[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:02

Ben vandaag voor de 2e keer naar het paard geweest dat ik op het oog had en ondanks dat het de eerste was die ik heb bekeken komt ze volgende week naar mij toe!
Het is een 10 jarige Hemmingway x Schalkhaar. Lekker degelijk bloed :D De merrie heeft de punten voor de Z2 en de huidige eigenares gaat dit weekend proberen nog een punt te rijden in die klasse.
Ik ga wat type betreft 30 jaar terug in de tijd want ze heeft wat bouw en karakter betreft veel van de eerste paarden die ik had. Voor mij geen hittepetitten meer :)
Nu eerst mijn conditie maar eens opvijzelen en kijken wat de toekomst gaat brengen! *\o/*

mrjlnx

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:09

Wat leuk flairS begrijp ik nu dat je haar gekocht hebt? zo ja gefeliciteerd! klinkt helemaal super en wat snel al.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:16

Gefeliciteerd FlairS :)) zo dat gaat hard!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:18

Ik (we) hebben haar inderdaad gekocht of zoals ik op FB schreef: Het zadel past :D
Ze was iets boven het budget dat we wilden uitgeven maar als een paard je past en je hebt er jaren plezier van, ben je dat zo weer vergeten :j

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:28

Pff ik was zo enthousiant, maar het begint een beetje te zakken..
Ik heb 700 spaargeld, en mn vader wil me wel 150 euro lenen.
Dus dan heb ik precies het aankoop bedrag van het paard.
Maar wil het paard wel eigenlijk graag laten keuren, maar voor mij is ze zo op het oog goed. Zou ik dit risico nemen?
En paard heeft een nieuw zadel nodig, heeft nu echt een hele oude, geen idee of die uberhaupt past.
Dus dat komt er nog bij.
Iemand tips?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:30

ik zou nog maar ff doorsparen

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:31

fleurtjeuh; ik zou het niet doen dan.
wat als je paardje ziek word , zich mis stapt en naar de da moet wie betaald dan de rekening?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:37

Heel eerlijk? Ik zou gewoon nog even sparen zodat je wat meer te besteden hebt. Er komt altijd een zadel bij, als je nog geen 800,- hebt om uit te geven hebt aan een paard, dan krijg je daar echt geen goed zadel gratis bij. Daarnaast heb je nog allerlei andere spullen nodig bij een nieuw paard. Alleen al winterdekens zijn behoorlijk prijzig, en daar heb je zeker 2 stuks van nodig. En wat als het paard ineens iets mankeerd en naar de vee-arts moet? Dan heb je geen enkel spaarpotje meer? Ik denk dat je echt veels te veel haast hebt en nog helemaal niet klaar bent voor een paard op dit moment. Spaar even door tot je minstens 2000,- euro hebt. Kijk dan naar een paardje van 1500 bijvoorbeeld en dan heb je nog wat reseve. Er nu al aan beginnen is vragen om problemen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:38

Omg Fleurtje.. Ik zou even flink doorsparen. Zeker als je zo'n projectje koopt!
Ik kocht klinisch en rontgen goed paard, en ik 1 jaar tijd heeft hij me incl stalling, 2x nieuw zadel en veel kliniek bezoekjes > 10.000 gekost. Hadden wij t ook echt niet getroffen. Maar als het aankoopbedrag al je spaargeld is, raad ik het je sterk af...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:42

Romanoff schreef:
Omg Fleurtje.. Ik zou even flink doorsparen. Zeker als je zo'n projectje koopt!
Ik kocht klinisch en rontgen goed paard, en ik 1 jaar tijd heeft hij me incl stalling, 2x nieuw zadel en veel kliniek bezoekjes > 10.000 gekost. Hadden wij t ook echt niet getroffen. Maar als het aankoopbedrag al je spaargeld is, raad ik het je sterk af...

Whoops!

Wij hebben ook een projectje staan, maar gelukkig heb ik door mijn vak, wel de nodige contacten en deskundigen om mij heen verzameld, waardoor ik in staat ben dit traject weer eens te doorlopen. Daarnaast kan ik, trainingstechnisch gezien, bijna alles zelf. Maar anders zou ik er ook niet aan beginnen.

Zo'n dier kost je meer geld, energie, tijd en vooral verdriet op de langere termijn, dan het plezier wat je hebt van een paard waar je goed mee start.

Zelfs voor mij zijn dit afwegingen die ik moet maken, want als ik zou willen heb ik zo een stal vol projecten, maar ook voor mij zijn dat behoorlijke kostenposten en dan denk ik dat die kosten voor mij minder dan de helft zullen zijn, als voor de gemiddelde particulier.

Bezint, eer ge begint...

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:48

Joycebunny ik had geweldige welsh cob maar die is al verkocht.
Gaat volgende week naar ze perfect
te baasje toe.
Wat zal ik hem missen.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:20

Weet iemand nog een leuk paard te koop:
4-10 jaar
Parcourervaring, geen 10 jarige B
163/175
Mag een gekke kleur hebben
Dressuurmatig fijn en t liefst bevestigde wissel
Normale prijsklasse tot 7500

Bedankt :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:53

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:53

@ tico die van mij! :D
Staat in onderschrift :)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:03

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:16

Jeetje, jij verandert snel van gedachten op één dag, Fleurtje :D

fleurtjeuh schreef:
Hopelijk wordt ze dit weekend gekeurd.
Moet donderdag even een dierenarts zien te regelen.
Hoeveel kost een klinische keuring ongeveer?

Ik zou nog even door blijven sparen. Als ik het goed begrijp zou je al je spaargeld aan dit paard spenderen, plus een bedrag bij moeten lenen? Niet doen :n Er komen altijd meer kosten bij een eigen paard kijken dan je vooraf verwacht. Wat als de dierenarts moet komen? Die rekeningen kunnen flink oplopen. Ik was bij mijn vorige paard al honderden Euro's verder voordat er überhaupt een diagnose kon worden gesteld. Een stalgenootje had de pech dat haar paard in de eerste maand na aanschaf meteen een vervelende wond opliep, zij was ook onmiddellijk een aanzienlijk bedrag armer, kwestie van stomme pech ;) Het bezorgt je een hoop stress wanneer je dit niet kunt betalen, lijkt mij. Zelf heb ik een rekening waarop ik spaargeld voor mijn paard heb staan dat ik enkel uitgeef wanneer het echt nodig is (hoge onverwachtse kosten), mijn zogenaamde buffer :D

Ook is dit wel een projectje, zoals je zelf al zegt. De kans dat je in het begin dus sowieso extra kosten maakt, is vrij groot.

Krijg je het zadel er wel bij als je besluit haar te kopen? Als dat zadel nu goed past, kan ik je garanderen dat dat niet meer past wanneer ze in goede conditie verkeert :D

Ik zou je nieuwe aanwinst ook zeker laten keuren. Volgens mij kost een klinische keuring rond de 100 Euro :)

Ik ben benieuwd wat je besluit! Ik adviseer je wel echt even goed na te denken :)

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 06:38

Voor degene die interesse heeft ik kreeg net een mailtje van een 2,5 jarige(bijna 3) zwarte hengst 1.56m
afst Lexicon x Burggraaf x Jasper.Hij is rontgenlogisch goedgekeurd.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 31-10-12 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto op verzoek verwijderd.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 07:39

ik zal gewoon doen wat jou het beste lijkt als jij blij bent met je paardje en je staat er 1000 procent achter dan moet je het gewoon doen.
al zijn de meningen verdeeld over het paard.
maar iedereen heeft een andere smaak en keuze van hun eigen paard.
en als jij gewoon wat wilt huppelen in de bak en in het bos waarom niet maar als ji zegt van ik wil er wedstrijden mee gaan rijden dan zal ik nog eens goed na denken.
dit paard kan als hij veel dikker is wel een heel leuk wedstrijd paardje worden maar het kan je ook tegen vallen.
want als hij 4 kilo brok krijgt vind ik hem er slecht uit zien.

maar volgens mij had je je keus al wel gemaakt want je hebt haar gekocht en je wist dat je hem niet liet keuren.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 07:41

Yelly schreef:
Jeetje, jij verandert snel van gedachten op één dag, Fleurtje :D

fleurtjeuh schreef:
Hopelijk wordt ze dit weekend gekeurd.
Moet donderdag even een dierenarts zien te regelen.
Hoeveel kost een klinische keuring ongeveer?

Ik zou nog even door blijven sparen. Als ik het goed begrijp zou je al je spaargeld aan dit paard spenderen, plus een bedrag bij moeten lenen? Niet doen :n Er komen altijd meer kosten bij een eigen paard kijken dan je vooraf verwacht. Wat als de dierenarts moet komen? Die rekeningen kunnen flink oplopen. Ik was bij mijn vorige paard al honderden Euro's verder voordat er überhaupt een diagnose kon worden gesteld. Een stalgenootje had de pech dat haar paard in de eerste maand na aanschaf meteen een vervelende wond opliep, zij was ook onmiddellijk een aanzienlijk bedrag armer, kwestie van stomme pech ;) Het bezorgt je een hoop stress wanneer je dit niet kunt betalen, lijkt mij. Zelf heb ik een rekening waarop ik spaargeld voor mijn paard heb staan dat ik enkel uitgeef wanneer het echt nodig is (hoge onverwachtse kosten), mijn zogenaamde buffer :D

Ook is dit wel een projectje, zoals je zelf al zegt. De kans dat je in het begin dus sowieso extra kosten maakt, is vrij groot.

Krijg je het zadel er wel bij als je besluit haar te kopen? Als dat zadel nu goed past, kan ik je garanderen dat dat niet meer past wanneer ze in goede conditie verkeert :D

Ik zou je nieuwe aanwinst ook zeker laten keuren. Volgens mij kost een klinische keuring rond de 100 Euro :)

Ik ben benieuwd wat je besluit! Ik adviseer je wel echt even goed na te denken :)

of je laat je paard gewoon verzekeren en kost je 75 euro in de 3 maanden en mag je ieder jaar tot 2500 euro aan dierenarts kosten hebben

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 07:47

Fleur en met welk geld ga jij dat paard onderhouden ..???
Beestje ziet er al niet te best uit dus een bloedproefje , tanden bijvijlen, een keer extra ontwormen en veel ruwvoer en eventueel vitamines zullen wel nodig zijn
een paard kost geld in onderhoud !!
wat als ze volgende week een klein koliekaanvalletje doet door de verhuis oid ?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 07:51

Besita, dat had ik ook al gevraagd n.a.v de opmerking dat ze niet of nauwelijks kon sparen. Als je je aankoop een half jaar uitstelt dan heb je zo 1200€ meer te besteden. 200€ p/m gaat zo'n projectje je toch zeker kosten.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 07:54

@ ralphtwd, zo makkelijk werkt een verzekering niet. Even verzekeren en alles wordt wel vergoed.
Verzekeringen vlzijn er niet om jou te steunen, maar om winst te maken. En overal waar je ze je kunnen naaien pakken ze je heus wel.
Dag premie, dag vergoeding.

@ roos; denk dat de helft al aan stalling is, minstens.
Als ze nu al moeilijk kan sparen, hoe wil ze dat in hemelsnaam dan met een paard erbij gaan doen?
Het is niet elke maand exact het zelfde bedrag.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 07:58

Romanoff schreef:
@ ralphtwd, zo makkelijk werkt een verzekering niet. Even verzekeren en alles wordt wel vergoed.
Verzekeringen vlzijn er niet om jou te steunen, maar om winst te maken. En overal waar je ze je kunnen naaien pakken ze je heus wel.
Dag premie, dag vergoeding.

hallo,
wij hebben meer dan 100 paarden gehad en hebben het altijd verzekerd.
nooit geen problemen en zelf een paard met een liesbreuk 2 keer aan geopereerd en alles word netjes betaald.
paarden die niet meer door kunnen gaan door ongeluk enz. altijd netjes uitbetaald.
en ja bij ons komen ze dan niet meer langs met het kopen van een nieuw paard.
dit omdat wij zoveel paarden hebben gehad en ze ons vertrouwen met wat wij kopen.
bij ons om ons heen heeft bijna iedereen deze paarden verzekering en nog nooit heb ik 1 klacht er over gehoord,.
je moet ze op bellen van nou mijn paard moet naar de kliniek omdat dit en dat en de dierenarts stuurt de rekening door naar de verzekering.
en wij betalen alleen consult

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:05

Dan heb je nog altijd je consult wat je moet betalen ;) , entingen en wormenspuiten worden ook niet vergoed en een hoop medicatie maar 75%. Met 700€ als volledig spaargeld is het gewoon niet handig om een paard te kopen en te onderhouden. Daarnaast zal ze nog 150€ moeten terug betalen aan haar vader en sparen kan ze haast niet. Heeft ze eerder al aangegeven.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:08

gr_roos schreef:
Dan heb je nog altijd je consult wat je moet betalen ;) , entingen en wormenspuiten worden ook niet vergoed en een hoop medicatie maar 75%. Met 700€ als volledig spaargeld is het gewoon niet handig om een paard te kopen en te onderhouden. Daarnaast zal ze nog 150€ moeten terug betalen aan haar vader en sparen kan ze haast niet. Heeft ze eerder al aangegeven.

ja maar je consult is soms maar 22 euro.
als jij niks met je paard heb heb je geluk.
maar vorig jaar hadden wij een paard met een liesbreuk en werd in 2 weken tijd 2 keer geopereerd en kosten bij elkaar 2400 euro.
en dan maar 22 euro ervoor betalen is erg weinig.
en onze medicijnen worden gewoon vergoed misschien ligt het er ook aan bij wie je je verzekerd.
maar hier zijn wel vaker meningen over verschilt maar wij vinden dit wel fijn en goed.
een kennis van ons heeft vorige jaar van 2 paarden afscheid moeten nemen door actrose kregen toen 5000 euro uitbetaald en konden zo weer een leuk paard kopen