ok, ff wennen maar snel weer op pittige paardjes.

Toen ineens werd ik steeds onzekerder, uitte zich eerst in de stal. Oei paard doet zijn oortjes naar achter, ooh hij kijkt, straks hapt hij. Tijdens een les 3 weken geleden sloeg merrie steeds als ik aansprong in galop. Op zich niets aan de hand bleef gewoon telkens goed zitten maar dit raakte me zo dat ik niet meer durfde en gespannen werd waardoor paard 2x ondermijn vandaan rende in galop nog meer spanning etc. etc.

Volgende les durfde ik ineens niets meer. Stal in oeps eng stond gewoon te trillen. Durfde niet eens op te stappen! (speciaal rustig paard genomen) uiteindelijk naar 50 min stappen en draven toch 1 keer aangesprongen in galop (was vorige week). Ben nu nog steeds erg gespannen en rijd nu op het meest brave beginners paard in de les en privé les .

Dit helpt me wel aangezien dit paard super braaf in de stal (knuffelkont) is en met rijden heel betrouwbaar. Alleen moeilijk voorwaarts te krijgen en ben luie ruiter geworden na vooral paarden gereden te hebben die goed/ snel aan de hulpen waren. Aan de ene kant voel ik me echt een loser nu dat ik op dit "beginners" paardje zit maar aan de andere kant geeft dit wel weer een soort goed gevoel. Denk dat dit goed is om ff t plezier terug te krijgen en weer vertrouwen te hebben in het paard en mijzelf.

Snap alleen echt niet waar ineens die angst vandaan is gekomen, vooral ook in de stal jezus wat vind ik dat ineens spannend. Iemand soortgelijks meegemaakt zo'n verlate reactie op een val en hoe mee omgegaan? Tips?

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:00

q

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:27

Heel herkenbaar, ik heb sinds de zomer een bijrijdpaard. Super braaf beestje, doet geen vlieg kwaad en is nergens bang voor, en toch schrik ik van dingen waar hij van zou kunnen schrikken. Ik ga nu met hem in de manegelessen rijden en wil eerst een privéles omdat ik zeker wil weten dat ik écht niet te bang ben haha! :o

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:27

amandananana schreef:
Heel herkenbaar, ik heb sinds de zomer een bijrijdpaard. Super braaf beestje, doet geen vlieg kwaad en is nergens bang voor, en toch schrik ik van dingen waar hij van zou kunnen schrikken. Ik ga nu met hem in de manegelessen rijden en wil eerst een privéles omdat ik zeker wil weten dat ik écht niet te bang ben haha! :o

Beetje de omgekeerde wereld dus... :) Nu zie JIJ ineens bakkabouters.......