[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:06

Waarschijnlijk vanwege de paniek bij Limo de vorige keer.
Je hebt daar toch aan gewerkt Art? Zodat andere mensen bijvb ook aan zijn voeten kunnen zitten zonder paniek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:09

Zal wel heel simpel zijn maar 'doe het beest en longeersingel en een bijzet om'.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:16

Mwah nee, ik denk dat het heel goed is als TS nu de focus legt op spelen en ontspanning en met een instructrice samen gaat werken aan waar de focus moet liggen voor het doelgericht trainen en rechtrichten :j zomaar een bijzet er aan hangen zou ik nu zeker niet doen als ik TS was. :)

TS: foto's maken is op zich nooit verkeerd natuurlijk als je gerichte twijfel hebt over zijn gezondheid :j maar weet dat het scheef lopen / naar buiten kijken en weg laten vallen over de schouder op de cirkel in principe gewoon hoort bij een jong paard. Hij weet nog niet hoe hij recht moet lopen en kan dat ook nog niet, dat moet getraind worden. Niet per definitie reden tot zorgen dus. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:39

Art_Ificious schreef:
Januari wil ik de rug opnieuw op foto zetten ter extra controle, hals misschien deze keer ook(?). Alleen twijfel ik over opnieuw naar equitom gaan of een dierenarts aan stal laten komen.

1 ding weet ik in ieder geval wel zeker, dat een dierenarts aan stal voor rugfoto's zinloos is.
De foto's die je met mobiele apparatuur kunt maken zijn voor rugfoto's van onvoldoende kwaliteit.
Iedere DA kan je dat overigens vertellen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:54

Babootje schreef:
Art_Ificious schreef:
Januari wil ik de rug opnieuw op foto zetten ter extra controle, hals misschien deze keer ook(?). Alleen twijfel ik over opnieuw naar equitom gaan of een dierenarts aan stal laten komen.

1 ding weet ik in ieder geval wel zeker, dat een dierenarts aan stal voor rugfoto's zinloos is.
De foto's die je met mobiele apparatuur kunt maken zijn voor rugfoto's van onvoldoende kwaliteit.

Zou je dat moeten vertellen bedoel je? Onlangs een paard in mijn kennissenkring gediagnosticeerd met (ernstige) ks adhv Rx gemaakt op locatie.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:55

Zou voorlopig niet met dit zadel rijden ... Maar begreep ik nu,dat je de persoon,die jou goed kon helpen met Limo niet meer laat komen? Als ik jou was (wat dus niet zo is), zou ik juist met haar verder gaan!Totdat je zelf en zeker met hem kunt rijden. Je kunt er altijd nog af en toe een andere instructrice bij nemen.
Maar dit lijkt me allemaal erg verwarrend ...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:03

Babootje schreef:
Art_Ificious schreef:

Rocamor schreef:
Zou je dat moeten vertellen bedoel je? Onlangs een paard in mijn kennissenkring gediagnosticeerd met (ernstige) ks adhv Rx gemaakt op locatie.

Zeker zouden ze dat moeten vertellen. Maar als er al een klinisch vermoeden van KS is kun je met een mobiele RX vaak wel uitsluitsel geven, zeker de ernstige gevallen. Bij matige artrose of andere afwijkingen wordt het al moeilijker.
Vaak wel een vermoeden van. Maar de onderkant van de wervels is niet te beoordelen. Spondilose kun je er dus niet op zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:18

Leo schreef:
TS: foto's maken is op zich nooit verkeerd natuurlijk als je gerichte twijfel hebt over zijn gezondheid :j maar weet dat het scheef lopen / naar buiten kijken en weg laten vallen over de schouder op de cirkel in principe gewoon hoort bij een jong paard. Hij weet nog niet hoe hij recht moet lopen en kan dat ook nog niet, dat moet getraind worden. Niet per definitie reden tot zorgen dus. :)

Dat is natuurlijk echt lastig te zeggen voor ons. Uit wat Art ons vertelt kun je wel opmaken dat zij zelf wat onervaren is in het trainen en gymnastiseren van haar paard. En we weten ook niet hoe scheef Limo eigenlijk is. Is het natuurlijke scheefheid of niet. Als het geen natuurlijke scheefheid is maar er zit echt iets niet goed dan is het voor Art ook niet op te lossen natuurlijk.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:20

Daar heb je zeker gelijk in :j

Des te meer reden om in elk geval kundige instructie op het paard los te laten die wel herkent wat natuurlijke scheefheid is en hoe dit te corrigeren met training, en wanneer er toch verder gezocht moet worden. Zeker niet zelf gaan experimenteren, al dan niet met hulpteugels. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:21

Maar er zijn toch pas geleden nog fotos gemaakt?
Investeren in niet verder kapot maken lijkt me nuttiger dan geld uitgeven aan controles :o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 13:02

Azmay schreef:
Investeren in niet verder kapot maken lijkt me nuttiger dan geld uitgeven aan controles :o

Dat was inmiddels 8 maanden geleden. In tussentijd is limo bereden geweest. En wil ik weten welke invloeden dat heeft op de rug én of de artrose in de facetgewrichten verergerd is of niet.
Nu ik dit zo typ lijkt me naar equitom gaan beste optie. Waarschijnlijk heb ik dan diezelfde behandelende arts.

Qua scheefheid kon Osteopaat me zeggen dat limo linksom scheef is, maar dat is ook gebaseerd op het feit dat linkervoorbeen sneller belast wordt omdat limo hier meer gewicht op draagt.

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:57

Alle paarden zijn scheef, dit krijg je er uit door de juiste training. In limo zijn geval lijkt het mij dan ook heel belangrijk dat je een goede (echt een goede) lesgever zoekt die werkt aan het recht richten. Al dan niet aan de hand in het begin en nadien onder het zadel.
Eveneens is het ook belangrijk dat als je in het zadel kruipt je een lesgever hebt die let op jou houding, die houding zorgt er voor dat limo zijn houding ook beter wordt.

Ik heb op dat vlak een super lesgeefster, maar dat kost wel wat geld natuurlijk en ik denk ook niet dat zij tot bij jou komt, ik bedoel maar, zoek een lesgever die 1 bij jullie past en 2 goed is in zijn/haar werk
Is het wat duur, neem dan les om de 2 weken ofzo, maar beter 1 keer om de 2 weken goede les dan elke week wat aanmodderen.

Veel succes in ieder geval.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 14:04

Wie nieuwsgierig is naar de persoon die ik gevonden heb via mijn oproep mag een pv sturen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:06

Art_Ificious schreef:
Azmay schreef:

Dat was inmiddels 8 maanden geleden. In tussentijd is limo bereden geweest. En wil ik weten welke invloeden dat heeft op de rug én of de artrose in de facetgewrichten verergerd is of niet.
Nu ik dit zo typ lijkt me naar equitom gaan beste optie. Waarschijnlijk heb ik dan diezelfde behandelende arts.

Qua scheefheid kon Osteopaat me zeggen dat limo linksom scheef is, maar dat is ook gebaseerd op het feit dat linkervoorbeen sneller belast wordt omdat limo hier meer gewicht op draagt.

Dat lijkt me niet dom om te doen, inderdaad naar dezelfde behandelende arts gaan is het beste.

Als hij op "linksvoor" valt, is links zijn holle/ korte kant en rechts zijn bolle/ lange kant. Activeren van linksachter en goed rechtrichten en over de rug laten lopen is belangrijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:20

Babootje schreef:
Art_Ificious schreef:

Dat klopt niet :n
Mijn DA heeft echt geniale apparatuur en ik heb prachtig scherpe rugfoto‘s op stal laten maken.
Vroeger was dat wel zo en niet iedere DA heeft gelijkwaardige apparatuur.

Ik zou echter niet nu weer foto‘s maken, niet zo zinvol en een enorme stralingsbelasting in zo‘n korte tijd.
Hij is amper gereden, ga eerst maar regelmatig rijden en dan kun je altijd nog gericht 1-2 foto‘s herhalen van het probleemgebied.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:26

[
Art_Ificious schreef:

Ik kan me herinneren dat er toen wel een afwijking in de rug was gevonden maar niet ernstig toch?
Er kan natuurlijk wat modificatie zijn opgetreden maar ik verwacht daar niet veel. Zo intensief is hij volgens mij ook niet betreden geweest.
Ik herinner me ook dat hij de achterbenen niet wilde laten onderzoeken (buigproeven lukten niet) Is dat nu verbeterd? Zou mooi zijn als dat nu wel zou kunnen en hij zich helemaal zou laten onderzoeken. Scheefheid hoeft natuurlijk niet uit de rug te komen, maar kan ook veroorzaakt worden doordat hij 1 van de benen ontlast. Soms is dat in het lopen voor een niet heel geoefend oog ook niet zo zichtbaar.
Ik denk dat het goed is als je hem nog een keer laat bekijken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 21:34

Achterbenen blijft helaas een issue.
Nog steeds kan niet iedereen deze optillen. En als de dierenarts er is jaagt limo zich ook al op (zwaarder ademen en zich opspannen) ookal is dat gewoon voor een simpel standaard onderzoek en inentingen.

Ik weet ook niet goed hoe zoiets te trainen is. Want ik kan de achterbenen overal optillen, buiten, in de stal, los in de piste etc.
Dierenarts had me toen gezegd veel te oefenen met die benen optillen buiten en andere plaatsen dan enkel de poetsplaats. Maar dat helpt dus niet voor het laten optillen door personen die limo als "eng" ervaart.

Maandag komt de smid, eerste keer dat ik er niet bij kan zijn. Ben benieuwd hoe dat verlopen gaat want bij rechtsachter jaagt hij zich ook erg op en springt soms dan eens naar voor om te willen vluchten. Ik weet hoe ik hem moet tegenhouden en dan probeert hij het ook geen tweede keer. Maar hoop dat hij bij de stalbaas het niet probeert.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:47

Als jij zijn achterbenen nu goed overal kan optillen en een tijdje vasthouden en op jouw commando laten neerzetten, kan je beginnen met op de meest vertrouwde plek voor Limo een ander zijn achterbenen laten optillen. Als dat goed gaat, de ander het ook op andere plekken alten doen en eventueel tegelijkertijd ( in dat proces) of daarna weer iemand anders.
Je kan ondertussen zelf het optillen gaan uitbreiden met wat hoger optillen, wat meer naar achteren strekken, naar voren halen onder zijn buik, op de hoeven tikken met de achterkant van een hoevenkrabber etc.
Het zou het mooiste zijn als je ook af en toe naar een stal in de buurt kan wandelen en hetzelfde daar oefenen.

Dat red je natuurlijk niet voor maandag voor de hoefsmid, maar wel voor je afspraak die je in Januari op de kliniek wil maken. Dan heb je nog ruim twee maanden, als er regelmatig rustig geoefend wordt, moet het tegen die tijd geen groot probleem meer zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 21:51

Gekke is eigenlijk dat de Osteopaat wel probleemloos de benen kan optillen en zelfs naar achter kan strekken of onder buik door.

Alleen bij de smid of dierenarts doet limo moeilijk.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:27

Het kan zo zijn dat Limo voordat hij van jou was toch nare dingen heeft meegemaakt met een smid en een dierenarts. Sommige paarden vergeten dat heel slecht, mijn vorige paard was daar ( op andere vlakken) een goed voorbeeld van, best lastig!
Voor de smid zou je kunnen overwegen om een paar dagen van te voren met Bach Rescue Remedy druppels te gaan beginnen, dan zijn ze rustiger in hun hoofd zonder van de wereld te zijn. Of dat verstandig is om bij dierenartsenonderzoeken te gebruiken durf ik niet te zeggen. Het kan natuurlijk wel als de DA komt voor een jaarlijkse inenting.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 23:51

Spirit staat opnieuw te koop.
Ik hoor niks meer van de geïnteresseerde. Ze vroeg of ik voorschot wou, heb een klein voorschot gevraagd (niet eens de helft van haar bod) maar sindsdien niks meer vernomen, ook niks gestort gekregen ofzo. Ze leest mijn berichten wel maar reageert gewoon niet meer. Ook op mijn vraag of zondag doorgaat niks meer gehoord.
Balen dat het zo moet gaan...

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:10

Art_Ificious schreef:
Spirit staat opnieuw te koop.
Ik hoor niks meer van de geïnteresseerde. Ze vroeg of ik voorschot wou, heb een klein voorschot gevraagd (niet eens de helft van haar bod) maar sindsdien niks meer vernomen, ook niks gestort gekregen ofzo. Ze leest mijn berichten wel maar reageert gewoon niet meer. Ook op mijn vraag of zondag doorgaat niks meer gehoord.
Balen dat het zo moet gaan...

Balen ts, zeker niet netjes. Ik denk dat €800 een reële vraagprijs zou zijn wil je hem op korte termijn kwijtraken of €1000 indien gecastreerd. Het blijft een jaarling zonder papieren en ook de winter periode breekt aan wat ongunstiger is aangezien de meeste opfokken al vaste groepen hebben.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:51

Ja dat is wel helemaal niet netjes van de kopers :/

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:49

Nop, niet netjes :n maar je hoort het helaas vaker....
Was er al een afspraak wanneer ze m zouden halen of helemaal niet?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 11:01

LadyMadonna schreef:
Nop, niet netjes :n maar je hoort het helaas vaker....
Was er al een afspraak wanneer ze m zouden halen of helemaal niet?

Ja die was er. Deze zondag half 3

Het is dan wel een jaarling en zonder papieren. Maar heeft wel zijn kleur mee. Dat geeft vaak toch ook wel extra waarde. Meeste connemara's zijn schimmel namelijk.

Zolang hij niet verkocht is ga ik verder met hem in de hand maken.