Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:23

Zo leuk al die verhalen :+: :D

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:35

goldenarrow schreef:
Ik ben wel jaloers op de mensen die al lekker rijden hoor :+ Ik wil ook!

Tjah, ik zou hier toch graag op inhaken om even "met de billen bloot" te gaan en iets te delen waar ik vorig jaar en dit jaar toch steeds meer tegenaan loop en me eigenlijk afvraag of ik nu "gek" ben of dat er meer zijn die dat herkennen.

Ik merk dat ik eigenlijk helemaal niet zoveel passie/plezier beleef op het "rijden" stuk. Dit moet ik denk ik eventjes toelichten. Het is niet dat ik mn enthousiasme over werken met paarden ansich "verloren" ben. Het is eigenlijk vooral dat ik merk dat ik in het werken aan de hand heel veel plezier en genoegdoening haal, en dat ik vorig jaar het "zadel" gedeelte vooral op ben gaan pakken "omdat dat hoort".

Ik krijg ook vaak uit mijn omgeving de vraag; en rijd je er al op? En ik merk dat ik steeds opstandiger wordt in mijn gevoel erover. Meneer kent inmiddels het zadel en de ruiter op de rug, ik heb het alleen niet verder doorgezet omdat ik merk dat ik het vooral deed omdat het "moest" en niet omdat ik het wilde. Daar tegenover staat dat we ons vooral druk bezig zijn gaan houden met werken aan de hand, zowel in vrijheid, als aan de longe, als de leadrope, als de lange teugel. Daar heb ik ontzettend veel lol in, en paardje tot dusver ook.

Sinds een maand ben ik eigenlijk pas echt het gevoel gaan herkennen, daarvoor dacht ik dat het voortkwam uit wellicht vermoeidheid of het gegeven dat er prive veel problemen speelden. Maar dat is inmiddels al een flinke periode achter ons en nu merk ik dat het gevoel t.o.v. rijden eigenlijk niet veranderd. Wel blijft het gevoel dat ik het idee krijg dat het van de buitenwereld bezien je niet "volwaardig" bezig bent als je er niet op gaat zitten. (Die gedachte kan ik rationeel prima ontkrachten, maar het ratio stuurt het gevoel nu eenmaal niet zo makkelijk aan.)

In een gesprek met de buurman werd geopperd dat het misschien voor ons juist wel heel interessant is om het mennen te gaan verkennen, een discipline waar ik nul ervaring mee heb maar wel steeds meer met interesse naar kijk.

Zijn er meer mensen die dit herkennen? Of dit in een periode hebben meegemaakt?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:38

Mag ik hier ook komen meepraten? :)

Wij hebben sinds een maandje een projectpaardje binnen gehaald. Een 7-jarige arabische ruin die nog bijna geheel beleerd moet worden, Mattvey

Afbeelding

Lijkt me leuk om met jullie ervaringen te delen en te volgen hoe het bij jullie gaat.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:43

Serenity350 schreef:
goldenarrow schreef:
Ik ben wel jaloers op de mensen die al lekker rijden hoor :+ Ik wil ook!

Tjah, ik zou hier toch graag op inhaken om even "met de billen bloot" te gaan en iets te delen waar ik vorig jaar en dit jaar toch steeds meer tegenaan loop en me eigenlijk afvraag of ik nu "gek" ben of dat er meer zijn die dat herkennen.

Ik merk dat ik eigenlijk helemaal niet zoveel passie/plezier beleef op het "rijden" stuk. Dit moet ik denk ik eventjes toelichten. Het is niet dat ik mn enthousiasme over werken met paarden ansich "verloren" ben. Het is eigenlijk vooral dat ik merk dat ik in het werken aan de hand heel veel plezier en genoegdoening haal, en dat ik vorig jaar het "zadel" gedeelte vooral op ben gaan pakken "omdat dat hoort".

Ik krijg ook vaak uit mijn omgeving de vraag; en rijd je er al op? En ik merk dat ik steeds opstandiger wordt in mijn gevoel erover. Meneer kent inmiddels het zadel en de ruiter op de rug, ik heb het alleen niet verder doorgezet omdat ik merk dat ik het vooral deed omdat het "moest" en niet omdat ik het wilde. Daar tegenover staat dat we ons vooral druk bezig zijn gaan houden met werken aan de hand, zowel in vrijheid, als aan de longe, als de leadrope, als de lange teugel. Daar heb ik ontzettend veel lol in, en paardje tot dusver ook.

Sinds een maand ben ik eigenlijk pas echt het gevoel gaan herkennen, daarvoor dacht ik dat het voortkwam uit wellicht vermoeidheid of het gegeven dat er prive veel problemen speelden. Maar dat is inmiddels al een flinke periode achter ons en nu merk ik dat het gevoel t.o.v. rijden eigenlijk niet veranderd. Wel blijft het gevoel dat ik het idee krijg dat het van de buitenwereld bezien je niet "volwaardig" bezig bent als je er niet op gaat zitten. (Die gedachte kan ik rationeel prima ontkrachten, maar het ratio stuurt het gevoel nu eenmaal niet zo makkelijk aan.)

In een gesprek met de buurman werd geopperd dat het misschien voor ons juist wel heel interessant is om het mennen te gaan verkennen, een discipline waar ik nul ervaring mee heb maar wel steeds meer met interesse naar kijk.

Zijn er meer mensen die dit herkennen? Of dit in een periode hebben meegemaakt?

Ik herken het wel :j Ik heb het afgelopen half jaar echt fors minder (lees: 90%) minder gereden dan voorheen. Dat had vooral te maken met mezelf, ik ben in december volledig ingestort. Dat was natuurlijk niet van de ene op de andere dag zo, ik heb het alleen maandenlang niet gezien/willen zien. Ik was het plezier in de paarden voor het grootste gedeelte kwijt, rijden leverde heel veel spanning en angst op en ik voelde me alleen op de grond echt zeker.

Fast forward naar nu: ik heb les genomen van iemand die ook coach is, om me te helpen weer het plezier in het rijden terug te kijken. Gisteren heb ik schaterend door de bak gegaloppeerd :D Het is zó fijn om ook in de paarden die grauwe sluier kwijt te raken. De afgelopen periode heb ik mijn volwassen merrie dus vooral op de grond getraind. Veel longeren, vrijspringen, dat soort dingen. De vriendin die haar ook 2x per week rijdt heeft in deze periode wel ook met haar gereden.

Ik herken wat je zegt in het 'niet voor vol aanzien'. Mensen vroegen mij ook waarom ik niet ging rijden, waarom ik niet 'gewoon even lekker met haar naar buiten ging' of waarom ik 'alweer' ging longeren. Dat heb ik maar vooral naast me neergelegd. Nu snappen ze het wel, maar het was niet altijd leuk.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:04

Yep, dat herken ik ook.. maar inderdaad ook in een periode dat ik gewoon echt niet goed in m'n vel zat en eigenlijk nergens plezier aan beleefde.. dan was erbij zitten, terwijl ze zichzelf in de wei/paddock vermaakten al leuk zat..

Oh en welkom natuurlijk Dilan! :D Succes met je paardje! Wat is je doel ermee? Houden of voor de verkoop, omdat je het over een projectje hebt..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:22

Niet voor de verkoop hoor, beestje heeft in korte tijd al veel eigenaren gehad. Maar zit nog een hoop werk aan voor hij een stabiel rijpaard is. Hij is voor nu vooral vrij schichtig op bepaalde dingen.

Ik herken het ook wel om geen plezier uit het rijden te halen. Deels toen ik zelf niet goed in mijn vel zat, maar deels omdat mijn vorige paard niet geschikt was voor buitenritten.
En ik ben zelf geen dressuurruiter, dus na 20 minuten dressuur vind ik het wel weer mooi geweest.

Sinds ik mijn huidige paard, een draver, heb, is het plezier weer terug gekomen.
En dan nu ons 'jonkie' erbij.

We waren best leuk bezig met beleren, tot ik er anderhalve week geleden af gelanceerd ben. Dus het rijden staat nu even op on-hold

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:22

Gefeliciteerd met knappe Dije! *\o/*

Dank je MirandaFuego, dat is fijn om te lezen! :)

Jipje zijn wond zwol op en daardoor kwamen de hechtingen los, boel was ook flink ontstoken. Het terug hechten was echt heel pijnlijk voor hem, zo'n klein hoopje ellende :(:) Een hoop AB verder is hij er wel weer bovenop gekomen hoor, maar het was wel heftig. Hopelijk voelt Gimli zich gauw weer goed!

Wat knap met Joya, dappere merrie! *\o/* Heerlijk hoor zo lekker naar buiten kunnen samen :j

Pinda is ook echt zo lief als dat ze groot is :+: Ze is echt een blije GVR :) En heel onbevangen idd, haar moeke Miep draaide zich een uurtje later op de achterbenen om onder het zadel bij diezelfde alpaca's :')

Wat goed van Guiness! Dat is ook gek hoor, zomaar uit de paddock met een mens op je rug :)) Lekker lange rechte stukken is altijd goed :)

Welkom Dilan93!

Zo zijn er wel meer mensen hoor Serenity, ik heb ook stalgenoten (gehad) die liever vanaf de grond met hun paard bezig zijn dan onder het zadel. Vooral doen waar jij je goed bij voelt! En eerlijk gezegd heb ik vorig jaar toen ik besloot Miep met pensioen te sturen ook echt een last van mijn schouders voelen vallen. Het 'moest' niet meer, terwijl ik eerder bijna tegen beter weten in 3x per week "trainde om haar goed te houden" op advies van dierenarts/hoefsmid/osteopaat. Achteraf zat ik al een aantal maanden met tegenzin op haar in de bak. Nu stap ik af en toe als we beide goed gemutst zijn op voor een stukje stappen en daar zijn we beide blij mee, maar kan ook oprecht genieten van het wandelen en gras laten eten met haar.

Met Pinda ben ik enorm blij dat ik weer echt kan rijden en zou ik het daarentegen vreselijk vinden als dat niet meer kan, maar ook daar wil ik niet te veel gedwongen worden/het als 'moeten' voelen. Ben blij dat dat bij ons op stal ook geaccepteerd wordt. Ik mis de gedreven dressuur-sfeer op de beleerstal wel wat (geeft toch inspiratie), maar op de lange duur word ik daar ook ongelukkig van. Al dat presteren altijd :\
Mensen keken daar heel gek dat ik zo veel met het dier wandel, en ik keek heel gek dat er mensen zijn die dagelijks rondjes trainen onder het zadel in een binnenbak en dat leuk blijven vinden := :') Wat dat betreft is het vooral belangrijk om te passen op de stal waar je staat :) En anders vooral om schijt te hebben aan iedereen en je eigen ding te doen. Jouw paard, jouw invulling van je hobby toch? :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:32

Precies dat dus :j

Toen ik hier in de omgeving voor stallen ging kijken, kwam ik ook op een stal die gericht was op dressuurruiters. Prima stal, supernetjes ook, maar niets voor mij.
Sta nu op een stal waar wel dressuurruiters rijden, maar er ook gesprongen wordt en ook een aantal mensen graag buitenrijden. Verder is het er lekker rustig en komen de paarden overdag buiten :) Sfeer is onderling ook prima.

Ik zou het rijden ook niet willen missen. Maar vind wandelen of grondwerk ook leuk om te doen. Zeker met ons nieuwe paardje, die grondwerk ook leuk vind.
Met Titane, mijn draver, vind ik het wat minder. Die vind er ook geen bal aan :+ Rij met hem het liefste buiten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:29

Deels herkenbaar hoor Serenity :j

Hoe vaak ik de sinds Joya drie werd, twee jaar geleden, niet de vraag heb gehad wanneer ik er eens op ging zitten.. Als ik iedere keer een euro had gehad was mijn spaarrekening best aardig :D
Sowieso had ik in mijn hoofd er niet voor haar 4e op te gaan zitten omdat ik dat fysiek (o.a. voor de groeischijven) en mentaal te vroeg zou vinden. Maar af en toe had ik het idee daar een soort verantwoording voor af te moeten leggen. Daar wordt ik echter vooral daadkrachtiger van.

Toen ik Joya, als veulen, kocht leefde mijn oude merrie nog en daar kon ik vanwege problemen met haar pees ook niet echt meer op rijden. Toen heb ik al ontdekt dat ik bijna net zoveel plezier en voldoening haal uit gewoon lekker wandelen, borstelen en naast de fietst mee als aan rijden.
Het rijden in de bak mis ik echt niet. Heb niets met dressuurwedstrijden en train puur dressuurmatig om mijn paard en gezond te houden. Maar dat doe ik dus ook met werken aan de hand, longeren, lange lijnen etc.
Wat ik op een gegeven moment wel miste waren de buitenritten. Heb daarom twee jaar een leenpaard gehad en rijd nu 1 keer per week een rondje buiten op een paard van een stalgenoot.

Welkom, Dilan93!

De afgelopen jaren heb ik al vele kilometers gewandeld met Joya en dat worden er vast nog veel meer.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:22

Vandaag een rondje van een kleine 5 km gewandeld met Feyre én mijn volwassen merrie. Héérlijk. Hond van vriendin was ook mee, dus we waren met zijn vijven op stap. Mijn volwassen merrie is soms best heel heftig buiten, maar zo aan de hand is het een mak lam. Een voorwaarts lam :') Maar wel heel braaf.

Toen ik aan kwam lag Feyre te dutten in de paddock. Als klein Feetje kon ik er altijd al bij kruipen, en nu ze ietsje groter is nog steeds. Zo fijn :+:

Afbeelding
<3 <3 <3

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:30

Ahh wat een lieve foto! :D

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:11

Ik heb eigenlijk voornamelijk van niet-paardenmensen veel onbegrip gemerkt tijdens het wandelen. Hoe vaak ik wel niet in het bos of langs de weg de opmerking kreeg 'moet je er niet op gaan zitten'? Daarentegen als ik uitlegde dat hij daar nog te jong voor was hadden mensen daar wel begrip voor :) Op stal zelf eigenlijk nooit opmerkingen ofzo gehad, mensen vinden juist vaak dat ik leuk bezig ben met Koda :D

Verder vind ik zelf rijden wel heel leuk, dus dat is zeker lange-termijn wel een doel voor me :D Lekker het bos in en springen enzo ;)

Vandaag eens een keer zeiltje erbij gepakt:
Eerst mocht hij over het zeiltje, maar hij vond het handiger het zeiltje aan de kant te leggen:

Dus toen moest het zeiltje maar op hem:
Afbeelding

En het zeiltje achtervolgen:
Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 20:12

Oh bah ja ‘ben je er af gevallen’ of ‘je moet hem aan het werk zetten, niet zelf lopen’ en van die onzin. Beetje afgezaagd hier ook

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:59

s1993 schreef:
Ik heb eigenlijk voornamelijk van niet-paardenmensen veel onbegrip gemerkt tijdens het wandelen. Hoe vaak ik wel niet in het bos of langs de weg de opmerking kreeg 'moet je er niet op gaan zitten'? Daarentegen als ik uitlegde dat hij daar nog te jong voor was hadden mensen daar wel begrip voor :) Op stal zelf eigenlijk nooit opmerkingen ofzo gehad, mensen vinden juist vaak dat ik leuk bezig ben met Koda :D

Verder vind ik zelf rijden wel heel leuk, dus dat is zeker lange-termijn wel een doel voor me :D Lekker het bos in en springen enzo ;)

Vandaag eens een keer zeiltje erbij gepakt:
Eerst mocht hij over het zeiltje, maar hij vond het handiger het zeiltje aan de kant te leggen:

[ Video ]

Dus toen moest het zeiltje maar op hem:
[ [url=m/rJw5Nq.jpg]Afbeelding[/url] ]

En het zeiltje achtervolgen:
[ [url=m/2AdxOB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuk dier zeg! :D
Lekker cool ook, zo met dat zeil over z'n rug

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:18

Ik rijd vaak zonder zadel en krijg dan dikwijls de opmerking: "kijk nou, ze zit los" _O- Niet-paardenmensen :roll:

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 21:19

Hier komen ook wel eens oudere mensen langs die dan blijkbaar vroeger met trekpaarden op het land gewerkt hebben en die kunnen toch echt niet begrijpen dat je op die knollen kunt rijden want daar zijn ze toch niet voor gemaakt?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:27

Granoek schreef:
Hier komen ook wel eens oudere mensen langs die dan blijkbaar vroeger met trekpaarden op het land gewerkt hebben en die kunnen toch echt niet begrijpen dat je op die knollen kunt rijden want daar zijn ze toch niet voor gemaakt?

In feite hebben ze wel gelijk... paarden zijn niet gemaakt om op te rijden :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:35

O js, die opmerkingen krijg ik ook!
Of de opmerking: dat is een grote hond!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:29

fransje23 schreef:

Jaaa!! Zo niet grappig... :roll:

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:45

Het ergste is nog dat dezelfde flauwe opmerkingen schijnbaar overal gemaakt worden _O-
Meestal zegt ik iets als:gefeliciteerd uit bent dit jaar nummer 100 die deze opmerking maakt! De originaliteitsprijs gaat helaas wel aan u neus voorbij.

Wat een lieve foto Berdien!

Leuk oefen met een zeiltje! Deed ik met Joya ook wel maar die vertrapt het tot een grote berg onder haar.. Zit ik zo onder het zand bij het opruimen.

"Ze zit los" _O- Die is grappig!

Ik ben weleens uit gemaakt voor dierenbeul... Ik reed toen met mijn onbeslagen paard over straat. Volgens die meneer was dat absoluut onmogelijk en heel erg pijnlijk voor mijn paard.
Paard vond dat zelf niet denk ik. Van een paar honderd meter straat zijn de hoeven echt geen stompjes :+

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:49

xXutopiaXx schreef:
fransje23 schreef:

Jaaa!! Zo niet grappig... :roll:

Maar ze vinden zichzelf dan altijd zooooo origineel :+ :') Vreselijk idd!

Vet stoer van Koda, wat braaf!

Heerlijk om zo samen weg te kunnen, echt leuk! Schattig dat ze zo fijn blijft liggen :)

Rijden ging alweer beter! Zo voelt het weer iets vertrouwder gelukkig. Ennnn...los buiten uitgestapt, een heel stuk heen en weer terug de weg af met een super relaxte, blije Pinda <3 *\o/*
Afbeelding

Vannacht is haar overbuurvrouw bevallen van een merrieveulentje, en ze vind tme dat toch interessant :wow: Pinda wil ook een veulen als ze later groot is :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:56

Pinda is ook stoer!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 23:07

Oohhh had helemaal niet op jullie foto's gereageerd! :oo

Vind jullie foto echt te schattig Berdien <3 Heerlijk als je er zo bij kunt kruipen :+:

En ik vind Koda echt heel stoer 8-) Dije schrikt al van grassprietjes die uit m'n hand vallen, als ik hem een handje geplukt gras probeer te geven.... :roll: :')

Wat fijn dat je zo heerlijk buiten hebt gereden met Pinda!! :D Blijf het een fantastische naam vinden haha :D

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:10

Oh, wat leuk om te lezen al die reacties, ik ben dus toch niet gek.. :')

Fijn ook om te horen dat iedereen wel vooral zn eigen manier en gevoel volgt!

Met buiten wandelen krijg ik van voorbijgangers (niet-paardemensen) eigenlijk voornamelijk alleen maar leuke reacties.. Meest voorkomende: Even het paard uitlaten? :+ Of "Dat is wel een heel grote hond". :')

Ik loop ook vaak met de grote en kleine tegelijkertijd, vinden mensen ook leuk vaak. Kinderen wijzen altijd en zitten vervolgens omgekeerd op hun stoeltje in de auto..

Dankjulliewel voor de ervaringen, doet me goed om te lezen. Want ik lees in de topic en het topic van vorig jaar al best lang mee en voelde me toch altijd een beetje bezwaard omdat ik nog niet veel met het "onder de ruiter" bezig ben, terwijl iedereen zulke vorderingen maakt op dat gebied.

Voor nu gaan wij eerst lekker verder zoals we nu bezig zijn, want we staan zeker niet stil. Mocht ik eens wat materiaal hebben van ons werken aan de hand dan zal ik dat ook eens delen. Maar ben meestal alleen, dus dan komt het er maar niet van. ;)

@Vientje: Pinda is een stoere meid, vind haar echt wel leuk. En jij past er mooi bij, stoer koppel!

@S1993: Haha, lekker met het zeiltje! Ziet er goed uit. Hier pakt de kleine het zeil in zn mond en gaat ermee vandoor.. :')

@Berdien: Wat een lief koppie, mooi stel zijn jullie ook!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:28

Serenity, is toch niet erg dat je niet veel ohz bezig bent? Ieder paard en mens zijn eigen tempo :)

Ik ben gisteren weer met Mattvey bezig geweest, voor zover dat gaat met een stel gekneusde ribben. :=
Hij is zo enorm schichtig, dat ik soms wel eens twijfel of het ooit een rijpaard gaat worden :o

Kan bvb een dekje best op zn rug slingeren. Niet hardhandig, maar ook niet alsof ik een veertje op zijn rug lag. Pony heeft volgens mij geleerd dat iedere grotere beweging eng of indrukwekkend moet zijn.
Als ik bvb het touw op de grond gooi naast me, staat ie meteen met grote ogen te snuiven. Maak ik een armbeweging, schiet ie soms meteen vooruit. Til je je borstel te snel op, schiet ie achteruit. :=

Vandaar dat ik hem wel eens projectje noem. Gaat nog een heeeele hoop geduld en oefening kosten om hem wat stabieler te krijgen.
Al snap ik hem ook wel hoor. Hij is als 4-jarige bij zijn fokker weg gegaan. Hij is nu net 7 en wij zijn de 5e eigenaren al. :oo
Maar heb mijn vriend al gemeld dat hij sowieso niet weg gaat. We hebben hem gekocht om een blijvend thuis te geven. :)