Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:36

Libera schreef:
Inwendig scannen gaat nu niet meer als er een veulen in zou zitten, maar uitwendig scannen kan wel en dan weet je het direct als er wat in zit. Hebben we bij mijn merrie destijds ook gedaan toen ze rond de 380 dagen zat en ik perse wilde weten of alles wel goed was met het veulen… kon heel mooi het veulentje zien liggen met hals werveltjes en ribbenkastje <3
Uiteraard had ik ook een hoop kritiek hier op bokt dat ze niet drachtig zou zijn (en ze was gewoon geïnsemineerd en netjes drachtig gescand).

Denk trouwens niet dat hier een veulen in zit, (hoop uiteraard van wel!) maar denk wel dat het misschien een goed idee is om er eens een veearts bij te halen als ze steeds koliekerig gedrag vertoond en zo’n dikke buik lijkt me ook niet heel gezond? Verder moet een hoogdrachtige merrie toch anders gemanaged worden dan een zieke of te dikke pony denk ik

380 dagen? Jeetje. Wat moet jij een geduld gehad hebben zeg! En je merrie heeft je geduld flink op de proef gesteld.
Op hoeveel dagen is ze uiteindelijk bevallen?

Ik ga de drachtige dames hier maar even zeggen dat ze mij niet zolang mogen laten wachten... anders heb ik echt te veel stress.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:00

Nicole288 schreef:
Het Dikke Buiken Topic 2024

Langste DBT dracht:
Marjoleine89 - Zsa Zsa x McLaren / Thiago M - hengst - 404 dagen
Libera - Halakea (Lana) v. IJsselmeer x Koning DG / Primrose V - merrie - 388 dagen
Tinniie - Cheyenne x GP Mister Dual Jac / Lou - hengst - 382 dagen
Jacky84 - Cass x ? / Jodie - merrie - 382 dagen

LysJac - Tuckers Missy x Smart Spook / ? - merrie 374 dagen
Kelly_J - Misty x Wirbel / Hayden - merrie 374 dagen
jeniej - Soraya x Prins Alfred / Skaha - merrie 373 dagen
Equinecoach – Roxana Dakota x Vandals Gold Cream / Custom Made Cream Dakota – hengst 372 dagen
jjooyyccee – Nikita x Laurentz / Enjoy – merrie 368 dagen
XLC70 – Ruby x Sir Oldenburg / E-Design – hengst 367 dagen
haflinger_27 – Vanya x Acilliano-BE / Athiron – hengst 366 dagen
aslo – Daisy x BamBam / Roani – merrie 366 dagen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:04

Al die mensen die continu maar vragen herhalen helpen je wel je geduld te trainen voor dat eindeloze wachten op dat veulentje. Heeft het toch nog ergens nut voor. :+

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:05

Haha Ponytante! Dat had ik nog niet gezien!

Petje af voor je geduld TS!

Haha ja sommige woorden krijgen in dit topic zoieso een hele andere betekenis!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:05

Mijn hemel 404 dagen. ERROR 404 ;-)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 20:08

Het grappige is dat mijn eerste stagebegeleidster mij bij het afscheid ooit veel engelengeduld toe heeft gewenst voor mijn verder loopbaan als hulpverlener Shirley :o Het is dus echt een aangeleerde kwaliteit en zeker niet iets waar ik van nature goed in ben, ik kan het ook alleen in mijn werk (en op bokt dus blijkbaar :') )
Wij roepen ook vaak "welk deel van nee snap je niet" of "ik praat toch niet in het Chinees" maar dat lijkt me hier wat contraproductief :')

Ik had zelf ook het idee dat de uitleg in de openingspost wel afdoende zou moeten zijn YvonneV maar goed een andere visie mag natuurlijk ook. En zolang die op een onderbouwde manier gebracht wordt sta ik daar zeker voor open. Ik vind het fijn als mensen mee denken en de moeite nemen om hun kennis en ervaring te delen. Maar uiteindelijk is het wel zoals Lieser ook zegt "mijn pony mijn beslissing" ik zie Skyla meerdere keren per dag en ken haar goed. Dat geeft toch een andere basis dan foto's en tekst op een forum.

Oh wat fijn dat jij het ook ziet Taucha! Ik vond het zo lastig om uit te leggen en op de foto te krijgen!
Ik was met drie meiden drie keer heel verschillend zwanger >;) Dus bij mij gaat die theorie niet op :')

Nou zo lang wachten is zenuwslopend xYaartje!
En wat een enorm lange drachten in het dikke buiken topic YvonneV :oo Maar dat zou voor een Shetlander wel erg uniek zijn vermoed ik? Al is Skyla wel heel bijzonder natuurlijk <3

Hahaha ja het is gewoon een training in geduld Celebi :D Heel handig met een pony als Skyla :')

Dit topic levert ook nog een hele eigen vocabulaire op Lucia88 :')

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:00

Ponytante schreef:
Oh, Lucia, sinds dit topic heeft jouw avatar een heel andere betekenis. :')

En bedankt.. Nu kan ik er ook niet meer normaal naar kijken _O-

Libera

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:09

Oh ik bedoelde met mijn reactie overigens niet dat TS zou moeten scannen hoor! Alleen dat het destijds wel een mogelijkheid was bij mijn merrie :)

Even een sidenote bij die lange drachten hierboven; veulen van 404 dagen was volgens mij dysmatuur geboren, maar is wel goed gekomen als ik het mij goed herinner.
Het veulen van mijn merrie op 388 dagen is helaas tijdens de geboorte gestorven, maar was ook niet super groot.

Hopelijk hoeft TS niet zo lang te wachten want het is echt slopend en hoe langer het duurde hoe zenuwachtiger ik werd, ook al zei mijn veearts steeds dat het heel normaal was en kwam hij haar elke week checken

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:12

Uier doet misschien weinig.

Maar bij de kling zie ik echt wel verandering in 2 dagen tijd.

5 februari
Afbeelding

Vandaag
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:34

Hier waren de ‘langere drachten’ van 362 en 359 dagen ook omdat de merries tijdens de dracht heel erg ziek waren geweest.
Mééstal als ze zolang dragen is het omdat er iets met de merrie is geweest óf dat het veulen om 1 of andere reden niet genoeg voedingsstoffen krijgt en dus traag groeit.

Nu hoef je dat nog niet te denken bij 352 dagen, maar vergelijken met die monsterdrachten is wel met een korreltje zout te nemen.

Maar in elk geval zie ik nog steeds niets spectaculairs op de buik en uierfoto’s :+

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:46

Percy schreef:
Menig pony zou in de hoefjes mogen knijpen met zo'n verzorging als deze dame krijgt.

Liefde voor deze reactie!
Dit topic is juist zo uitzonderlijk omdat iedereen, en in het speciaal ts, zo vriendelijk is en blijft

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:55

O ja, dat vond ik ook dat de kling verder openstaat.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:47

Inderdaad de luiken staan steeds iets verder open… op naar een veulentje met of zonder sokken, maar ik houd warme voeten.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 23:42

Dikke buik kan inderdaad ook komen door slappe spieren.
Hier bijvoorbeeld mijn 32-jarige merrie in zomervacht en in wintervacht.

Ik heb haar zelfs op aanraden van de dierenarts moeten bijvoeren met zo'n buik, want je kon haar ribben gewoon zien en billen begonnen wat puntig te worden.
Maar we krijgen wel minstens een keer per maand de vraag of ze drachtig is :')

Afgelopen zomer:
Afbeelding

Afgelopen zaterdag:
Afbeelding

Ik denk ondertussen dat Skyla niet drachtig is, maar ik blijf zeker lekker volgen *D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 09:03

Soms kan typen anders overkomen.
En ik denk dat sommige het drammen verkeerd opvatten.
Maar misschien vat ik het zelf anders op omdat ik met verschillende in het dbt heb gezeten. Ik lees het als bezorgdheid.
Hun zien ieder jaar 1 of meerdere drachtige merries.
Maar ik snap ook dat het overkomt als drammen omdat het al zo vaak is besproken.
Maar lees het (grootste deel) als bezorgdheid dan is het misschien makkelijker.

Wel/niet drachtig blijft nu gewoon afwachten.
Maar blijf gewoon lekker onder mijn steen meelezen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 10:48

Ik vond jouw reactie ook gewoon betrokken hoor Libera! Wat verdrietig dat jouw veulen na zo lang erop wachten overleden is bij de geboorte. Dat lijkt me heel heftig om mee te maken!
Ik weet niet of het bij een Shetlander reëel is om van zo'n lange dracht uit te gaan. Ik kan enkel vinden dat een veulen van een kleine pony eerder levensvatbaar is. Maar ik kan geen onderbouwing vinden of dat ook betekent dat ze over het algemeen korter dragen :? Het enige wat ik vind zijn praktijk ervaringen die enorm uiteenlopen... Skyla is in iedergeval niet ziek geweest tijdens de dracht dus daar hoeven we geen verklaring in te zoeken.

Ja de kling ziet er wel heel slap en open uit hè! Maar goed daar heeft ze ons natuurlijk al vaker mee voor de gek gehouden :roll: Maar ik hoop dat het nu toch echt warme voeten voor Tiwi betekent!
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat haar banden ook slapper worden, ze vindt het voelen alleen wat verwarrend. Skyla kon nog niet wijken voor druk toen ze kwam dus daar hebben we veel mee geoefend dus als ik op haar kont ga duwen stapt ze steeds keurig opzij of naar voren :')

Lief van jullie Ro0sje en Perry! Ik vind dit topic ook echt een fijne sfeer hebben!

Wauw wat een mooie merrie Gerlindie en wat ziet ze er fantastisch uit voor haar respectabele leeftijd!
Skyla is alleen nog maar acht en verder wel mooi gespierd maar het zou wel nog een verklaring kunnen zijn waarom ze alleen een dikke buik heeft en verder niet te dik is.

Ik denk dat het ook een beetje de toon is die de muziek maakt kiki1976. Ik probeer het ook als bezorgdheid te lezen maar dat gaat wel een stuk makkelijker bij een prettig geformuleerde, onderbouwde reactie. Maar zoals ik al een aantal keer heb aangegeven snap ik goed dat mijn onconventionele keuzes reacties oproepen en dat mag ook zeker! Ik probeer zelf ook steeds netjes te reageren op alle reacties (zowel positief als negatief) en mijn keuzes ook te onderbouwen. Niet om mijn gelijk te behalen maar om hopelijk wat bezorgdheid weg te nemen.

De foto's van vandaag! Geen veranderingen helaas... Skyla ligt op dit moment wel terwijl ze nooit op deze tijd ligt en het is natuurlijk mijn gok datum dus ik zit aan de camera gekluisterd :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:21

Ze lijkt het wel een beetje beu op foto 3.

Beu om steeds op de foto te staan *-:) of beu op het drachtig zijn? Kan ook allebei. :D

Vandaag zou zéker een mooi dag zijn. 8 is een oneindig cijfer en vast wel ergens in de wereld een teken van geluk. :j

Wat een mooi oudje hierboven!

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:24

Zou die richel een zuchtplaat zijn? Bij Fiora van Cynthia82 en Pepper van Eilinora is dat onder andere altijd goed te zien.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:51

Wat is een zuchtplaat, herr balou?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:58

Zucht is een vocht ophoping. Gebeurt regelmatig dat drachtige merries richting het einde van de dracht zo'n zuchtplaat onder hun buik krijgen, vlak voor het uier. Ook de groei van het uier zelf bestaat vaak eerst uit zucht/vocht. Dat merk je omdat het uier dan na beweging weer terugloopt/krimpt. Pas als het uier na beweging vol en hard blijft, weet je dat het echt vol loopt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:22

Aha, dank je, interessant. Ik blijf in team veulen!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 13:33

Het voelt als zucht herr_balou. Ze heeft echt een harde, ronde buik die niet in te drukken is.
Skyla doet vandaag de hele tijd anders dan anders maar dat heeft ze vaker gedaan en heeft vast niks te betekenen...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 16:08

Als die buik niet in te drukken is, denk ik dat het geen zucht is? Meestal kan je zuchtplekken wel makkelijk induwen en een beetje ‘verplaatsen’. Mijn oudste shetje heeft dat in de zomer onder zijn buik, komt doordat zijn hart niet meer zo goed werkt.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 16:19

Het voelt NIET als zucht moest er staan, zucht :')

Ik weet hoe zucht voelt en dat is het sowieso niet. Lekker stom om het essentiële woord weg te laten :oo

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 16:35

:D

Geen zucht dus :')

Ik zie echt nog steeds een drachtige merrie, ze wacht gewoon tot jij een keer niet kijkt ;)