Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
StalMelyn schreef:Iccc, wat goed zo braaf op ander terrein!
Qua bit, mijn ervaring is dat dat echt paard afhankelijk is wat ze fijn vinden. Ik ben zelf weg van de kneveltrens voor heel jonge paarden. Fier heeft nu een dubbelgebroken kneveltrens in.
En ik weet niet hoe oud ze is maar op jonge leeftijd wisselen ze natuurlijk tanden. Daar houd je periodes dan even een beetje last van.

Iccc schreef:Weten jullie trouwens een instructie die dressuur vanaf de grond doet? Vind het ook erg leuk om haar onbelast vanaf de grond te trainen ook goed kwa lichaam aangezien ze zo groot is..
Omgeving ede/lunteren (veluwe)
@mer1980
Ze spontane acties zijn altijd het leukst!! Zo zat ik er toen ook ineens op terwijl ik het wilde uitbesteden

Iccc schreef:Weten jullie trouwens een instructie die dressuur vanaf de grond doet? Vind het ook erg leuk om haar onbelast vanaf de grond te trainen ook goed kwa lichaam aangezien ze zo groot is..
@mer1980
Ze spontane acties zijn altijd het leukst!! Zo zat ik er toen ook ineens op terwijl ik het wilde uitbesteden
. (Als ze vastgehouden wordt, stopt ze eerder met bokken en is het uit te zitten, en dit ging een aantal weken goed, en toen ging het ook een keer of 8 goed terwijl ze niet vastgehouden werd vanaf de grond, en ineens ontploft ze dan weer). Als we in de schuur opstapten en dan naar de buitenbak gingen, bouwde ze helemaal geen spanning op en kon ze echt ontspannen. Dit is het eerste paard wat ik beleer, en ik wil het graag voor iedereen leuk en veilig houden, maar als we nooit buiten zullen opstappen gaat ze het natuurlijk ook niet leren. Hebben jullie daar tips voor? We doen altijd opstappen terwijl ze vastgehouden word, en daarna aan de longe even 2 rondjes draven en dan gaan we los door de bak, en dat gaat eigenlijk heel goed. Ze heeft één keer een bokje gedaan in galop, dus dat vind ik eigenlijk heel keurig. Ik heb daarom ook niet het idee dat ze het rijden spannend vind, ook het opstappen an sich niet (in de schuur blijft ze keurig staan en kijkt ze hooguit een keer achterom). Het is echt het opstappen in de bak. Want enkel hangen vind ze dan ook spannend en kan ze ook wegvliegen. Ze is in haar lijf nagekeken en ook haar gebit, ook het zadel past. Daarom geloof ik dat het echt een technisch probleem is wat misschien ook wel met mijn (onbedoelde) spanning te maken heeft (ze is ook goedgekeurd op röntgen en klinisch). Ik hoop dat er in dit topic iemand is die ervaring heeft met beleren en me wat handige tips kan geven! 
En wel weer een rondje gestapt.