Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 08:53

Ik wist dat die opmerking zou komen :+
Die van mij zijn allebei als jong paard gekocht, dus die konden inderdaad nog niet genoeg sluiten/moesten vooral nog naar voren galopperen.

Herinner me net weer dat ik een tijdje op een hele grote heb gereden. Maatje met een krukje poetsen en opzadelen. Die zat wel echt als een luie stoel. Maar daar kon ik niks mee als die iets eng vond. Ik kwam met mijn voeten net onder het zadel uit. Verder wel een heel lief paard. Ik weet niet meer waar die naartoe verkocht is.

Ik ken er een van 1,80+ die een tijd lang op 3x3 heeft gestaan. Dat was wel echt heel erg krap :=

Ikke, en dan vooral in de winter afstappen met ijsklontjes tenen :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:06

c_alsemgeest schreef:
Ja ik kan niet te groot, ben niet eens heel erg klein (1m69) maat ik heb hele korte benen, dus dat ziet er gek uit :+
De meeste paarden die ik heb gehad waren tussen de 1m60 en 1m66. Cor is 1m65. Maar toont wel een stuk groter omdat het nogal een body builder is.
Jam was mijn grootste. Die kocht ik met 1m63. Als late 3 jarige, net ohz.
Maar groeide uiteindelijk nog flink door tot 1m72.

Vriendin van mij heeft een hele gave Democraat van 1m83. Paard is heel mooi in model en proporties waardoor je niet zou denken dat hij zo groot is, tot je er naast staat (zij is ook lang).
Als ik daar op zit lijk ik altijd een klein zusje die even uit mag stappen _O-
Hij heeft nooit last van zijn grootte of groei gehad trouwens. M gesprongen en loopt met zijn nu 23 jaar nog steeds in het ZZZ.

Democraat is ook mooi bloed, spijkerhard door de invloed van Pion.Heb ooit nog even met hem zelf mogen werken toen hij al op leeftijd was. Imposant heerschap.

Earth, knap paard die grote! mooi in verhouding.

Ik denk dat de voorkeur voor groot of klein ook wel bepaald wordt door je eigen lichaamsbouw en lengte. Voor mezelf vind ik zo tot 1.75 cm wel een mooie grens.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:08

Succes voor degene die gaan bezichtigen! Spannend!

Stokmaat is maar 1 ding. Ik ben maar 1.65 maar heb korte pootjes met stevige bovenbenen en dunne kuiten. Voor mijzelf zou ik nooit zo'n joekel kopen, maar dat is niet vanwege het rijden maar meer om alles eromheen. Ik heb in het verleden veel op jachtpaarden van 1.75-1.80 gereden en dat ging prima met mijn korte pootjes. Toen een vriendin van mij met haar kasteel van 1.85 een paar jaar geleden haar enkel had gebroken heb ik die 3 maanden voor haar gereden om in conditie te houden. Enorm hoog paard, maar volledig in verhouding en in sportconditie. Daar kon ik echt prima mee uit de voeten met rijden. Alleen dat ik met alles een trappetje nodig had, dus trappetje voor hoofdstel indoen, trappetje voor zadel erop leggen en man man man wat een enorme hoeven om uit te krabben, totaal geen zicht hebben op wat er aan de andere kant van het paard gebeurt als je staat te poetsen omdat er een enorm lijf voor je neus staat en als je erop zit altijd tot de conclusie komen, oh hierbovenop zit dus toch nog een strontvlek. Dat vind ik lastig als klein persoon. Maar het rijden zelf, is echt niet anders, voor mijn gevoel juist saver want die grote zijn gewoon minder explosief/fel in hun bewegingen als ze een keer dol doen of schrikken. Je kunt veel makkelijker mee in de beweging als met een snelle felle kleine donder.
Afstapproblemen nooit ondervonden. Je weet toch als je eraf gaat dat het wat hoger is, die 15 cm is echt geen wereld van verschil, zelfs niet met mijn kunstheup en slechte enkels.

Ik rij met mijn korte pootjes makkelijker weg met een hele grote die in model is, als eentje van 1.50-1.60 die heel rondgeribt is. Maar goed, voor mijzelf heb ik liefst rond de 1.65 en in normaal model (dus niet heel iel en niet heel rondgeribt). Dat zijn dus ook mijn beide paarden...hoewel de pensioenado merrie inmiddels wel een holle bolle gijs is...daar kom ik denk ik met mijn korte pootjes nu ook niet meer bij :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:19

Ander nadeel van zo'n groot paard: als je dan ergens gaat rijden met iemand op een pony, die overal onderdoor past maar jij niet.....

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 11:23

ikke schreef:
Ander nadeel van zo'n groot paard: als je dan ergens gaat rijden met iemand op een pony, die overal onderdoor past maar jij niet.....

Herkenbaar :') Bij ons in de bak langen nu wat takken laag en niemand op stal heeft er last van behalve ik. Mijn 4 jarige is 1,75+, niet meer recent gemeten. Maar hij is wel in proportie en compact. Ik ben zelf maar 1,60 met korte pootjes. Mijn vorige paard was ook 1,74 maar volbloed model. Toch vind ik het wel lekker rijden die grote paarden en de hindernissen lijken lager :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Foto van de gekochte IJslander heb ik maar staan de oude en nieuwe eigenaar op dus weet niet of ik die mag delen. Maar ze zijn iig dankbaar voor mij en dit topic want het is echt een mooie match <3

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 12:15

Afbeelding
Afbeelding

Joost x Abgar x Wagner 1m79 :Y)
En hij was zo vlug als m'n pony. Dan vloog je echt ver :')

Deze was trouwens op 2 pinken te rijden. En zonder zweep, want dat kon niet .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 12:41

Capriootje schreef:
ikke schreef:

Herkenbaar :') Bij ons in de bak langen nu wat takken laag en niemand op stal heeft er last van behalve ik. Mijn 4 jarige is 1,75+, niet meer recent gemeten. Maar hij is wel in proportie en compact. Ik ben zelf maar 1,60 met korte pootjes. Mijn vorige paard was ook 1,74 maar volbloed model. Toch vind ik het wel lekker rijden die grote paarden en de hindernissen lijken lager :Y)

Die is ijzersterk _O-

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:25

Capriootje schreef:
Toch vind ik het wel lekker rijden die grote paarden en de hindernissen lijken lager :Y)

Ik vind springen met een groot paard juist vreselijk :')

Ben zelf een reus (recent op 189,5 gemeten :+) zonder hoogtevrees dus daar ligt het niet aan :=

En ja alles lijkt lager, maar toch zijn grote paarden zo lomp (?) en traag en onhandig met afstanden. Met een kleintje kun je lekker vlot rijden :P makkelijk schakelen, dan heb ik altijd het gevoel dat ik nog tig passen erbij kan rijden om mijn afstand goed te krijgen, en ze kruipen er net zo goed overheen uit een halve afstand.

De mijne is 162 en is IMO groot zat. Maar goed door mijn lengte ogen de hindernissen sws nooit heel groot bedenk ik me nu :P

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 15:00

Alles wat jullie zoeken is groooot voor mijn met mijn ponys :D de grootste die ik nu heb ik 140 als 1.5 jarige :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 17:39

Staat er 1 op fb te koop van 180 wel met krampbeen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 17:50

Krampbeen hoeft geen probleem te zijn. Ken zie die op het hoogste niveau in de sport lopen met een krampbeen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 17:51

Earth schreef:
Krampbeen hoeft geen probleem te zijn. Ken zie die op het hoogste niveau in de sport lopen met een krampbeen.

Klopt maar daardoor wel gunstig geprijsd :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 18:14

Ik hoef er echt geen met een krampbeen. Kan altijd erger worden en is toch vaak neurologisch wat mis met zo'n paard. Dat moet ergens anders vandaan komen.

Paard waar ik van de week was, was vandaag echt direct super braaf! Had mijn eigen zadel meegenomen en er gelijk zelf op gegaan. Super fijn gereden in de regen en wind.

Van de week wordt ze gekeurd. Als dat goed is mag ze nog 14 dagen op proef komen. Gaf verkoper zelf aan, dus dat geeft wel vertrouwen dat de storing echt een incident was door het wondje.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 19:02

Ik wil echt geen krampbeen, zelf heb ik er heel slechte ervaringen mee, hoewel ik ze ook ken die zonder grotere problemen oud zijn geworden.

Nou dat klinkt top movantos wat fijn.
Ik neemt ook m'n eigen zadel mee sowieso alleen al voor de lengte van de rug mocht bij de meeste er ook mee rijden maar dat doe ik enkel als het ook echt past

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 20:21

Klinkt goed mavantos!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 21:14

Krampbeen slechte ervaring mee. Dit was later ontstaan door een trauma. Paard staakte ook veel. Zegt wel genoeg. Liep mee in de hengstenkeuring waar iets is voorgevallen. Dus een hele gave knol. Dus erg afhankelijk hoe dat het ook ontstaan is lijkt me.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 21:17

Wat fijn mavantos!
Ik heb er nu twee gereden, eerste was het helaas niet en de tweede twijfel ik over.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:15

Ik heb gisteren mijn nieuwe aanwinst opgehaald :D met vlag en wimpel door de keuring heen

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:17

Gefeliciteerd!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:19

Gefeliciteerd, wat leuk!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:19

Wat fijn voor je
Gefeliciteerd

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:54

Seven schreef:
Ik wil echt geen krampbeen, zelf heb ik er heel slechte ervaringen mee, hoewel ik ze ook ken die zonder grotere problemen oud zijn geworden.

Nou dat klinkt top movantos wat fijn.
Ik neemt ook m'n eigen zadel mee sowieso alleen al voor de lengte van de rug mocht bij de meeste er ook mee rijden maar dat doe ik enkel als het ook echt past

Normaal neem ik nooit mijn eigen zadel mee, maar wilde even testen of ze niet zo gek zou reageren op een voor haar vreemd zadel. Ook was dit geen particuliere verkoper met een perfect aangemeten eigen zadel voor het paard, dus had niet het idee dat ze het een probleem zouden vinden. Ze vonden het zelfs een heel goed idee toen ik vroeg of mijn zadel erop mocht als dat acceptabel lag en was dus niks aan de hand :')

Gefeliciteerd Damelza! Nu willen we wel een fotootje zien natuurlijk :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:08

Damelza schreef:
Ik heb gisteren mijn nieuwe aanwinst opgehaald :D met vlag en wimpel door de keuring heen

Gefeliciteerd! Dat vraagt om foto's!

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:10

Gefeliciteerd Damelza. Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 14:18

Gefeliciteerd Damelza