Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:45

merrieveulen schreef:
@ onassa, jeetje wat heftig zeg! kan het me gewoon niet voorstellen hoe dat moet zijn. kan me wél voorstellen dat je je paardjes niet zomaar gedag wilt zeggen. mooi dat je voor Onassa een rusthuis wilt zoeken, hoop dat je een leuk plekje vindt voor haar. echt enorm sneu zo'n dier, terwijl ze eigenlijk nog zo jong was. enig idee hoe het veroorzaakt is, de kissing spines?

Tja, dat zal ik nooit weten kan alleen gokken dat het gekomen is door haar jonge "carriere".
Met 2 jaar worden die renpaardjes al gebroken om op de baan te kunnen lopen.
Nemurin schreef:
Ik ken heel veel paarden die het lastig vinden de rug en nek los te laten en die doen ook aan dat headshaking waar jullie het steeds over hebben... maar om het nou een aandoening te gaan noemen? :+

Kissing spines is wel degelijk een aandoening.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:47

Kissing spines wel, ja, maar headshaking wordt hier ook als zodanig benoemd (dat idee krijg ik tenminste) terwijl er in feite veel verschillende niet altijd medische redenen voor zijn.

Edit: Is Onassa onder het zadel bereden op de baan dan? Dat ze het voor sulky's zo jong doen vind ik dan nog niet zo heel erg - ze hoeven niet veel op de rug te dragen dan. Maar onder het zadel krijgen ze toch 40 kilo op de rug terwijl ze nog groeien.

Onassa

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:02

Onder het zadel op de renbaan, is was geen draver maar een renpaard.
Ze is een engels volbloed.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:06

Ah ik meende al iets bekends te zien. Ben niet zo goed in die volbloeden. :o

Onder het zadel vind ik het vreemd dat ze die paarden zo vroeg belasten. Natuurlijk weegt zo'n jockeytje nauwelijks meer dan 40 kilo, maar er wordt gesjoemeld met het wegen en niet ieder paard kan het hebben. Terwijl sommige paarden van 2 zelfs al meer kunnen dragen en nooit problemen krijgen, hebben andere daar wel last van...

En tja de kissing spines zouden misschien met normaal dressuurwerk ook aan het licht zijn gekomen hoor - het schijnt gedeeltelijk toch wel in de rug te zitten al, maar het hoeft niet altijd te uiten geloof ik... Ik weet er nog niet veel van, moet nog aan mijn master beginnen. :o

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:43

in de racewereld is het niet ongebruikelijk om op een paard te kruipen dat nog nauwelijks 2 jaar is. natuurlijk is dat niet de meest gezonde leeftijd, maar als je nagaat dat een paard sowieso niet is uitgegroeid vóór zijn zesde levensjaar... de grens is ooit getrokken op 3 jaar, waarop dat gestaafd is? geen idee. de wervelkolom is het laatst uitgroeiende deel van het paard, dus in die zin zou je kunnen zeggen: ga er niet op voor het dier 6 is.

het kan mijns inziens meerdere kanten op, er zijn ex-racertjes die flink oud worden en het goed doen, er zijn ook racertjes die op jonge leeftijd kapot zijn. overigens geldt dat in de dressuurwereld net zo, tja waar eigenlijk niet? soms ligt het aan het dier zelf, soms aan foute behandeling.

vwb de headshaking, dit is wel degelijk een 'aandoening'. waarschijnlijk zal er ergens een officiele definitie van het woord aandoening zijn, maar daar heb ik het even niet over. er is een hoop onderzoek naar gaande, op meerdere plaatsten ter wereld waaronder de uni utrecht. de triggers zijn voor elk paard verschillend inderdaad, de één reageert op alles, de ander op licht, pollen, wind, noem maar op. de onderliggende oorzaak is echter iets heel anders. 100% bepaald is deze nog niet, maar men komt dichterbij.

hier een interessant artikel erover door een professor:

http://www.bef.co.uk/downloads/Headshaking%20EQUINE%20FORUM%202012.pdf

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:49

Ik las iets over headshaking. Bij mijn vorig paard deed een netje voor de neus wonderen tegen hoofdschudden! (waarschijnlijk allergisch voor pollen). Netje vastmagen aan de neusriem, klaar!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:56

Als headshaking meerdere oorzaken kan hebben, zou ik het een symptoom noemen. Maar als het één oorzaak is (die dus nog niet bekend is blijkbaar) die door verschillende dingen boven kan komen, is het wel weer een aandoening natuurlijk. :+

Ik ga het zien komende jaren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:04

ik ben ook heel benieuwd.

@ calypso, zo'n netje is leuk als je paard inderdaad pollenallergie heeft. overigens zou ik dan wel willen weten waar die allergie vandaan komt.

het lijkt erop dat HS wordt veroorzaakt door een overprikkelde nervus trigeminus (aangezichtszenuw). doordat die zenuw niet goed is, is er maar weinig nodig voor een reactie. het fellere zonlicht, stof en pollen in het voorjaar kunnen dan voor die paarden triggers vormen voor HS. de zenuw is echt wel heel het jaar door overprikkeld uiteraard. omdat de (best zichtbare) klachten wel seizoensgebonden zijn, lijkt het vaak op hooikoorts bijvoorbeeld. dat is wat men nu onderzoekt/ probeert te bewijzen. de overprikkelde TN zou komen door bijvoorbeeld een oude blessure in de nek (atlas).

HS is in die zin dus inderdaad een symptoom.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:11

Als het altijd door een overprikkelde n. trigeminus komt, omdat die niet goed is, dan is het dus een standaard symptoom van een aandoening... _O-

Wordt het nog ingewikkelder. _O-

Benieuwd wat er uit dat onderzoek komt. Ik zit denk ik wel eersterang. :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:23

om het simpel te houden he ;) ... ja jij zit wel eerste rang ja, denk ik. ken jij die knottenbelt ook? ik laat mijn zusje altijd dingen aan docenten vragen, liefst ook aan Wim Bak haha! maar knottenbelt kende zij niet. hij moet zo ongeveer de belangrijkste persoon in NL zijn als het gaat om HS onderzoek.

bij Zneddie komt 16 april een fysio (navaja hier op Bokt) die in overleg is met utrecht over onderzoek. zij heeft een methode in handen die HS lijkt te kunnen genezen. mijn Poepsie (Faram) is er ook van genezen, tijdens het rijden nota bene. zij komt Zneddie behandelen en oefeningen/ trainingsschema maken/ doen. Steffi van der Laarse wil ik er ook graag bij hebben, en niet alleen vanwege de HS maar ook bijv. vanwege zijn knieën. ik vind het namelijk niet ondenkbaar dat als er iets verstoord is in zijn lijfje vanaf zijn nek, dat dat naast de HS ook invloed kan hebben op de ontwikkeling van spieren op hals en rug, en bijv. dus op die knieën. dat hoop ik dan uitgevonden te krijgen daarmee.

de natuurgeneeskundige heb ik voor nu eerst afgezegd, wat we nu gaan doen voelt voor mij beter, het is ook concreter, controleerbaarder voor mezelf en meer tastbaar.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:00

Knottenbelt is volgens mij een Belg... Dus die ken ik niet persoonlijk nee. :)

Altijd blijven doen waar jij je beter bij voelt ja. :j

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 08:56

@Onassa: Welkom hier en jee wat een verhaal zeg. Niet alleen je paard, maar ook jezelf.
En ja ik weet ook wat een paard voor je kan betekenen als die je door een moeilijke periode heeft gesleept. Hoewel bij mij mogelijk minder heftig, betekent die kleine zwarte Isa voor mij ook bijzonder veel omdat ik zoveel steun ooit aan haar had.
Naas zorgenkindje ook grote kostenpost; dat komt er helaas bij.
Hopelijk komt Onassa lekker aan in het rusthuis en krijg jij ook wat rust in je hoofd terwijl zij lekker aankomt en nog een fijne tijd tegemoet gaat.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:00

Ik meld me ook weer met mijn zorgenkindje ruana,tijdje geleden dat ik hier voor het laatst actief was.

maar nu is het hoogstwaarschijnlijk echt mis.
het viel op dat ze vaak struikelde,door allebei de voorbenen tegelijk ging en soms blijft liggen na het vallen.pas wat later na een paar tikken van een ander paard weer reageert en opstaat.en ze heeft een gevoelige plek op de rug.
het duurde even voor de dierenarts mocht komen.eerst was het de sneeuw,vervolgens de rhino waardoor bij ons ook alles op slot is gegooid(geen uitbraak ,maar preventief).
2 weken terug is ie geweest,heeft haar rug bevoeld,gekeken naar algehele conditie e.d en komt tot de conclusie dat het hoogstwaarschijnlijk narcolepsie is,of in ieder geval neurologisch.
op dat moment stort je hart wel in.
uiteindelijk toch maar een second opinion aangevraagd.gister zou de arts komen.smorgens vroeg krijg ik telefoon van die arts.om een lang verhaal duidelijk te maken:de arts komt niet,omdat hij ook aan de hand van de beschreven syptomen denkt dat het neurologisch is.o ja en de afstand vondt ie toch ook wat te veel.(viel best mee overigens)

is er hier nog iemand die ervaringen met neurologische aandoeningen heeft?of nog liever narcolepsie?

voel me echt bagger momenteel.ruana is bijna 4 en heeft dus iets wat niet te verhelpen valt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:55

Jee, wat rot, zo'n jong paardje nog. Weet je, ik zou toch een second opinion ergens vandaan halen, desnoods in Utrecht. Voor je een beslissing neemt moet je zelf honderd procent overtuigd zijn.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:11

een vroegere vriendin heeft een ijslander gehad met [ernstige mate] narcolepsie.
wat ik er nog wel van weet is dat het paard erg heftig reageerde op stress.
stress gaf 9 van de 10x een aanval maar deze pony had het ook heel erg....

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:14

tja daarom had ik juist die tweede arts gebeld voor een second opinion.ik wil het zelf ook graag weten.nu schijnt er wel een test te zijn,maar moet daar meer over weten.ik bel dinsdag met mijn verzekering en ga hun vragen om mij te helpen.Ik vindt het echt wel zwaar allemaal.ik heb ruana net iets meer als een jaar,maar wel een enorm turbulent jaar.ruana wordt donderdag 4 .
als je haar ziet zou je zeggen dat er niks mis mee is.in haar koppie is zo erg fanatiek.wil ook erg graag werken,maar verder als longeren en rondje dorp wandelen komen we niet.rijden op haar mogen we al vanaf half januari van de stalhouder niet meer en ook de dierenarts heeft gezegd dat het niet mag.het is namelijk al een keer gebeurd dat in de draf ruana tegelijk door haar beide voorbenen ging.bijrijder die ging er in een koprol van af en kwam net niet tegen een biels aan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:25

Ik ga volgende week toch maar eens bellen om te overleggen voor nader onderzoek naar cushing. Ze verhaart wel goed, maar nu is nog beter te zien hoelang haar wintervacht was deze keer en nee, ze heeft dit nog nooit zo extreem gehad ... ik vind haar zomervacht ook langer als anders.
Ze ziet er sowieso wat mottig uit, maar er zit veel fijn zand in de haren wat ik er niet afkreeg. Ze is wel op bepaalde plekken erg ingevallen. Ook is ze op dit moment extreem wiebelig en stijf in de achterhand, gelijk aan vorig jaar toen aan ataxie werd gedacht (en het uiteindelijk niet was).

Afbeelding

Hieronder een close up van haar buik ... goed te zien verschil tussen haarlengte zomer en winter (maar krullen en klitten doet het dus niet).
Afbeelding

Wiebelig of niet, ze eet prima en is ook nog altijd erg geïnteresseerd in alles wat er om haar heen gebeurd.
Afbeelding

Volgende week krijg ik ander voer; subli dieetmix. Niet dat ze hoeft af te vallen (Yoob wel), maar omdat het suikervrij is, wil ik dat graag proberen of ik er niet wat meer van kan voeren zodat ook de mineralen e.d. op peil gebracht kunnen worden. Er schort naar mijn idee best veel in haar voeding met dat 'sober voeren'.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:28

Ze heeft inderdaad wel erg lang haar. Maar in de zomer, althans tot nu toe, dan glanst ze wel toch?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:35

Ja haar zomervacht wat er nu doorheen komt glanst en ik zag zelfs dat er appeltjes zichtbaar zijn op dat gedeelte. Dus wat dat betreft is ze gezond. Ook geen snotneus, geen vieze ogen, geen gele ogen, geen afwijkend tandvlees. Ook geen bulten boven de ogen, niet extreem veel drinken, dus nee, eigenlijk is ze verder erg gezond paard ... maar goed, zo beweegt het niet dus :o

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:37

ach gut,die laatste foto isapaardje,die vindt ik zooo liefff

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:08

Elliecuijk, dikke knuf! :(:)

Isapaardje ook! :(:)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:24

Ze moet altijd wat naar boven kijken (ik ben groot) en dan zie je snel dat wit van het oog, wat in het zwart goed opvalt (en ook duidelijk echt mooi wit is). Ziet er altijd lief uit inderdaad ... beetje schooiend ook wel hoor haha.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:32

Ja dat ook wel... :')

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:44

bij ruana zijn doet me ontzettend veel goed.dan ben ik voor even rustig.maar je staat op met zorgen en gaat naar bed met zorgen.vreselijk,ontspannen gaat moeilijk.ik weet het nog zo goed dat ik begin dit jaar zei:ik wil dit jaar enkel een rustig jaar met ruana.ik vrees dat ik vergeten ben af te kloppen,want het is niet uitgekomen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:42

@ ellie, welkom terug! ik zou toch een second opinion willen hoor, leuk van die DA dat ie blijkbaar niet zo'n zin heeft ofzo, maar hoe kan je nou een (overigens niet overtuigende) diagnose stellen zonder het paard gezien te hebben? ik zou er toch nog een tweede DA bij willen, hoe dan ook. eventueel kan je ook zelf naar de kliniek gaan natuurlijk. en probeer het gedrag gefilmd te krijgen. lijkt me echt super heftig, zoals je het beschrijft!

@ Isa, wij hebben een shet ruin op stal, ook zwart en lijkt op Isa, serieus, alleen een minder aantrekkelijk koppie (hij heeft nogal grote hanglippen haha!), en die heeft ook een enorme vacht altijd. ik zal eens kijken of ik hem ter vergelijking op de foto kan zetten. paardje is overiens kerngezond, op wat kleine gebitsproblemen na.