Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:47

Koekie73 schreef:
Jullie zijn allemaal lekker bezig!

Woensdag komt de DA de RX foto maken van de kies van mijn merrie. Ik heb inmiddels de gebitskaart gekregen, waar ook iets op staat over dat bij de 106 beschadiging te zien is. Dat zal dan wss de bewuste kies zijn.
Ik heb het keuringsrapport er even bij gezocht van toen ze 2,5 was; daar heeft de betreffende DA destijds opgeschreven: ' 106 naar axiaal verplaatst' Jullie enig idee wat dat exact betekent?

Spannend!
Hopelijk is het makkelijk op te lossen en herstelt ze snel :)

Ik heb vorige week maandag rondje gestapt op Odin, super braaf <3
Nu even 2,5/3 weken rust ivm mijn vakantie. Is voor hem ook niet zo erg :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:53

Koekie73 schreef:

Woensdag komt de DA de RX foto maken van de kies van mijn merrie. Ik heb inmiddels de gebitskaart gekregen, waar ook iets op staat over dat bij de 106 beschadiging te zien is. Dat zal dan wss de bewuste kies zijn.
Ik heb het keuringsrapport er even bij gezocht van toen ze 2,5 was; daar heeft de betreffende DA destijds opgeschreven: ' 106 naar axiaal verplaatst' Jullie enig idee wat dat exact betekent?

Klinkt als dat het afwijkt van de rest? Axiaal heeft toch de maken met een middenlijn of zo?
Vreemd dat je daar geen toelichting op hebt gekregen toen. Geen idee hoe dat werkt verder, ik heb nog nooit een paard laten keuren :o

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 18:39

Ik denk dat 106 evenwijdig aan de kaaklijn verschoven is, oftewel dat daar een diastase zit (ruimte tussen de kiezen). Dat is erg pijnlijk voor een paard en wordt vooral pijnlijk op het moment dat ze overstappen op brok/muesli etc in ieder geval niet meer alleen maar ruwvoer. Vaak dus het moment dat ze beleerd gaan worden zoals die van jou (en die van mij die dus exact hetzelfde had).
Misschien is er bij die van jou iets tussen gekomen (wat alleen kan als er ruimte is) waardoor de kies afgebroken is? Hopelijk is het probleem snel verholpen en kunnen jullie lekker verder!

Hier gaat het allemaal even zwaar k.t. De wond bij Owen ging steeds opnieuw open en ontsteken en woensdag ben ik met hem naar de kliniek gereden voor foto's en echo. Geen goed nieuws. Er is dus toch aantasting van het hakbot, wat ontstoken is. Om dat slechte weefsel af te voeren is er een fistel gevormd en dat is dus dat gaatje wat maar niet dicht wil en iedere keer opnieuw ontsteekt. Daarnaast is ook het kapsel van de slijmbeurs aangetast geweest, waardoor er in de slijmbeurs een bacteriële infectie is ontstaan. Beide zijn alleen operatief te verhelpen dus aankomende dinsdag gaat Owen geopereerd worden. Prognose is goed voor na de operatie, dat wel. Maar hij moet daarna dus 6 weken op totale boxrust (mag zelfs niet een beetje aan de hand stappen |( ) Zo sneu voor mij peutervriendje. Maar goed, we gaan er alles aan doen, hij staat op een goede kliniek waar ik veel vertrouwen in heb en ik heb een plekje voor hem op een top revalidatie stal voor daarna, dus daar gaat het allemaal niet aan liggen. Nu maar hopen dat ze tijdens de operatie niet tegen onverwachte zaken aanlopen en dat hij geen gekkigheid heeft met het opstaan na de narcose. Tot na de operatie dinsdag ben ik denk ik een nervous wreck. Daarna hoop ik weer opgelucht adem te kunnen halen (en maar eens kijken of ze mij bij de voedselbank accepteren :+ )

manic

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 18:46

Jeee wat waardeloos zeg en wat een grote pech dat het net zo diep en moeilijk en ontstoken is geraakt. Hopelijk kunnen ze hem goed helpen en kun je hem die 6 weken ook goed stil houden. En dan mag hij geen dure fratsen meer uithalen!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 18:48

Ach Jeetje, dat is ook ff een domper oji.
Hopelijk gaat de operatie goed en komen ze idd niet nog meer tegen.
Odin is 2 keer onder narcose geweest en beide keren netjes met beleid zelf opgestaan zei de DA.
Als het een goede kliniek is, zullen ze ook goede begeleiding hebben tijdens het opstaan na de narcose. Al maakt dat het niet minder spannend natuurlijk.

Fingers crossed voor jullie!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:15

Koekie73 schreef:

Nee geen idee. Maar als er met 106 niks aan de hand is zou dat er niet staan denk ik dan

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 21:00

Jeetje Oji dat zal idd wel ff spannend zijn! En daarna moet hij maar bij de C&A voor de deur als hobbelpaard de kosten terugverdienen :')

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:58

Poeh Oji, dat klinkt allemaal zwaar kl*te!! Sterkte er mee, hopelijk gaat zowel de ingreep als het herstel voorspoedig. :knuffel:

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 12:32

Wat ontzettend naar oji!! Heel veel beterschap voor hem en hopelijk snel en voorspoedig herstel!

Hier gisteren ochtend enorm dichte mist in de polder. Omdat ik moest voeren toch maar gegaan naar de paarden. Echter er was geen 50 meter zicht dus maar op weide gewerkt met mijn puber. Wou eigenlijk omdat het laag water was in de zee longeren maar werd nu dubbele lijnen in de weide voor onze veiligheid. Voor eerst met dubbele lijnen ook gelongeerd. Hij deed het fantastisch alsof hij dat al jaren deed.

Vanmorgen geen mist dus om 8 uur waren we al met 2 span onderweg. Lekker wat geoefend op het industrieterrein want ohhh die putdeksels toch. Daarna weer door de polder terug. Expres de weg genomen met veel bomen. In combinatie met een windje was het heerlijk! Daarna op verse weide gezet. Daar is zo dadelijk alles zon dus ga zo terug om ze weer in wei/paddock/inloopstallen te zetten waar wel schaduw is. Laat nu de lagere temperaturen maar eens komen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 13:41

@Oji
€&”%^**+# !! Over pech gesproken zeg.
Wie gaat hem opereren? Die aantasting van het hakbot, gaat dat nog problemen opleveren?
Arm mannetje, wat een ellende zo jong al.

Overigens denk ik dat jouw uitleg wel eens de juiste kan zijn, over de 106. DA heeft daar destijds geen uitleg over gegeven. Ik weet dat er een dop half was afgebroken en op papier noemt ze die 506. De aparte opmerking over de 106 heb ik geen uitleg over gehad voor zover ik me herinner. Het advies was toen ook om over 6 maand controle te doen. Dat heb ik toen eerder laten doen (april)
Mijn vermoeden dat de gebitsverzorger eea over het hoofd heeft gezien, wordt wel groter.
Ik neem het keuringsrapport woensdag wel even mee met de RX.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:59

Joehoeeeeee. Weer even een update vanuit ons. En een rare update, vind ik zelf.

Tandarts bezoek dierenkliniek Den Ham 21-08-2023. Vanaf het begin van aankoop tot nu is het eigenlijk een raadsel hoe oud Liam daadwerkelijk is. Op zijn paspoort staat 01-01-2019, maar zijn snijtanden zijn afgelopen januari gewisseld, waarbij hij toen 2,5 jaar zou zijn. Echter.. en nu komt het mysterieuze gedeelte: zijn kiezen zijn al gewisseld en doppen-vrij, oftewel: Liam is volgens zijn kiezen 4/5 jaar. Wel moet er linksachter nog 1 kies doorkomen. Ook zag de tandarts ook nog een stukje wolfkies, die door de gebitsverzorger van vorig jaar, niet juist verwijderd is, en dit erg pijnlijk voor hem kon zijn. Zijn gebit zag er verder erg netjes uit. Liam heeft ook nog op de weegschaal gestaan en weegt nu 562,5 kg.

Omdat ik toch wel wat commentaar kreeg over het 'vroege' inrijden/beleren heb ik besloten om Liam lekker te laten staan, en heel af en toe eens een boswandeling mee te maken. En als meneer zijn snijtanden gewisseld heeft (de 2e) dan langzaamaan beginnen en dan doorpakken. :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:10

Maar als ie nu 4 zou zijn, dan ben je toch niet heel vroeg met inrijden?

Oji, sterkte voor je paardje ;(

Hier is de kleutee vanochtend naar de smid geweest. Normaal haal ik zn mattie ook op, zodat ie niet alleen staat. Maar ik vond vandaag een goed moment om eens te proberen of het ook zonder ondersteuning lukte.
Was wel druk op het terrein met geluid en beweging, maar dacht dat het wel zou gaan. Maar helaas kreeg meneer een tantrum omdat zn emmertje al snel vol was. :=
Echt respect voor het engelengeduld van mijn smid, die toch 4 hoeven heeft weten te bekappen. _/-\o_

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:21

Idd, als hij 4/5 is valt het allemaal wel mee haha

Maar wat bedoel je met "En als meneer zijn snijtanden gewisseld heeft (de 2e)" Hij had zn snijtanden toch al gewisseld? :D

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:48

@Sherivey; men roept dat er in Ierland nogal veel wordt gesjoemeld met paspoorten betreffende leeftijden. Toen ik Liam wilde beleren (en vanuit ging dat hij dus al 3,5 zou zijn) kreeg ik de vraag; maar heeft hij al gewisseld? Waarop ik antwoordde met; ehh...geen idee? Een paar maanden later zag ik gekke plekjes in zijn mond en zag ik dat hij de middelste 2 snijtanden had gewisseld (boven en onder). Liam was dus geen 3,5, maar volgens zijn gebit 2,5 jaar, volgens iedereen om mij heen.

@Leedebee; zie bovenstaand berichtje, hihi :D

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:00

Echt bijzonder dat in deze tijd zoiets basic als leeftijd onbetrouwbaar in het paspoort staat.

Maar uiteindelijk weer je dan toch steeds niks zeker want onduidelijk of hij kiezen te vroeg of snijtanden te laat heeft gewisseld?

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:10

@manic; Precies dit.. Maar als ik dan zijn paspoort naga.. en hij is van 2019.. dan 'denk' ik dat zijn kiezen meer overeen komen dan zijn snijtanden..

Maar het verschil ook tussen de leeftijd van de snijtanden en de kiezen..dat vind ik al een groot verschil..
Als ik kijk naar schoft, bouw en het advies van mensen om mij heen (en vele malen meer jaren ervaring hebben met paarden dan ik), zij zeiden dat Liam het fysiek en mentaal aankan om onder zadel te mogen/kunnen..

Op een of andere manier, als ik nadenk over dat Liam mij als 3 jarige is verkocht vorig jaar mei, en hij afgelopen januari pas gewisseld heeft.. zouden ze mij dus een paard hebben verkocht die nog geen eens 2 jaar was(1 jaar en 7 maanden), die op papier dus al 3+ moest zijn... Hoe groot wil je mijn error hebben? HAHA.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:19

Ff foto’s gespiekt en fysiek ziet hij er inderdaad al knap volwassen uit. Leuke combi met je vriend hoor! Stoer paard :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:22

Nou, mijn kleuter had weer wat vandaag hoor... -O-

Had les. Zijn bezig met dubbele lijnen. Ging de vorige keren heel braaf. Vandaag begon ie ook prima, de eerste minuten. En ineens ging ie af. En dan ook echt knetterhard bokkend als een volleerd rodeopaard...
Gelukkig is mijn instructrice de rust zelve, pakte hem even over en had al vrij gauw de controle weer terug. Toen was het ook weer goed en kon ik zelf ook nog heel even aan de gang. Niet te lang, want blijft een jonkie natuurlijk.
Maar ik ben wel geschrokken van zn uitbarsting :=

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 23:08

Haha als hij dat maar niet doet als je er op zit :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 07:21

Leedebee schreef:
Haha als hij dat maar niet doet als je er op zit :')

Ik ga er (gelukkig) niet zelf op, de eerste periode :o

De reactie van mijn instructrice: "ach, zijn er zoveel die een keer of een paar keer zo doen, maar onder het zadel valt het uiteindelijk bijna altijd mee"

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:40

Laten we het hopen haha

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 14:01

Het blijven ook jonge paarden natuurlijk hè. Soms willen ze gewoon nog even gek doen. Ik vergeet dat soms zelf nog wel eens…

Vanaf volgende week komt de zadelmakmaker, dus ben heeeeel benieuwd.

Ik heb wel nu al heel veel problemen met zadels. Paard blijkt redelijk kort te zijn en ik heb eigenlijk een 18” zadel nodig. Nou dat past dus niet want die komen allemaal voorbij de laatste rib te liggen.

Enige wat misschien redelijk kan liggen is Fairfax of iets uit de Wintec/arena/bates familie maar dan ook een maatje kleiner. Zit er over te denken om maar voor het begin een simpel Wintecje aan te schaffen, maar ben eigenlijk niet zo kapot van kunststof zadels. Maar Bates is weer gelijk een stuk duurder en Fairfax niet in bruin :=

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 14:35

Hoe gaat het met Owen?

En met Ellie? Fijn dat de traingstal het zo oppakt!

Heerlijk genieten dierenfan!

Sherivey, laat je niet gek maken. Doen ze allemaal wel eens een keer! Ik had paar weken terug nog een knettergekke Haflinger van 10+ die heel veel kent en even t padje kwijt was. Volgende keer beter!

Manic, tekna is ook heel kort! En goed aan te passen. Die vind ik een stuk prettiger dan de wintec familie. En ze hebben een lederen variant, heel goed betaalbaar, genaamd letek. Aanrader!

Mijn eerste kleuter Loulou doet het allemaal zo leuk <3 Die vindt echt alles prachtig, is enorm stabiel en relaxed. Ik durf er ook al anderen op te laten en iedereen zegt hetzelfde: absoluut niet het gevoel op een 3-jarige te zitten.

Mevrouw is alleen niet zo heel evenwichtig. Dus toen we pas bij de zadelpasser een rondje door de bak moesten draven, was dat nagenoeg onmogelijk :+

Gelukkig woont mijn instructrice vlakbij, ze komt voor mijn volwassen merrie echt als revalidatie trainer/instructie, dus extreem gericht op lichaamsgebruik en niet het plaatje. Dus ik durfde het wel aan een lesje van 20 minuten mee te pakken. Voornamelijk gestapt, op beide kanten even gedraafd. Ene kant is stiekem gefilmd, zo leuk.

De tweede kleuter vindt het allemaal iets ingewikkelder. Ze gaat ook prima alleen mee, kent alledrie de gangen en is braaf. Maar toch minder stabiel, ook mentaal. Instructrice heeft haar even kritisch bekeken en haar levensverhaal aangehoord, en we gaan daar eerst op andere manieren mee bezig om te kijken of we dan verandering in het algehele paard krijgen. Wie weet stap ik er door de winter heen, als het goed voelt, best nog eens op, maar anders zien we het volgend voorjaar wel weer. Ze hoeven bij mij niet zodra ze 3 zijn onder het zadel. Komt tijd, komt raad.

Maar alsnog wel trots op wat we bereikt hebben tot nu toe <3

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:25

Manic, heb je ook helemaal gelijk in :j
Lastig om zo een zadel te vinden. Bates vind ik heel fijn, maar idd best wel prijzig.

Caily, fijn, een zo'n brave kleuter :D
En de ander komt vast ook wel :j

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:49

@sherivy oeps haha tja op dat soort momenten vraag je je toch even af hoe je dat uit gaat zitten LOL
Maar inderdaad; alle jonkies hebben wel eens van die uitspattingen.

@manic zadelgedoe, pffff. Ik moet hier ook nog maar zien dat de wintec voorlopig goed ligt. Ben ook geen fan van kunststof maar gezien de verwisselbare boom voor de komende maanden een prima keuze.

@cally jeetje wat van goed van allebei! Zo op pad kunnen vind ik op die leeftijd al een hele prestatie!

Vandaag de RX voor Ellie. De kies ziet er helaas niet ok uit. Lijkt ook al een infectie te spelen.
Hij gaat nu met onze eigen DA overleggen (Sjoerd van Den Ham) en dan belt hij mij morgen over wat we verder gaan doen. De kans is heel groot dat ze over een week een kies extractie gaan doen :-( Heel rot dat ze met 3 jaar al een volwassen kies moet missen. Eerst maar even horen hoe Sjoerd over vervolgstappen denkt.

Het is de linker kies op deze RX, voor de geïnteresseerden:

Afbeelding