Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:16

Ik heb wel een fleece deken, die doe ik er op in de wonter na het rijden. Maar ik heb dus ook geen beertje in de winter. Wel iets langer haar maar zeker geen beertje. Dus dat scheelt ook een hoop!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 11:17

Och een watertje een stukje verderop voldoet ook, net als de tuinslang. :D
Modder is niks mis mee, kwestie van op laten drogen, dan trekt de modder het vuil uit de vacht.

Ze zetten in de winter een stuk af. Ik ga wel vragen hoe dat nou blijft. Want hele winter in de blub is ook niet tof.
Overigens, een bezweet paard in de winter word niet zomaar ziek hoor. De paardenvacht werkt op dezelfde manier als een zweetdeken (paarnatuurlijk, zoek maar op) dus er nog meer op leggen is nergenst voor nodig.
Heb regelmatig paarden die nog nat waren na een sneeuwrit terug in de wei gezet, ze zijn er nooit minder van geworden. :)

LuckyRemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:20

Kan ik me hier nog bij aansluiten? :)
ik las net bedragen voor 700€ per maand..? In mijn ogen is dit absoluut niet nodig .Natuurlijk ligt het er wel aan wát je allemaal moet betalen. Stalling enz hoef ik al niet te betalen omdat mijn ouders stallen hebben dus het duurste zou de aanschaf wezen..verder wat voer en misschien les?

mag ik vragen richting welk bedrag jullie je paard hebben gekocht? En via internet of niet ?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:21

In goor is een stalling, super leuke mensen. Hier betaal je 135 euro voor een stal, weide gang elke dag hele jaar door en dan heb ik het niet over een klein weitje! Maar gewoon over enkele hectaren! Met heel wat maatjes!
Dit is incl. Brok en alles voor je stal zal maar zeggen. Er is ook een buitenbak met spring gerei!
Savonds komen ze op stal, wat ik hier wel heel prettig vind omdat je hier toch in het verleden behoorlijk wat idioten hebt gehad.

BB (= blackbeauty) zal eerst bij een vriendin van mij op weide komen, zei betaal 400 euro per jaar! Ze heeft drie paarden staan en straks komt die van mij er voor de zomer bij. Ik betaal haar de helft want ik vind het gewoon super lief dat ze dit voor me doet! :D

BB is echt gewoon schitterend, ik wilde eigenlijk een al ingereden paard. Maar voor deze prijs kan ik haar ook zelf laten inrijden door iemand die ik uit kies (minder kans op een verpest paard lijkt mij zo) Ze is wel lief, ze was net een week van de wei kent niks, ze was makkelijk en niet heel angstig. Knipte een paar keer in me vingers waardoor ze steeds achter in de stal duikte! Na 4 x had ze iets van he! er gebeurt niks en bleef ze rustig staan. Oren benen rug kon alles aanraken zonder enig probleem. Ook al even goed lopen duwen en purken, hier was ze niet bang voor en had geen neiging op weg te rennen, alleen wat gespannen en nieuwsgierig werd er door haar op gereageerd!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:23

Ja dat kan ook prima! Zweet deken leg ik er zelf maar 5 min. Op om het ergste vocht op te vangen. Daarna is het natural laten dryen :D

Ik ben ook meer natural gaan worden. Vroeger had ik ijzer en dekens en dikke bitten en grote sporen.
Allemaal weggedaan, ik rij nu vaak zonder zadel en met crb (cross-rope-bridle) ik desuur nog wel maar niet meer omdat ik het moet van mezelf alleen als we er allebei zin in hebben :) vind dat ik nu een band heb zoals nooit tevoren <3

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 11:26

Mijn budget is 1000 tot 1500 euro.
Plan is om dan 100 tot 150 euro in de maand aan stalling kwijt te zijn, en zo'n 200 euro aan het afbetalen, houd ik nog 50 tot 100 euro over voor andere zaken.
Maar ik weet nog niet precies hoe ik het afbetalen ga doen, kan ook in 2 grote sommen zijn.

@Alice13: Klinkt goed, maar ik vind het persoonlijk zo zielig om je paard in de nacht op stal te zetten. Vaak komen ze dan namelijk 8 uur buiten, en staan ze alsnog 16 uur stil. Dan gaat het van stil staan naar de wei, nou dan willen ze lekker rennen, lijkt me niet goed voor je paard, van 16 uur stilstaan naar rennen. :n

Hihi ik zweer ook bij ijzerloos (echt he, die jaloerse gezichten van mensen wiens paard niet eens de stal uit kwam, en dan ciska ohh ik ga een sneeuwrit maken) bitloos (lekker pauzeren onderweg zonder gedoe, snel opzadelen enzo) boomloos (zalige pasvorm, zit fijn) en dekenloos (lekker goedkoop 8-) ) en ehhh oja krachtvoerloos (nergens goed voor, ook goedkoper) tja whatever alles loos dus... :')
Paard is een prachtig ontworpen wezen, daar moet je niet mee gaan lopen kloten, je moet het gewoon zo efficient mogelijk zien te benutten!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:36

prijzen van de stalling klinkt goed zeg :D
De stalling die ik op het oog heb is 220 euro p/m all in

Maar ik hoop nog steeds dat een vriendin van mij die een eigen huis aan het bouwen is stallen er bij bouwt (dat was de bedoeling, maar weet niet zeker of ze dat nog doet aangezien de overburen veel stallen hebben en zij in principe ook daar terecht kan)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:40

@gypsy haha ja lekker door de sneeuw (al moet ik zeggen dat mevrouw lomp zelfs zo der ijzers uitglijdt :') ) ik geef wel krachtvoer maar puur omdat ze het zo lekker vind ze geniet van hetvreten (nee niet eten maar vreten als een varke) en nu hebk merrie brok omdat ze babytje heeft :-) verder ben ik ook aan het kijken voor boomloos zadel :-)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 11:43

Boomloos = weldaad voor uw kont. :+

Haha chase, een fjordlander van 1.17, snelwandelt vrolijk over stukken ijs waar zelfs ik onderuit ga. :')

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:50

Haha die is vast niet zo lomp als die van mij. Die glijd wel uit zonder ijzers. Maar ik zet haar gewoon lekker in de bevroren wei. En dat kunnen sommige paarden bij ons op stal echt niet ivm ijzers. :-)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:59

De stalling die ik bedoel zijn echte boeren deze paarden staan dus van zons opgang tot ondergang buiten. Als het heel heet wordt of gewoon schitterend weer blijft het zelfs buiten staan. Maar ik snap je punt heel goed.
Er stond trouwens een stuk in de krant dat alle paarden verplicht 4 uur naar buiten moeten een vande nieuwe regels die ze in willen voeren! Ik denk dat er een hoop manege's zijn die hier moeite mee gaan krijgen.
bb heeft goede sterke benen dus hoef ijzersa heeft ze niet nodig, gelukkig. Mijn vorige pony was ideaal voor gypsy, hard been veel uithoudings vermogen en gek op gras, tis een draver dus kon ook telgang. Oh en hij was niet goedwijs dus precies wat jij zoekt! Hahaha (bedenk ik me net even!)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 12:08

Haha lol, nee maar alsnog, altijd buiten of geen paard, klaar.

Chase? Chase is de definitie van lomp maar die is zo lomp dattie gewoon overal doorheen loopt.
En dan zn baasje erop, vrolijk over het ijs, en ikke met flame (welsh cob) glibberend erachteraan. :')

LuckyRemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:11

Dat is mooi bedrag inderdaad gypsy..ligt er natuurlijk wel aan wat voor paard je zoekt? Zie paarden op marktplaats van €10.000+ voor wat in mijn ogen niet zoveel mag kosten..

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:26

Gypsy schreef:

Tja daar zijn de meningen over verdeelt!
Ik heb haar liever ook zo veel mogenlijk buiten, maar soms is het zo koud of zulk heftig weer. Dan ben ik blij dat ze binnen staat.
En hier zijn heel veel topics over geweest, ieder moet maar lekker doen wat in zijn/haar ogen goed is/voelt.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:54

Anne_mieke88 schreef:
Gypsy schreef:

Tja daar zijn de meningen over verdeelt!
Ik heb haar liever ook zo veel mogenlijk buiten, maar soms is het zo koud of zulk heftig weer. Dan ben ik blij dat ze binnen staat.
En hier zijn heel veel topics over geweest, ieder moet maar lekker doen wat in zijn/haar ogen goed is/voelt.

Mee eens, iedereen probeert te doen wat het beste is. Gelukkig heeft iedereen hier een ander idee over! wat het leuk maakt om er over te discussiëren en we van elkaar kunnen leren!
Laatst bijgewerkt door Alice13 op 11-05-11 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:59

Ik sta gratis dus dat scheelt een hoop.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:11

marleen_usar schreef:
Ik sta gratis dus dat scheelt een hoop.

Haha dat kan ik ook maar dan staat ze alleen, dus betaal ik liever dat ze met vriendjes staat :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:18

Ja dat zou ik ook doen hoor Anne_mieke88 paard hoort gewoon niet alleen te staan!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:24

vind ik ook :) ze heeft der maatjes gevonden op de stal waar ik sta (ik trouwens ook :P )
en is gewoon gezellig, je bent echt de deur uit even moment voor jezelf, als ik haar neerzet in het weiland achter mijn huis, dan heb ik niet echt het gevoel dat ik er lekker even uit ben even tijd voor mezelf heb. En natuurlijk staat ze daar alleen met schapen en koeien en vind paardenvriendjes voor haar veel leuker :)

Er stond bij ons aan de weg altijd een paard in zen eentje in de winter, hij stond alleen maar stil heel erg zielig. Je zag hem gewoon opleven als e in de zomer een paardje bij kwam.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:26

Gypsy schreef:
Och een watertje een stukje verderop voldoet ook, net als de tuinslang. :D
Modder is niks mis mee, kwestie van op laten drogen, dan trekt de modder het vuil uit de vacht.

Ze zetten in de winter een stuk af. Ik ga wel vragen hoe dat nou blijft. Want hele winter in de blub is ook niet tof.
Overigens, een bezweet paard in de winter word niet zomaar ziek hoor. De paardenvacht werkt op dezelfde manier als een zweetdeken (paarnatuurlijk, zoek maar op) dus er nog meer op leggen is nergenst voor nodig.
Heb regelmatig paarden die nog nat waren na een sneeuwrit terug in de wei gezet, ze zijn er nooit minder van geworden. :)

Als ik het paard die ik nu rijd in de winter kletsnat op stal zet dan slaat de kou toch echt op haar spieren en kan ze de volgende dag nog amper lopen.
Nee die van mij gaat eerst onder een regendeken om vachtvorming te voorkomen, daarna een 200 grams en als ik toch vind dat ie teveel vacht heeft, dan gaat het eraf en dan gaat er een dikke winterdeken + hals om. Sowieso zie ik mezelf nog niet op wedstrijd aankomen met een paard vol in de wintervacht := Ik heb niet het idee dat de paarden hier er last aan ondervinden.
Maar in jou situatie en voor de doeleinden waar jij een paard voor wilt, had dit van mij ook allemaal niet gehoeven. Sowieso vind ik het gevaarlijk paarden die 24/7 buiten met dekens op staan. :)
Hier staan ze zomers op het weiland en gaan ze smorgens rond 8-9 uur het land op tot wanneer je ze zelf binnenhaald. Daarna dus op stal, met een berg kuil, zodat ze wel wat hebben om op de knabbelen, ze hebben mooie ruime boxen en kunnen contact maken met elkaar, want wij hebben geen dichte boxen. Er staan eigenlijk geen paarden met stalondeugden bij, allemaal nieuwschierig naar mensen en met mooie glanzende vachten (en dat niet door glansspray :+ ). Ook gaan ze niet rennen als ze de volgende ochtend weer het land op mogen. Dat doen ze alleen als ze weer voor het eerst met de hele groep het land op mogen. Dat hebben we dit jaar niet zo gedaan, maar ze eerst in koppels laten "wennen", toen hebben ze eigenlijk niet eens een sprintje getrokken. Grasjes hè? :')
's Winters moet je ze zelf in de misschien zelfs wel 20X40(?) paddock zetten. Ze staan dan wel meer op stal, maar dan hebben ze nog steeds wel zo ongeveer de hele dag wel wat kuil. Ik heb het zo geregeld met een stalgenootje dat ik als ik er ben haar paard meeneem en zij de mijne als zij er is. Wij zijn er niet vaak rond dezelfde tijdstippen dus zo komen ze toch wel vaak 2 keer per dag buiten per keer tussen de 1-2 uur vaak, ligt er ook een beetje aan, soms wel langer, maar ze hebben dan geen water daar dus te lang kan ook niet. Als ze elke dag in de paddock komen lang genoeg, dan zijn ze ook rustig en gaan ze ook niet rennen. Mijn ene bijrijdpaard moet op ijzers staan voor, want ze heeft 2 gekantelde hoefbenen. Die kan er dus soms gewoon écht niet uit, want dan glijd ze echt weg. Ik durf gerust nog wel een risico te nemen, maar vorig jaar was het erf en de paddock zelf echt een ijsbaan. Dan mag ze gewoon in het stalgebouw even los lopen. M'n andere bijrijdpaard staat zonder ijzers en zo lang die elke dag naar buiten gaat, bijft ze rustig. Die komt er eigenlijk altijd wel uit dan in de winter.
Ook 's winters zijn hier geen stalondeugden of totaal verveelde paarden te vinden :n
Maar goed, iedereen heeft zijn eigen mening en heeft het recht om op zijn eigen manier paarden te houden. :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:32

Anne_mieke88: Ja sneu is dat! Kuna, Niene78 en ik stallen alle drie op dezelfde stal Dus niet alleen mijn paard krijgt er leuke vriendjes, maar ik ook:D OOK heel belangrijk vind ik!

Maar als het BB wordt komt zij eerst nog even op wei, ik wil eerst dat ze wat meer uitgroeit. En ik wil een band met haar opbouwen voordat ik haar met een ander opzadel en die haar inrijdt!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:40

@alice: ja dat is wel zo leuk, eerst lekker troetelen en spelen en lekker met zn tween bezig zijn!
dan zit er al wat in, en dan hoeft die persoon die inrijdt ook niet het hoofd vol te rammen met vanalles, dan weet ze dus al wat :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:45

Het lijkt mij ook wel erg leuk om vanaf niets te beginnen met je paardje! :D

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:52

Ja dat idee had ik ook, na mijn idee was het ook een heel slim en snel lerend paard! Ik weet niet of je dat kan zeggen van een ogenblik. Maar ze was alles behalve sloom of dom. Ze snapte al snel dat iets niet kon en of niet mocht! En ik mocht haar zo overal aanraken terwijl ze me 5 min kende. Dat vond ik best knap voor een paard die net een week op stal staat!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:53

Ja dat is wel erg knap, ik denk met aandacht, zorg en tijd je een ongelofelijk leuk paardje krijgt!!
(je houdt ons natuurlijk wel op de hoogte :D )