Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:14

different1 schreef:
Over bespiering van de paarden, toevallig gister een stukje in mijn verhaal op insta gezet...
Dit zijn 2 verschillende dressuurpaarden die vd week aan de start komen in de dressuur.
Ik vind er wat van...
Bij de onderste is het wat lastiger te zien omdat ik flink moest knippen, maar beide paarden hebben ernstige atrofie achter de schouder ;(
[ [url=m/uaIX2l.jpg]Afbeelding[/url] ]

krijgen die geen krachtvoer???

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:25

Fika schreef:
Het gaat nog steeds over CD en de praktijken in de wereld waar zij deel van uit maakt.
Het gaat over hoe je een dier dat zo gevoelig en vergevingsgezind is, zo kunt behandelen.

Over CD gaat het al pagina's niet meer en ik zie ook niet wat HAAR getoonde PRAKTIJK met Eventing, Volbloeden of S&T te maken heeft.

En helemaal niet met gevoelig of
vergevingsgezind - want geen van ons weet wat met het paard uit het video erna gebeurt is...

Dus ja... laatste pagina's hebben niets meer met het oorspronkelijke OP te maken maar laten wel duidelijk zien hoe maatschapij werkt.

Als er daadwerkelijk "alles gezegd is over CD" ... waarom dan niet een ander topic starten ?

Fika

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:26

Het gaat over de wereld waar zij deel van uitmaakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 12:34

sasja0705 schreef:
Fika schreef:
Het gaat nog steeds over CD en de praktijken in de wereld waar zij deel van uit maakt.
Het gaat over hoe je een dier dat zo gevoelig en vergevingsgezind is, zo kunt behandelen.

Over CD gaat het al pagina's niet meer en ik zie ook niet wat HAAR getoonde PRAKTIJK met Eventing, Volbloeden of S&T te maken heeft.

En helemaal niet met gevoelig of
vergevingsgezind - want geen van ons weet wat met het paard uit het video erna gebeurt is...

Dus ja... laatste pagina's hebben niets meer met het oorspronkelijke OP te maken maar laten wel duidelijk zien hoe maatschapij werkt.

Als er daadwerkelijk "alles gezegd is over CD" ... waarom dan niet een ander topic starten ?

Er is een soort van natuurlijke flow in discussies. Dit is er een van.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:46

Fika schreef:
Cambionn, bedankt voor de moeite die je in je reactie hebt gestopt.
Ik pak er een aantal dingen uit.
Let op; alles wat ik schrijf is mijn mening, dus hoe ik het zie.

Cambionn schreef:
Maar waarom is een goed gebruikte S&T hard vergeleken met andere opties.

Ik denk niet dat een S&T persé harder hoeft te zijn dan andere opties, maar naar mijn mening is het onnodig om twee bitten in de gevoelige mond van een paard te hangen.

Cambionn schreef:
En hier ga je er vanuit dat iedereen 1 persoon als ultieme doel zien. *knip* Bij discussies wie een rolmodel is komen namelijk enorm veel tegenstrijdige antwoorden van mensen met andere rijstijlen en uitgangspunten.
Er zou naar mijn mening altijd 1 ultiem doel moeten zijn; alles wat wij doen op/aan/met een paard, zou altijd in het voordeel van het paard moeten zijn.

Maar aangezien je persé bronnen wil:

1: Een studie gepubliceerd in het Journal of Veterinary Behavior vond dat paarden die werden gereden met een dubbel bit vaker tekenen van mondtrauma vertoonden, zoals kneuzingen en snijwonden, in vergelijking met paarden die met een enkel bit werden gereden.

2: Een onderzoek door McGreevy en McLean (2005) benadrukt dat complexe bitten zoals de S&T een grotere kans hebben om het welzijn van het paard te schaden.

3: In een studie gepubliceerd in het Equine Veterinary Journal is vastgesteld dat de fysiologische stressresponsen van paarden toenemen naarmate de complexiteit van het bitgebruik toeneemt.
Dank voor je antwoord. Die studies zal ik later eens bekijken (heb nu de tijd daar niet voor om dat goed te doen).

Ik pak verder dit stukje er even uit:
Fika schreef:
Er zou naar mijn mening altijd 1 ultiem doel moeten zijn; alles wat wij doen op/aan/met een paard, zou altijd in het voordeel van het paard moeten zijn.
Ik denk dat mensen het hier ook wel over eens kunnen zijn (en ook zeker zouden moeten zijn!), maar dat de invulling wat het beste voor het paard is verschilt. Net zoals met kinder opvoeden zijn er verschillende ideeën over wat men denkt dat het beste is. Bij het paard wordt het nog moeilijker want die kan jou zelf niks uitleggen in woorden, enkel lichaamstaal. Dat is meer waar ik op doelde.

En ja, ik weet dat helaas niet iedereen het paard voorop stelt. Dat keur ik ook compleet af. Maar ik denk niet dat iedereen die S&T gebruikt perse het paard niet voorop stelt, of dat iedereen die het paard niet voorop stelt doet op S&T rijd. Die 2 dingen zijn naar mijn idee dus niet 1 op 1 gelinkt.

En begrijp me niet verkeerd, het is goed dat we hierover blijven discussiëren. En daarbij ook of bepaalde hulpmiddelen goed of slecht zijn en nog gebruikt moeten worden. Maar ik denk dat, ook voor het paard, het beter is als we daarin wel gevoel en objectiviteit gescheiden houden. En dat zegt niet dat gevoel geen plek heeft overigens. Meer de nuance dat gevoel soms dingen kan merken voordat het objectief bepaald wordt, maar het soms ook zeer bedrieglijk kan zijn. En dat in een discussie waarin mensen tegenovergestelde ideeën hebben, wat voor de een logisch lijkt voor de andere niet zo hoeft te voelen. Pas daarna kun je inhoudelijk gaan discussiëren op een manier dat je elkaar kan proberen overtuigen zonder dat dingen makkelijk weggewuifd wordt door de tegenpartij. En dat is in het belang van het paard, want daarmee komen veranderingen. Ongeacht welke "kant" uiteindelijk gelijk heeft of krijgt. Dat is ook waarom ik reageer. Niet om te zeggen dat je perse fout zit, maar dat ik weinig met de argumenten kan en dat graag anders zie. Ik hou wel van een goede discussie, zelfs als je het ergens compleet niet mee eens bent en je niet overgehaald wordt, kun je er veel van leren door de verschillende inzichten :j .

Overigens waren in mijn eerste reactie pro-S&T en anti-S&T wellicht niet de beste termen. Ik denk dat "tegen S&T" en "niet tegen S&T" beter de lading dekt. Gezien ik weinig mensen ken die zeggen dat S&T altijd het beste is, of bij elk paard past. En de tegen groep niet altijd perse zegt dat S&T altijd een verschrikking is, maar wel onnodig of minder dan alternatieven.

Maar ik ben het wel eens met wat andere mensen dat dit inmiddels best wel off-topic gaat. Hoewel ik denk dat over CD idd vrijwel alles gezegd is en het gesprek dan op natuurlijke wijze idd wel eens verder loopt. En dat is ook niet erg denk ik.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:51

@ San87 : yepp, absoluut... daarom schreef ik ook maatschappij en ook zodra het opgemerkt/benoemd wordt, de excuses/redenen waarom het WEL zou moeten passen, haha.
Maar hiemee stop ik ook bij deze , want anders doe ik precies dat wat ik anderen verwijt :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 13:18

Er wordt toch gediscussieerd over andere eventuele misstanden in de topsport en hoe we die op kunnen lossen? Moeten we nog 400 pagina's doorzagen over hoe erg wat CD heeft gedaan is, alsof het een op zichzelf staande gebeurtenis is?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 13:23

Even los van goed/fout; Over de foto met de atrofie: bedenk dat wel dat slagschaduw enorm vertekend. Het lijkt ook alsof er enorme gaten zitten tussen de ribben. Licht/schaduw kan enorm vertekenen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:05

denisesilver schreef:
Er wordt toch gediscussieerd over andere eventuele misstanden in de topsport en hoe we die op kunnen lossen? Moeten we nog 400 pagina's doorzagen over hoe erg wat CD heeft gedaan is, alsof het een op zichzelf staande gebeurtenis is?

Hopelijk is het een "op zich zelf staande gebeurtenis" en is daarom iedereen zo geshokt.

En nee er moet NIET nog 400 pagina's op CD doorzagen maar als je een discussie wilt voeren over " eventuele misstanden " in de topsport of sport dan zou een eigen topic toch defintief treffender zijn.

Of even NOG simpler uitgelegd:
Iemand die misschien heel goede ideen/oplossingen heeft, misschien zelfs een grote naam uit de sport... zou niet kunnen reageren want NOG de topictitel NOG de eerste tientallen bladzijdes hebben het over misstanden in het algemeen.

Of :

Iemand wik dolgraag even bijlezen en hoopt op een update... en nope, niets meer en als er een update komt, moet men eerst even "400" pagina's S&T, spieren enz door spitten...

Of met andere woorden :
IK zou heel graag updates over de questie CD willen volgen en wel dan
HIER in het topic..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:13

Beetje agressieve post Sasja. Wat wil je hier precies mee bereiken?

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:16

Bij een topic op voorpagina nieuws kun je inderdaad verwachten dat het voornamelijk om het hoofdonderwerp gaat. Maar dit topic staat op Paardenpraat en hier kunnen discussies dus uitbreiden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 14:18

Lijkt me ook prima. Zodra er iets nieuws te melden is, zal dat wel langskomen. Er is alleen nog niks te melden.

Denk dat dat sowieso tot na de OS moet wachten.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:35

Benzz schreef:

Volgens mij mis ik nu iets..
Wat vind je aan mijn post agressief ?

Ik ben duidelijk en geef 2 voorbeelden... :)

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:47

Of je opent een nieuw topic “ updates CD “ en dan niet in paarden praat waar vooral veel wordt besproken omtrent een bepaalde kwesties en alles daar om heen (ideetje / tip)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 14:48

Lianne007 schreef:
Of je opent een nieuw topic “ updates CD “ en dan niet in paarden praat waar vooral veel wordt besproken omtrent een bepaalde kwesties en alles daar om heen (ideetje / tip)

Ik wist geen andere plek waar ik dit topic kon zetten :)).

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:49

wow, de discussie schiet wel alle kanten op zeg. In de kern schrik ik er best wel van dat er zo veel forummers zijn hier die het over cancel cultuur gaan hebben en vinden dat Charlotte beschermd moet worden voor zoveel negativiteit.
Wat je feitelijk ziet in het filmpje (hoe oud het ook moge zijn) is mishandeling onder het mom van training van een onschuldig dier. Daar is de zweepslaander fout aan, de lachers aan de kant :brr: en de ruiter. Alleen het paard is een onschuldig slachtoffer en daarmee degene die mijns inziens de meeste verdediging verdient en waar de meeste aandacht naar uit mag gaan.
Dan mag Charlotte zelf uitleggen dat ze inmiddels ook wel inziet dat je zo niet omgaat met je dieren en dat het tijdgeest was en blabla (en dan wil ik haar nog best geloven).
Het maakt het niet goed, en ik vind dat je moet handelen wanneer dit soort beelden opdoemen. Het negeren of wegzetten als oude beelden praat de handeling praktisch goed.

(ik moet bij dit soort dubbele moraal toch altijd denken aan de kat in de krat (de oude bokkers wellicht nog bekend), moet je voorstellen dat ik mijn hond zo train bij elke scheve stap een klap met de achterkant van de riem...)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 15:33

sasja0705 schreef:
Benzz schreef:

Volgens mij mis ik nu iets..
Wat vind je aan mijn post agressief ?

Ik ben duidelijk en geef 2 voorbeelden... :)

Waarschijnlijk komt het ruime gebruik van hoofdletters wat schreeuwerig over op de lezer. :o
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 29-07-24 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 15:39

Terug naar CD.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 15:39

Lianne007 schreef:

Of ze volgt gewoon het voorpagina nieuws.

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 15:50

sasja0705 schreef:
Of met andere woorden :
IK zou heel graag updates over de questie CD willen volgen en wel dan
HIER in het topic..

Update voor mensen die niet alles hebben gelezen:
Het balletje is gaan rollen na het filmpje. Er is veel discussie geweest over de timing, de rol van de filmer en de beweegreden van CD. Iedereen is het erover eens dat het filmpje fout is, dat het mishandeling is. Niet iedereen is het er mee eens dat het heel fout is, sommige wijzen naar andere misstanden in de sport. Er is gesproken over cancelcultuur, moet dat nu wel of niet? Er is gesproken naar mogelijke oplossingen, waarom deze oplossingen wel of niet zouden werken. Het is ook nog even gegaan over reacties van andere ruiters, omdat deze uitbleven. Mensen vonden het raar of begrepen dat bijna niemand reageerde. Verder is het stil rondom CD, omdat de zaak is opgepakt door de juiste instanties. Na aanleiding van de storm is men verder gegaan met de discussie over de misstanden die binnen de hele paardensport te vinden zijn.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 15:57

_San87_ schreef:
Lianne007 schreef:

Ik wist geen andere plek waar ik dit topic kon zetten :)).

Was niet naar jou hoor, naar iemand anders die reageerde ( die kan dan beter zelf een topic openen aangezien er hier vannalles bepraat wordt er om heen ) :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 16:09

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 16:36

Elisa2 schreef:
mce schreef:
fijn te zien dat de meeste paarden in de eventing dressuur op een bitje gereden werden, we kregen zelfs de baardharen van een van de paarden in beeld,

even positief over negatief

Eventing dressuur is ook meer te vergelijken met Z niveau en geen Grand Prix niveau. Gewoon basis dus, maar inderdaad fijn als het er goed en positief uit ziet. :)

Liever “gewoon basis” die vriendelijk en zonder geweld gereden wordt dan “grand Prix” zoals we dat tegenwoordig zien. Ik denk eerlijk gezegd dat de ruiters die een nette Z proef kunnen rijden (zonder trekken en schoppen, natuurlijk houding) ook op 1 hand te tellen zijn……..dus “gewoon basis” vind ik wat denigrerend klinken aangezien zelfs de basis niet meer zo “gewoon” is tegenwoordig

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 17:26

Popstra schreef:

Zag 'm ook, heerlijke beelden toch en die twee zijn echt zo speciaal samen. Niet min favoriet, maar ik ga wel voor ze staan.
BoktVerlaten schreef:
Elisa2 schreef:

Eventing dressuur is ook meer te vergelijken met Z niveau en geen Grand Prix niveau. Gewoon basis dus, maar inderdaad fijn als het er goed en positief uit ziet. :)

Liever “gewoon basis” die vriendelijk en zonder geweld gereden wordt dan “grand Prix” zoals we dat tegenwoordig zien. Ik denk eerlijk gezegd dat de ruiters die een nette Z proef kunnen rijden (zonder trekken en schoppen, natuurlijk houding) ook op 1 hand te tellen zijn……..dus “gewoon basis” vind ik wat denigrerend klinken aangezien zelfs de basis niet meer zo “gewoon” is tegenwoordig

In de Z wordt geen natuurlijke houding gevraagd en er zijn heel erg veel ruiters die een nette Z proef kunnen rijden zonder te trekken en te schoppen. Bij mij in de regio stikt het ervan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 17:34