[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 20:45

Ik snap je :j dank voor de verduidelijking :)

Erg gewaardeerd :+:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:25

Avalanche schreef:
Die slechte associatie bij de zweep is helemaal weg :) ze pakt hem ook rustig van me over :D

Komt ook omdat ik hem echt veel gebruik, want superhandig voor heel veel dingen, plus dat mijn arm niet uitschuifbaar is. Je kan er ook een licht mee aan en uit doen, even iets mee uit een kast zwiepen en zo :D en ermee apporteren. En mij een tik geven natuurlijk :D

Ik vind een zweep niet meer gebruiken ook geen oplossing, hem anders gebruiken wel :) ik zie zoveel mensen roepen: mijn paard is bang voor de zweep en vervolgens laten ze dat ding dan in de kast liggen. Dan geef je je paard ook geen kans om eroverheen te komen.

Ik geloof ook niet dat de reactie op de zweep was, wel op mijn vraag om te gaan draven.

Mee eens hoor, ik geloof ook in desensibilisatie door goed gebruik van de zweep, ik wist alleen niet hoe ver je in dat proces was. Dat is ook de reden waarom ik het zei. :-)

Moossie90Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:15

Avalanche schreef:
Die slechte associatie bij de zweep is helemaal weg :) ze pakt hem ook rustig van me over :D

Komt ook omdat ik hem echt veel gebruik, want superhandig voor heel veel dingen, plus dat mijn arm niet uitschuifbaar is. Je kan er ook een licht mee aan en uit doen, even iets mee uit een kast zwiepen en zo :D en ermee apporteren. En mij een tik geven natuurlijk :D

Ik vind een zweep niet meer gebruiken ook geen oplossing, hem anders gebruiken wel :) ik zie zoveel mensen roepen: mijn paard is bang voor de zweep en vervolgens laten ze dat ding dan in de kast liggen. Dan geef je je paard ook geen kans om eroverheen te komen.

Ik geloof ook niet dat de reactie op de zweep was, wel op mijn vraag om te gaan draven.

1 van mijn 3 paarden was ook panisch voor een zweep en door het zo te gebruiken als jij doet is het echt helemaal over. Nu is het de sport om zweep vast te houden, mij een tik te geven en is hij beteuterd als de zweep stuk gaat.
Ik heb ook niet een cap op met longeren of grondwerk. Paarden staan aan huis en ik sta echt niet altijd stil bij mijn cap opdoen, met buitenritten wel, maar dan moet hij schoenen aan. Maar in de bak, kom ik meestal er pas achter als ik begin te zweten en aan mijn hoofd jeuk. Ja grote foei maar ben van de generatie cap was dat? En scheurde over de drafbaan zonder cap. En was niet verplicht. Althans nooit aangesproken ooit op duindigt met trainen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 17:29

Ik heb ook weleens in een roze bloemetjes pyjama paarden buitengezet :') en daarna boxen uitgemest :D
Was wel zonde van mijn nieuwe sloffen trouwens.

Maar dat is het, mensen zijn zo panisch voor een reactie, maar angst kan nooit groter worden door confrontatie, wel door ze er vandaan te halen. Dan krijg je een soort self fulfilling prophecy, want de angst wordt steeds groter. Ze herinneren zich dat dat ding eng is, maar ze krijgen geen kans om de associatie te veranderen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:34

Avalanche schreef:
Ik heb ook weleens in een roze bloemetjes pyjama paarden buitengezet :') en daarna boxen uitgemest :D

Maar dat is het, mensen zijn zo panisch voor een reactie, maar angst kan nooit groter worden door confrontatie, wel door ze er vandaan te halen. Dan krijg je een soort self fulfilling prophecy, want de angst wordt steeds groter. Ze herinneren zich dat dat ding eng is, maar ze krijgen geen kans om de associatie te veranderen.

Nu krijg ik beelden van een roze pyjama bij de paarden _O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 17:36

Er is een reden dat de paarden hier het heel normaal vinden als je ineens met een felgekleurde clown pruik binnenwandelt :')

O:)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:37

Heerlijk. Ik zie het zo voor me.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 17:42

Ja, maar het stomme is, de muts is nog steeds niet verkeersmak :+ ze is inmiddels wel clown en pyjama mak, maar daar heb je zo weinig aan in het dagelijks leven :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:01

Avalanche schreef:

Dat klopt niet altijd. Na een week oude paraplu in de paddock te laten 24 uur, hebben we de keuze moeten maken of de paarden GGD te bellen voor crisis opname of de plu weghalen. Hercule was de rust zelve en kreeg het net als wij niet veranderd. Hahaha

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 18:07

En uiteraard heb je de paarden GGD gebeld :+

Hahahaha :') nee, het werkt idd niet altijd, maar veel mensen zijn zo bang dat ze het niet eens proberen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:07

Bij mijn eerste paard is nooit echt over haar angst voor zwepen heen gekomen.
Heb er wel aangewerkt maar rijden of longeren met een zweep is nooit mogelijk geworden. Toen ik eens een rondslingerend zweepje op wilde ruimen en langs haar liep zat ze meteen tegen de wand gedrukt.
Vroeg mij af waarom ze zo deed en werd daarna pas bewust van het zweepje.
Nu had ik ook nergens een zweepje voor nodig bij haar. Ze was zo gevoelig dat een vinger bewegen al bijna teveel was.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:18

Avalanche schreef:
En uiteraard heb je de paarden GGD gebeld :+

Hahahaha :') nee, het werkt idd niet altijd, maar veel mensen zijn zo bang dat ze het niet eens proberen.

Klopt. Hier mijn portretje die vandaag bezoekje kreeg. Toen ik weg ging was ze moddervrij. Selfie van ons (ik mis haar soms zo )

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 18:26

<3 knappe kinders <3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:36

Wat een mooie foto, Pien!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:10

Ahhhh ineens viel het kwartje!

Natuurlijk is aan de longe lopen stom en helemaal als mens dat niet in de gaten heeft dat madame veel meer kan en wil dan simpel rondjes lopen. Dat probeert ze je steeds te vertellen. Want ze weet echt wel dat ze rondjes om je heen moet draven, maar dat is geestdodend en dus beestdodend saaaaaaai! _-:(

Misschien even super creatief wezen en zou je haar een of ander werkje kunnen geven waarop ze kan puzzelen tijdens die geestdodende rondjes om mens heen? :j

Zet pilonnen neer op de cirkel en laat haar eromheen lopen of zigzaggen. Ze is lenig, dus met wat oefenen en nadenken zal dat vast lukken en dat is vast veel interessanter dan aan een touwtje rondgeslingerd worden als een duffe muts.
....tot ook dat saai gaat worden... :Y)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 22:12

_O-

Ze kan heus veel meer, we kunnen het wel leuker maken hoor :j

Binnenkort eens wat leuks doen met balkjes :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:27

Ik ben benieuwd Ava hoe ze dat vindt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 22:28

Ik ook. Gelukkig heeft ze geen problemen met uiten van haar mening :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:02

Dat kun je wel zo stellen _O-

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:50

Ben je trouwens ook zo'n persoon die de hele tijd tegen haar praat? Ik zou dat wel doen denk ik :')
'Oh nee gaan we niet die kant op? Nou ik wil dat wel. Kom, werk even mee. Neeeee niet die kant op!'
Zoiets :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 13:27

We hebben zelfs hele gesprekken :')

Ze doet ook echt alsof ze het snapt :j

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:46

Dit topic volg ik nog steeds en de vorderingen tussen Madammeke en jou worden steeds interessanter! Ik probeer je tips uit bij mijn eigen slimme, eigenzinnige merrie. Ik heb haar nog maar een paar maanden. En het werkt zo goed, ik snap haar beter en zij snapt mij beter.

Ik zou zeggen ga zo door!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 14:01

Haha mooi zo :D super dat het zo helpt :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:21

Babootje schreef:
Ja ik dacht ook toen ik de filmpjes zag: is een roundpen niet wat makkelijker? Die kun je natuurlijk eenvoudig afzetten met prikpaaltjes.
Verder vraag ik me af: ze is natuurlijk onder het zadel geweest. Dan zou ze toch het longeren moeten kennen lijkt me? Of zeg ik nu iets raars?

Met het risico dat ik nu ook af gedaan wordt als iemand die niet binnen 20m van het bewuste paard zou kunnen raken:
Een dergelijk paard zou ik "longeren" in een hoek en niet in het midden van de bak, ik begrijp waarom je haar kort houdt, als je haar nu dichter bij een hoek zet dan geef je haar ten 1e wat steun van de bakrand en jezelf wat meer "ruimte" omdat je maar één open zijde echt moet controleren. De "hoekzijde" kan je haar dan "gewoon" voorwaarts houden en belonen wat je de mogelijkheid geeft om haar minstens een paar meter per volte positief te bekrachtigen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:32

Ayasha schreef:
Babootje schreef:
Ja ik dacht ook toen ik de filmpjes zag: is een roundpen niet wat makkelijker? Die kun je natuurlijk eenvoudig afzetten met prikpaaltjes.
Verder vraag ik me af: ze is natuurlijk onder het zadel geweest. Dan zou ze toch het longeren moeten kennen lijkt me? Of zeg ik nu iets raars?

Met het risico dat ik nu ook af gedaan wordt als iemand die niet binnen 20m van het bewuste paard zou kunnen raken:
Een dergelijk paard zou ik "longeren" in een hoek en niet in het midden van de bak, ik begrijp waarom je haar kort houdt, als je haar nu dichter bij een hoek zet dan geef je haar ten 1e wat steun van de bakrand en jezelf wat meer "ruimte" omdat je maar één open zijde echt moet controleren. De "hoekzijde" kan je haar dan "gewoon" voorwaarts houden en belonen wat je de mogelijkheid geeft om haar minstens een paar meter per volte positief te bekrachtigen.

Dat het voor Madammeke wellicht niet werkt, maakt het principe niet meteen fout.

Dat is vaak de uitdaging: werkwijzes die in de basis goed zijn, kunnen in specifieke gevallen toch niet lekker werken.
De vakman (m/v) zal dan kijken welke andere opties er zijn. Volgelingen zitten met de handen in het haar: "hij doet het niet" :D