Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:20

Ik vind dat je als je aan een paard begint minstens 6 á 700 per maand moet overhouden.
Daarvan kun je dan de helft ongeveer op zij zetten om te sparen voor een hoefsmid, dierenarts of als hij ernstig eraan toe is.

Want wat voor consequenties heb jij bij een paard of zou je kunnen krijgen:
1 Je paard moet verzekerd worden. Want als een paard of zelf een ongeluk krijgt of een ongeluk veroorzaakt kun je de rest van je leven betalen.
2 Een paard kan altijd ernstig ziek worden. Met alle kosten die de eventuele operaties met zich mee brengen ben je dan financieel ook niet meer zeker.
3 Per maand á 2 maanden heb je de kosten van de hoefsmid. 2x per jaar ontwormd. 1 keer per jaar ingeend en naar de tandarts.
Dat kost bij elkaar ook een heleboel.
4 De spullen die je nodig hebt: Een goed passend zadel, hoofdstel, halster, beenbescherming, enz enz.
5 De stal moet betaald worden.
6 al het extra voer.
7 Medicijnen en zalfjes.

Nou heb ik zelf twee pony's (shetlanders nog wel) en die kosten ook best wat geld aan speciaal voer enz.
En ik heb nog mazzel dat ze aan huis staan.

Dus meiden wees wel op je hoede als je een paard koopt. Een paard waar je wat mee kunt zal onwijs duur in onderhoud zijn.
En stel prioriteiten. Als je nog geen huis hebt, of nog in opleiding bent zou ik het absoluut niet doen.
Maar dromen mag altijd natuurlijk. Heb ik zelf ook zat gedaan. En dat doe ik nog elke dag.
Want ik zou ook heel graag een paard hebben waar ik mee kan gaan rijden. En financieel zit ik hartstikke goed
maar ben er nog niet zo aan toe.

Lioony

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:38

Ik snap je punt en ben het ook helemaal met je eens, maar iedereen in dit topic is zich meer dan bewust van de kosten en alles wat erbij komt kijken.
Overigens vind ik 6-7 honderd toch wat overdreven en dat betekent niet dat ik geen goed beeld heb van de kosten. Het is maar net hoe je je paard stalt, wat er bij de hoefsmid moet gebeuren.
Ik kom met mn vaste kosten op 3-4 honderd per maand, inclusief verzekering en lessen ook. En mijn ouders gaan echt niet elke maand 200 euro apart leggen.
Die hebben sowieso altijd al wel wat achterhanden voor als het nodig is, ook niet-paard gerelateerd. :)

En ik vind eigenlijk ook dat dit bericht niet echt veel toegevoegde waarde voor dit topic heeft. We zitten ondertussen al op 60+ paginas en dit is al meerdere keren besproken. :)

@alice
ik ga morgen die foto even bekijken! kan het niet zien via mn mobiel..

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:16

Ik ben het met je eens Valyzja, maar zoals Lioony al zegt is dit meerdere keren uitgebreid besproken in dit topic, dus volgende keer even lezen ;). 6 à 700 per maand vind ik dan ook weer overdreven, bij mij is het ook 3 à 400, inclusief sparen. En een paard hoeft niet verzekerd te worden natuurlijk, er zijn zelfs zat mensen die er heel bewust niet voor kiezen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:55

Je wa verzekering zit ook je paard bij in. Automatisch! Dus mocht mij paard een ongeluk veroorzaken dan word gewoon betaald hoor!

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:57

daar gaat het niet om, het gaan om een vergoeding bij het overlijden van je paard en voor dierenarts kosten.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:07

Buffertje is daar goed voor! En als het echt te gek hoog is tja dan zal ik toch afscheid moeten nemen van me paardje. Maargoed iedereen doet het zoals hij/zij dat wilt

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:08

Anne_mieke88 schreef:
Mooi beestje, beweegt mooi soepel, wel erg dun staartje maar dat kan npg gaan groeien, vind de vacht erg mooi glanzend! Topper is het!!!!

Die staart maak ik me niet zo druk om! Ze komt net van de wei, ze is nog een beetje een groot veulen :Dhahaha!
Ze is trouwens spring gefokt en heeft een hele goede stamboom is mij verteld(ga ik even opzoeken en zal ik daarna posten. Mama is van de Oberina stam, en papa is Ukato, die staat hier blijkbaar in Twello :S hahaha

@ Valyzja : De kosten zijn echt al heel vaak besproken! Ik denk toch echt dat de mensen in dit topic daar super goed over hebben na gedacht! Als je goed had gelezen, kiezen sommige er ook voor om te wachten met een aankoop van en paard, maar kletsen vast lekker mee!

volgens mij heb ik hier een stukje van haar stamboom: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 09:29

Aaah wat een black beauty zeg!!! Daar ga je vast veel plezier van hebben. :)

6 a 700? Pfff heeftie dan een stal van goud?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:29

Ik zal maar niet zeggen hoeveel geld ik heb(niet heb).

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 09:34

Hahaha :P
Maar goed dingen zijn ook zo duur als je het zelf maakt. Ik hoef geen stalling van 300 euro per maand, ik heb een hekel aan binnenbakken, doe mijn oefeningen wel buiten op een veldje ofzo, en met dingen als een solarium zou ik me god niet weten wat ik er mee moet. Een stal? Een paard is gemaakt om altijd buiten te staan, ga weg zeg...

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:38

Ik denk dat ik zo rond de €225 zit per maand.
En heb een leuke stal met hooi en stro in de zomer 24/7 weidegang en een paddock.
Dus rond de 700 is nogal overdreven..

Heb je al een paardje op het oog?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:40

Gypsy. Ja daarom zei ik er ook bij dat dat wel gaat groeien, verder issie <3 om bij weg te dromen :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 09:56

Hij is idd prachtig, lekker nog een paar jaar op het gemakje uit laten groeien en alsie echt helemaal volwassen is wedstrijden zeker? :D

Klinkt goed die stal. :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:11

Leuk paardje hoor. Die moet inderdaad echt nog even uitgroeien.
Maar jij ging nu toch voor een wat oudere die al ingereden was? :P

Hmm.. Ik had een paard gezien en ben nog aan het afwachten met een ander, maar heb gewoon even een mailtje gestuurd met de vraag om een prijsindicatie. Krijg ik terug dat hij in een hoge prijsklasse valt, ja, maar wat heb ik daar aan? :Y) Nu weet ik nog steeds niet wat ze er ongeveer voor willen hebben.. :=

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 10:28

Hahahaha juist ja da's heel duidelijk. :+

Ik ga morgen een stalling bekijken. :')
Deze: http://nl.kapaza.be/antwerpen/plaats-vr ... 244904.htm
Vond het zo ideaal, dacht dat kan ik niet laten. Als ik dan opkuisen en beurtrol doe, ben ik maar 100 euro in de maand kwijt. :D
Staatie lekker altijd buiten, met 3 maatjes, ideaal.

Het is wel 16,9 km fietsen :')
Maarrr... Naar mijn werk is 10, en vanaf mijn werk is het nog maar 7 naar daar. Dus dat valt dan weer mee.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 11-05-11 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:28

Hebben jullie het over die van mij! Kan het even niet meer volgen hahaah!!!

Lioony, misschien kun je bij die mensen aangeven wat je te besteden hebt en of het paard daar binnen valt?!

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:35

Ja, nouja, ons budget zit in sommige gevallen nogal wat rek in, dus dat werkt niet _O-

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:54

Alice13 schreef:
IK HEB MIJN BLACKBEAUTY GEVONDEN!!!!! http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... 020855.mp4 helemaal verliefd! Even een nachtje slapen, dan als ik het doe een bod uit brengen deze week keuren en dan heb ik voor het weekend een paard van nog geen 3 jaar oud, met een mega goed stamboek. Vanavond lekker dromen:D:D:D

Ohja, nog even zeggen denk ik maar! ze is dus niet bont:D hahaha!

Mooi!! :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:58

Gypsy. Dat is dus 100 euro zonder hooi en 150 met hooi. Begrijp ik dat goed?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 11:01

Ik begreep dat het er vanaf hing of je meehielp met voederen? Maar we zullen wel zien.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:03

Als je daar plekje zou hebben zou het echt top wezen :-)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:05

Maar dan is er dus alleen een weiland en een schuilstal? Dat vind ik dan nog best prijzig eigenlijk, als ik kijk wat je hier voor dat geld kunt hebben, maar dan ook met een bak, longeerbak (alleen zou ik noooooooit bij die stal willen staan :') ) Bij ons is het 110 als ze 24/7 op het land staan zomers en dan heb je dus ook een bak, longeerbak, spuitplaats, springmateriaal.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 11:08

Ja maar in de winter staan ze dus ook altijd buiten. Voor mij is het dat waard. :)
Zoiets vind je gewoon niet snel, maar er is wel vraag naar, dusja vraag aanbod, prijs, jeweetwel.
En tja bak enzo geef ik niks om.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:10

Afspuitplaats vind ik wel een must, als het nou echt meha warm is is dat lekkere verkoeling. En als paardloef lekker in de modder heeft lopen rollen. Geen borstel die het klusje klaart!Maargoed iedereen heeft andere behoeftes, ik heb bijvoorbeeld geen behoefte om een deken op te doen. En een ander heeft altijd dekens op! Zo heeft iedereen weer wat anders

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:14

Gypsy schreef:
Ja maar in de winter staan ze dus ook altijd buiten. Voor mij is het dat waard. :)
Zoiets vind je gewoon niet snel, maar er is wel vraag naar, dusja vraag aanbod, prijs, jeweetwel.
En tja bak enzo geef ik niks om.

Zoiets vind je inderdaad niet snel. Maar staat er dan nog gras op zomers, als ze dat allemaal vertrapt hebben swinters?
Ik vind het nog steeds best wel prijzig.

Anne_mieke88 schreef:
Afspuitplaats vind ik wel een must, als het nou echt meha warm is is dat lekkere verkoeling. En als paardloef lekker in de modder heeft lopen rollen. Geen borstel die het klusje klaart!Maargoed iedereen heeft andere behoeftes, ik heb bijvoorbeeld geen behoefte om een deken op te doen. En een ander heeft altijd dekens op! Zo heeft iedereen weer wat anders

Tja, ik heb echt geen tijd om nog 3-5 uur te gaan wachten nadat ik gereden heb totdat m'n paard droog is. Dus een deken is voor mij wel een must. :)