Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:37

Ik weet niet hoe oud Isa is trouwens, maar ik weet wel dat Shetjes soms erg lang in de vacht blijven zitten ja... Toch als je je zorgen maakt kan testen op Cushing geen kwaad.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:11

Gister zijn we wezen kijken naar de nieuwe plek voor Onassa.
Het was nog wat rommelig omdat ze hier de 35 paarden die de brand bij Bart Bles overleefd hebben opgevangen hebben.
Ze waren die stallen aan het leeg trekken nu.
Paarden staan er nog wel.

Erge lieve mensen, we voelden ons erg welkom en ik denk dat het voor On een goed plekje zal zijn hoewel het met een dubbel gevoel gepaard gaat omdat ik weet dat ik hiermee een stuk los moet gaan laten.
Maar ik gun mijn lieverd voor de tijd die ze nog heeft enkel het allerbeste, ook al kan ik haar niet meer verzorgen.
Maar deze plek geeft een goed en warm gevoel.
Dus ik moet een stukje gaan loslaten wat me wel heel moeilijk valt want had alles zo graag anders gezien.
Dit is het plekje waar ze komt.

http://www.stalpelgrim.nl/index.html

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:39

dat ziet er heel mooi uit Onassa! ik denk dat ze het daar best naar d'r zin zal hebben. natuurlijk wil je liever anders, maar neem gewoon de tijd die je nodig hebt om jezelf voor te bereiden. en je moet maar zo denken, als het niet bevalt haal je haar gewoon weer terug. als je er zo'n goed gevoel bij krijgt is dat natuurlijk sowieso fijn, dat zit er immers maar zelden naast!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:08

Isa is bijna 18 (volgende maand).
Ze heeft altijd wel lang winterhaar gehad, maar het lijkt de laatste jaren langer te worden en ook de zomervacht is langer. Omdat er de laatste tijd zoveel over cushing gesproken is, zeker met name bij paarden die om onduidelijke reden steeds stijf zijn (in de achterhand) en bevangenachtig, begin ik nu wat te twijfelen bij die lange haren. Dat is het enige wat nu zichtbaar erg afwijkt van een normale shet. Hier achter staan veel shetlanders, sommigen wel met ruige vacht, of helemaal geklit, maar niet zo lang als Isa heeft (dat je er bijna vlechten in kunt leggen; zal straks eens meten hoe lang de haren zijn overigens, dat zegt meer dan foto's). Maar slagen of krul of klitten heeft ze niet. Wel veel talgafzetting. Vette vacht dus (goed waterdicht).
Maar goed ... binnenkort eens laten testen, dan weet ik meer anders blijft het toch maar in mijn hoofd zitten. Daarna kan ik verder zien.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:34

Oudere paardjes en vooral shetlanders komen ook vaak moeilijk uit het haar, dus het hoeft alsnog niet op Cushing te wijzen. Heb je al eens lijnzaadolie gegeven? Schijnt het wisselen van de vacht te bevorderen. :j

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:40

Isapaardje, mijn shet is inmiddels bijna 25 en komt ook heel moeilijk uit zijn haar. Ook hij heeft lange haren, die gruwelijk kunnen klitten. ik heb hem dan ook zijn jas uitgetrokken om hem te helpen, eerst een paar strepen maar nu echt helemaal.
Wel een dekentje op in de nacht maar je ziet dat ie zich een stuk prettiger voelt en weer veel fitter is.
Altijd testen voor de zekerheid want anders blijft het knagen maar nogmaals ik zie veel overeenkomsten met mijn vent!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:42

idd Isa, als je die test maar eenmaal gehad hebt scheelt dat in ieder geval vast een hoop gemaal in je hoofd. ik heb eens gekeken vandaag maar de shet bij ons heeft toch wel een stuk minder lang haar dan Isabella.

voor huid en haar zijn koper, mangaan en zink van belang. lijnzaadolie kan idd ook een stukje meehelpen bij de verharing.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:51

Geven ze bij ons op de faculteit ook bij merries die wat extra energie nodig hebben voor het verharen. :j

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:55

Hallo allemaal,
Ik houd er niet zo van om binnen te vallen zonder eerst te hebben bijgelezen. :o
Maar las ergens tussendoor dat jullie bezorgt om mij waren.
Wil laten weten dat hier alles goed is en dat ik het erg lief van jullie vind dat jullie zo meeleven. <3
We hebben niets gehoord en dus is het niets ernstigs, heb het alleen ontzettend druk en wat ik al zei wil alles eerst bijlezen maar daar kom ik niet toe. ;(
Heb wel het filmpje van Romy die lag te slapen gezien wat ontzettend lief zeg!! <3
Hier is dus alles goed ga nu even snel de laatste twee paginas lezen en hoop dat ik dan niet teveel gemist heb.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:14

Tjeetje Mar weer een konijn overleden wat vreselijk een dikke knuffel. :(:)

mysa welkom hier.

En Onassa ook welkom hier tjeetje wat een verhaal zeg van onassa en ook jouw priveproblemen toendertijd verschrikkelijk en kan me heel goed voorstellen dat dit paard jouw allergrootste maatje is.
Ik hoop dat Onassa snel lekker wat voller word in het rusthuis.
Het is een mooi plekje waar ze komt te staan, maar ik snap dat het ontzettend moeilijk voor je is. :(:)

merrieveulen ik hoop dat de fysio gaat helpen voor Zned :j

elliecuijk wat verschrikkelijk vrouw, ik kan je helaas niet helpen.
Ik hoop dat de secondopinie wat hoop geeft heel veel sterkte. :(:)

Wat blijft Isa in haar haar zitten zeg, wat erg dat ze wiebelig en zwak in de achterhand is op het moment. :(:)
Hopelijk krijg je volgende week meer informatie.

Nou kijken of ik jullie kan blijven bijhouden.

Hopelijk gaat het met de andere zorgenkindjes en baasjes goed.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:19

Dankjewel Bren! :(:)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:23

welkom terug brenda.
gelukkig geen slecht nieuws! +:)+

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:23

Even misvatting denk ik zo ... ze heeft lang haar, maar ze verhaart juist uitstekend !!!
Ik haal er iedere dag een emmer haar vanaf (kraaien zijn er blij mee), en haar zomervacht is mooi blinkend zwart. Dus allemaal niets mis mee :o
Alleen de vacht is dus veel langer dan die een paar jaar terug was.
Met daarbij dat ze iedere keer tijdens de verharing bevangenachtig is (zonder direct aanwijsbare oorzaak) en wiebelig in de achterhand, geeft mij te denken dat er meer aan de hand is.
Vitamine tekort kan niet (heb haar vitaminestoot gegeven en ze krijgt pavokoeken bij).
Ja ook lijnzaad (pap) en omega 369 supplement krijgt ze bij.

Wel mogelijk is dat de verharing zoveel energie kost dat ze de rest van haar lijf vergeet van de nodige voedingsstoffen te voorzien. Hoe dan ook ... iets gaat er niet goed in dat lijfje van haar op dit moment en ik wil gewoon niet stil blijven zitten toekijken eigenlijk. En inderdaad, dat malen over wel of geen cushing moet stoppen ook.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:30

Ik vind Isa er op de foto´s toch best allert er gezellig bijstaan hoor.
Maar ik begrijp je zorgen en jij ziet haar iedere dagin levende lijve en zo krijg je veel mer info dan van een foto.
Ik hoop dat je volgende week meer duidelijkheid hebt.

Mariska inderdaad gelukkig geen slecht nieuws.
Ben nu inderdaad ook echt helemaal me aan het voorbereiden om weer aan een paard te beginnen in september.
Hoe gaat het met Bob?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:32

En lonniejj alles goed met Romy en de veulentjes?

Mar geen dank het moet verschrikkelijk voor je zijn Heb je nu nog wel een konijn?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:38

Ik heb het nieuwe vriendje van mijn nijn hier nog zitten, maar die gaat weer weg want hij woont pas 4 weken bij ons. Hij is al 7 en dan kan hij beter een dame van zijn eigen leeftijd blij maken dan bij ons in zijn eentje bang zitten zijn.

Ik ga het hok een maand leeg laten staan, en als er dan nog weer wat komt, worden het dus baby's. :) Die kan ik dan zelf opvoeden en misschien ook nog meenemen naar mijn nieuwe huis als mijn studie klaar is (en in de tussentijd mogen ze hier blijven wonen).

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:10

@merrieveulen:ik bel dinsdag naar de verzekering en vraag hen om hulp om een goede arts te vinden voor een second opinion.ik baal als een stekker want nu heeft ze ook weer last van mijten.heb haar een maand geleden een injectie laten geven en dat leek perfect te helpen.helaas is ze weer begonnen met stampen.Ik ga nu advantix bestellen en een shampoo tegen de mijten om die mijten definitief weg te krijgen.
ik wordt er op zo'n momenten moedeloos van.
dinsdag komen de nieuwe furminators binnen en dan kan ik weer verder met de wintervacht aan te pakken.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:16

Hier ook weer mijt bij Onassa, hebben haar vandaag maar weer voor de tweede keer met dat schapen goedje gewassen.
Het begon bij drop een aantal weken terug, beide injecties gehad en gewassen, toen was het weg en nu had Onassa het dus toch weer.
het kan ook in het hout van de stallen zitten he, dus eigenlijk moet je dat dan ook allemaal behandelen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:19

ah furminator, topproduct! ik ben er superblij mee.

@ blens gelukkig geen slecht nieuws!

@ Isa, zo'n vitaminestoot helpt alleen als ze de vitaminen ook goed kan opnemen. ik heb ooit een instructiedag gehad over dat soort producten (was toen werkzaam in een paardenwinkel), en daar wist men te vertellen dat je van zo'n stoot niet meer dan een kwart/ eenvijfde van de voorgeschreven dosis moet geven. het is namelijk zo'n overvloed dat de rest sowieso niet wordt opgenomen. verder gaf men wel aan dat het voor de verharing eigenlijk zo goed als niets doet, omdat dat dus juist niet afhangt van vitaminen maar van bepaalde mineralen. wel is het dus zo dat je je paard er dus een opkikkertje mee kunt geven.
die dag was sowieso heel apart, we kregen o.a. instructie over het gebruik en nut van de supplementen, maar vooral ook de waarheid erover. als kritische consument zijnde had ik wel eea verwacht, maar ik moet zeggen dat ik toch wel enigszins verbaasd was.

die mijten, hoe zit dat precies? hoe zijn jullie erachter gekomen dat ze dat hadden? je hoort het veel in deze tijd van 't jaar, net als luizen. bij ons gelukkig nog niks, vorig jaar hadden we luizen in Faram z'n groep...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 23:23

Mijt is denk ik nog moeilijker te behandelen dan luis want inderdaad die zitten overal wat Onassa al zegt je moet de hele stal ontsmetten.
Ellie ik snap dat je moedeloos word :(:)
Merrie inderdaad ik ben zeer blij.
Mar dat is toch wel een leuk vooruitzicht babykonijntjes <3

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:23

Drop had ineens een hele rare kale plek onder zijn manen en later kwamen er meer plekjes en hij had enrome jeuk.
Dus ik vermoedde toen zelf al mijt en dat bleek dus ook zo te zijn.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:26

ruana was de hele tijd aan het stampen.Vorig jaar heeft ze het ook gehad en toen heeft ze een injectie gekregen ertegen(andere optie kan zijn kaal scheren,maar ze wordt panisch van de scheermachine).sokkenpaarden hebben er vaker last van.heb haar sokken al geknipt,en met deze injectie dood het ook de mijten.Schijnbaar zijn ze nog niet allemaal dood geweest,ook al heb ik er al veel uit de vacht gekamd.Nu dus maar pipetjes gebruiken en een shampoo haar benen wassen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:35

Volgens mijn DA moet je het zowel inwendig(injectie) als uitwendig(met dat goedje wassen) aan pakken.
Het wassen moest 3 keer met steeds 4 dagen ertussen.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:40

weten jullie trouwens waar ik zulke shampoo kan kopen"?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:52

ik zou het niet weten, anders dan via de dierenarts. ik heb het idee dat er dit jaar een stuk meer paarden zijn met last van mijten dan bijvoorbeeld vorig jaar.