Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:25

Hij loopt momenteel met een hoefzweer. En hij is al op de foto geweest hoor en alles was in orde met de peesjes en banden enz.

Dus hij staat nu in de kliniek met een hoefzak. En daarna moet hij weer goed zijn.

Maar ik ben nu deze tegen gekomen en ik heb ook tegen haar gezegd dat als ik een ander tegen kom dat ik daar dan voor ga. Maar mocht dit niets worden, ga ik weer met de Paddox vos ruin bezig, tenzij hij verkocht raakt.

Alleen de hoefzweer is zo hardnekkig!

tita

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:36

Nee geen intresse wil gewoon gezond paard.

Als er op sh mikt staat waar moet je dan aan denken.....

Bk horses heeft mooie paarden zeg

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:41

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:43

Ja matig maar bedoel als er op sh notk staat waar moet je dan aan denken hogere prijsklasse of wat de gek er voor geeft

Twilight1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:45

parouscha schreef:
http://hetdressuurpaard.nl/ al eens op gekeken?

ja daar had ik toen ik aan het zoeken was ook naar wezen kijken die duble touch leek me erg leuk,
alleen de prijsklasse lag geloof ik hoger dan wij aan de aanschaf van een paard wouden uitgeven

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:55

Soms zitten ze voor een leuk prijsje er tussen. Maar vaak is 't vanaf 6000,-

Ik denk zelf ook dat de prijs dat hoog zit Tita

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:05

prijzen zijn idd best hoog. Ze hebben akelige gebreken en nog kosten ze ruim 7000 euro. tsja, misschieen een leek.
Net als die Florencio die ik heb laten keuren, harstikke KS maar de eerst volgende die hem laat keuren en geen rugfoto's maakt koopt mooi een kat in de zak!
Degene die ik nu op het oog heb is M1, 5 jaar, ruin en vraagprijs is 5000. Ik vind het reeeel maar tegelijkertijd iets aan de lage kant als ik het vergelijk met de rest. Ben dus druk bezig het " addertje" te achterhalen zodat ik niet voor niets weer op pad ga.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:15

& zo loooopt er heel wat rotzooi om ;)! Met gewone keuring koop je waarschijnlijk alsnog een paard met bemerking. Kwestie van geluk denk ik maar..

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:22

Laten jullie de paarden ook altijd keuren op de rug dan?

Ik laat een sport rontgen keuring doen. Maar kost dat enorm veel meer om de rug ook op de foto te zetten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:36

parouscha schreef:

Rug kun je simpel zelf keuren. Laat de nagel van je duim langs de ruggegraad lopen. Slaat het paard je het licht uit de ogen, dan laat maar staan.......
Problemen in de rug is 90% slecht rijden. Echt medische afwijkingen komen zelden voor. KS (ECHTE KS!!) is vrij uitzonderlijk; het gros van de bemerking KS is dat helemaal niet maar is gewoon een vastgereden rug. Een paard dat echt KS heeft, dat lanceert je door het dak naar buiten en dan vooral op momenten dat je dat totaal niet verwacht!

Foto's van de rug heeft ook maar betrekkelijk nut. Er zit veel tussen dat "ruis" op de foto geeft en daarmee fouten in de analyse ervan. Een scan kan soms nut hebben, maar als aankoopkeuring maar zeer betrekkelijk zinvol.

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:38

Heb zojuist een mailtje gekregen op mn bod zat er toch 2000 onder maar de uitleg van de stal en het doel met het paard wat ik te bieden had sprak haar toch heel erg aan en een goed huis was voor haar ook echt zeer belangrijk. Ze vroeg dus of ik eventueel toch wou kijken en of ik een klik heb met het paardje als ze dan geen andere reacties voor 5500 krijgt dan kunnen we het alsnog bespreken.

Nou zie ik het somber in maar wie weet! :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:05

Ja rug en hals tip van ikke gaat nie altijd op. Doe het voor athrose

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:16

ikke schreef:
parouscha schreef:

Rug kun je simpel zelf keuren. Laat de nagel van je duim langs de ruggegraad lopen. Slaat het paard je het licht uit de ogen, dan laat maar staan.......
Problemen in de rug is 90% slecht rijden. Echt medische afwijkingen komen zelden voor. KS (ECHTE KS!!) is vrij uitzonderlijk; het gros van de bemerking KS is dat helemaal niet maar is gewoon een vastgereden rug. Een paard dat echt KS heeft, dat lanceert je door het dak naar buiten en dan vooral op momenten dat je dat totaal niet verwacht!

Foto's van de rug heeft ook maar betrekkelijk nut. Er zit veel tussen dat "ruis" op de foto geeft en daarmee fouten in de analyse ervan. Een scan kan soms nut hebben, maar als aankoopkeuring maar zeer betrekkelijk zinvol.

hmm bedankt voor je uitleg. Twijfel dat nog wat om een foto te laten maken dan.

Denk er nog even over na,

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:29

parouscha schreef:
ikke schreef:

hmm bedankt voor je uitleg. Twijfel dat nog wat om een foto te laten maken dan.

Denk er nog even over na,

Waar kijk jij naar op het moment dat het paard wordt voorgereden?
Zeker bij een particuliere verkoper is het zinvol om erachter te komen hoe het paard gereden is (foto's uit het verleden) en zeer kritisch te kijken hoe het paard wordt voorgereden.
Een geoefend oog kan uit het voorrijden al zien of er een potentieel risico op rugproblemen bestaat. Daarnaast kun je tijdens het proefrijden al veel voelen aan de rug (soepelheid van het paard) en de ultieme test is het paard een snoepje bij de heupkop aanbieden en kijken hoe ver hij komt. Buigt het paard zich moeitloos naar je toe (de heup kan ie niet bereiken) vrijwel zonder het hoofd te kantelen, dan zijn de risico's op rugproblemen heel erg klein.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:32

nou die 5 jarige die ik heb laten keuren had mooi KS, zolang is die nog niet onder het zadel dus of dat door het rijden komt.
Wervels lagen erg dicht tegen elkaar en sommigen overlapten elkaar bijna. tevens was er al sclerosering te zien.
Dan ben ik toch blij dat ik die foto's heb laten maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:40

Adin schreef:
nou die 5 jarige die ik heb laten keuren had mooi KS, zolang is die nog niet onder het zadel dus of dat door het rijden komt.
Wervels lagen erg dicht tegen elkaar en sommigen overlapten elkaar bijna. tevens was er al sclerosering te zien.
Dan ben ik toch blij dat ik die foto's heb laten maken.

En, hoe uitte zich dat in het rijden? Bokken? Steigeren?

Echte KS is wanneer de uitsteeksels elkaar raken! Ik weet niet of je ooit iets gebroken hebt, maar botten tegen elkaar is de ergste pijn die bestaat. Geen enkel paard zal dat ongemerkt laten gebeuren!!
Uitsteeksels liggen best dicht bij elkaar, zo zit de paardenrug nu eenmaal in elkaar. Paarden hebben bijvoorbeeld geen tussenwervelschijven (een paard kan dus nooit een hernia krijgen!!).
Zoals gezegd, er liggen nogal wat banden, pezen en spieren langs de rug, die allemaal "ruis" op de foto kunnen geven en een beeld kunnen schetsen wat er niet is.

Ga eens praten met Gerry van Oosanen ( www.equireva.nl ) dan kijk je daarna heeeel anders tegen paardenruggen aan!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:49

tsja maar als de arts een negatief aankoopadvies geeft omdat de prognose is dat het paard hier op termijn echt last van gaat krijgen dan neem ik dat ter harte.
bovendien is sclerosering toch zichtbaar op de foto, wat is daar de theorie over dan?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:13

Ik ga met adin mee.
Ga mezelf niet opschepen met zo'n paard.. Trouwerns ikke, mijn bijrijdpaard had ks, maar niet in de rug, dan kun je leuk met je nagel blijven poeren, maar reactie komt niet.. Totdat je natuurlijk M2 bent en naar de Z toe traint.. Bij veel paarden komt de KS pas tot uiting bij meer verzameling en oprichting.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:18

Adin schreef:
tsja maar als de arts een negatief aankoopadvies geeft omdat de prognose is dat het paard hier op termijn echt last van gaat krijgen dan neem ik dat ter harte.
bovendien is sclerosering toch zichtbaar op de foto, wat is daar de theorie over dan?

Even I-net geraadpleegd, maar het lijkt me stug dat sclerosering zichtbaar is op foto's.
Weet je zeker dat de dierenarts niet scoliose heeft bedoeld? Dat kan zichtbaar zijn op foto's.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:30

sclerosering is een soort botwoekering.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:35

nou ik ben sharon :')

en ik heb al wel een pony gevonden maar die moet nog goedgekeurd worden etc..

in de herfstvakantie kom ik haar weer opzoeken :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:36

Adin schreef:
sclerosering is een soort botwoekering.

Correctie: sclerosering is "verharding van weefsel". Dat kan botweefsel zijn, maar ook bijvoorbeeld vaatweefsel.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:40

oke maar in t geval van ks gaat het toch om bot?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:50

Adin schreef:
oke maar in t geval van ks gaat het toch om bot?

Dat is maar hoe je het ziet.
Kissing spines is letterlijk het elkaar raken van de werveluiteinden. Neem van mij aan; als dat daadwerkelijk gebeurt dan mis je dat niet, ECHT NIET!! Wanneer een paard daadwerkelijk last van Kissing Spines heeft, dan is er maar een optie: de eeuwige groene weides.

Verdichting van botstructuur komt niet zomaar opzetten. Daar is een trigger voor nodig, die veelal van buiten komt.
Verharding (kalkvorming) in weefsel is een heel ander verhaal, maar is in principe terug te voeren op verkeerde belasting (rijden dus!)

Het allergrootste gros is echter terug te voeren op dierenartsen die geen risico's nemen. Nogmaals: geen enkele dierenarts keurt een paard!! Hij/zij onderzoekt of het paard geschikt is voor het beoogde doel van de potentiele koper. Op basis van de bevindingen van de arts volgt er een advies. Er zijn niet zoveel paarden geschikt voor de ZZ-licht en hoger..........

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:54

toch lijkt het me sterk dat bij een net 5 jarige die nog niet heel lang onder het zadel is, de rug al is verpest door het rijden.... en ik heb de foto's gezien...