[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:58

Oh kan ze de deur ook al openmaken. Slimme Callas.
Heb hier ook eentje staan die dat doet en die gaat dan haar vriendinnetjes deur ook opendoen en de rest laat ze mooi staan :P

Doezenbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:06

Slimme meid, en herkenbaar, mijn pony, van heeeel lang geleden, kon dat ook :)

Zuchini

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:41

Oh wat is ze slim!! Leuk ook hoe ze jou spiegelt met de vrijheidsdressuur <3 welke methode heb je ervoor gebruikt om haar dat aan te leren?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 21:13

hallo allemaal, ja grappig hoe slim ze is. Dank jullie. Grappig dat jullie paarden dat ook doen en dat ze dan nog de deuren voor vriendinpaarden opendoen, helemaal top!

Zuchini je hebt op dit moment 666 berichten!!!!

Ik werk heel veel met koekjes. En ondanks dat ik in het filmpje me laat verleiden om 3x te zeggen dat ze terug moet, probeer ik zo consequent mogelijk te zijn. Ze mag haar box niet uitkomen en dat heeft ze al vaak geprobeerd en dan kom ik boos terugrennen en dan stuift ze achteruit. Dan krijgt ze een brokje omdat ze dan toch weer goed gereageerd heeft. Dus ik hoop dat met streng zijn en belonen en consequent zijn, ze een netjes opgevoed paardje wordt, maar wel met haar eigen ondeugendheid. Dat mag uiteraard. Alleen uit de stal ontsnappen was niet zo practisch omdat ze dan gelijk in Poupette haar ruimte staat. Poupette woont namelijk op de gang, hahaha. Dus nu hebben we een slot met een lipje, dat ze hopelijk niet open kan maken. Maar ik had een pony die dat ook kon, dus we gaan het zien!

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 02:45

Monique1963 schreef:
hallo allemaal, ja grappig hoe slim ze is. Dank jullie. Grappig dat jullie paarden dat ook doen en dat ze dan nog de deuren voor vriendinpaarden opendoen, helemaal top!

Zuchini je hebt op dit moment 666 berichten!!!!

Ik werk heel veel met koekjes. En ondanks dat ik in het filmpje me laat verleiden om 3x te zeggen dat ze terug moet, probeer ik zo consequent mogelijk te zijn. Ze mag haar box niet uitkomen en dat heeft ze al vaak geprobeerd en dan kom ik boos terugrennen en dan stuift ze achteruit. Dan krijgt ze een brokje omdat ze dan toch weer goed gereageerd heeft. Dus ik hoop dat met streng zijn en belonen en consequent zijn, ze een netjes opgevoed paardje wordt, maar wel met haar eigen ondeugendheid. Dat mag uiteraard. Alleen uit de stal ontsnappen was niet zo practisch omdat ze dan gelijk in Poupette haar ruimte staat. Poupette woont namelijk op de gang, hahaha. Dus nu hebben we een slot met een lipje, dat ze hopelijk niet open kan maken. Maar ik had een pony die dat ook kon, dus we gaan het zien!

Grappig TS, wat attent dat je dat soort dingen bijhoudt. Poupette kijkt ook een beetje van:oh nee he, nou komt ze mijn eten opeten. Je hebt een fijn stel bij elkaar

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:42

Heel grappig hoe ze dat doet := . Vooral die plok met haar voet vind ik erg grappig.
Hier een grote zwarte shetlander die het ook kan. Hij moest een extra hangslotje. Dat vond ik zo eng, dat we hier gekozen hebben voor open stallen en altijd kunnen kiezen binnen of buiten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 10:49

Zuchini ik houd het niet bij hoor, ik zag toevallig 666 bij je posts staan }:)

Hi Pien, wat een slimme paardjes heb je toch. Ik ben het helemaal met je eens, doodeng een hangslot! Ik heb de laatste weken haar deur dichtgebonden met een touwtje en aan het touwtje had ik ook de schaar gebonden om in nood het gelijk door te kunnen knippen. Ik had eerst een schoenveterlus gemaakt, maar dat kreeg ze ook regelmatig open. Toen heb ik zo'n paardenboxdeurveiligheidsslot (mooi woord voor Poppetje aan de galg) met zo'n lipje erin besteld. Dat is gisteren aangekomen, toen heb ik dus nog gauw ff voordat Erwin het slot monteerde dat filmpje gemaakt.
In mijn vorige huis heb ik geprobeerd inloopstallen te hebben. Maar dat werkte niet met voeren. Hoe ik het voer ook verdeelde of het hooi, er was er altijd wel een van de drie de dupe. En ook vond ik het onprettig dat ze overal maar scheten, hahaha, terwijl ze het in hun eigen box allemaal netjes op 1 plekje doen. Net of ze elkaar in de uitloopstal wilden pesten, zo van ik schijt lekker op jouw hooi. Hahaha.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 13:24

En dan stap je na een redelijk schrikvrij ritje uit naar huis met een lekker lang teugeltje, ben je de ingang op 20m genaderd, komt er een auto bijna zonder geluid de weg afrijden, schrikt je paard zich te pletter, lig je er zowat af, gaat aan de kletter, duurt meters eer je haar weer bij elkaar geraapt hebt, vind ik toch niet grappig. Dus ondanks dat ze erg lief was geweest, ter plekke erg boos op haar geworden

En meteen erna op het veldje aangepakt. Damn, volgens mij heb ik een Iribier. Natuurlijk was de hoek meteen eng, want dat is ook ongeveer waar ze heenschrok weg van de richting van die auto. Man, wat heb ik er dan de P in. Voordeel is wel als ze zo opgefokt is en ik ook, dat ze heel mooi toont en wat kan ze dan gaan en mooi aan de teugel lopen. Hahaha, dat dan weer wel. Afijn, dan toch weer netjes afgesloten.

Onderweg nog een vreemd akkefietje. Er was een dikke tak, te dik om af te breken, over het pad gezakt. Zadelhoogte. Dus ik ga er onderdoor, door er helemaal naast het zadel te gaan hangen. Schraapt mijn reflectievestje langs de tak, zwoesh-geluidje en Callas deed ook zwoesh hoepla daar gingen we. Gelukkig maar een paar meter (niet zo ver als toen ze bijna bij de poort was, want ze had er volgens mij tegenaan gevlucht als ik haar niet opgepakt had), maar kortom het blijft dus erg opletten geblazen.

Ik wil haar graag het vertrouwen van lange teugel geven, maar dat kan dus eigenlijk gewoon niet.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:46

Ik volg nog steeds!
Je kan zo beeldend vertellen!
Moeilijk hoor, dat schrikken elke keer!
Gelukkig dat je bent blijven zitten.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:48

Lijkt wel of ze met contact veel minder heftig reageert.
Het kan zijn dat ze het licht contact met de teugels als prettig ervaart zodat ze wat meer vertrouwen krijgt door jouw handen op te zoeken.

Toevallig ken ik een freiberger die het ook veel prettiger vind om altijd wat contact met de teugels te hebben want anders is hij best onzeker en kan bij de minste schrikreactie dan ook echt de kletter op gaan.
En bij licht contact is hij veel zekerderen .schrikt hij door niet de kletter op te gaan maar door op zijn plaats door zijn hoefjes te zakken.

Dakkapel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 21:39

Ik lees al een hele tijd stil mee en vind het heel boeiend wat je allemaal mee maakt!
Maar er knaagde iets in mijn achterhoofd en na een gesprek met een van mijn bijrijders viel het kwartje opeens van wat ik lastig vind aan je verslagen.
Mijn bijrijder houdt ook precies bij wat er allemaal gebeurt als ze rijdt. Op zich heel fijn natuurlijk. Maar daardoor onthoudt ze ook elk klein dingetje dat maar gebeurt. Als ik vraag of ze lekker heeft gereden komt er altijd “ja, maar....” en dan een verslag dat m’n paard een keer schrok in de hoek van de bak en nog eens van een vogeltje of weet ik het.
Ik ben zelf minder precies en onthoud vooral dat ik lekker heb gereden. Als ik heel diep nadenk dan blijkt dat paard bij mij ook 4x iets geks gedaan heeft, maar ik registreer het minder. Ik heb daarom een veel beter gevoel over het rijden dan mijn bijrijder.

Zou zoiets bij jou ook niet zijn? Juist omdat je hier in zoveel detail vertelt wat je meemaakt, ligt de focus op alle details in plaats van het overall gevoel. Ook jij schrijft bij een verslag van een fijne rit nog steeds de dingen die niet goed gingen. Misschien is het voor jou en Callas wel beter om hier niet zo precies te zijn?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind niet dat je overdrijft of dat de dingen die je vertelt niet belangrijk zijn! Natuurlijk is het heftig als je paard aan de kletter gaat! Maar door elke keer alles bij te houden kan het ook voelen alsof het slechter gaat dan het eigenlijk gaat.

Als ik mijn bijrijder doorvraag naar hoe ze zich voelde tijdens het rijden en wat er allemaal goed ging, blijkt meestal dat 90-95% hardstikke goed ging. De focus ligt alleen op die 10% die even niet ging. En dat is jammer.

Nou ja ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, ik vind het lastig uit te leggen.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:24

TS ik rijd altijd in zacht contact, ook altijd buiten. Is het belangrijk voor jou om met losse teugel te kunnen rijden? Wil niet zeggen dat ze niet alsnog aan de kletter kunnen, maar dan voel je het meestal wel eerder aankomen of kan je sneller ingrijpen. Asociaal trouwens van die auto

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 22:29

@Mainat, gelukkig idd is mijn zit niet verkeerd en blijf ik zitten.

@Joey, ik vermoed dat je gelijk hebt. Er is al vaker zoiets in dit topic gezegd. Dát en dus dat het qua gevaar eigenlijk niet kan om met helemaal losse teugels uit te stappen, laat staan te rijden, moet ik het niet meer doen. Ik moet iets meer contact houden dan ik met mijn andere paarden gewend was.

Dus inderdaad ook @Zuchinni, meer contact houden. Ja, mijn ideaal plaatje zou zijn, zonder bit, zonder sidepull, zonder zadel, maar ja...

@dakkapel, ja. ja en ja. en ja. Bruno mijn 'kots' zei ook dat ik niet stil mocht staan bij dingen die gebeurd zijn omdat dat geen zin heeft vond hij en omdat ik er niets mee opschiet vond hij en omdat je met je toekomst moet bezig zijn en niet met het verleden. Mijn vriend vindt het ook ongelooflijk dat ik ieder dingetje nog weet. En niet alleen van vandaag, maar ook van weken terug. Hij vindt dat irritant en vindt dat ik nou eenmaal een schrikpaard heb en daar moet ik me maar bij neerleggen.

Helaas zit ik zo niet in elkaar. Je kunt niet je geheugenkaartje even wissen.

Daarbij houd ik dit topic bij om haar vooruitgang te beschrijven en of we het tij kunnen keren. Als ik alleen maar himmelhoch jauzend een rit beschrijf, dan valt er weinig van te leren. Voor mij niet en voor jullie niet.

En daarmee kom ik terug bij Bruno, want leren doe je over het algemeen van je fouten.

Dakkapel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:56

@Monique, goed punt, iedereen zit anders in elkaar. Als ik tegen mijn bijrijder zeg dat ze die details “gewoon maar moet vergeten” kan zij dat ook niet, net zo min als dat ik ze allemaal kan onthouden. Goed dat je dat benoemt want dat moet ik dus van haar ook niet verwachten!

En het is zeker super leerzaam wat je allemaal opschrijft. Niet alleen qua omgang met paarden maar ook over verschillen in hoe je dingen registreert
En het is ook gewoon heel leuk om te lezen door hoe je schrijft.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 07:14

Mo ik vind dat het tij toch wel voor 70% is omgekeerd hoor.

En ga gerust verder met het schrijven over jullie ritjes.
Ik lees ze met plezier.
Jullie zijn zeer zeker al de goede weg samen ingeslagen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 07:33

Ik begrijp dakkapel wel, mijn paard schrikt vast en zeker ook wel eens of doet iets niet goed maar overall heb ik altijd een deugdelijk gevoel na het rijden. Voel me steeds euforisch en opgeladen ook al ging het iets minder goed.

Maar misschien is het schrijven ook een manier om het te verwerken dus doe vooral verder zo.

Idd sommige paarden houden van contact.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:13

Je kunt ook denken: de lange teugel kan bíjna altijd, alleen bij de enge dingen heeft ze wat meer contact nodig. Valt best mee toch?

De kunst is vooral die enge dingen te voorspellen en dat is bij Callas wel lastig :).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 13:20

Gereden!

Heerlijk zonnetje!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:10

Nou hier alleen maar regen, regen, regen!
Morgen weer een poging doen om een ritje te maken samen met de hond erbij.

Geniet van het {:} .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:26

Hier ook veel regen. Leuk Monique om te lezen dat je heerlijk gereden heb.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:38

Stuur eens wat zon naar ons! We kunnen het gebruiken!

Ik lees nog steeds met heel veel plezier je wedervaren en blijf er enorm veel dingen in herkennen. De communicatie met mijn paardje loopt ondertussen ook beter... al blijft hij overal "trollen" zien (die ik niet zie) ... al steekt er terug een zadelprobleem op... het zadel dat ik bijna 2 jaar geleden liet aanmeten... blijkt zadeldruk te geven op dit moment... terwijl alle zadelpassers zeggen dat het prima past... Mijn hoefsmid heeft me nu aangeraden om een hele dikke onderlegger te gebruiken... maar daar heb ik mijn grootste twijfels over.... Enfin... weer een zoektocht...

Heel erg bedankt voor al je verhalen!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 23:06

getraind.

Geen regen.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:19

Gisteren was het bij ons ook n mooie dag. Zonnetje heb ik gezien.
Ik ben ook n rondje geweest samen met de hond.

Je merkt wel dat hij nu snel erg bezweet is. De haren beginnen goed los te komen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 13:39

Net terug van een ritje.

De zon scheen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:56

Monique1963 schreef:
Net terug van een ritje.

De zon scheen.

De derde dag op rij lig ik in een deuk. Onze Mo durft niet meer over de dingetjes en enge dangetjes te schrijven? Wordt wel een stuk saaier zo, maar voor nu schalt mijn lach door de kamer.