Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:04

Coberlina schreef:
Ja dat valt mee hoor. Nog klein beetje pijnlijke rib, en de voet wil nog geen 100% mee, maar ik ben al wel gewoon weer aan het werk :)
Zaterdag even op mijn oudste paard rondgestapt. Draven lukte nog niet :+

Nou dat vind ik toch nog wel snel gaan dan als ik het zo hoor. Beterschap nog maar verder.

Vandaag dubbele lijnen gelongeerd. Voor de tweede x sinds ie terug is. Vandaag hebben we hem leren omkeren zonder dat er iemand aan het hoofd bij staat. Had ie binnen de kortste keren door. Dus dat zit er ook weer in. :D :D :D

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:46

Meh, mijn lessen met Bugatti gaan niet zo goed. :(
Vorige week wouden we het longeren oppakken. (Tijdens de les)
Maar het bleef bij netjes rondjes lopen door de bak.
Bij de A begon ie mij steeds weg te duwen, en als ik hem corrigeerde, ging ie mij bijten. Op een gegeven moment had ie raak in mijn arm. Het gevolg... Een dikke blauwe plek. Flinke tik op zijn neus gegeven.
Daarna ging het weer wat beter.

Tussendoor een professionele fotoshoot gehad. Voor het eerst helemaal gewassen met een spons en water. Hij was harstikke braaf. Tijdens de shoot ook braaf alleen snel afgeleid ofcourse :P

Nu gisteren... Hij was de laatste tijd zo braaf met voetjes geven. Ik vertelde dat ook aan mijn instructrice. Dat ie zo braaf was. Nou gisteren 3 voetjes gedaan, pak ik de laatste achtervoetje op. Probeert ie mij schoppen. -O- Na 3 keer proberen en doorzetten had ik mijn genoeg van dat ongein. Dus ik geef een tik op zijn buik. Meer van - nu stoppen met klieren. Opeens flipt ie hem. En drukt mij tegen de stalwand aan. Richtte constant zijn kont naar mij toe en ben ik letterlijk uit de stal gevallen. :(

Ben er behoorlijk van geschrokken. Mijn vriend komt er aan en kan vervolgens alle 4 voeten normaal oppakken. Zonder getrapt te worden.

Uit dit akkefietje kan ik eigenlijk concluderen dat ie er niet van houd om gecorrigeerd te worden.
Ik ben normaal altijd van de positieve benadering. Maar bij bijten en schoppen is het moeilijk om dat toe te staan. Ik weet het allemaal even niet meer.

Misschien ben ik te lief en hij is een puber. En zelfs met begeleiding is dit misschien te hoog gegrepen voor mij :(

kyrkelover

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:45

Of je bent juist totaal niet consequent en je vriend straalt gelijk uit dat hij geen nonsens accepteert.
Met dat bijten ook nu wacht je tot het al te laat is voor je hem op zijn plek zet.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:08

Als ie bijt, geef ik hem ook een tik. Dit doe ik consequent. Maar dan flipt ie hem ook.
Toen ie mij beet, was het juist die ene seconde dat ik even niet op hem lette. Maar naar de instructrice luisterde.
Ik geef toe, mijn vriend heeft een andere uitstraling dan mij. Ik ben ook een totaal ander persoon.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:11

"Bij de A begon ie mij steeds weg te duwen, en als ik hem corrigeerde, ging ie mij bijten. Op een gegeven moment had ie raak in mijn arm.
Dit typ je zelf dan was je correctie dus echt niet duidelijk want dan haalt hij het never nooit niet in zijn hoofd om juist nog verder te gaan.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:22

Even de laatste 10 pagina's bijgelezen!

@ Fokfanaat: Fijn dat het nu goed begint te lukken, zag foto's van de zadelmakmaker, gaat goed!

@ Ulysses: Ai dat is niet leuk.. Hoop dat er op de volgende pagina's een leukere update komt ;)
Aha, zie al dat het de keer erna een stuk beter ging, fijn zo. Ahh en nu zie ik het val-filmpje, oeps...

@ Charisma: 3 oktober komt nu heel dichtbij, spannend! Super dat het ook bij jullie goed gaat!

@ Kim: Gelukkig gaat het al weer beter.. Is ze op training nu wel braaf? Misschien bedoelt ze het helemaal niet gemeen maar komt ze soms wat feller uit de hoek dan ze zelf 'bedenkt' om het zo te zeggen..

Bos hebben we met die van ons ook nog niet gedaan, zijn meestal 's avonds met hem bezig en het is al vroeg donker :(
Binnenbak hebben wij ook niet, alles buiten. Heb nu sinds 4 jaar geen binnenbak meer en ik mis het ook niet echt.

@ Vencedor: Die spanning wordt wel minder als er meer routine in komt.. Komt goed :)

@ Charica: Gezag en correcties zal hij toch moeten leren aanvaarden.. Hij zal nog wel vaker iets niet mogen en dan is bijten of schoppen niet de goede reactie, dat moet er uit voor er iets ergs gebeurt.. Succes!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:27

Met Dali gaat het ook goed. Na zijn vakantie hebben we hem meteen al bij de eerste keer rijden meegenomen op verplaatsing, vond hij helemaal niet spannend. Thuis krijgt hij wel wat meer praatjes, in een vreemde bak is hij makkelijker. Als alles goed blijft gaan, mag hij 11 november voor het eerst mee naar een oefenspringwedstrijdje.
Afbeelding

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:52

@Mallootje : Zo'n gevoel heb ik namelijk ook. Hij aanvaard de correctie niet. Ik vind hem ook super gevoelig voor alles. Een tik die ik aan mijn Fries geef, kan ik niet met dezelfde intentie doen bij hem. Dan zit ie tegen het plafon aan. Ik weet ook niet wat er met hem is gebeurd voordat ik hem kocht. Gekocht als een scharminkel, vel over been, op de paardenmarkt als twee-jarige. /3

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:04

dat is lastig, wel iets om goed aandacht aan te besteden en op tijd hulp in te schakelen. KAn idd door zijn verleden komen, maar ook gewoon de aard van het beestje zijn.

Ik heb Haribo weer thuis, dat si wel fijn want hij meot echt aankomen.
Minder is dat mijn zus er laatst (nog bij de zadelmakmaker) afgedonderd is. Wat wel fijn is dat hij iig niet gebokt heeft, maar we hebben duidelijk wat meer hulp nodig.

Vandaag komt de zadelmakmaker bij ons thuis rijden en morgen komt een meisje uit de buurt die heel handig is met jong spul.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:18

Hier gaan er 2 echt super en 1tje is een echte bokker hahaha.
Pfoe er hoeft maar iets niet te passen en ze gaat in het rondte als een rodeo paard.
Maar goed ook daar kunnen we aan de longe al mee stappen en draven en los gestapt, maar ze duurt helaas langer als gehoopt.
Wilde haar eigenlijk al terug naar de eigenaar hebben want heb het gigantisch druk.
Het paardje wat ik zelf ook echt mag gaan rijden doet het echt super.
Wat een werkwillig dier zeg!! En met heel veel volbloed trekjes en daar houdt ik wel van.
Pony heb ik vd week zelf maar een keertje gereden en heeft voor het eerst beetje gebokt, maar ja diertje was meer als maand niet gereden.
Ze deed het echt super, maar helaas nog altijd geen ruitertje kunnen vinden en ze wil zo gods gruwelijk graag werken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:34

Charica schreef:
@Mallootje : Zo'n gevoel heb ik namelijk ook. Hij aanvaard de correctie niet. Ik vind hem ook super gevoelig voor alles. Een tik die ik aan mijn Fries geef, kan ik niet met dezelfde intentie doen bij hem. Dan zit ie tegen het plafon aan. Ik weet ook niet wat er met hem is gebeurd voordat ik hem kocht. Gekocht als een scharminkel, vel over been, op de paardenmarkt als twee-jarige. /3

Je paarden hebben (net als mensen :D :D ) blijkbaar gewoon twee verschillende karakters. De een wat meegaander de ander wat dominanter. Met beide karakters zul je om moeten leren gaan.
Overigens ben ik nooit zo van "naar het verleden iets gebeurd" of "getraumatiseerd" maar beoordeel ik het paard in het nu en kijk wat hij/zij nodig heeft.
Jouw pony heeft duidelijk meer leiderschap nodig. En moet jij je paard leren "lezen" want voor die trap of beet gaat al heel wat vooraf en had je al moeten ingrijpen. Als je dat niet van jezelf hebt, moet je het aanleren en wellicht daar wat begeleiding bij zoeken.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:52

Hee mag ik mij ook melden hier? Ik ben namelijk bezig om een jonge merrie van Quality Time zadelmak te maken! Het lijkt me leuk en interessant om hier lekker rond te lezen en tips en trucs mee te krijgen.

Het paard dat ik rijd is nu 3,5 en is ongeveer 3 weken onder het zadel. Ze is heel braaf, maar begint nu wel wat meer praatjes te krijgen :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:12

Grotendeels goede berichten hier dus weer.
Fokfanaat moet nog evene een extra hobbeltje nemen maar pakt wel gelijk goed door zo te lezen.
Mallootje, wat een leuk beest is het toch. Stoer hoor dat hij al mee gaat op wedstrijd.
Charica, mijn gevoel bij jou tekst is ook dat je eerder in moet grijpen. Maar wij staan er niet bij dus dat is moeilijk oordelen.
Gomir, ook lekker als ze zich al zo makkelijk laten rijden door een ander.

Mijn guppie was weer geweldig. 2 weken niets gedaan. Ook niet echt aan de longe en zo er weer op. Niets te merken aan zijn rug. En wat mij dan nog het meeste verbaasd: na 2 weken niets doen merk je dan toch gewoon vooruitgang. Zoals iemand hier al schreef. Net of ze er nog eens over nagedacht hebben.
Genoeg bevestiging om hem ook de komende maand niet vaker dan om de 4 dagen onder het zadel te pakken. En dan vakantie :\ vindt het nu gewoon al jammer om hem niet meer te rijden

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:26

Ik heb er ook begeleiding in. Maar wat er gisteren gebeurde... Daar ging niet iets aan vooraf. Ja, behalve dat ik hem een tik gaf op zijn buik. Dat had ik niet moeten doen.
Ik weet dat ik niet altijd de zekerste persoon ben, en waarschijnlijk verpruts ik hem alleen maar. Ik denk er over om hem gewoon te verkopen en te stoppen.
Ik ben wie ik ben. En blijkbaar kan ik niet met paarden overweg.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:28

een jong groen dominant dier is wel een apart vak. Misschien is het handiger om voor een geroutineerder dier te gaan als je er zo onzeker van wordt.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:33

Ik zou hem niet super dominant omschrijven. In vergeleken met onze Fries is hij super makkelijk. Maar die kan ik gewoon een flinke tik geven zonder dat ze het daarna op mij gemunt heeft.
Laatst bijgewerkt door Charica op 30-09-15 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:39

als ze een correctie niet accepteren en in de tegenaanval gaan, dat zie ik toch wel als het niet accepteren van gezag

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:40

Ik ook. Maar wat doe ik eraan? Pony in elkaar trappen? _O- 8)7

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:41

Citaat:
Ik heb er ook begeleiding in. Maar wat er gisteren gebeurde... Daar ging niet iets aan vooraf. Ja, behalve dat ik hem een tik gaf op zijn buik. Dat had ik niet moeten doen.

Nee inderdaad een tik had je niet moeten doen. Ik had hem stevig geknuffeld met mn schoen... Is hij nou helemaal mal! Wat wil je in het vervolg dat doen? Niet meer corrigeren want dat vond hij niet leuk? Dat is wachten op ongelukken.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:26

Soms moet je met jonge paarden echt even heel hard optreden, dan zijn ze er meestal daarna ook wel klaar mee, of hebben ze minder grove correcties nodig.

Jonge paard waar ik nu bezig mee ben had in het begin ook een trucje ontdekt met longeren, ik kreeg haar niet meer de rechterkant op. Even heel streng doorgepakt maar sindsdien gaat het heel goed.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:39

Vervelend Mallootje , maar idd de een is de ander niet. Haydn hoefde ik alleen m'n stem maar bij te verheffen en dat is zelden gebeurd, die was zo op mij gefocused, Hudson daarin tegen die heeft al de nodige tikken gehad hoor .. Pff die is niet snel onder de indruk zeg maar :')
Hij staat sinds vandaag op de nieuwe stal :j hij staat er redelijk rustig .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:49

He, ik heb jullie weer gevonden, kennelijk per ongeluk ontstipt.

Vervelend, Charica, maar mijns inziens ook een verstoring in de gezagverhouding.
Hij accepteert van jou kennelijk geen correctie, maar als je hem niet corrigeert zal hij nog meer over je heen lopen.

Elmo heeft 1 echte knal gehad toen hij mij beet. Was hij danig van onder de indruk.

Verder lees ik voornamelijk positieve berichten hier, fijn!

Elmo gaat met rijden ook super, alleen in de bak of samen is geen probleem, opstappen zonder hulp gaat ook prima.

Alleen is zijn koker weer gezwollen en begon vandaag ook te etteren, dus nu aan een stevige antibioticakuur, de vorige heeft blijkbaar te weinig uitgehaald.
Hopelijk blijft het hier nu bij. Ook wel gek, er zit een vette ontsteking in nu en geen spoor van koorts oid en hij toont ook niet ziek.
Hoop dat de medicatie aanslaat nu en de ontsteking en de rest van de zwelling snel wegtrekken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:23

Charica schreef:
Ik weet dat ik niet altijd de zekerste persoon ben, en waarschijnlijk verpruts ik hem alleen maar. Ik denk er over om hem gewoon te verkopen en te stoppen.
Ik ben wie ik ben. En blijkbaar kan ik niet met paarden overweg.

Er ging ongetwijfeld iets aan vooraf (lichaamstaal) maar dat heb je hoogstwaarschijnlijk gemist. Dat is gewoon ervaring en kun je leren. Maar wel met de juiste (misschien wel andere) begeleiding.

Charica schreef:
Ik zou hem niet super dominant omschrijven. In vergeleken met onze Fries is hij super makkelijk. Maar die kan ik gewoon een flinke tik geven zonder dat ze het daarna op mij gemunt heeft.

Een paard dat naar je wil slaan en je bijt is gewoon dominant. Punt. Als jij boven hem staat zal hij het niet proberen. Een tik op zn buik ? Ik geloof dat ik m omgedraaid had en erop was gaan zitten (grapje :+ ).
Maar, leiderschap kun je echt wel leren. Het lijkt me geen echt probleempaard aangezien hij zich bij je vriend wel gedraagt. Zou zonde zijn als je hem weg zou doen om iets wat je bij een ander paard ook weer tegen kunt komen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:25

moniek21 schreef:
Vervelend Mallootje , maar idd de een is de ander niet. Haydn hoefde ik alleen m'n stem maar bij te verheffen en dat is zelden gebeurd, die was zo op mij gefocused, Hudson daarin tegen die heeft al de nodige tikken gehad hoor .. Pff die is niet snel onder de indruk zeg maar :')
Hij staat sinds vandaag op de nieuwe stal :j hij staat er redelijk rustig .

Ik heb niets vervelend aan de hand hoor ;)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:52

Citaat:
Er ging ongetwijfeld iets aan vooraf (lichaamstaal) maar dat heb je hoogstwaarschijnlijk gemist. Dat is gewoon ervaring en kun je leren. Maar wel met de juiste (misschien wel andere) begeleiding.

Ik was in de box. En ik had net 3 hoeven uitgekrabt. Geen probleem. Hij was hooi aan het eten zoals gewoonlijk. De vierde, rechtsachter. Wou hij niet geven. Ik pakte hem op, en ging moeilijk doen. Heen en weer bewegen, proberen te slaan, ik hield gewoon vast totdat hij zijn been gewoon keihard naar beneden drukte. Dit heb ik drie keer gedaan en volgehouden. Ik snap niet goed wat ik verkeerd heb gedaan? Mijn instructrice was er niet bij. Dus van haar kunnen we niets zeggen. Dat zou ook niet eerlijk zijn. Ik ben zeer tevreden over haar.

Het is niet zo dat dit de eerste keer is dat ik met zijn hoeven bezig ben. Ik krab ze iedere dag uit. Op dezelfde manier. Alle 4. Geen probleem... %) %)

Citaat:
Een paard dat naar je wil slaan en je bijt is gewoon dominant. Punt. Als jij boven hem staat zal hij het niet proberen. Een tik op zn buik ? Ik geloof dat ik m omgedraaid had en erop was gaan zitten (grapje :+ ).
Maar, leiderschap kun je echt wel leren. Het lijkt me geen echt probleempaard aangezien hij zich bij je vriend wel gedraagt. Zou zonde zijn als je hem weg zou doen om iets wat je bij een ander paard ook weer tegen kunt komen.

Dat geloof ik wel. Ik was na de tijd zo van streek dat ik niets meer heb gedaan. Mijn vriend heeft hem toen een tik gegeven. Van hem accepteert hij dat wel. Ik denk ook wel dat ik leiderschap kan leren. We zijn iedere week bezig met grondwerk in de les. Maja, ik weet niet. Ik vind het gewoon lastig en ben er behoorlijk verdrietig over. Het voelt alsof mijn hart even is gebroken. |(