Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En ik heb er voor gekozen omdat ik toch van mening ben dat het fijner is voor het paard (als je met een stille hand rijd en er geen kilos metaal in hangt kan het natuurlijk ook geen kwaad), als je je paard dit al vanaf jongs af aan aanleert reageert het paard hier zeer goed op en kan je ook hogere dressuur rijden zonder bit (of zelfs met alleen neckrope, zoek maar eens Alizee Froment op) en daarbij zal een paard als hij echt bang is/weg wilt even makkelijk door een trensje heen lopen als door bitloos. En daarbij zie ik zelf geen nadelen aan bitloos dus waarom niet
Maar dat zou ik nou ook weer niet doen...Cera_D schreef:Er zijn zelfs mensen die bitloos mennenMaar dat zou ik nou ook weer niet doen...
En precies zo heeft iedereen zn eigen meningen daarover en zo heerlijk dat het allemaal naar voren komt in deze groep hier zonder dat er ruzie ontstaat! Ik zit zelfs in een fb groep waar er ruzie ontstaat over een foto naast het verhaal waarbij in het hoekje te zien is dat het paard een bitje in heeft, de extremistische nh'ers hahah, ik ben zelf meer een gematigde nh'er (zo veel mogelijk natuurlijk met een goede dosis gezond verstand erbij)

),
nu weer met vriendin erbij. Ging super, geen gedreig meer op mn been, maar gewoon voorwaarts met losse oortjes etc. Voor het eerst wat stukjes draf mee gepakt, ging ook heerlijk. Sturen gaat steeds beter, de ho werkt echt fantastisch. Ook nu weer even een keer een beetje weg schieten (en een bokje) bij een van de eerste keren aandraven, maar dat geeft niet. De lijn tussen onzekerheid en dominantie is bij dit paard zo klein, maar haar werklust zo groot, zolang ik de rust bewaar en duidelijk ben, komt alles goed. Voor het eerst zweepje in de hand, dit vind ze spannend, maar accepteert ze. 
). Ik ben ervan overtuigd dat er geen enkel kwaad in dit dier zit, ze is pienter en vlug, maar wil zo graag geliefd zijn en haar best doen. Echter heeft ze ook een sterk, dominant, karakter, dat moet je weten te leiden en positief te bekrachten. Dit paard dwingen heeft geen zin, dan wordt ze bloedlink. Uiteindelijk wil ik vooral buiten met haar gaan rijden, endurance gericht. In de bak -over een paar jaar- western (m.n. trail & reining). Cera_D schreef:Precies! Zolang je maar kijkt naar wat je paardje nodig heeft en aankan en wat werkt voor jullie beide kan het nooit echt fout gaan.
dat gaat me te ver (en t vrouwtje reed nog 2x per dag ook uit overtuiging, paard had vrij duidelijk pijn).
en dat is wel maanden tot een jaar om de balans te vinden.
buiten staat zonder schuilstal, staat ze, heel onnatuurlijk
nu lekker met een dekentje. Waarvan je je dan weer af kan vragen in wiens belang dat is

. Zelf rijd ik momenteel niets bitloos, maar longeer wel met cavesson of Micklem. En grondwerk gewoon met touwhalster. Werkt prima!
) en elke keer dat ik er op probeerde te stappen met bit werd hij gek, net zo lang en hoog stijgeren tot ik er via de kont weer af gleed. Vervolgens bitloos geprobeerd en met een half jaartje reden we zo saampjes door de wei:
En zich vervolgens hoofdstel om laat doen alsof er niks gebeurd is. Dat soort kleine dingen zij zo zonde.... Net als haar voernijd met krachtvoer, compleet onnodig om als ik de paarden weer bij elkaar zet (als ze beide bij hun bak zijn weg gelopen), toch nog even te snauwen. Gelukkig negeert andere paard het, of corrigeert haar, maar zo is ze niet geboren 
xApple schreef:Welkom!
Maar hij is geen volle fjord zeker? Of heeft hij een andere stamboeknaam?
Vast iets met het idee van de Tinker wat veel mensen hebben vs. de werkelijke Tinker
Los daarvan heb ik geen paard om elders neer te zetten, ik geniet graag elke dag van mn paard, welke leeftijd het dier ook heeft.Paardenfan25 schreef:xApple schreef:Welkom!
Maar hij is geen volle fjord zeker? Of heeft hij een andere stamboeknaam?
Jawel hoor; Belgisch stamboek. Ik kocht ruim 2,5 jaar geleden een, toen, 7 jarige fjord. Dacht, ik koop er wel een shetje bij voor gezelschap. Vorige eigenaresse had nog 1 jarige hengst te koop. Deze heb ik maar meegenomen, onder het mom van; we zien wel......![]()
Tsja, en dan wordt het nu tijd om er iets mee te gaan doen. Hij is er wel steeds meer aan toe. Is echt dol op aandacht en gezelschap. Heb zelf helaas weinig tijd, maar nu goede bijrijdster voor mijn andere fjord gevonden.
Caily schreef:Wat sneu... Ik snap wel wat ze wilde zeggen. Dat als een hoef te hard slijt, er een signaal af wordt gegeven in de straal waardoor de hoef ook harder zal gaan groeien, en hoe harder de hoef groeit, des te harder het materiaal is wat de hoef maakt. Op den duur lost het probleem zich dus idd vanzelf op. Maar dan moet je je paard wel die tijd gunnenen dat is wel maanden tot een jaar om de balans te vinden.
Ik ben ook van het natuurlijke in de basis, maar als ik van de zomer meer rij dan de hoef groeit, komt er gewoon een ijzer onder. En aangezien mijn paard heel natuurlijkbuiten staat zonder schuilstal, staat ze, heel onnatuurlijk
nu lekker met een dekentje. Waarvan je je dan weer af kan vragen in wiens belang dat is