Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:44

Te groot is ook heel lastig, hebben er weleens een in de handel gehad..beest had angst voor doorgangen omdat ie overal zijn kop stootte en hij kon ook niet in een normale trailer. Beest sprong 1.40 ofzo maar door zijn grootte toch in de handel gekomen. Die was dan ook over de 1.90. Moet ook zeggen dat ik hem niet uit kon zitten in galop.

Toch hoeft groot niet altijd problemen te geven, Edward Gal had toen het paard XXL (what's in a name haha) en die heeft toch nog lange tijd met meerdere ruiters in de hogere sport gelopen. En zo ken ik er nog wel meer. :-)

Klinkt goed Mavantos, hopelijk gaat het rijden zaterdag goed. Succes alvast.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:49

Alles boven de 1,65 is te groot, maar ik ben dan ook anderhalve meter lang. Al ligt het ook heel erg aan de bouw. Een bulldozer type van 1,60 is toch moeilijker te rijden dan een smalle van 1,70 voor mij :')

MarjanB

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:53

Haha we hadden er 1 op stal die was 1.94 en ging dan wel eens met de ruiter mee op concours en dan liep ik met hem de bak in als kabouter _O- nou ja iedereen had hem wel gezien zeg maar..

En idd hoor veel van ocd enz ook bij die grote dieren

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:31

Ik ben een keer een 4 jarige gaan proefrijden van 185cm.
Was 170+ volgens de handelaar. Dat was niet gelogen :D
Bleek dat ie bang was voor opstapkrukjes :( .
Vaste ruiter was ruim 2 meter, die vond t niet nodig.

Op mijn verzoek toch met krukje. Paard werd door 3 man vastgehouden…. En losgelaten… uit paniek begonnen we in een onstuimige galop.

Uiteindelijk heel fijn gereden. Knap paard ook, fijn karakter.
Maar, die lummel paste echt niet in de stal van 3x3m die ik in pension had. Had ook even gevoeld hoe t is om zo’n grote lummel stuurloos te hebben. (Niet fijn).
En ook dat opstapkrukjes gedoe zat me niet lekker. Wilde me er wel alleen mee kunnen redden. Met enige spijt laten staan.

Hoewel het door mijn vriend gemaakte filmmateriaal een heel leuk beeld liet zien, voelde het niet als een match voor mij.

Ik vind zo’n joekel gewoon niet prettig. Heb ze zelf altijd tussen de 164cm - 170cm met wel wat body en dat is oké.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:41

Ik vind mijn 1.67 grote al een lastig te draaien lummel :+
Doe mij die 1.62 en 1.63 beestjes maar.
En dan ben ik zelf niet eens echt klein met mijn bijna 1,70.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:44

Ik heb er 1 van 1.80 gehad...mij een maatje te groot.
Heb hoogtevrees en kreeg daar steeds meer last van. (Zo erg dat ik duizelig werd tijdens het rijden als ik erop zat, echt niet tof). Was echt een superlief dier, super licht te rijden aan de hulpen en maakte absoluut geen misbruik van het feit dat hij groot was. (Zowel aan de hand als onder de man nooit een stap verkeerd gezet) en het deed me veel verdriet hem te verkopen, maar voor mij nooit meer een groot paard.

Heb nu een D pony van 1.47, dat is voor het mooie misschien net te klein, maar het is niet anders.

Ik wil eigenlijk max. nog maar op paarden van 1.60-1.65 zitten, de rest vind ik echt veel te groot....

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:53

hoi, ik lees al even mee in het topic.
Ik ben een ponymens! En zoek een leuke nuchtere koudbloed. Heb nog nooit een paard gekocht, ze komen via via op mijn pad en mijn oude pony had ik geruild tegen een accu :+
dat zit er momenteel niet meer in _O-

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:10

Emori schreef:
Ik ben een ponymens! En zoek een leuke nuchtere koudbloed. Heb nog nooit een paard gekocht, ze komen via via op mijn pad en mijn oude pony had ik geruild tegen een accu :+

Er staat een leuke Freiberger op marktplaats, volgens mij. Is net in prijs verlaagd.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:15

Emori schreef:

nou, de accu van een Tesla kun je misschien best een paard van kopen :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:23

Beide zijn hier boven de 175 en met body :j

Helaas gooit het weer hier roet in het eten bezichtiging gaat niet door voor vanavond

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:31

Jammer seven! Het is ook wel enorm nat nu.. hier 1 groot zwembad nu

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:50

Sky_As schreef:
Emori schreef:

nou, de accu van een Tesla kun je misschien best een paard van kopen :D

:') :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 16:49

Ik kocht als 16-jarige dunne lat van 48 kilo en 1.75 mtr lang en bakbeest van 1.86 mtr. Hij heette Piet :') Was braaf maar gewoon zo niet handig zo'n groot dier. Daarna had ik een bakbeest van 1.76 mtr. Die was echt brutaal, op het gemene/gevaarlijke af. Maar toch kon ik daar gek genoeg wel goed mee. :P
Ik heb gezworen nooit meer op grote joekels te rijden maar dat is mislukt, ik rijd nu echt een superfijne van 1.80 mtr _O- Maar dat is gewoon zo'n fijn dier, geweldig om te rijden.

Afbeelding

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:31

MarjanB schreef:
Hmmm :') ik heb nog geen pb..

Maar goed ik heb nog steeds twijfels qua wel of niet verkopen. Vind t lastig, weet nu wat ik heb.. en gezien hoe de markt nu is, wat koop je terug? Vanmiddag moet ik met de pony naar de dierenarts om te enten en neem Hera dan even mee (dan blijft de trailer ook in de routine) en wil dan gelijk even met hem kijken naar mogelijkheden. Hij doet veel qua fokkerij (embryo’s enz) en fokt zelf springpaarden. Wil zelf niet fokken, althans lijkt me geweldig maar heb er gewoon te weinig tijd voor.

Gisteren weer even gereden en ze was weer wakker en kijkerig. Maar wel fijn erdoorheen kunnen rijden en ze liep fijn op het eind. Twijfel soms of het is omdat ze nu lekker in de vel begint te komen dat ze meer begint te zien. Want ze was eerder in zichzelf gekeerd en beetje zoals een manegepaard.

Magnesium bijvoeren wellicht bied dat wat uitkomst.
Ik zelf zou wel nog proberen te dekken.als je wilt verkopen moet je het qua leeftijd dit jaar nog doen en dan is in deze casus dragend interessantee

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:35

Ja Marjan heel jammer
Maar heeft hier nonstop geregend vanaf 9 uur Dus ik snap het wel. Ze hebben enkel een kleine buitwnbak die lager ligt dus die zal ook wel onder water staan :D

Earth staat je heel goed zo'n joekel :j

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:49

Earth schreef:
Ik kocht als 16-jarige dunne lat van 48 kilo en 1.75 mtr lang en bakbeest van 1.86 mtr. Hij heette Piet :') Was braaf maar gewoon zo niet handig zo'n groot dier. Daarna had ik een bakbeest van 1.76 mtr. Die was echt brutaal, op het gemene/gevaarlijke af. Maar toch kon ik daar gek genoeg wel goed mee. :P
Ik heb gezworen nooit meer op grote joekels te rijden maar dat is mislukt, ik rijd nu echt een superfijne van 1.80 mtr _O- Maar dat is gewoon zo'n fijn dier, geweldig om te rijden.

[ [url=m/d4EGwD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu ben ik echt benieuwd naar een foto van Piet... Ik ken(de) ook een grote Piet namelijk...hihi

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:56

Sky_As schreef:
Heb hoogtevrees en kreeg daar steeds meer last van. (Zo erg dat ik duizelig werd tijdens het rijden als ik erop zat, echt niet tof). Was echt een superlief dier, super licht te rijden aan de hulpen en maakte absoluut geen misbruik van het feit dat hij groot was. (Zowel aan de hand als onder de man nooit een stap verkeerd gezet) en het deed me veel verdriet hem te verkopen, maar voor mij nooit meer een groot paard.

Heb nu een D pony van 1.47, dat is voor het mooie misschien net te klein, maar het is niet anders.

Ik wil eigenlijk max. nog maar op paarden van 1.60-1.65 zitten, de rest vind ik echt veel te groot....

Vreselijk die hoogtevrees ja. Ik kijk ook liever niet naar beneden. Ik kan de snelheid met name met galopperen ook gewoon niet bijhouden. Voor mij straks ook gewoon een pony <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 21:48

Degene die ik heb gereden vandaag is 173 en slank, dus het viel best wel mee! Maar ik rijd vaak E-pony's dus tja... 't is maar wat je referentie is :P
Ik vond de draf lastig, de galop was heel fijn. Geen wauw maar ook niet 'dit is hem totaal niet'. Beetje in het midden. Ga er even rustig over nadenken.

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 07:42

Ik ga me hier (met heel veel pijn in m'n hart) toch melden....want misschien weet iemand wat :D

De afgelopen 1,5 jaar heb ik afscheid moeten nemen van 3 paarden. Mijn moeder heeft het liefst dat ik een andere hobby zoek, maar de keerzijde van mijn verdriet is dat ik er ook ontzettend gelukkig van wordn.
Om aan te haken wat hierboven wordt gezegd, ben ik wél op zoek naar:
- een groot paard. Ik ben 1.82 :z
- geen voorkeur merrie/ruin
- vanaf 1.68
- geen Ier/draver/koudbloed
-vanaf 3 jaar tot 10
-omgeving Drenthe, Friesland, Groningen, Overijssel,Flevoland.

Ik wil echt een nieuwe vriend die allround gebruikt gaat worden. Richting M/Z dressuur, B springen/cross, buitenritjes, grondwerk etc. Krijgt uiteraard een 5 sterrenplek.

Gisteren ben ik bij een 3 jarig onbeleerde wezen kijken, maar dat was geen succes. Potentieel wellicht een leuk dier, maar stokkreupel en zeker 150 kilo te licht.

Dus wellicht weet iemand wat te staan buiten marktplaats en Sporthorses om.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 07:59

Dat is misschien ook nog wel leuk na het weideseizoen, een 3 jarige dan :j
Ik heb alleen een grote jaarling en 2 jarige _O-
Mij maakt grootte weinig uit, rij eigenlijk overal wel mee weg. Ik fok het liefst richting de 1.70

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 08:04

Ja ik kan niet te groot, ben niet eens heel erg klein (1m69) maat ik heb hele korte benen, dus dat ziet er gek uit :+
De meeste paarden die ik heb gehad waren tussen de 1m60 en 1m66. Cor is 1m65. Maar toont wel een stuk groter omdat het nogal een body builder is.
Jam was mijn grootste. Die kocht ik met 1m63. Als late 3 jarige, net ohz.
Maar groeide uiteindelijk nog flink door tot 1m72.

Vriendin van mij heeft een hele gave Democraat van 1m83. Paard is heel mooi in model en proporties waardoor je niet zou denken dat hij zo groot is, tot je er naast staat (zij is ook lang).
Als ik daar op zit lijk ik altijd een klein zusje die even uit mag stappen _O-
Hij heeft nooit last van zijn grootte of groei gehad trouwens. M gesprongen en loopt met zijn nu 23 jaar nog steeds in het ZZZ.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 08:28

Haha, wat leuk om al die verhalen te lezen :D Ik rijd ook met regelmaat op een paard van 1,85m en moet zeggen dat ik dat toch een stuk fijner vind zitten dan m'n eigen paard van 20 cm kleiner := Die is 1,67m maar ik ben lang en heb eigenlijk niet heel veel moeite om zo'n grote aan elkaar te rijden. Het ziet er ook veel beter uit op zo'n joekel dan op m'n eigen paard. Als ik weer op zoek ga wil ik wel een grens van minimaal +- 1,72/1.75m aanhouden. Maar lijkt me zo lastig om een écht grote van 1,80m+ te stallen op pension. Hoe hebben jullie dat gedaan met die giganten? Kan me voorstellen dat je niet overal terecht komt. Toch wel iets om rekening mee te houden bij het zoeken naar een stal?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 08:33

denisesilver schreef:
Sky_As schreef:

Vreselijk die hoogtevrees ja.Ik kijk ook liever niet naar beneden. Ik kan de snelheid met name met galopperen ook gewoon niet bijhouden. Voor mij straks ook gewoon een pony <3

Dus daarom roept m’n instructrice dat ik niet naar beneden moet kijken :D Ze is natuurlijk bang dat ik hoogtevrees krijg op m’n paard (die overigens maar 1.73 is). Ik heb met m’n 1.85 en lange benen ook wel een wat groter paard met body nodig. Enige nadeel vind ik het opstijgen; ik ben na m’n ongeluk helemaal een stijve plank dus ik kom er zonder trapje niet op. Paardlief laat zich gelukkig bij alle mogelijke soorten trapjes, tafels ed parkeren maar in t bos/ buiten t erf ga ik er daarom niet af want dan kom ik er niet meer op. Wat betreft die galop: het ligt echt aan hoeverre een paard kan sluiten. Die van mij kan op een dubbeltje galopperen, van jongs af aan al. Ik zie op stal pony’s die 0 balans hebben en hangen in de bochten: zit voor geen meter en galopperen vooral veel harder dan die grote luie stoel van mij

@Beegee, die van mij is niet supergroot maar heeft een stal met uitloop dus veel meer ruimte. De echte joekels bij ons hebben een dubbele box dus daar is de tussenwand uit…betaal je wel weer meer natuurlijk

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 08:43

Ik ben totaal niet van de grote paarden, heb ze zelf liever rond de 1.55 en maximaal 1.62, daarna krijg ik hoogtevrees denk ik :') Ik vind het echt maar niks die grote paarden hahaha!
M'n eerste was rond de 1.60, Fuego was 1.53 en die wat ik nu nog heb zal ook rond de 1.57/1.60 zijn.
Ik ben zelf 1.68 dus pas gelukkig ook fijn op de E maat :D

Bij ons op stal staat ook zo'n joekel, daarvoor hebben ze van 2 stallen 1 gemaakt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 08:44

beegee schreef:
Haha, wat leuk om al die verhalen te lezen :D Ik rijd ook met regelmaat op een paard van 1,85m en moet zeggen dat ik dat toch een stuk fijner vind zitten dan m'n eigen paard van 20 cm kleiner := Die is 1,67m maar ik ben lang en heb eigenlijk niet heel veel moeite om zo'n grote aan elkaar te rijden. Het ziet er ook veel beter uit op zo'n joekel dan op m'n eigen paard. Als ik weer op zoek ga wil ik wel een grens van minimaal +- 1,72/1.75m aanhouden. Maar lijkt me zo lastig om een écht grote van 1,80m+ te stallen op pension. Hoe hebben jullie dat gedaan met die giganten? Kan me voorstellen dat je niet overal terecht komt. Toch wel iets om rekening mee te houden bij het zoeken naar een stal?

Zorgen dat ze weinig op stal staan.....

Waar wij staan hebben ook altijd wel "grote" paarden gestaan van 1,70+ en die hebben eigenlijk weinig problemen met hun stal van ca 3,2 x 3,5 maar ze staan er ook alleen in de winter 's nachts.

Pallatin schreef:
Dus daarom roept m’n instructrice dat ik niet naar beneden moet kijken :D Ze is natuurlijk bang dat ik hoogtevrees krijg op m’n paard (die overigens maar 1.73 is). Ik heb met m’n 1.85 en lange benen ook wel een wat groter paard met body nodig. Enige nadeel vind ik het opstijgen; ik ben na m’n ongeluk helemaal een stijve plank dus ik kom er zonder trapje niet op. Paardlief laat zich gelukkig bij alle mogelijke soorten trapjes, tafels ed parkeren maar in t bos/ buiten t erf ga ik er daarom niet af want dan kom ik er niet meer op. Wat betreft die galop: het ligt echt aan hoeverre een paard kan sluiten. Die van mij kan op een dubbeltje galopperen, van jongs af aan al. Ik zie op stal pony’s die 0 balans hebben en hangen in de bochten: zit voor geen meter en galopperen vooral veel harder dan die grote luie stoel van mij

Wat ik het grootste probleem van die kastelen vind is dat als je afstapt, denkt op de grond te zijn en je vervolgens nog 15cm verder moet....
Ik was vaak blij met mijn gewoonte om een plukje manen vast te houden bij het afstappen, anders had ik vast weleens ernaast gelegen om die 15cm.