Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:55

Nee hoor verre van! Zit er juist aan te denken om een bodyprotector te kopen, dan voel ik me wat veiliger misschien.
Pfff kon ik er maar vanaf komen. Het gaat eigenlijk nog steeds best goed buiten maar ik maak me nog steeds enorm druk voordat ik erop moet.
Heb het trouwens echt alleen buiten, vertrouw haar 100% in de bak.
Meliss 86 zal eens kijken naar die cursus...heb me trouwens opgegeven voor een trektocht te paard in Spanje...ha ha lekker een hele week buitenrijden...dat is pas blootstelling!

BWPcookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:26

Ik kan me helemaal vinden in je reactie Bethje31. Ik heb hetzelfde probleem. Heb me ook een bodyprotector aangeschaft. een goede tip: zorg dat hij goed past (natuurlijk zou je zeggen), en dan je er evengoed flexibel mee kan op en af stappen!

Annie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:24

ik meld me ook! :)
K ga alleen niet het hele forum door lezen om te weten waar jullie het allemaal over hebben.
Ik ben heel lang bang geweest om te galopperen omdat mn pony heel hoog opgooit en ik eigenlijk altijd scheef in het zadel belandde daardoor vond ik het eng. Nu sinds kort doe ik het weer.
En ondanks dat ik vroeger wekelijks van manege pony's af lag ben ik nog altijd bang om te vallen. (in anderhalf jaar nog nooit van mn pony afgevallen!:))

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:54

Het is wel weer erger aan het worden bij mij de laatste weken. Komt door de kou en de wind. Mijn paard wordt daar frisser van en opeens is ze veel schrikachtiger en sterker buiten. Ik kan haar wel houden maar ze loopt constant met spanning. Ik probeer tijdens het rijden buiten wel steeds haar en mezelf te ontspannen maar als ze opeens opzij springt of onder me uit probeert te lopen krijg ik echt zo ontzettend de zenuwen. Het gekke is, het is altijd goed gegaan tot nu toe en ze is echt braver dan andere paarden waarmee ik rij maar juist omdat ik het niet bij haar verwacht schrik ik er extra van als ze iets doet. En ook ik weet dat ze echt heel erg sterk is en heel veel kracht heeft dus als ze echt wil dan kan ze me de baas. normaal rij ik op kleinere paarden omdat ik dan meer het idee van controle heb. Maar echt dan zit ik erop en dan bekruipt me zo''n enorm onrustig gevoel, dat moet mijn paard ook wel voelen, echt heel vervelend want het ontneemt me de lol van het buiten rijden. Ik moet zeggen dat het ook niet makkelijk is waar ik rij, ik moet eerst een half uur door druk verkeer voordat we echt buiten zijn en dat valt met echt zwaar, vooral op zaterdag als het echt wemelt van de toeristen, fietsers, auto's, bussen, trams, motorfietsen, harde wind...Zaterdag was weer een drama, paard bleef redelijk rustig maar ik zat er als een debiel op echt...de andere paarden gingen ervandoor met kleine meisjes erop en die kleine meisjes bleven rustiger dan ik, terwijl die van mij bleef staan. Schaam me dood en ik moet hier echt vanaf! En ik wil niet mijn bijrijdpaard opgeven!

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:44

bij mij gaat het inmiddels al een beetje beter....Ik heb piepjes therapy gedaan, EMDR heet dat...ik had niet het gevoel dat het veel heeft geholpen, maar inmiddels rij ik al wel weer wat.(dus misschien stiekem wel)

Wat mij wel heeft geholpen is dat ik me had ingeschreven voor een wedstrijd. Toen moest ik wel van die volte af om te oefenen ;-). En als ik dan hardop tegen hem zeg:'hier bochtje om, opletten, hier wijken etc etc..werkt echt heel goed, omdat hij dan met zijn aandacht bij mij is. Verdi kent inmiddels de proef beter uit zijn hoofd dan ik :-). Ben je geen wedstrijd ruiter, laat toch iemand een proefje voorlezen, dan ben je daar veel meer mee bezig dan om bang te zijn...ik dacht ook eerst dat durf ik echt niet, maar het helpt toch om meer de hoeken in te rijden en je houdt je paard bezig.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:47

Annie1990 schreef:
ik meld me ook! :)
K ga alleen niet het hele forum door lezen om te weten waar jullie het allemaal over hebben.
Ik ben heel lang bang geweest om te galopperen omdat mn pony heel hoog opgooit en ik eigenlijk altijd scheef in het zadel belandde daardoor vond ik het eng. Nu sinds kort doe ik het weer.
En ondanks dat ik vroeger wekelijks van manege pony's af lag ben ik nog altijd bang om te vallen. (in anderhalf jaar nog nooit van mn pony afgevallen!:))

probeer een broek met leren stukken, blijf je meer in het zadel plakken

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:08

Hier hetzelfde hoor Linda! Wedstrijden rijden helpt mij ook enorm goed om van de angst af te komen. Doelen stellen werkt zoiezo fijn, wat dat doel dan ook is. Op wedstrijd moet je ook gewoon door de hoek, dus beter kan ik dat thuis ook gewoon goed oefenen.

Sterker nog afgelopen zaterdag heb ik zonder bodyprotector rond gereden op wedstrijd en ook thuis blijft dat ding meer en meer in de kast liggen. Zelfs toen ik zondagochtend helemaal alleen was op stal ben ik zonder bodyprotector opgestapt en gaan rijden. Super stoer van mezelf, haha.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:10

Een bodyprotector helpt bij het veilig voelen. Ik heb z'on air bag. Die zit lekker en voel je niet .
alleen niet vergeten los te koppelen bij het afstijgen....

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:14

Ik ga vrijdag naar de hypoplaza, eens kijken wat ze daar hebben. Het zal bij mij echt meer voor het idee zijn want mijn paard is echt niet gevaarlijk of zo. Het is mijn eigen domme gemuts. Op zich is het misschien wel goed voor mij want ik heb niet de allerbeste rug, beetje extra ondersteuning is nooit weg natuurlijk!

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:18

Mellis86 schreef:
Hier hetzelfde hoor Linda! Wedstrijden rijden helpt mij ook enorm goed om van de angst af te komen. Doelen stellen werkt zoiezo fijn, wat dat doel dan ook is. Op wedstrijd moet je ook gewoon door de hoek, dus beter kan ik dat thuis ook gewoon goed oefenen.

Sterker nog afgelopen zaterdag heb ik zonder bodyprotector rond gereden op wedstrijd en ook thuis blijft dat ding meer en meer in de kast liggen. Zelfs toen ik zondagochtend helemaal alleen was op stal ben ik zonder bodyprotector opgestapt en gaan rijden. Super stoer van mezelf, haha.

ben trots op je , goed bezig!! :P

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:15

Nou ik ben vandaag met Lynn de weg uitgeweest en ze is altijd zooo voorwaarts en als ze iets eng vind blijft ze staan en twijfelt als ze verder moet(als ik erop zit). Gelukkig merk ik dat als ik losse teugel geef, ze veel relaxter wordt dan als ik de teugel normaal hou. en dan luisterd ze wel goed dus ik krijg steeds meer vertrouwen in haar, vandaag durfde ik ook op de terugweg op dr te zitten en ze was superbraaf ben zo blij, maar voel zo nu en dan bij haar schoft verstijfen en dan stel ik haar gerust is niet de hele tijd zo maar zo nu en dan.

Heel vreemd maar hebben meer mensen dat ze wel zonder zadel op hun paard durven en niet met zadel? dat heb ik, ik spring zo op dr zonder zadel langs de weg maar met zadel vind ik dat ik zo 'vast' en 'hoog' zit en dan durf ik lang zo gauw er niet op te zitten heb dan het idee dat ik dan niet zo snel eraf kan of zo als het moet (dat doe ik nog welles als ik iets niet vertrouw omdat ik n niet al te held ben maar ben dr mee bezig en wordt steeds beter)

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:28

ik had het wel de eerste x dat ik er van het voorjaar weer op ging. eerst ff in de schuur zonder zadel erop ff kijken hoe hij reageerde. dat ging goed. Maar dan heb je idd het gevoel er snel af te kunnen springen. Maar dit was binnen, ik zou zo niet in de bak durven.

enne...teugels los is altijd goed, een paard reageert bijna altijd veel ontspannender als je niet in de teugels hangt. Als hij/zij bv ergens niet langs wil, handen nr voren en dan lukt het meestal wel, anders springt hij op je handen weg

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:44

lindahertha schreef:
ik had het wel de eerste x dat ik er van het voorjaar weer op ging. eerst ff in de schuur zonder zadel erop ff kijken hoe hij reageerde. dat ging goed. Maar dan heb je idd het gevoel er snel af te kunnen springen. Maar dit was binnen, ik zou zo niet in de bak durven.

enne...teugels los is altijd goed, een paard reageert bijna altijd veel ontspannender als je niet in de teugels hangt. Als hij/zij bv ergens niet langs wil, handen nr voren en dan lukt het meestal wel, anders springt hij op je handen weg

ja idd, ik deed eerst altijd teugels op maat maar ik rij nu al met losse teugels net als een cowboy haha maar daar reageert ze veel beter op. hopenlijk durf ik nog es een keer op een zadel de weg uit :o

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:00

ik heb veiligheidsbeugels, is ook een veiliger idee, dat je er niet in kan blijven hangen

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:59

lindahertha schreef:
ik heb veiligheidsbeugels, is ook een veiliger idee, dat je er niet in kan blijven hangen

ja die heb ik ook al :o

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:34

Moest eens een keertje langs een slootje met een heeeeeeeeeeeel smal paadje, gaat paardlief (expres?) dichtbij het water draven! Ik zweette echt 345 kleuren en hopen dat ik niet met hem te water ging! Was blij toen ik weer land zag!

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:39

Nou, ik kom hier ook maar gedag zeggen.. Ik ben ook echt een enorme poeperd. :o
Ik vind het eigenlijk wel vervelend want het heeft me in het verleden nog wel eens belemmerd met rijden, maar dan weer niet genoeg om er mee te stoppen.
Als ik een paard eenmaal vertrouw is het wel minder trouwens. Dat hebben jullie vast ook wel.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 07:16

Klopt, zodra je een paard vertrouwd en je kent zn streken wat, gaat de angst sneller weg!
Moet zeggen dat ik na mn val + operatie nu niet banger oid ben geworden.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:05

Wie heeft er een advies voor mij?

Soms als ik aan het rijden ben dan ziet mijn paard bij de buren bv ineens een hert. (Normaal tijdens het rijden is er dan niks aan de hand maar vandaag dus wel.) Hij ging stil staan en zette zijn nek op. Ik kreeg hem met geen mogelijkheid voorruit en werd er zelf ook nerveus van. Ik ben zo bang dat hij ineens ontploft en gaat rennen, ook al heeft hij dat nog nooit gedaan. Hooguit 5 passen. Ik ben eraf gesprongen en wilde hem aan de hand meenemen. Maar zelfs dat durfde ik niet omdat ik bang was dat hij over me heen zou rennen.

Het liefst los ik dit onder het zadel op, maar weet niet hoe. Ik kan niet doen alsof mn neus bloed want ik wordt zelf zo nerveus/bang. Nu heeft hij namelijk zijn zin gehad.

Hoe zouden jullie dit oplossen?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 08:05

Hm kan begrijpen dat je daar nerveus vn wordt!
Eraf had je hem mss even aan de longe moeten doen? Daarna er weer even opklimmen en verder rijden. Iig dat is wat ik gedaan zou hebben

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:06

_brunette schreef:
Wie heeft er een advies voor mij?

Soms als ik aan het rijden ben dan ziet mijn paard bij de buren bv ineens een hert. (Normaal tijdens het rijden is er dan niks aan de hand maar vandaag dus wel.) Hij ging stil staan en zette zijn nek op. Ik kreeg hem met geen mogelijkheid voorruit en werd er zelf ook nerveus van. Ik ben zo bang dat hij ineens ontploft en gaat rennen, ook al heeft hij dat nog nooit gedaan. Hooguit 5 passen. Ik ben eraf gesprongen en wilde hem aan de hand meenemen. Maar zelfs dat durfde ik niet omdat ik bang was dat hij over me heen zou rennen .

Het liefst los ik dit onder het zadel op, maar weet niet hoe. Ik kan niet doen alsof mn neus bloed want ik wordt zelf zo nerveus/bang. Nu heeft hij namelijk zijn zin gehad.

Hoe zouden jullie dit oplossen?
"Oh gut wat leuk zeg een ree, poes of vogels bij de buurman" die gaan we effe beter bekijken.
maw: jij vindt het de gewoonste zaak van de wereld, zet je been eraan en gewoon verder gaan waar je mee bezig was.
En neemt ie een paar lol sprongen, nou so what ? in het zadel blijven en pas eraf als ie weer bij jou is met z'n aandacht.

Als je bang bent dat "hij over me heen zou rennen" is wat mis met jullie onderlinge verstandhouding.
Paard mag nooit door jou heen lopen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:51

Romanoff schreef:
Hm kan begrijpen dat je daar nerveus vn wordt!
Eraf had je hem mss even aan de longe moeten doen? Daarna er weer even opklimmen en verder rijden. Iig dat is wat ik gedaan zou hebben

Waarom doe je dat ?

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:05

Als jij je veiliger voelt door eraf te gaan, moet je dat doen, tot het moment dat je het idee hebt dat hi weer rustiger is. Als je al bang bent en hij explodeert echt, dan ben je veeeel verder van huis. En op dit moment was hij echt in de war, dus ik geloof nooit dat hij denkt, nu win ik..hij is helemaal niet met jou bezig op dat moment. Kijk als jullie verstandhouding beter is (lees leiderschap) dan zou je hem erop ook kunnen overtuigen, maar zolang jij bang bent, gaat dat niet lukken...en we zijn het allemaal over eens, bang zijn stop je nu eenmaal niet zomaar..

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:19

Bedankt voor de reacties! Zodra ik bang ben, ben ik geen leider meer en dat weet hij. Dus of ik er dan op zit of er naast sta, de verstandhouding is dan sowieso niet goed meer. Soms weet ik dus niet of ik er beter af kan gaan of er juist op moet blijven zitten.

Ik ben het eens met peetstap. Jouw oplossing lijkt mij ook het beste, ik weet alleen niet of ik daar al aan toe ben.

@ lindahertha, hij vindt dat hertje bij de buren helemaal niet eng. Die ziet hij elke dag en meestal rijden we gewoon door als hij die beesten ziet. Daarom verbaasde zijn reactie mij zo. Maar inderdaad ben je verder van huis als hij explodeert. Blijft lastig.

Vanmorgen weer gereden. Hij 'probeerde' het nu bij het hindernismateriaal maar nu in mindere mate. Nu durfde ik wel door te rijden en na 1 rondje was het over. Soms heb ik het idee dat hij gewoon onder het werk probeert uit te komen. Zodra ik hem écht aan het werk zet is er niks meer aan de hand.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:55

_brunette, och heel herkenbaar. In mijn periode van extreme angst was ik ook afgestapt. Nu zou ik doorrijden, hertje? Waar een hertje? Ik zie niets, gewoon weer vooruit. Maar ik vind het helemaal niet raar dat je bent afgestapt. Het gaat er om dat je de dingen doet waarbij je jezelf veilig voelt. Doorrijden kun je wel proberen, maar als dat met knikkende knieen gaat helpt het ook niet. De volgende keer stap je gewoon nog een klein rondje en stap je daarna af. Langzaam aan wordt dat steeds beter.