Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:55

Hier even een korte update want ga zo naar de kliniek. Owen is vandaag geopereerd omdat er gisteren een spoed koliek operatie tussendoor kwam. Maar de operatie is goed gegaan en hij is ook goed uit de narcose gekomen.

Koekie, ook heftig al een kies extractie op 3 jaar. Hopelijk komt dat ook helemaal goed!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:56

Fijn om even te horen, Oji, dat alles goed is gegaan en hij weer op zijn beentjes staat (altijd een spannend moment) Geef hem een dikke knuffel!!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 17:00

Wat fijn dat het goed is gegaan met Owen! Dat opstaan na operatie alleen al lijkt me al zo angstig. Hopelijk knapt hij snel weer op en houdt hij zichzelf een beetje rustig de komende tijd.

@koekie Leg eens uit wat we op de foto zien? Ik zie niet zo veel namelijk, alleen op de allerlinkerste kies een “holte”, maar dacht dat het boven zat dus zal het wel niet goed zien :D

Ik ga nog heel even nadenken over het Wintec verhaal. Als ik daar een jaar of 2 verder mee kan ben ik al heel blij en kan ik gerichter zoeken. Wil namelijk voor ik 3-4000 uitgeef aan een nieuwe zadel er wel tenminste even op kunnen zitten!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:23

Hier voor mijn korte rug paard een 18 inch zadel van hastilow concept. Past hem fantastisch!

Fijn dat Owen er goed doorheen gekomen is!

Hopelijk heeft de dierenarts voor Ellie een fijne oplossing! Beter zonder kies dan met in haar situatie maar wel hopen dat de rest goed blijft staan en niet verzakt oid. Al heb ik geen idee of dit bij paarden kan gebeuren. Mijn herder heeft 2 hoektanden die aan het afsterven zijn. Juist omdat zijn hele gebit onstabiel kan worden wachten we tot hij eventueel pijn krijgt er aan. Op dit moment geen probleem ermee en hij loopt er al ruim een jaar mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:23

Koekie73 schreef:
Fijn om even te horen, Oji, dat alles goed is gegaan en hij weer op zijn beentjes staat (altijd een spannend moment) Geef hem een dikke knuffel!!

Insgelijk Oji. En nu genezen!! De duimen draaien hier weer hoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:27

dierenfan schreef:
Hier voor mijn korte rug paard een 18 inch zadel van hastilow concept. Past hem fantastisch!

Ik ken het merk niet, dus even opgezocht. Ziet er goed uit. Ik ben ook altijd erg voor Franse kussens bij paarden met een korte rug.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:42

oji schreef:
Hier even een korte update want ga zo naar de kliniek. Owen is vandaag geopereerd omdat er gisteren een spoed koliek operatie tussendoor kwam. Maar de operatie is goed gegaan en hij is ook goed uit de narcose gekomen.

Koekie, ook heftig al een kies extractie op 3 jaar. Hopelijk komt dat ook helemaal goed!

Wat fijn dat het goed gegaan is!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:45

manic schreef:
Wat fijn dat het goed is gegaan met Owen! Dat opstaan na operatie alleen al lijkt me al zo angstig. Hopelijk knapt hij snel weer op en houdt hij zichzelf een beetje rustig de komende tijd.

@koekie Leg eens uit wat we op de foto zien? Ik zie niet zo veel namelijk, alleen op de allerlinkerste kies een “holte”, maar dacht dat het boven zat dus zal het wel niet goed zien :D

Ik ga nog heel even nadenken over het Wintec verhaal. Als ik daar een jaar of 2 verder mee kan ben ik al heel blij en kan ik gerichter zoeken. Wil namelijk voor ik 3-4000 uitgeef aan een nieuwe zadel er wel tenminste even op kunnen zitten!

Bij de linkerkies, zie je dat er een 'lijn' van boven naar beneden zwarter/grijzer is dan bij de andere kiezen.
Het gaat om een kies rechtsboven, dus zo moet je de kies ook bekijken op de RX. Bovenaan zie je bij de kiezen heel nette wortelpunten maar bij de linkerkies zie je dat de kies wat gekanteld is en je kunt zien dat het gebroken is; het ziet er veel rommeliger uit om het maar even simpel te zeggen.
Dat meer zwarte is waar je dus infectie ziet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:51

Babootje schreef:
dierenfan schreef:

Ik ken het merk niet, dus even opgezocht. Ziet er goed uit. Ik ben ook altijd erg voor Franse kussens bij paarden met een korte rug.

Overigens het zit ook heerlijk en heel licht van gewicht. Kwam deze tegen op marktplaats en had er ook nooit van gehoord. Als je zoekfunctie gebruik op dit forum vind je meer informatie

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 07:41

@Oji fijn dat het goedgegaan is! Nu op naar herstel!

@Koekie73 wel fijn dat nu duidelijk is wat de boosdoener is. Hopelijk kan het snel opgelost worden!

Ik had voor mn oude pony een wintec. Wel makkelijk qua onderhoud en licht gewicht, maar het haalt het toch niet bij een leren zadel vind ik.

In het voorjaar komt de zadelmaker en dan gaan we kijken of we wat passends kunnen vinden. Tot die tijd even doorsparen!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:24

Ik heb nu een thorowgood, maar wil op korte termijn een andere. Liefst wel met verstelbare boom.
Vind die thorowgood zo apart liggen. Echt erop ofzo. Weet niet hoe ik het uit moet leggen, maar het ziet er apart uit.

Afijn, heb de zadelpasser gemaild voor een afspraak

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:43

Ik kreeg Sella als optie en Sommer. Maar misschien toch maar beginnen met wintecje. Ik moet er nog even over nadenken. Vind het lastig om gelijk al heel veel geld uit te geven aan een zadel wat ik zelf nog niet kan voelen. Had dat eigenlijk voor over een jaar of 2 bedacht en dan heb ik geen issue om 3-4K neer te leggen, maar vind dat nu nog een beetje vroeg.

Die Hastilow zien er inderdaad leuk uit maar niet te krijgen. Sowieso lastig om dan weer net een zadel passer te vinden die net al die merken heeft. Heb er nu al 2 bij gehad en die zijn ook niet gratis :=

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:01

manic schreef:
Ik kreeg Sella als optie en Sommer. Maar misschien toch maar beginnen met wintecje. Ik moet er nog even over nadenken. Vind het lastig om gelijk al heel veel geld uit te geven aan een zadel wat ik zelf nog niet kan voelen. Had dat eigenlijk voor over een jaar of 2 bedacht en dan heb ik geen issue om 3-4K neer te leggen, maar vind dat nu nog een beetje vroeg.

Die Hastilow zien er inderdaad leuk uit maar niet te krijgen. Sowieso lastig om dan weer net een zadel passer te vinden die net al die merken heeft. Heb er nu al 2 bij gehad en die zijn ook niet gratis :=

Nee snap dat je nu geen groot bedrag voor een zadel wilt neerleggen.
Ik heb voor later een heel fijn merk op het oog, maar dat gaat me ook minstens 3k kosten. Degene die die zadels verkoopt/ aanmeet raadde ook aan nog ff ermee te wachten tot ie een jaar of 5/6 is.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:47

@koekie oef heftig zeg, beterschap er mee. Hopelijk is er snel een oplossing.

@oji, fijn dat de operatie geslaagd is. Op naar een snel herstel

Ik heb een equestor, ook een mooi kort zadel. Heb er 1 tweedehands voor een normale prijs kunnen kopen destijds.

Mijn merrie had gisteren ook weer eens de kolder in de kop :') . Zal wel van het weer komen. Ze reageert helaas wel opeens heftig op aansingelen.. Maandag komt de dierenarts om te enten, dus dan ook maar even dat noemen. Maar eigenlijk 'hoop' ik gewoon dat ze weer ergens een spier verrekt heeft oid. Laatste keer was dat ook de oplossing, dus de osteopaat en daarna de zadelmaker ook maar weer bij langs :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:32

Weet je weer waar je voor werkt :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 18:02

manic schreef:

Ik ben zelf wel fan van Albion adjusta. Mijn beste koop ooit. Ik kocht m 2e hands van iemand voor 900 en die staat nu voor ons Z-paard op de laatste boommaat. Een 17 inch die de vorige eigenaar met hele lange benen was aangemeten door (ik zal niet zeggen wie), maar ik was en ben er nog heel blij mee. De Adjusta kan in 3 boommaten worden versteld.
Ons Z paard zit nu in de laatste maat. Maar het zadel kan dus zo weer terug naar een jonkie-afstelling.
De Albion heeft een goede pasvorm op heel veel paarden, omdat het een vrij kort zadel is met een breed tussenkanaal.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 19:08

Dank allemaal voor de lieve berichtjes!
Helaas vandaag niets meer gehoord. Als ik morgen begin van de middag nog geen belletje heb gehad, ga ik zelf bellen.
Ik ben ook benieuwd hoe lang het herstel is van een kiesextractie. Merrie staat nu ook al een week amper iets te doen op de trainingsstal maar ik betaal wel flink voor de training. Kunnen zij niets aan doen, maar baal er natuurlijk wel van.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 19:16

Koekie73 schreef:
Dank allemaal voor de lieve berichtjes!
Helaas vandaag niets meer gehoord. Als ik morgen begin van de middag nog geen belletje heb gehad, ga ik zelf bellen.
Ik ben ook benieuwd hoe lang het herstel is van een kiesextractie. Merrie staat nu ook al een week amper iets te doen op de trainingsstal maar ik betaal wel flink voor de training. Kunnen zij niets aan doen, maar baal er natuurlijk wel van.

Is daar geen aangepast tarief voor dan?
Wij betaalden na behandeling van ons paard alleen stallingskosten in de week dat ie niks mocht. Wij deden hem zelf longeren.

Vandaag mocht de kleuter aan de enkele lijn. Geen stap verkeerd gedaan. Zo apart hoe veel verschil daarin kan zitten :+

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 19:32

@Sherivey hahaha apart he? Soms is er ook geen peil op te trekken ;-) Fijn in ieder geval deze keer zo braaf.

Ja ik ga daar wel over beginnen.

Omdat zij steeds aangeven dat ze geen enkele reactie geeft op hulpen om ietsje te zakken ipv haar hoofd naar voren te gooien, heb ik van de DA nu voor een paar dagen pijnstilling gekregen. Als ze dan wel beter reageert weet ik iig zeker dat ze uit pijn of ongemak zo doet en dan mag alles van mij even wachten tot na de kiesextractie.

Ik wil haar ook niet voor een week of 2 weken weer terug verhuizen en daarna weer naar de trainingsstal. Maar goed, ik wacht even het belletje van de kliniek af en dan begin ik er zelf wel even over.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 22:45

Ik heb toevallig 2 weken geleden een wintec gekocht voor Odin. Wilde eigenlijk een Bates, maar die zijn ietwat duur voor een jong paard hahah.
En ik wil idd dan zelf ook graag even voelen hoe ie zit :)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 22:53

Die Wintecjes lijken me alleen zo glibberig haha. Zit in mijn hoofd hoor.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 22:55

Oh dat idee heb ik helemaal niet. De zitting is wel kunststof, maar ik heb niet het idee dat het gaat glijden. Al kan ik daar nog op terug komen, ik heb er nog niet in gezeten ook

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 07:15

Ik vind de tekna zadels echt een verademing na jaren wintec <3 Hier komt geen wintec meer in.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 08:58

Ik heb ooit ook op zo'n wintec met kunststof zitting gereden, dat rijdt prima qua grip vind ik. Tekna vind ik dan weer verschrikkelijk, echt k*t zadels vind ik dat. Zat daar echt niet lekker in _O- . Maar datzelfde heb ik met kent en masters, die vind ik ook verschrikkelijk.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:06

Kan je bij Tekna ook de boom vorm aanpassen? Ik wintec/Bates kun je die risers er in zetten. Aangezien puppy ook nog een beetje over oude en holle rug heeft is dat ook nog wel een ding.

Kent en masters vind ik dan weer best fijn.

Ik ga wel weer even verder denken :)

Verder ging ze gisteren trouwens wel heel fijn. Eerste keer dat ik er 2 dagen achter elkaar heb gepakt voor longeren aan de dubbele lijnen en andere bitje (dubbel gebroken bus ipv water) en ze was echt heel chill.

Misschien was haar drama vorige week dan toch echt hengstigheid gerelateerd. Heb zelfs even in de grote bak aan de lijnen gestapt. Ze liep heel vastberaden voorop…. Vond ik best stoer :D

Afbeelding